Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipper
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-05 21:58
Ik ben van plan om twee stekkerzonnepanelen te installeren (+- 800 Wp)

Mijn thuisinstallatie is 3x230 volt zonder neuter
Hier zit op de 3 fasen telkens 230 volt

Moet ik ik een éénfase omvormer voorzien die standaard zit bij alle Plug&Play installaties of een 3 fase omvormer ?

Aansluiting zal gebeuren op stopcontact met 2 fasen (elk 230 volt/fase) + aarding

Graag advies van een expert want mijn antwoorden die ik kreeg waren (het moet een 3
fase micro omvormer zijn OF het zal wel lukken met een éénfase omvormer) _/-\o_

In Belgie zitten er nog veel aansluitingen met 3x230 volt zonder nulgeleider (neuter)

Iemand ervaring hermee + stekkerzonnepanelen ?

Thx _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:57
Flipper schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:27:

Moet ik ik een éénfase omvormer voorzien die standaard zit bij alle Plug&Play installaties of een 3 fase omvormer ?

Aansluiting zal gebeuren op stopcontact met 2 fasen (elk 230 volt/fase) + aarding

Graag advies van een expert want mijn antwoorden die ik kreeg waren (het moet een 3

In Belgie zitten er nog veel aansluitingen met 3x230 volt zonder nulgeleider (neuter)

Thx _/-\o_
Ik ben geen expert maar als je voor België een gehomologeerd (de omvormer) setje koopt plug & play waarvan de omvormer 800 of zelfs 1000W kan leveren via zijn stekker die dan in een normaal stopcontact gaat...

Dan maakt het niet uit of je huisaansluiting 3 x 230 of 3 x 400 + nul is. Zoals dat voor je tv of ijskast ook niets uitmaakt of voor andere toestellen die in een normaal stopcontact ingeplugd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper
Rik57 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:25:
[...]

Ik ben geen expert maar als je voor België een gehomologeerd (de omvormer) setje koopt plug & play waarvan de omvormer 800 of zelfs 1000W kan leveren via zijn stekker die dan in een normaal stopcontact gaat...

Dan maakt het niet uit of je huisaansluiting 3 x 230 of 3 x 400 + nul is. Zoals dat voor je tv of ijskast ook niets uitmaakt of voor andere toestellen die in een normaal stopcontact ingeplugd worden.
Als je vraag stelt aan de leveranciers weten ze het niet, of zeggen ze dat geen probleemn zal vormen, of zeggen ze dat het niet zal lukken omdat de omvormer een neuter nodig heeft

Wie weet het dan wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 19:29

Harrie

NederVlaming

Flipper schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:27:

Thx _/-\o_
Heb je hier nog antwoord op gevonden? Ik zit ook op een net zonder neuter, 230V tussen 2 fasen (en beiden dus ongeveer 130V naar grond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eigen topic van gemaakt

Ik verwacht dat elke micro-inverter gewoon werkt.
Zeker een stekkerpaneel is vast wel te kopen bij een plek waar je 'm terug kan brengen als het toch niet werkt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Harrie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Heb je hier nog antwoord op gevonden? Ik zit ook op een net zonder neuter, 230V tussen 2 fasen (en beiden dus ongeveer 130V naar grond)
Hoymiles HMS serie werkt met 230v tussen de 2 fasen zonder nul dus neem aan dat er genoeg andere inverters zijn die ook zo werken. De meeste 3 fase inverters willen vaak juist een nul omdat ze 3x 230v + nul zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 07-05-2025 14:47 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04:13
Rik57 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:25:
[...]

Wij zitten hier met dezelfde situatie, en voor onze laadpaal heeft de installateur samen met Smappee toch even in het haar moeten krabben om uit te zoeken hoe dit werkend te krijgen viel.... ( installateur kende het zelfs niet :X ik raad hem dan ook enkel nog maar af ipv aan :+ was een RAMP!)
Dus ik zit met dezelfde vraag, werkt het? of werkt het niet? ( Zendure deze vraag gesteld, echter willen ze niet antwoorden omdat ik eerst melde dat ik in België woon en ze antwoorden op het feit dat ze nog niet in België leveren of mogen gebruikt worden |:(

ik bedenk me juist Onze PV installateur dit zelfs niet opgemerkt heeft en alles gewoon werkte na installatie....

[ Voor 5% gewijzigd door The_Belgian_GST op 07-05-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:57
The_Belgian_GST schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:04:
[...]

Wij zitten hier met dezelfde situatie, en voor onze laadpaal heeft de installateur samen met Smappee toch even in het haar moeten krabben om uit te zoeken hoe dit werkend te krijgen viel.... ( installateur kende het zelfs niet :X ik raad hem dan ook enkel nog maar af ipv aan :+ was een RAMP!)
Dus ik zit met dezelfde vraag, werkt het? of werkt het niet? ( Zendure deze vraag gesteld, echter willen ze niet antwoorden omdat ik eerst melde dat ik in België woon en ze antwoorden op het feit dat ze nog niet in België leveren of mogen gebruikt worden |:(

ik bedenk me juist Onze PV installateur dit zelfs niet opgemerkt heeft en alles gewoon werkte na installatie....
Heb eens gezocht hoe Smappee aansluiten, en voor een 3 x 230V delta net, dus geen "nul" aanwezig hadden ze een aparte sectie in de handleiding van hoe aan te sluiten met afbeeldingen en al :)
Je PV installateur als die een mono omvormer geplaatst heeft maakt het in theorie voor hem niets uit hoe hij die aansluit, hij kiest gewoon 2 fasen uit waar hij die op aansluit bij een 3 x 230V net.

In mijn opinie, een stekkerpaneel waarvan de stekker in het stopcontact gaat moet evengoed werken bij een 3 x 230V net. (dus geen 0 aanwezig).
Die omvormer van dat stekkerpaneel moet 230V zien. Bij een 3 fase installatie + de nul ziet hij dat via het stopcontact waar hij opzit, 400V fase van het net en de nul is 230V in het stopcontact.

Bij ons, 3 x 230V net (dus geen nul) zit onderling tussen onze fases sowieso al 230V dus ons stopcontact is evengoed 230V voor die stekkerpanelen omvormer. Dat hoort gewoon te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper
Harrie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Nog steeds niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58
Uberprutser schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:41:
Hoymiles HMS serie werkt met 230v tussen de 2 fasen zonder nul dus neem aan dat er genoeg andere inverters zijn die ook zo werken. De meeste 3 fase inverters willen vaak juist een nul omdat ze 3x 230v + nul zijn.
Wie 3-fasenomvormers aansluit via een stekker kan sowieso beter stoppen als electricien. Het gaat hier om 800W, dus setjes van 2 panelen neem ik maar even aan. Anders mag het ook sowieso niet met een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper
Proton_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:34:
[mbr] eigen topic van gemaakt [/]

Ik verwacht dat elke micro-inverter gewoon werkt.
Zeker een stekkerpaneel is vast wel te kopen bij een plek waar je 'm terug kan brengen als het toch niet werkt.
Had ik al aan gedacht
Maar …
Levering gratis, maar terugsturen is op eigen kosten ( pakketje van meer dan 25 kg)
Ik wil 100% zekerheid
Terugsturen vind ik geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 19:29

Harrie

NederVlaming

Ik heb Growatt gecontacteerd met de vraag, in combinatie met hun NEO 800X-N micro inverter, maar nog geen antwoord gekregen.

Ik weet dat je bij sommige string omvormers een of andere instelling moet wijzigen voor het werkt; maar zou verwachten dat dit bij micro omvormers niet hoeft. Maar ik zou dat toch ook graag bevestigd zien voor ik alles in huis haal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wilke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:32:
[...]

Wie 3-fasenomvormers aansluit via een stekker kan sowieso beter stoppen als electricien.
Ging over algemeen, niet in deze situatie. :)
En er zijn vast cowboys die het hebben gedaan.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1