Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno de Jong
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-05 21:43
Ik heb de volgende stoppenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1Rnvmwp5WGu2TU85vN1KChL3VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdeOAtcPnhLogg8bFaeltmfE.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem is dat random zonder dat ik een apparaat aanzet de aardlek nr 1 eruit springt.
Als ik deze terugzet dan springt altijd de zwarte onder schakelaar bij nr 2 eruit (soms is deze ook naar beneden als aardlek 1 eruit springt. Meestal pas nadat ik hem terugzet. Als ik de zwarte hendel 2 weer terugzet werkt het weer. Dit kan een dag zijn maar de laatste tijd springt hij er na een paar minuten ook alweer uit.
De hoofdstop (groene gedeelte springt er dus niet uit)
Ik weet niet zeker of deze zwarte onder schakelaar alleen geldt voor de apparaten op die groep, of kan dit ook een aardlek geven voor de groep ernaast (hal, wc etc..)
Ik ga ervan uit dat alles wat op een normaal niet geaard stopcontact zit er niks mee te maken kan hebben)

Ik ben hier al 3 weken mee bezig en soms blijft het een aantal dagen werken maar de laatste tijd veel vaker.
Heb nu de tuin (met waterpomp) ook uitgezet maar die zit op een andere stop dus die zou het niet kunnen zijn toch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
Arno de Jong schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:59:
Het probleem is dat random zonder dat ik een apparaat aanzet de aardlek nr 1 eruit springt.
Aardlekschakelaars schakelen de stroom af bij een te hoge lekstroom. Die lekstroom kan ook te hoog worden als apparaten uit staan. Daarnaast zijn apparaten in de keuken (koelkast, vriezer, waterkoker, koffiemachine, etc.) regelmatig de veroorzaker. Je zou alle apparaten zoveel mogelijk uit het stopcontact kunnen houden en kijken of het dan blijft gebeuren.
Als ik deze terugzet dan springt altijd de zwarte onder schakelaar bij nr 2 eruit (soms is deze ook naar beneden als aardlek 1 eruit springt. Meestal pas nadat ik hem terugzet. Als ik de zwarte hendel 2 weer terugzet werkt het weer. Dit kan een dag zijn maar de laatste tijd springt hij er na een paar minuten ook alweer uit.
Doordat de stroom 1 keer terug komt op de groep kan het zijn dat er een stroompiek ontstaat. Ook hier kan het helpen eerst een aantal apparaten uit het stopcontact te halen voordat je de stroom weer terug inschakelt.
De hoofdstop (groene gedeelte springt er dus niet uit)
Dat is normaal gedrag. Het groene gedeelte is geen hoofdstop, maar slechts een handmatige schakelaar om de groep spanningsloos te maken.
Ik weet niet zeker of deze zwarte onder schakelaar alleen geldt voor de apparaten op die groep, of kan dit ook een aardlek geven voor de groep ernaast (hal, wc etc..)
Die zwarte schakelaar is alleen voor de groep voor Woonkamer+keuken+etc., de aardlekautomaat beveiligd wel beide groepen gezamenlijk.
Ik ga ervan uit dat alles wat op een normaal niet geaard stopcontact zit er niks mee te maken kan hebben)
Die redenatie wordt vaker gemaakt, maar is onjuist. Ook ongeaarde apparaten kunnen een lekstroom hebben.
Ik ben hier al 3 weken mee bezig en soms blijft het een aantal dagen werken maar de laatste tijd veel vaker.
Heb nu de tuin (met waterpomp) ook uitgezet maar die zit op een andere stop dus die zou het niet kunnen zijn toch?
De tuin zit volgens het schema wel achter dezelfde aardlek, dus het zou de oorzaak kunnen zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno de Jong
Bedankt voor de info, ik was me er niet van bewust dat in principe elk apparaat op beide groepen voor problemen kunnen zorgen.
Dat wordt nog een flinke puzzel aangezien ik toch behoorlijk wat adapters heb die blijkbaar ook kunnen lekken.
Misschien kan een 60mA aardlek schakelaar het probleem verhelpen maar goed het is vast niet mogelijk de huidige lekstroom te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een elektricien kan de lekstroom prima meten, dat kan met een gevoelige stroomtang.

Dat de groep(2) eruit klapt bij opnieuw inschakelen van de aardlek betekent waarschijnlijk dat daar nogal wat dingen op zitten met hoge aanloopstroom, zoals koelkasten en trafo's.

Zeker moderne voedingen hebben door hun constructie met netfilter altijd een kleine lekstroom.

Maar als de tuin achter dezelfde aardlekschakelaar zit, dan is ongedierte of vocht in een stopcontact, lasdoos of armatuur een veel voorkomende oorzaak.
De tuin kan dan (imo) ook het beste achter een eigen aardlekautomaat (=aardlekschakelaar en overbelastingbeveiliging in één).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:12
Arno de Jong schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:12:
Bedankt voor de info, ik was me er niet van bewust dat in principe elk apparaat op beide groepen voor problemen kunnen zorgen.
Dat wordt nog een flinke puzzel aangezien ik toch behoorlijk wat adapters heb die blijkbaar ook kunnen lekken.
Misschien kan een 60mA aardlek schakelaar het probleem verhelpen maar goed het is vast niet mogelijk de huidige lekstroom te meten.
60ma is geen optie.
Opties:
Alledrie vervangen door 2x alamat (aardlek en automaat in 1)
Dan kunnen beide groepen 30mA "lekken"
Alles 3 vervangen, is zo te zien al best oud
Zoeken naar het "lek". Als je amperetang hebt, kan je kijken of dezelfde stroom die weg gaat ook terugkomt. Zo niet dan is het verschil ergens weggelekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno de Jong
Ja de stoppenkast is al oud. Ik heb i.e.g de vijverpomp afgekoppeld en ga buiten alles inspecteren. Verder ga ik eerst een gedeelte van de apparaten op een andere groep zetten (moet ik de spanning van boven halen wat nog wel mogelijk is ).
Ik heb mijn huis behoorlijk geautomatiseerd waardoor er overal adapters zitten. Ook al werkt dit al heel lang zonder problemen en heb ik de laatste tijd geen nieuwe dingen toegevoegd.
Misschien dat het droge weer meespeelt? Verder valt het me op dat het vaker gebeurt bij weinig gebruik (s'nachts of als ik niet thuis ben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno de Jong
Uiteindelijk bleek het m'n 3 jaar oude vijverpomp te zijn...
Pagina: 1