Zonnestroom in een E-boiler stoppen, hoe pak ik dat aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeetje90
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-09 13:07
Goedendag,

Graag wil ik mijn zonnestroom in een E-boiler gaan stoppen.
De E-boiler moet een horizontale versie zijn om achter het knieschot te plaatsen op zolder.
Graag stop ik elke Watt die ik terug begin te leveren aan het net direct in het water.

Wat adviseren jullie wat ik nodig heb qua hardware & software?
Dank voor de reacties alvast _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Leeetje90 op 11-05-2025 04:25 ]

Beste antwoord (via Leeetje90 op 11-05-2025 04:19)

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 16:27
Maak het jezelf makkelijk, iedere watt afvangen is niet per se nodig. In de vroege ochtend is er meestal nog behoorlijk wat vraag naar stroom, dus in die fase is je boiler als energiedump gebruiken niet echt zinnig.
Op het midden van de dag je boiler opwarmen heeft meer zin. Dat kan al met een simpele tijdschakelaar, maar mooier met iets als een energy socket van Homewizard. Schakelen op terug geleverd vermogen, of op de goedkoopste uren van de dag en je bent er.
Zet je boiler voor je CV ketel, dus warm water boiler uit => CV in. Als de boiler temperatuur niet hoog genoeg is, doet de CV ketel de rest.

Mijn ervaring hier mee is behoorlijk positief. Heb een 200 liter boiler staan waar per zomer maand ongeveer 175 kW naar toe gaat, tussen de 4 en 10 kW stroom per dag. 8 maanden per jaar komt vrijwel al het warm water in huis van mn dak, scheelde me afgelopen jaar ongeveer 150 kuub gas. Niet gek voor een investering van pak m beet 400 euro materiaal plus een dagje knutselen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Afhankelijk van hoeveel panelen je hebt zul je waarschijnlijk vrij veel moeten gaan douchen gedurende dag. Die boiler is vrij snel op temperatuur namelijk. En wat @Septillion zegt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-09 20:22
Er zijn verschillende topics over dit onderwerp, zoek maar met Google of Tweakers eigen zoekfunctie.
Blader dit Topic ook maar wat door: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 16:27
Maak het jezelf makkelijk, iedere watt afvangen is niet per se nodig. In de vroege ochtend is er meestal nog behoorlijk wat vraag naar stroom, dus in die fase is je boiler als energiedump gebruiken niet echt zinnig.
Op het midden van de dag je boiler opwarmen heeft meer zin. Dat kan al met een simpele tijdschakelaar, maar mooier met iets als een energy socket van Homewizard. Schakelen op terug geleverd vermogen, of op de goedkoopste uren van de dag en je bent er.
Zet je boiler voor je CV ketel, dus warm water boiler uit => CV in. Als de boiler temperatuur niet hoog genoeg is, doet de CV ketel de rest.

Mijn ervaring hier mee is behoorlijk positief. Heb een 200 liter boiler staan waar per zomer maand ongeveer 175 kW naar toe gaat, tussen de 4 en 10 kW stroom per dag. 8 maanden per jaar komt vrijwel al het warm water in huis van mn dak, scheelde me afgelopen jaar ongeveer 150 kuub gas. Niet gek voor een investering van pak m beet 400 euro materiaal plus een dagje knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Ik heb dat gedaan met de eddi van Myenergi. De boiler had ik al hangen en de eddi eraan knopen kostte me een uurtje of twee. Inclusief netwerkkabel naar de meterkast (anders heb je ook de Harvi nodig).

Dat ding kostte me alles inclusief 450 euro. Heeft 2 outputs, dus ik gebruik hem ook om (als de boiler warm is) een cop1 elektrisch vuurtje te voorzien van stroom (daardoor heb ik van oktober tot en met maart eigenlijk geen injectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-09 15:38
Mag ik eens polsen wat jullie van de volgende situatie vinden?

Onze CV-ketel gaat eruit en daarvoor in de plaats komt een WP op de begane grond voor de VVW.
Omdat er niet genoeg leidingen liggen van begane grond naar de zolder kan ik geen gebruik maken van de WP voor verwarmen van SWW. Ik moet dus op zolder een boiler plaatsen voor het SWW. Nu hebben we een enorm overschot uit onze 26 zonnepanelen. Is het een achterhaald idee om een elektrische boiler van zo'n 150 of 200 liter te pakken en deze zoveel mogelijk door ons PV overschot te laten verwarmen?
Ik lees hier vaak dat dit echt het stomste is wat je nu kan doen omdat een warmtepomp een veel hoger COP heeft en alles beter is dan COP=1.

Maar ja, aan de andere kant, een Inventum Sunsmart oid is makkelijker te plaatsen, stiller en er kan minder aan kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:46
Ik heb hier ook wel eens naar gekeken maar wat ik niet helder kreeg was het volgende?

Hoe werkt het nou in de winter? Staat de boiler dan altijd uit en stroomt er gewoon koud water in en uit? Hoe zit het dan met salmonella/legionella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:09
Musicus schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:51:
Mag ik eens polsen wat jullie van de volgende situatie vinden?

Onze CV-ketel gaat eruit en daarvoor in de plaats komt een WP op de begane grond voor de VVW.
Omdat er niet genoeg leidingen liggen van begane grond naar de zolder kan ik geen gebruik maken van de WP voor verwarmen van SWW. Ik moet dus op zolder een boiler plaatsen voor het SWW. Nu hebben we een enorm overschot uit onze 26 zonnepanelen. Is het een achterhaald idee om een elektrische boiler van zo'n 150 of 200 liter te pakken en deze zoveel mogelijk door ons PV overschot te laten verwarmen?
Ik lees hier vaak dat dit echt het stomste is wat je nu kan doen omdat een warmtepomp een veel hoger COP heeft en alles beter is dan COP=1.

Maar ja, aan de andere kant, een Inventum Sunsmart oid is makkelijker te plaatsen, stiller en er kan minder aan kapot.
Gewoon een WP boiler met een klokprogramma
Reken maar eens uit wat je anders in de winter kwijt bent

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
ivs001 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:32:
Ik heb hier ook wel eens naar gekeken maar wat ik niet helder kreeg was het volgende?

Hoe werkt het nou in de winter? Staat de boiler dan altijd uit en stroomt er gewoon koud water in en uit? Hoe zit het dan met salmonella/legionella?
In de winter gebruik je stroom van het net. Dus dan heb je een gewone e-boiler met COP=1

Maar @BarryH heeft waarschijnlijk wel gelijk. In de zomer kan het makkelijk uit (ik heb dan dagelijks 30 tot 40KWh wat ik teruglever aan het net) maar in de winter is het een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ivs001 het idee van de zonnestroomboiler is dat er na de boiler nog een gasketel zit die altijd naar 65 graden opwarmt. En dat dit dan de legionella dood (als die er al is)

Dit is ook gelijk het probleem. Je geeft 2-3k uit en als de gasketel kapot gaat moet je ook nog weer een nieuwe gasketel kopen.
En als je naar een warmtepomp overstapt kan het spul op marktplaats zetten.

Als je zelf iets maakt met een goedkope (2e hands ) boiler voor minder dan eur 500 heeft het wellicht zin.
Maar als je echt geld uitgeeft kan je dat beter richting gasloos doen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicus
BarryH schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:19:
@ivs001 het idee van de zonnestroomboiler is dat er na de boiler nog een gasketel zit die altijd naar 65 graden opwarmt. En dat dit dan de legionella dood (als die er al is)
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Ik kijk bijvoorbeeld naar de Inventum Sunsmart 150 en dat is echt een stand alone boiler. Dus geen naverwarming met een CV...

Ik ben even gaan rekenen:

We gebruiken hier gemiddeld 1m3 gas per dag voor SWW. Dat kost mij €1,44 maar ik heb ook de verbruiksonafhankelijke kosten van €0,92 per dag. Dat maakt dus samen €2,36 voor 1 dag SWW

Ik lees dat een 150 liter boiler voor 4 personen zo'n 2200KWh per jaar kost. Laat ik ruim rekenen met 2500KWh. Dat is dan 6,85KWh per dag wat overeenkomt met €2,50 als ik reken met mijn huidige stroomprijs..

Wanneer ik een PV overschot heb wat ik terug kan stoppen in de boiler dan dalen die kosten natuurlijk. Zoals ik dat nu bekijk is dat zeker 8 van de 12 maanden. Die andere 4 maanden zal het dus niet veel duurder zijn dan mijn huidige kosten voor SWW of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Musicus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmcZcEcgW1ZhAfpsXzZ6XSWexYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XavZjZV3qZV1UbBlItwX66LP.png?f=fotoalbum_large

Volgens inventum wel

En je sommetje:
1m3 gas = 8kWh
Dus 365 dagen: 365 m3 wordt 8x365 =2.920 kWh
En de boiler heeft stand-by verlies: snel 1,6kWh per dag
1m3 gas is ca 150 liter water van 10 naar 60 graden, dus 150l boiler is nodig

Kortom warmtepompboiler
1/3 van het stroomverbruik

[ Voor 27% gewijzigd door BarryH op 05-08-2025 15:01 ]

Pagina: 1