Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 08:48
Volgende week heb ik een gesprek met mijn leidingevende over contractverlenging en na eerst een contract van acht maanden, daarna van twaalf, is het nu de bedoeling dat ik een vast contract ga krijgen als dotnet/C# developer.

Klein beetje achtergrond is op zijn plaats denk ik. Ik heb geen afgeronde IT opleiding (of überhaupt een afgeronde opleiding na mijn VWO), maar naar mijn idee wel HBO/WO denkvermogen. Voordat ik officieel in dienst kwam van mijn werkgever heb ik enkele maanden "gratis" voor ze gewerkt in een werkervaringstraject terwijl ik in de bijstand zat.

Ik vraag me heel erg af of het salaris dat ik momenteel ontvang nog marktconform is. Toen ik begon was ik er heel blij mee, want het was meer dan wat ik kon verwachten als groentje in het werkveld, maar inmiddels ben ik geen groentje meer. Afgelopen december is het wel iets omhoog gegaan (zo'n 4,5%) als gevolg van mijn beoordelingsgesprek.

Als ik op internet kijk dan zie ik op verschillende website dat bedragen rond 3600 euro per maand gemiddeld is voor een junior C# dev. Daar kom in de verste verte niet aan. Op één van de websites was een verdeling gegeven van salrisniveaus en daar zag ik dat ik ongeveer in de laagste 10% zit. Maar goed, ik ben ook niet de doorsnee IT-er met een gedegen opleiding of bakken werkervaring.

Wat ik er verder wel bij moet zeggen is dat de arbeidsvoorwaarden verder wel uitstekend zijn:
  • Dertiende maand
  • 30 vakantiedagen
  • Geen verplicht minimum aantal kantoordagen
  • Meestal lage werkdruk (eigenlijk nooit overwerk) en prettige sfeer
  • NS business card voor dagen dat ik wel naar kantoor ga
Bij mijn vorige verlenging werd me trouwens verteld dat ik geen verhoging kreeg, maar pas aan het eind van het jaar en dat dat door HR werd bepaald op basis van beoordeling door mijn leidinggevende. Mijn baas heeft me zodanig beoordeeld dat ik de hoogst mogelijke verhoging zou krijgen wat uitkwam op 4,5%.

Ik verwacht dat ze weer gaan zeggen dat mijn salaris gelijk blijft en dat ik in december weer verhoging krijg, maar ik vraag me af of ik dat weer moet acepteren, of dat ik meer kan vragen.

Dus eigenlijk heb ik twee vragen:
  1. Ben ik in een positie om een hoger salaris te vragen? Wat zou een passend salaris zijn bij mijn functie en ervaring.
  2. Zo ja, is het dan beter om erop aan te dringen dat het per direct gebeurt, of zal ik bijvoorbeeld accepteren als ze zoiets zeggen als: je salaris blijft voor nu gelijk, maar in december gaan we bovenop de procentuele verhoging op basis van je beoordeling nog een extra salarisverhoging geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vragen staat vrij.

Maar het is niet gek om na enkele jaren te switchen. Dat is ook goed voor je ontwikkeling.
Regel dat vaste contract en kijk daarna eens rond.

Teveel 'claimen' kan ook de situatie verzuren, dan kun je net zo goed vertrekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 12:18
Ja je mag altijd meer vragen en ja dat moet je zeker doen. Het is een eeuwenoud spel dat een leidinggevende dan met allerlei argumenten komt (vaak vaste regeltjes, data, procedures) waar hij of zij niets aan kan doen, maar dan toch een beetje doorduwen.

Je moet geen lastige 'autokoper' worden die bijvoorbeeld al wegloopt met "zoek het uit", maar gewoon beleefd dat je echt meer wil gaan verdienen omdat het anders echt een zware teleurstelling is om voor bedrag X een contract te krijgen. "kan er echt niet", "ik zou het echt heel erg jammer vinden", "daar baal ik dan echt van", "ik zie hier en daar toch hogere salarissen".

Voor een beethe MKB bedrijf is het natuurlijk peanuts om iemand €500 meer per maand te geven, het probleem is echter dat wanneer je veel collega's hebt die hetzelfde gaan doen dat het dan wat lastiger wordt. Het beste is dus om bij collega's te polsen hoe zij ervoor staan. Lastig maar hopelijk kan je het doen. Heb je weinig collega's dan wordt het sowieso al makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:58
Het is een argument in HET gesprek wat markconform is en ben ook bereid dit te onderbouwen met stats uit het tweakers salaris topic.

Daarnaast kun je het beste even met collega's praten over hoe het bedrijf met dit soort dingen om gaat, dan kun je een idee vormen van wat voor gesprek het gaat worden. Je hebt bedrijven die bij een vaste aanstelling zomaar markconform gaan betalen (je hebt je bewezen en willen je graag houden), maar vaak is het geneuzel van 10% salarisverhoging is uniek veel en je vraag 25% verhoging. Ben je wel in orde ;)

Een goede band met je leidinggevende is +1 voor gunfactor
Jij die dingen op kan noemen die je goed hebt gedaan is +1 , beter is als de leidinggevende dit ook al weet.
Jij die dus weet wat marktconform is ook +1
Jij die alsvast nadenkt over wat jij extra kunt doen voor dat extra salaris +1, quid pro quo is het meestal

Goede band of niet, die gesprekken kunnen als 'hard' aanvoelen en veel slechte manager gaan op gevoel spelen en wijzen naar alles behalve bovenstaande zaken. Word niet emotioneel in die gesprekken, maar blijf zakelijk en blijf je standpunten herhalen. Managers kunnen bijv. je tweakers argument teniet doen als 'iedereen kan posten wat hij wil', maar zeg gewoon dat dit niet zo is en je best met hem hierdoorheen wil bladeren en meerdere sources hebt. Neem voor je gevoel pauzes voor je reageert. Allemaal om het gesprek samen tot een goed einde te brengen.

Soms is een manager ook gebonden aan bepaalde regels van bovenaf. Als je dat merkt is het fijn als die manager dit ook gewoon uitlegt aan je. Vervolgens kun je ook uitleggen waarom je graag de uitzondering wil zijn als je denkt dat je dit waard bent en hier graag verder wil en ze het in je zien zitten. Dan is een gesprekje met hoger iemand ook gewoon mogelijk. Maar goed dit is uitzonderlijk en valt of staat echt met het imago wat je hebt binnen het bedrijf. Sta je bijv. bij het koffie apparaat met iedereen mee te kletsen of ben je die ingebogen IT'er pur sang die zonder iets te zeggen koffie pakt :D

Ondanks dat je het goed of slecht kan gaan, dit voorbereiden en oefenen zijn waardevolle ervaringen voor je verdere carriere. Net zoals solliciteren :+

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 08-05-2025 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Het feit dat je geen formele opleiding hebt, wíl niet zeggen dat je minder waard bent op de werkvloer. Jij hebt aantoonbaar impact, en dat is wat telt.

Het moment van vast salaris is het moment om eens hierover te gaan onderhandelen. Dat ze dat aanbieden is een teken dat jij voor lange tijd een commitment aangaat, daar mag ook een passend salaris bij. Met die goede secundaire voorwaarden neem ik aan dat een verhoging ook zeker mogelijk moet zijn.

Als jij jezelf zelfs als medior beschouwt (en dit hebt bewezen door de werkzaamheden), mag je je richting 3.6-4k gaan positioneren op deze markt (maar dat kan wellicht een erg grote grote stap zijn voor nu bij dit bedrijf, als je pak n beet op 3k? zit). Sterker, 4K zou het minimale moeten zijn imo voor 1,5 jaar bewezen ervaring met deze functie.

Ik denk dat als een passend salaris niet mogelijk is, je toch serieus moet na gaan denken over een overstap naar een bedrijf die je biedt wat je waard bent.

Ik zie tijdens het typen dat je rond mijn leeftijd bent. Ik weet niet je werk historie verder is, is hier ook nog wat relevants te benoemen? Want dan zul je denk ik met aardig wat ervaring op de markt weten hoe je klanten helpt, weten hoe je communiceert. Daar is geen papiertje voor nodig. Dat is ook een bak ervaring op de vloer waarvoor je betaald mag worden.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik spijt heb dat ik bij een van mijn eerdere banen niet eerder heb rondgekeken voor wat anders, daar was het salaris ook waardeloos. Dan had ik nu financieel veel beter gezeten. En er valt altijd weer een goede klik te vinden met een nieuwe uitdaging. "Jobhoppen" kan je altijd een flinke salarisboost geven als hier weinig mogelijk is.

Dus kort: nee, niet accepteren, zelfs al krijgt niemand meer.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nu weet ik dat titeltjes gratis rondgestrooid worden, maar medior claimen te zijn met 1.5 jaar werkervaring en nul opleiding lijkt mij optimistisch. En ik zou toch echt zorgen dat je dat vaste contract hebt voor je al te optimistisch gaat rondkijken naar alternatieven.

En natuurlijk, nee heb je en ja kan je krijgen. Dus ik zou ook zeker proberen er wel op vooruit te gaan. Maar ik denk niet dat op basis van een random post zonder dat iemand hier weet op welk niveau je het werk doet, zeker gezien er geen formele opleiding is geweest als referentie kader, er gezegd kan worden hoeveel je zou horen te verdienen.
Dat is ook een bak ervaring op de vloer waarvoor je betaald mag worden.
Ik weet niet of een jonger persoon bij die werkgever lang zou blijven als een ander meer krijgt, niet omdat die beter werk levert, niet omdat die meer werkervaring heeft, meer dingen erbij doet, maar puur omdat diegene ouder is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:15
Misschien een goede strategie om aan te geven dat je erg blij bent met de vaste aanstelling en het vertrouwen dat ze je de afgelopen jaren hebben gegeven. Maar dat je daarnaast ook graag naar een marktconform salaris wil en dus behoefte hebt aan een ontwikkelingsplan om daar naar toe te groeien. Dan vraag je het niet voor hier en nu, maar geef je wel aan dat je behoefte hebt aan volwaardige beloning. Met de vaste aanstelling op zak kun je vervolgens bekijken waar ze mee komen en voor jezelf beoordelen of dat aan je verwachting voldoet, of dat je toch op zoek moet naar iets anders. Hou er wel rekening mee dat je ergens anders waarschijnlijk ook fors lager begint met 20 maanden ervaring en geen diploma’s. Beter om nog een paar jaar daar te blijven en met een goed getuigschrift te vertrekken. Of alsnog wat opleidingen te doen (kan onderdeel zijn van het ontwikkelplan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:17
Hoeveel verdien je nu dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Krekker schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:11:
Volgende week heb ik een gesprek met mijn leidingevende over contractverlenging en na eerst een contract van acht maanden, daarna van twaalf, is het nu de bedoeling dat ik een vast contract ga krijgen als dotnet/C# developer.

Klein beetje achtergrond is op zijn plaats denk ik. Ik heb geen afgeronde IT opleiding (of überhaupt een afgeronde opleiding na mijn VWO), maar naar mijn idee wel HBO/WO denkvermogen. Voordat ik officieel in dienst kwam van mijn werkgever heb ik enkele maanden "gratis" voor ze gewerkt in een werkervaringstraject terwijl ik in de bijstand zat.

Ik vraag me heel erg af of het salaris dat ik momenteel ontvang nog marktconform is. Toen ik begon was ik er heel blij mee, want het was meer dan wat ik kon verwachten als groentje in het werkveld, maar inmiddels ben ik geen groentje meer. Afgelopen december is het wel iets omhoog gegaan (zo'n 4,5%) als gevolg van mijn beoordelingsgesprek.

Als ik op internet kijk dan zie ik op verschillende website dat bedragen rond 3600 euro per maand gemiddeld is voor een junior C# dev. Daar kom in de verste verte niet aan. Op één van de websites was een verdeling gegeven van salrisniveaus en daar zag ik dat ik ongeveer in de laagste 10% zit. Maar goed, ik ben ook niet de doorsnee IT-er met een gedegen opleiding of bakken werkervaring.

Wat ik er verder wel bij moet zeggen is dat de arbeidsvoorwaarden verder wel uitstekend zijn:
  • Dertiende maand
  • 30 vakantiedagen
  • Geen verplicht minimum aantal kantoordagen
  • Meestal lage werkdruk (eigenlijk nooit overwerk) en prettige sfeer
  • NS business card voor dagen dat ik wel naar kantoor ga
Bij mijn vorige verlenging werd me trouwens verteld dat ik geen verhoging kreeg, maar pas aan het eind van het jaar en dat dat door HR werd bepaald op basis van beoordeling door mijn leidinggevende. Mijn baas heeft me zodanig beoordeeld dat ik de hoogst mogelijke verhoging zou krijgen wat uitkwam op 4,5%.

Ik verwacht dat ze weer gaan zeggen dat mijn salaris gelijk blijft en dat ik in december weer verhoging krijg, maar ik vraag me af of ik dat weer moet acepteren, of dat ik meer kan vragen.

Dus eigenlijk heb ik twee vragen:
  1. Ben ik in een positie om een hoger salaris te vragen? Wat zou een passend salaris zijn bij mijn functie en ervaring.
  2. Zo ja, is het dan beter om erop aan te dringen dat het per direct gebeurt, of zal ik bijvoorbeeld accepteren als ze zoiets zeggen als: je salaris blijft voor nu gelijk, maar in december gaan we bovenop de procentuele verhoging op basis van je beoordeling nog een extra salarisverhoging geven?
Ik lees wel een paar rode vlaggen.

Je hebt eerst gratis gewerkt, dus ze konden zien wat je kon
toen kreeg je een contract van 8 maanden (expres geen half jaar zodat je nog steeds een periode hebt waarbij ze jou kunnen dumpen zonder reden)
En daarna nog een jaarcontract.
Hebben ze een (valide) reden gegeven waarom ze het nog een keer moesten verlengen met 1 jaar? Na die gratis maanden en 8 maanden weten ze wel wat ze aan je hebben.

Hebben ze al aangegeven dat ze een gesprek willen en is dat 1 maand voordat je contract afloopt? (dat zijn ze verplicht en kost ze geld als ze dat niet op tijd aangeven)

Je hebt het over afspraken bij verlenging, is er ooit iets van functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek geweest? En zo niet hebben andere medewerkers die wel?

Je zit er nu ruim 2 jaar en hebt er 4,5% bij gekregen vanaf dat je geld van hun kreeg. Dat is dus net iets meer daar de inflatie. Ik snap dat je blij bent met de verhoging maar je kan ook aangeven dat ze eigenlijk de inflatie (van 3,2%) in 2024 hebben gecorrigeerd en niet de inflatie van 2023 hebben gered en jou op dit moment niet hoger belonen dan voordat je een contract met loon kreeg.

Heb je toen je daar gratis werkte via hun een contract gehad? zo niet dat kunnen ze nog een keer verlengen met een jaar omdat ze 2 keer mogen verlengen.

Probeer voor jezelf op te schrijven over wat jij doet, wat je directe collega's doen en hoeveel van de werkzaamheden jij zelfstandig doet of leiding in hebt. Als je dingen zelfstandig doet en daar alleen positieve feedback op krijg (van je collega's), zou ik wel een loon verwachten die dichtbij die van je collega's zit. (en dan nog hopen dat die wel hoger zitten)
Ik wil duidelijk maken dat het een zakelijke transactie is waarbij jij iets levert en zei daarvoor betalen. Er is niets mis met hun aanhoren, een contract te tekenen en rustig om je heen te kijken of iemand anders meer bied.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:03
Kun je het naast een salarisverhoging niet ook zoeken in een betaalde opleiding? Dan los je het probleem 'geen diploma' op en krijgt je op die manier een extra beloning.

Werk je op basis van een salarisschaal met periodieken? Of is het enkel 'het salaris' en dan krijg je er jaarlijks mogelijk wat bij?

Deze onderhandeling starten met het noemen en benadrukken van "rode vlaggen" is wel erg overdreven overigens. De werkgever zet zich in om mensen uit de bijstand te trekken, mensen zonder opleiding een kans te geven en op die manier een maatschappelijke rol aan te nemen. Daar gaan de nodige management- en adiminstratiekosten inzitten en is niet altijd een succes. Dat wegzetten als enkel 'ze laten je gratis werken' is wel erg kort door de bocht. Daarna twee keer een contract voor bepaalde tijd aanbieden is ook niet vreemd, ze mochten er zelfs drie. 'Dumpen zonder reden' is ook onnodig tendentieus. Als je met deze insteek je werkgever bekijkt zal je enerzijds nergens gelukkig worden en anderszijds ga je er in een onderhandeling geen enkele goodwill mee krijgen.

Dat gezegd hebbende: lief vragen staat vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Mr. Stom schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:12:
Kun je het naast een salarisverhoging niet ook zoeken in een betaalde opleiding? Dan los je het probleem 'geen diploma' op en krijgt je op die manier een extra beloning.

Werk je op basis van een salarisschaal met periodieken? Of is het enkel 'het salaris' en dan krijg je er jaarlijks mogelijk wat bij?

Deze onderhandeling starten met het noemen en benadrukken van "rode vlaggen" is wel erg overdreven overigens. De werkgever zet zich in om mensen uit de bijstand te trekken, mensen zonder opleiding een kans te geven en op die manier een maatschappelijke rol aan te nemen. Daar gaan de nodige management- en adiminstratiekosten inzitten en is niet altijd een succes. Dat wegzetten als enkel 'ze laten je gratis werken' is wel erg kort door de bocht. Daarna twee keer een contract voor bepaalde tijd aanbieden is ook niet vreemd, ze mochten er zelfs drie. 'Dumpen zonder reden' is ook onnodig tendentieus. Als je met deze insteek je werkgever bekijkt zal je enerzijds nergens gelukkig worden en anderszijds ga je er in een onderhandeling geen enkele goodwill mee krijgen.

Dat gezegd hebbende: lief vragen staat vrij.
Ik zeg nergens dat het gesprek begonnen moet worden met rode vlaggen, maar een beetje kritisch mag altijd. ;)
Als de TS goed werk levert en dat zelfstandig doet, mag daar ook voor beloond worden.
Misschien gutst bij mijn reactie de ontevredenheid eraf over mijn (voorgaande) werkgevers, maar ik denk dat de TS zelf ook wel een mooie strik om de vragen kan maken om er niet hard in te gaan en gewoon te vragen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online

Ligt natuurlijk ook aan de regio. Omgeving van Drenthe mag je blij zijn met 3000 voor een starter, als je überhaupt al iets kunt vinden. Heb je weer een paar jaar ervaring gaat dit in de regio richting 3500-4000. Dat is ongeveer wat ik en mijn oud klas/opleiding genoten verdienen na HBO ICT gedaan te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

The End

!Beginning

gr8-jen schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Ik zeg nergens dat het gesprek begonnen moet worden met rode vlaggen, maar een beetje kritisch mag altijd. ;)
Als de TS goed werk levert en dat zelfstandig doet, mag daar ook voor beloond worden.
Misschien gutst bij mijn reactie de ontevredenheid eraf over mijn (voorgaande) werkgevers, maar ik denk dat de TS zelf ook wel een mooie strik om de vragen kan maken om er niet hard in te gaan en gewoon te vragen.
Andersom mag je ook best kritisch zijn. We hebben geen idee wat de capaciteiten zijn van TS, dus helemaal niemand hier kan in de verste verte inschatten van een marktconform salaris voor TS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
Er eerste vraag blijft situatieafhankelijk. Bijvoorbeeld: In welke regio werk je, en hoe krap is de arbeidsmarkt daar? Je hebt weliswaar geen afgeronde hoger onderwijsdiploma, maar wel iets alternatiefs?

Op de tweede vraag: het helpt altijd om iets concreets af te spreken, en het liefst op papier (e-mail). Een salarisverhoging hoeft niet per sé per direct, het mag bijvoorbeeld best per het eind van het jaar (zodat het in de cyclus van het bedrijf past, bijvoorbeeld). Maar ik zou me niet af laten doen met "HR bepaalt dit aan het eind van het jaar": dat is wel heel vrij voor de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:25
Een ander punt, heeft je werkgever al een indicatie afgegeven of het aanbod voor een vast contract ook met een verhoogd salaris komt? Het lijkt erop van niet maar het is altijd goed om informatie vooraf in te winnen of in ieder geval om te trachten die informatie in te winnen zodat je weet wat de aanvangspositie van je leidinggevende zal zijn.

De vraag is dan verder wat strategisch gezien je onderhandelingspositie is en hoe je het wilt insteken. Als je werkgever opties heeft, of jij hebt buiten dit bedrijf om niet zoveel keuze dan is je onderhandelingspositie nou eenmaal minder sterk. Je leidinggevende heeft je de hoogste verhoging gegeven, daar lijkt een stuk vertrouwen vanuit te stralen. Je kunt het ook heel open insteken in het gesprek, en vragen hoe het salaris zich verhoudt met de markt. Ik zou dan wel altijd nog mijn eigen onderzoek doen, maar als je leidinggevende vertrouwen in je heeft dan kan het ook zijn dat daar wellicht al over is nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
misschien goed om te checken of jullie vaste salarisschalen hebben en hoe jij daarin past. soms is er in de CAO ook iets opgenomen over salarisgroei. dat soort dingen kunnen jou (en je leidinggevende) ook helpen bij het regelen van salarisverhoging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
gr8-jen schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:04:
Ik lees wel een paar rode vlaggen.
Vooral aan de kant van de TS als ik eerlijk ben.

Als je 39 jaar bent, VWO afgerond, en uit de bijstand komt en nu nog geen 2 jaar ervaring hebt?
Dan vraag ik me sterk af wat er de afgelopen 20+ jaar gebeurd is en in hoeverre dat nu nog terug te vinden is in het werk.

Het lijkt er vooral op dat het bedrijf een gok heeft genomen en het zou me niets verbazen als ze dat vaker doen. Wat kan betekenen dat de TS helemaal niet marktconform werkt, maar in een situatie die al extra ondersteuning biedt.

Dus @Krekker, wees heel eerlijk of je nu in een normale werksetting zit of dat er extra ondersteuning wordt geboden. Want een marktconform salaris hoort bij iemand die ook marktconform werkt.
Wat minder salaris, maar wel de extra begeleiding is misschien beter dan nu 'voor het geld' gaan en over een jaar erachter komen dat het niet gaat en via de WW weer in de bijstand belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:29
Ga eens voor jezelf na waarom je misschien een (extra) verhoging verdient.
Dat je naar vast contract gaat hoeft helemaal niet te betekenen dat je meer moet verdienen. Het is wel een punt van onderhandeling natuurlijk.

Werkgever heeft je meerdere contractverlengingen gegeven alvorens nu naar vast te gaan. Wat is hiervan de reden? Waren ze niet overtuigd? Doen ze dit standaard met andere collega's?

Titel zegt eigenlijk niets. In het ene bedrijf kan iemand senior zijn en in het andere bedrijf net aan medior.
Is er een groeipad aanwezig voor bijvoorbeeld medior? Wat jij kan gebruiken om argumenten aan te voeren voor een verhoging?

Je hebt bijna 2 jaar werkervaring, maar tegelijkertijd heb je geen vervolgopleiding (vwo >) en ben je ook wat ouder. De startersmarkt ook in de IT is niet zoals het bijvoorbeeld 2-3 jaar geleden was. Niet dat we amerikaanse taferelen hebben, maar het zal wat meer moeite kosten. En jij zal dan moeten concurreren.

Ga eens voor jezelf op papier zetten waarom je denkt dat je x verhoging zou moeten krijgen. Ga het gesprek aan en kijk wat eruit komt. Zoals eerder gezegd is, zou ik misschien ook erbij onderhandelen over een vervolgopleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:36

Qwerty-273

Meukposter

Om het op een rijtje te zetten, je werkt er nu 20 maanden:

- 20 maanden geleden - eerste tijdelijke contract
- 12 maanden geleden - tweede tijdelijke contract
- 5 maanden geleden - eerste salaris verhoging (4,5%)
- nu - vast contract

Ik verwacht dat je direct zal horen dat je te recentelijk een verhoging hebt gekregen en je inderdaad op de jaarlijkse ronde in december zal moeten wachten.

Voor het marktconforme deel, reken je daar ook je dertiende maand en berg vakantiedagen in mee? Om het aanbod kwa waarde makkelijker te vergelijken met de statistiekjes. En buiten wat markt conform is, wat breng jij nu voor waarde aan de afdeling / het bedrijf? Wat is jouw motivatie of bewegende redenen (de groei die je hebt doorgemaakt binnen het bedrijf en extra verantwoordelijkheid) om een hoger salaris te vragen? Puur "ik wil meer" is geen reden.

En leg je het neer als een vraag of eis? En wat als ze niet er op ingaan verbindt je er consequenties aan?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De tip die ik zou geven is om eerst eens een paar sollicitaties te gaan doen her en der.

Dan krijg je namelijk een gevoel voor:

- Hoe makkelijk je elders aan de bak komt als dat de uitkomst wordt van je onderhandelingen met je huidige werkgever
- Hoeveel je elders kunt verdienen
- Hoe je (nog beter) moet solliciteren (wat altijd een handige skill is om te hebben)

En mijn antwoorden op je 2 vragen zouden zijn:

1. Ja. Dat is elke werknemer altijd. Een passend salaris kunnen we zo niets over zeggen. Je onderhandelingspositie ziet er op dit moment niet zo best uit, dus ik weet niet hoeveel je hebt aan vergelijkingen op basis van functie en werkervaring.
2. Maakt niet zoveel uit. Je zult het ook moeten aanvoelen in het gesprek wat je erover hebt wat haalbaar is. Het belangrijkste is dat je duidelijke afspraken maakt en die even per mail vastlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:35

Fordox

00101010

De 3600 is een getal waar je je niet vast op wil bijten. De meeste loon indicaties zijn net wat hoger dan dat het in de praktijk is (een beetje hetzelfde als gokken, je hoort meer van wat mensen winnen en niet wat ze verliezen).
Je secundaire arbeidsvoorwaarden zijn wel erg netjes, vooral de 13e maand. Stel je verdient 3000, dan verdien je eigenlijk 3250 (+1/12)

Je kan altijd het balletje opgooien, maar reken je niet rijk. Ook mag je wel tevreden zijn met een gemiddeld loon als je geen diploma hebt en prima werkdruk, dat is mij ook wat waard.

Dus ja, je kan vragen of je mag onderhandelen over je loon. Laat het merken dat je teleurgesteld bent als ze er niet voor open staan, maar push het ook niet te hard.
Als je toch wel wil pushen, doe dit bij de volgende standaard verhoging in december. Dan is het onderwerp weer 'open'.
Als je echt baldadig bent zoek je werk ergens anders, onderhandel je daar tot je een aanbod hebt, hoop je dat deze hoger is en je werkgever je meer wil gaan betalen. Maar dat heeft risico's.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:29
Het klinkt bijna als overheid. Voor hoeveel uren/week wordt je een bedrag geboden? Salarisvergelijken zijn vaak gebaseerd op 40 uur, sommige organisaties kennen CAO/contract 36 urige werkweken. Niet afgeronde opleiding (hoeft geen porbleem te zijn), komt uit de bijstand (hoeft geen probleem te zijn, je wilt werken en dat heb je laten zien).

Zijn er risico's voor de (toekomstig) werkgever (hoef je hier niet te delen)?

Ik zou zeggen (maar wie ben ik): Ga over naar een vast contract tegen een acceptabel bedrag. Dat bedrag mag per gewerkt uur best een procent of 10-15 hoger zijn dan wat je nu per gewerkt uur verdient. Houdt daarbij rekening met de extra's die je krijgt en die ook een geldswaarde hebben zoals je reiskosten vergoeding, 13e maand, vakantiegeld, pensioenbijdrage door de werkgever, etc.

Salaris is maar 'een bedrag", het gaat om het totaal, uitgedrukt in geld per uur en dat vergelijk je met wat je nu krijgt.

Spreek bij de overgang naar vast werk een bedrag af, spreek opleidingsfaciliteiten af en een evaluatie na 1 jaar waarbij je bij goed functioneren doorgaat naar een medior salaris/schaal waarbij ook meteen een bedrag wordt afgesproken (dus niet allen een titel). Na 3 gewerkte jaren zou je op minimaal medior niveau moeten kunnen functioneren. En zorg minimaal dat je opleidingen om je te professionaliseren vergoed krijgt (deeltijd HBO/open universiteit oid). Opleidingen zijn vaak makkelijker te regelen dan geld maar vertegenwoordigen wel waarde.... Denk wel goed na bij terugbetalingsverplichtingen bij eventueel vertrek. Trouwens, let ook op concurrentie/relatie bedingen.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 09-05-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Het klinkt alsof je los van het salaris verder wel erg tevreden bent met de werkgever (de kans die ze je hebben geboden in een moeilijkere tijd, goede secondaire arbeidsvoorwaarden, enzovoort).

Het lastige is dat je eigenlijk van goodwill afhankelijk bent. Je lijkt immers niet te willen vertrekken en dat zullen hun dan ook wel aanvoelen. Het goede nieuws is: de arbeidsmarkt is krap en de economie draait - ondanks dat het met het huidige nieuws soms niet zo lijkt - nog steeds heel lekker. Daarom zijn ze misschien toch wel bereid je tegemoet te komen.

Gooi het op je ontwikkeling die je hebt doorgemaakt. De waarde die je toevoegt aan het bedrijf. Maar een hele goede optie is om uit te proberen zoeken wat je directe collega’s verdienen. Stel dat is flink meer, dan kun je in het gesprek namelijk ook nog iets zeggen als: “Een ding zit me nog wel een beetje dwars. Ik verdien toch wel zeker €XXX per maand minder dan Jantje. Ik weet dat hij meer kennis/ervaring/certificeringen heeft dus er mag wel een verschil zijn, maar het verschil is nu zo groot dat het aan het knagen is.”

Daarmee zeg je niet iets als: “Ik ga weg.” Je geeft wel duidelijk aan dat er een factor is die je een beetje ontevreden maakt - en in de huidige krappe arbeidsmarkt zijn ze dan misschien toch geneigd om dat gevoel van onvrede snel de kop in te drukken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:48
Ik zou vooral dankbaar zijn dat ze je een vast contract aanbieden, de kans dat je daar een salaris verhoging bij gaat krijgen is miniem, die heb je al gehad dit jaar. Werkgever heeft risico genomen en in je willen investeren de afgelopen 2 jaar, daar zou ik ze vooral dankbaar voor zijn, zij hebben je de kans gegeven om na 20 jaar zelf de kost te kunnen verdienen, het is misschien heb riant salaris, maar de voorwaarde lijken nu ook niet bepaald dramatisch te zijn. Lijkt mij voorbarig om nu rupsje nooit genoeg te gaan spelen. Dus gewoon zorgen dat je dat vaste contract krijgt en daarbij vragen wat de mogelijkheden voor loonontwikkeling zijn de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
De geschiedenis van TS lijkt niet rooskleurig. Niet-afgemaakte HBO of WO opleiding komt wel vaker voor, maar bijstand en werkervaringstraject is niet de route die de meeste developers hebben gelopen. Daarin sta je op achterstand.

Ik denk dat de focus moet liggen op een beter CV, een waarin je laat zien dat je werk kunt vinden en vasthouden. Dan sta je bij je volgende overstap over enkele jaren een stuk sterker.
Pagina: 1