Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 09:14
Hallo, onze cv moet vervangen worden wegens einde levensduur (Remeha Calenta 40c) en nu zijn we aan het kijken naar meteen een hybride warmtepomp er bij aan te schaffen. Graag jullie tips.
  • Is het verstandig meteen beiden te doen of eerst cv / warmtepomp?
  • Welke combinatie zijn goed ervaringen mee? Zat voor nu te denken aan Intergas 36cw5 met Quatt…
Historisch gasverbruikafgelopen drie jaar: 1.400 m³/jaar
Situatie
-Twee onder 1 kap huis 1930 160m2
- isolatie: spouwmuur, vloer en dak
- Dubbelglas maar niet overal HR++
Afgiftesysteem:
- 8 radiatoren met Tado
SWW:
- cv hangt in bijkeuken
- matig plek voor boiler in die ruimte
- daaronder zit een zeer ruime kelder hoogte ca 160
- 4 personen, waarvan drie dames die graag in bad gaan maar letten verder wel op watergebruik 8)7
- voldoende ruimte buitenunit
Warmtepompvoorkeur:
Tot nu toe gekeken naar Quatt, dewarmte, weheat maar geen voorkeur. Wel mogelijkheid full electric in de toekomst. Tweakersvriendelijk (Home assistant)

L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:44
Waarom hybride als je CV einde leven is?
Alle informatie die je geeft lijkt full electric prima haalbaar.

En je zit in het juiste seizoen nu, als in; geen haast omdat je nu niet hoeft te stoken

[ Voor 30% gewijzigd door pentaw1nz op 05-05-2025 13:04 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
Ik vraag me af of ik full electric kan, of het huis genoeg geïsoleerd is, verder geen vloerverwarming oid dus wilde eigenlijk eerst nog met cv er bij… kan nu ook niet goed testen of huis snel genoeg warm wordt, kan alleen echt in de koude maanden toch? Cv temp staat wel al op 55 graden inmiddels…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

UniCache2 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:09:
Ik vraag me af of ik full electric kan, of het huis genoeg geïsoleerd is, verder geen vloerverwarming oid dus wilde eigenlijk eerst nog met cv er bij… kan nu ook niet goed testen of huis snel genoeg warm wordt, kan alleen echt in de koude maanden toch? Cv temp staat wel al op 55 graden inmiddels…
Kies dan gewoon een "niet hybride" warmtepomp, en stook een seizoen met de CV ketel als back-up of in hybride modus. Als je met 55 graden afkan, kun je dat misschien met 50 ook, of nog minder als je een warmtepomp hebt die heel de dag meepruttelt; warmhoudt ipv opwarmt.

Er zijn meer smaakjes dan alleen hybride of full electric. Trek CV en warm water los van elkaar bijv. Dan kun je een willekeurig stappenplan volgen.
Dat gezegd hebbende: nu een CV ketel + hybride warmtepomp aanschaffen die dan zogenaamd "All Electric ready" is, klinkt als uiteindelijk te duur en onnodig als tussenstap. Voor het geld dat je nieuwe CV ketel kost, heb je ook een warmtepompboiler geïnstalleerd staan. 3 volle baden achter elkaar vullen is er dan wellicht niet direct bij, maar dat is het dan ook wel.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 05-05-2025 13:15 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@UniCache2 Het FAQ-topic al geraadpleegd?

Belangrijk voor all-electric en ook hybride: Temperatuur afgiftesysteem!

Een wp wil het liefst met zeer lage aanvoertemperaturen werken, d.w.z. onder de 35°C.

Zet hem op 50 - wordt niet meer goed warm? Aanpassen! - dus grotere radiatoren en evtl. "boosten".
Hoeveel gas voor warm water? 200 m³ of meer? -> Grotere boiler nodig > 300 l? Past waarschijnlijk niet staande in de kelder.
Een wpb is soms een bruikbaar alternatief en opent meer configuratiemogelijkheden.

Het leidingsysteem moet de hogere doorstroming van een wp aankunnen, anders o.a. kans op veel stromingsgeluid en/of meer stroomverbruik.

L/W goedkoop, (te) ruime keuze;
W/W duur, stil, beperktere keuze - lijkt me onzin voor een hybride opstelling

Voor het schatten van het maximale vermogen van all-electric is er de zgn. koevlaasformule.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 05-05-2025 18:12 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:22
Een hybride met laag vermogen zoals Quatt, Intergas, Remeha e.d. schiet je niks mee op,
Dan gebruik je toch nog behoorlijk gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:37
Losse van alle inhoudelijk adviezen - daar zijn anderen hier veel beter in - , hoeveel tijd en moeite wil je er zelf in steken?
Ik heb zelf alles uitgezocht en ontworpen, en vervolgens aangeschaft en laten installeren. Dat kost heel veel tijd (serieus veel lees- en uitzoekwerk), maar scheelt veel geld. Maar daar moet je wel zin in hebben...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:45

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb ons huis (1913, 135m3, tussenwoning) voorzien van all-electric WP op radiatoren toen alleen het dak goed geisoleerd was. De WP stond tussend de 35 en 45 graden en op de minst ideale dagen heel wat defrosts. Maar het werkte wel OK bij warm houden. Echter was ik in deze toch hoogst on-ideale situate en over een seizoen nog steeds aardig wat goedkoper uit dan met gas! Verbruik was zo'n 0,90 kwh per graaddag, ~2200 kwh voor een seizoen.

Nu, met veeel isolatie, wtw en vloerverwarming werkt het wel beter en hou ik de hut warm met 28 graden aanvoer en zit ik op 0,30 kwh/graaddag.

Afgaand op die ervaring zou ik zeggen dat all electric misschien nog niet ideaal is maar wel zou moeten werken en een aardige kans dat het goedkoper is dan gasketel (met onderhoud) en gasabbonement (vaste lasten) aanhouden.

Een warmte-kwh is immers goedkoper is met een WP dan met gas dus de isolatie waarde doet er niet toe bij de running kosten. Afgifte is wel belangrijk. Bij niet genoeg afgifte krijg je de hut niet warm genoeg en de efficientie duikt omlaag. Wat kan je daar doen? Grotere radiatoren mogelijk? Boosten van je radiatoren met fans doet ook al aardig wat. Zelfs vloerverwarming kan goedkoper zijn dan de extra CV ketel qua aanschaf.

Qua SWW: een boilervat kan potentieel prima in de kelder. Een WP boiler kan zelfs totaal onfahnkelijk van de rest geplaatst worden en was/is(?) door dubbele subisidie nauwelijks duurder dan een boilervat aan de hoofd-wp.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 05-05-2025 14:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
UniCache2 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:36:
Hallo, onze cv moet vervangen worden wegens einde levensduur (Remeha Calenta 40c) en nu zijn we aan het kijken naar meteen een hybride warmtepomp er bij aan te schaffen. Graag jullie tips.
  • Is het verstandig meteen beiden te doen of eerst cv / warmtepomp?
  • Welke combinatie zijn goed ervaringen mee? Zat voor nu te denken aan Intergas 36cw5 met Quatt…
Historisch gasverbruikafgelopen drie jaar: 1.400 m³/jaar
Situatie
-Twee onder 1 kap huis 1930 160m2
- isolatie: spouwmuur, vloer en dak
- Dubbelglas maar niet overal HR++
Afgiftesysteem:
- 8 radiatoren met Tado
SWW:
- cv hangt in bijkeuken
- matig plek voor boiler in die ruimte
- daaronder zit een zeer ruime kelder hoogte ca 160
- 4 personen, waarvan drie dames die graag in bad gaan maar letten verder wel op watergebruik 8)7
- voldoende ruimte buitenunit
Warmtepompvoorkeur:
Tot nu toe gekeken naar Quatt, dewarmte, weheat maar geen voorkeur. Wel mogelijkheid full electric in de toekomst. Tweakersvriendelijk (Home assistant)

L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed
toon volledige bericht
Wat is je jaar verbruik voor gas?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

BarryH schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Wat is je jaar verbruik voor gas?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I3F_Uvz3IvLmXn50yslKv0DBvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X1whRr6GdIKa5nwJlCEYcmF3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
Excuses.
Mooi.
1400m3 gas is ca. 7kW vermogen nodig bij -10 buiten.

Nu even in een radiator spreadsheet van een leverancier van je radiatoren (die je gebruikt) de capaciteit opzoeken bij
35/30/20
45/40/20
55/50/20
65/55/20
70/60/20

Dit laat zien welke afgiftetemperatuur je nodig hebt.

Mocht je toch - uit onzekerheid - voor hybride kiezen, neem dan een hybride die 7kW vermogen bij -10 kan leveren en zonder gasketel als backup ook kan functioneren. Dan kan je op termijn met hetzelfde apparaat gasloos.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

BarryH schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:58:
Excuses.

Mocht je toch - uit onzekerheid - voor hybride kiezen, neem dan een hybride die 7kW vermogen bij -10 kan leveren en zonder gasketel als backup ook kan functioneren. Dan kan je op termijn met hetzelfde apparaat gasloos.
Vooral dat dus. Hij zal alleen geen hybride heten gok ik zo bij dat vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:44
MisterMailman schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:23:
Losse van alle inhoudelijk adviezen - daar zijn anderen hier veel beter in - , hoeveel tijd en moeite wil je er zelf in steken?
Ik heb zelf alles uitgezocht en ontworpen, en vervolgens aangeschaft en laten installeren. Dat kost heel veel tijd (serieus veel lees- en uitzoekwerk), maar scheelt veel geld. Maar daar moet je wel zin in hebben...
Wat scheelt er dan precies veel geld? Je betaalt dus nog steeds voor de hardware en installatie.
Advies en uitzoeken vraagt niemand geld voor, iedereen verkoopt zijn eigen systeem.

Of bedoel je dat je alles zelf hebt aangeschaft en toen een installateur hebt gezocht? Dat scheelt inderdaad wel aanzienlijk in de marges, maar met huidige markt maar erg weinig die dat willen doen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

pentaw1nz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Wat scheelt er dan precies veel geld? Je betaalt dus nog steeds voor de hardware en installatie.
Advies en uitzoeken vraagt niemand geld voor, iedereen verkoopt zijn eigen systeem.
Tenzij je een wat meer onafhankelijke installateur vindt die alles voor je bekijkt, opneemt en doorrekent. Een (echte) offerte opstellen gaat behoorlijk tijd in zitten. Maar dan heb je ook advies op maat ipv een aanbieding van gestandaardiseerd iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

pentaw1nz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Dat maakt nu net het verschil !
Als je zelf geen parate kennis hebt dan verkoopt een installateur je gewoon een systeem wat hij nog op de plank heeft liggen.
Of dat voor jou het meest optimale is is vaak niet zo boeiend.
Neem de tijd om je in te lezen , dat scheelt veel sores achteraf en de nodige euro,s

En een WP is leuk , maar of je afgifte systeem geschikt is nog veel belangrijker .

[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 05-05-2025 18:30 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-06 16:20
Jan2023 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:28:
[...]

Dat maakt nu net het verschil !
Als je zelf geen parate kennis hebt dan verkoopt een installateur je gewoon een systeem wat hij nog op de plank heeft liggen.
Of dat voor jou het meest optimale is is vaak niet zo boeiend.
Neem de tijd om je in te lezen , dat scheelt veel sores achteraf en de nodige euro,s

En een WP is leuk , maar of je afgifte systeem geschikt is nog veel belangrijker .
Met de huidige gasprijzen (relatief met elektra). (En met de aanname dat gas nooit meer voordeliger gaat of zal worden)
Denk ik eigenlijk dat ieder afgiftesysteem wel geschikt is. Of heel makkelijk geschikt te maken is als er maar ruimte voor T22 radiatoren is.

Een LG Therma V 9kw haalt in een (extreem ongunstige) 60 graden aanvoer, +2 buiten. Een COP van 2.72

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1UyIV3R5Xyp7bTo3I4zi5pRK0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rzLTZG6kjeEkoxSMWgXqP0W4.png?f=fotoalbum_large

Als ik naar de gemiddelde prijzen kijk:
https://www.easyswitch.nl/energieprijzen/
Kost een kwh gas ongeveer €0,1479. (1m3 gas > 9,8 kwh)
Een LG Therma V 9kw met 2.72 COP levert een kwh warmte voor €0,32557 / 2,72 = €0,1197

Nou kost een warmtepomp wel een stuk meer dan een gasketel, maar je bespaart wel direct €350+ aan vastrecht en leveringskosten die je niet meer hoeft te dokken.
En met bovenstaand voorbeeld bij een warmtebehoefte van 1000 m3 gas bespaar je al €276 + €350* vaste kosten per jaar.

In werkelijkheid zal die kostenbesparing (een stuk) groter zijn.
En als T22 radiatoren er liggen, of passen kijk je naar een COP van rond de 4, en zal het zichzelf veel sneller terugverdienen.

*Dit gaat ieder jaar ook wel meer worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RareHenk Mooi uitgewerkt voorbeeld dat het bij een wp echt loont
de aanvoertemperatuur fors omlaag te brengen.
En een installateur vinden die dit onderschrijft (en begrijpt) kan niet niet zo moeilijk zijn O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-06 16:20
dunklefaser schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:16:
@RareHenk Mooi uitgewerkt voorbeeld dat het bij een wp echt loont
de aanvoertemperatuur fors omlaag te brengen.
En een installateur vinden die dit onderschrijft (en begrijpt) kan niet niet zo moeilijk zijn O-) .
Natuurlijk, maar ontkent iemand dat?

Ik wilde het voorbeeld vooral gebruiken dat ook onder minder gunstige omstandigheden een warmtepomp nog steeds kan lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
BarryH schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:58:
Excuses.
Mooi.
1400m3 gas is ca. 7kW vermogen nodig bij -10 buiten.

Nu even in een radiator spreadsheet van een leverancier van je radiatoren (die je gebruikt) de capaciteit opzoeken bij
35/30/20
45/40/20
55/50/20
65/55/20
70/60/20

Dit laat zien welke afgiftetemperatuur je nodig hebt.

toon volledige bericht
Dat heet all electric ready warmtepomp.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:30
En wat als er al t22 of t33 radiatoren hangen van het grootste model wat mogelijk is, evt met vloerverwarming erbij, en de woning met -10 graden toch nog 10 a 12kw nodig heeft om 20 graden te kunnen handhaven.
En er geen verdere isolatie mogelijkheden zijn.
Dan vraag ik me af of een warmtepomp nog steeds een goedkopere optie is die de tent warm kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:35
Kees85 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 00:46:
En wat als er al t22 of t33 radiatoren hangen van het grootste model wat mogelijk is, evt met vloerverwarming erbij, en de woning met -10 graden toch nog 10 a 12kw nodig heeft om 20 graden te kunnen handhaven.
En er geen verdere isolatie mogelijkheden zijn.
Dan vraag ik me af of een warmtepomp nog steeds een goedkopere optie is die de tent warm kan houden.
De vraag is dan: welke temperatuur water moet er door die t22 of t33 radiatoren. Als dat gewoon relatief lage temperatuur is dan is de warmtepomp goedkoper.

Als daar echt 70-80 graden water door moet heb je waarschijnlijk een van de weinige huizen waar het zonder grote verbouwing niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
overhyped schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:13:
[...]

De vraag is dan: welke temperatuur water moet er door die t22 of t33 radiatoren. Als dat gewoon relatief lage temperatuur is dan is de warmtepomp goedkoper.

Als daar echt 70-80 graden water door moet heb je waarschijnlijk een van de weinige huizen waar het zonder grote verbouwing niet kan.
Jawel hoor... met de bekende L/L warmtepomp(en). Dan werk je de hele afgifte discussie weg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
Technician- schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:19:
Een hybride met laag vermogen zoals Quatt, Intergas, Remeha e.d. schiet je niks mee op,
Mwoaaah, dat is niet per se waar. laatst een heul.mooi onderzoek gelezen waarbij er met hybride wps gemiddeld 70% gas werd bespaard.

Wel eens dat het in deze situatie logischer lijkt om.de hybride stap over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
RareHenk schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:23:
[...]

Met de huidige gasprijzen (relatief met elektra). (En met de aanname dat gas nooit meer voordeliger gaat of zal worden)
Denk ik eigenlijk dat ieder afgiftesysteem wel geschikt is. Of heel makkelijk geschikt te maken is als er maar ruimte voor T22 radiatoren is.

Een LG Therma V 9kw haalt in een (extreem ongunstige) 60 graden aanvoer, +2 buiten. Een COP van 2.72

[Afbeelding]

Als ik naar de gemiddelde prijzen kijk:
https://www.easyswitch.nl/energieprijzen/
Kost een kwh gas ongeveer €0,1479. (1m3 gas > 9,8 kwh)
Een LG Therma V 9kw met 2.72 COP levert een kwh warmte voor €0,32557 / 2,72 = €0,1197

Nou kost een warmtepomp wel een stuk meer dan een gasketel, maar je bespaart wel direct €350+ aan vastrecht en leveringskosten die je niet meer hoeft te dokken.
En met bovenstaand voorbeeld bij een warmtebehoefte van 1000 m3 gas bespaar je al €276 + €350* vaste kosten per jaar.

In werkelijkheid zal die kostenbesparing (een stuk) groter zijn.
En als T22 radiatoren er liggen, of passen kijk je naar een COP van rond de 4, en zal het zichzelf veel sneller terugverdienen.

*Dit gaat ieder jaar ook wel meer worden.
toon volledige bericht
Nog een pluspunt voor je berekening: uit een kuub gas komt gemiddeld slechts 80-85% van de energie echt in je cv-systeem terecht. Dus is een kWh thermische energie eigenlijk 17-18 cent wanneer je aardgas verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe op op is de huidige CV ketel? Als het puur op levensduur is zou je hem nog kunnen laten hangen terwijl je je teen in het warmtepomp water steekt.
Ik heb zelf een Quatt maar ik zou op dit moment voor een WeHeat gaan, een van de hoofdredenen is dat die klaar zijn voor volledig elektrisch in de toekomst en dat ze kunnen koelen. En het wordt nog in Nederland gemaakt ook.
Als je nu ook je dubbel glas vervangt door triple/HR++ kun kun je nog extra subsidie claimen ook. Het loont om nu even door te pakken en kijken of er een boilervat in de kelder past, dan hoeven ze maar 1 keer langs te komen.
Technician- schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:19:
Nou... Nee hoor. Bij ons draait er nu al meer dan een jaar een Quatt en ons gasverbruik is met 90% afgenomen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 00:31
Erasmo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:03:

[...]

Nou... Nee hoor. Bij ons draait er nu al meer dan een jaar een Quatt en ons gasverbruik is met 90% afgenomen.
Dus betaal je richting de €5 per kuub ( incl vastrecht) ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als je met een andere warmtepomp met bijv 6-8 kW nominaal vermogen die 10% helemaal niet meer hebt, zou ik het hybride traject nieteens meer bekijken. De hele hybride stap overslaan is veel vaker eenvoudig dan moeilijk.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 06-05-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat ik mis is hoeveel vermogen je radiatoren kunnen afgeven, dus ook welke radiatoren je hebt hangen. Zijn dit nog redelijk originele radioteren of al moderne modellen?

Reken daar eerst aan, wat je radiatoren bij welke watertemperaturen kunnen afgeven. Want 8 radiatoren met 1400 m3 verbruik vind ik aan de lage kant.

Maar in principe zou ik zeggen: pak een 9kW warmtepomp en een boilervat en je kunt all-electric gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Fr33z schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:09:
[...]

Mwoaaah, dat is niet per se waar. laatst een heul.mooi onderzoek gelezen waarbij er met hybride wps gemiddeld 70% gas werd bespaard.

Wel eens dat het in deze situatie logischer lijkt om.de hybride stap over te slaan.
Ja dat geloof ik.
Je hebt mijn inziens 2 types van huizen (ruwweg)
De moderne woning op vloerverwarming met goede isolatie. Daar werkt de hybride goed, maar had net zo goed een all electric kunnen zijn.

De C woningen met matige isolatie en radiatoren.
Daar presteert een hybride maar matig, zeker zoals het afgelopen winter was met veel vocht en rond de 0C dan draait zo’n woning het grootste deel van de winter op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Fr33z schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:13:
[...]

Nog een pluspunt voor je berekening: uit een kuub gas komt gemiddeld slechts 80-85% van de energie echt in je cv-systeem terecht. Dus is een kWh thermische energie eigenlijk 17-18 cent wanneer je aardgas verbruikt.
Het e.e.a. hangt ook af van de retourtemperatuur van de cv-installatie waarmee je vergelijkt,
jouw gemiddelde is eerder van een VR-ketel zonder condensatie.
8,8 kWh/m³ onderwaarde van maximaal 9,8 Wh/m³ = 90%

Ga je uit van een gasgestookte installatie met reeds warmtepomp geschikte temperaturen, hier de retour,
dan is het rendement van de cv-installatie een stuk hoger - bij mij was dit ca. 95% op jaarbasis.

Maar mijn oude gasgestookte cv-installatie werkte dan ook al met warmtepomp geschikte temperaturen :Y .
Voor een historisch voorbeeld? plaatje.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 06-05-2025 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Technician- schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Ja dat geloof ik.
Je hebt mijn inziens 2 types van huizen (ruwweg)
De moderne woning op vloerverwarming met goede isolatie. Daar werkt de hybride goed, maar had net zo goed een all electric kunnen zijn.

De C woningen met matige isolatie en radiatoren.
Daar presteert een hybride maar matig, zeker zoals het afgelopen winter was met veel vocht en rond de 0C dan draait zo’n woning het grootste deel van de winter op gas.
Niet echt, kijk maar: https://verenigingduurzam...-Warmtepompen-aug2024.pdf heel mooi groot rapport met vooral deze conclusie: huizen in deze studie hebben een gemiddeld bouwjaar van 1974, gebruikten relatief veel gas (dus of groot of niet best geisoleerd) met 1900 m3 verbruik per jaar en de besparing door hybride was circa 1200-1500. Afgiftesystemen zijn combi's van soms alleen maar radiatoren (30% van de deelnemers) of radiatoren + vloerverwarming.

ik vind het erg belangrijk dit soort dingen te delen want het laat zien dat het "dogmatisch" denken dat een minder nieuwe woning zonder vloerverwarming niks aan een hybride of zelfs all-electric WP heeft gewoon te simpel is.

@dunklefaser ja die factor zou iets beter worden als je inderdaad vloerverwarming hebt maar A)dat heeft TS niet en B ) de meeste woningen met vloerverwarming hebben een mengverdeler en een CV-ketel die nog steeds als een straalmotor met ADHD ingesteld staat en dus wisselt tussen rennen/stilstaan/rennen/stilstaan etc. --> beter met 80-85% efficiency rekenen dus omdat dit veel beter matcht met de werkelijke situaties. Jouw super-geoptimaliseerde case is mooi maar wel een uitzondering (helaas)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat rapport is er alleen om het 'nut' aan te tonen van (alleen) hybride warmtepomp installaties. Lees: Demonstratieproject Hybride Warmtepompen
Dan nog blijft er dus (gemiddeld) 400-700m3 over dat niet wordt afgedekt. Als je je stooktemperatuur bij koude weet te reduceren tot bijv 40-45 graden (minder is altijd beter) zonder dat je het koud hebt, dan zie ik niet in waarom je geen 'normale' warmtepomp kiest ipv een hybride.
En ja, uiteraard gegeven de regels, geld enz enz.
De warmtevraag verwarming wordt bij dertig woningen
voor meer dan 97,5% ingevuld door de hybride warmtepomp.
Dit zijn dus precies de conclusies waarbij ik jeuk krijg met te korte armen. Je blijft dus 'zitten' met je CV-ketel, onderhoud, vastrecht, gasaansluiting, omdat je een net te kleine ("hybride") warmtepomp hebt laten plaatsen 8)7
(bij 4 huizen werd 100% gehaald)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Fr33z schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:11:
[...]
...

@dunklefaser ja die factor zou iets beter worden als je inderdaad vloerverwarming hebt maar A)dat heeft TS niet en B ) de meeste woningen met vloerverwarming hebben een mengverdeler en een CV-ketel die nog steeds als een straalmotor met ADHD ingesteld staat en dus wisselt tussen rennen/stilstaan/rennen/stilstaan etc. --> beter met 80-85% efficiency rekenen dus omdat dit veel beter matcht met de werkelijke situaties. Jouw super-geoptimaliseerde case is mooi maar wel een uitzondering (helaas)
Bij mij is de vloerverwarming ook alleen een oude bijverwarming met 2 lussen (tyleenslangen) met ca. 20-30 cm h.o.h..

@UniCache2 Eigenlijk weten we nog helemaal niets van het afgiftesysteem en de systeemtemperaturen,
behalve dat er 8 radiatoren met na-regeling hangen. (Aangepaste) instellingen huidige cv-ketel?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 06-05-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
paQ schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:31:
Dat rapport is er alleen om het 'nut' aan te tonen van (alleen) hybride warmtepomp installaties. Lees: Demonstratieproject Hybride Warmtepompen
Dan nog blijft er dus (gemiddeld) 400-700m3 over dat niet wordt afgedekt. Als je je stooktemperatuur bij koude weet te reduceren tot bijv 40-45 graden (minder is altijd beter) zonder dat je het koud hebt, dan zie ik niet in waarom je geen 'normale' warmtepomp kiest ipv een hybride.
En ja, uiteraard gegeven de regels, geld enz enz.

[...]

Dit zijn dus precies de conclusies waarbij ik jeuk krijg met te korte armen. Je blijft dus 'zitten' met je CV-ketel, onderhoud, vastrecht, gasaansluiting, omdat je een net te kleine ("hybride") warmtepomp hebt laten plaatsen 8)7
(bij 4 huizen werd 100% gehaald)
sure, dat vind ik ook wel. Maar ik reageerde op de stelling dat hybrides helemaal niet goed werken tenzij je huis eigenlijk al zo goed geisoleerd is + zulke afgifte heeft dat je ook wel meteen all-electric kunt gaan. Dat is dus aantoonbaar niet waar, want juist ook bij oudere huizen kan een hybride veel gas (en dus CO2 + fossiele brandstof) besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Fr33z schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:20:
[...]

sure, dat vind ik ook wel. Maar ik reageerde op de stelling dat hybrides helemaal niet goed werken tenzij je huis eigenlijk al zo goed geisoleerd is + zulke afgifte heeft dat je ook wel meteen all-electric kunt gaan. Dat is dus aantoonbaar niet waar, want juist ook bij oudere huizen kan een hybride veel gas (en dus CO2 + fossiele brandstof) besparen.
Ik weet niet waar @Technician- precies op doelt. Ik lees in het rapport wel dat sCOP systeem 2.27 is, en de mediaan grofweg op/rond de COP 2 ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUcbmCy2p5JhavnK04aTWlersus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I9YjR9Eai4aKxFaadjsuArSJ.png?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook, ik zou in geval van TS zeer zeker kijken of een nieuwe CV ketel echt moet. Als het even kan zonder (nieuwe) dan zou ik dat zeer zeker achterwege laten, en wel door een WP te kiezen die het gewoon in zijn eentje afkan vwb het verwarmingsdeel.
Kun je later (of direct) kijken hoe SWW wordt geproduceerd, en dan is je "all Electric readiness" in de zin van het gas kan de deur uit 8)7 alleen nog maar afhankelijk van je kooktoestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
helemaal eens met je conclusie PaQ: ik zou TS ook altijd aanraden gewoon te kijken naar all-electric. Want bij vervnagen van een cv-ketel is het perfecte moment om de overstap te maken.

ik hoopte vooral aan te geven met de gedeelde info dat warmtepompen op veel meer plekken goed inzetbaar zijn dan veel mensen (en helaas installateurs) denken. Je hoeft echt niet een mega-geisoleerd nieuwbouwhuis met vloerverwarming te hebben. Liever niet zelfs, want dan verdien je het nooit terug (als je dat belangrijk vindt) vanwege het lage verbruik ;-)

veel liever een WP plaatsen en dan eventueel nog wat radiatoren vergroten of fans plaatsen dan nu uit angst/onbekendheid een hybride plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Kijk eens bij de meeste huizen, de radiatoren zitten onder de ramen.
Veelal type 20,21,22 soms t33, en veelal zelfs krap bemeten voor 70 graden aanvoer.

Vaak is er geen ruimte meer om radiatoren te plaatsen die op 30 a 35 graden genoeg vermogen afgeven, ze moeten namelijk al snel 3x zo groot zijn.
Hierdoor krijg je het dus nooit warm in de winter.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees85 op 06-05-2025 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:50
Kees85 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:49:
Veelal type 20,21,22 soms t33, en veelal zelfs krap bemeten voor 70 graden aanvoer.

Vaak is er geen ruimte meer om radiatoren te plaatsen die op 30 a 35 graden genoeg vermogen afgeven, ze moeten namelijk al snel 3x zo groot zijn.
Hangt af van de isolatie. Mijn eind jaren 70 huis heeft ramen van 3x2 meter voor en achter. Daar zit over de hele lengte een radiator van 50cm hoogte onder.
Dat kreeg vroeger de keet warm op 90/70, maar met HR++ glas, dak en vloerisolatie stook ik met 30 graden aanvoer anderhalve graad per uur erbij bij -5.
Moest alleen wel die T20 op het zuiden vervangen door een T22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Inderdaad isolatie is bepalend.
Deze kan niet bij elk huis verbeterd worden. Om bijvoorbeeld vanuit de bouw geisoleerde spouwmuren maar te noemen, of een betonvloer op zand.
Veelal word er geschetst dat hoe slechter het huis is geisoleerd hoe makkelijker een warmtepomp uit kan, maar dan moet er wel meer radiator oppervlakte mogelijk zijn.
Of beter isoleren zodat de huidige radiatoren toereikend zijn.
Het is dus meer dan alleen maar zeggen een all electric warmtepomp kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Kees85 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:49:

vind ik echt te kort door de bocht. Hangt namelijk zoals het voorbeeld van JGC af van veel meer dingen. Er zijn gigaveel woningen die gebouwd zijn met bijv enkel glas en grote plaatradiatoren. Er zal in die gevallen vaak wel 1 stap verduurzaming geweest zijn naar bijv dubbel of HR++ glas dus dat scheelt al enorm. Dan kun je ook nog die enkele radiator vervangen door een T22 of zelfs T33 en je bent helemaal binnen.

Dus ja, het hangt af van de balans tussen isolatie (en dus warmtevraag) en afgiftevermogen. maar "hierdoor krijg je het dus nooit warm" is zo fatalistisch dat is echt zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Veelal zie je dat bij bijvoorbeeld ex woningbouw woningen weinig radiator vermogen is geplaatst.
Deze is vaak ook pas jaren 80 90 toegevoegd of nog later.
Veel goedkoper gebouwde woningen uit de jaren 50 60 70 80 idem.
Hierin hing van oorsprong misschien net genoeg vermogen om op 90/70 graden de hut warm te stoken,
vele jaren 70 80 90 hadden beneden al dubbelglas in oa de woonkamer en keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
Zullen we even terug gaan naar de vraag van TS in plaats van te vervallen in algemeenheden en aannames 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:32

Videopac

Rommelt wat aan.

Heb je nog verdere isolatiemogelijkheden?
En er bestaan ook liggende sww-vaten, o.a. van Itho Daalderop.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MisterMailman Kan jij "de vraag" van de TS @UniCache2 beantwoorden,
of heb je tenminste een idee?
- Er waren wel een aantal doelgerichte vragen (en suggesties) geweest.
Maar blijkbaar heeft de TS nog geen gelegenheid gehad deze goed te bekijken.
En dan krijg je speculatie en het wordt afgedwaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
@dunklefaser nee dat kan ik natuurlijk niet. Maar waar Kees85 allemaal mee komt gaat natuurlijk ook niet helpen.
En als het topic of de vraag niet duidelijk is, hoef je niet af te dwalen. Je kunt om verduidelijking vragen, of gewoon niet reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Nou mooi, OP weggejaagd door de hybride vs full electric discussie die weer losbarst :+

OT: naar alle waarschijnlijkheid (meer info over afgiftesysteem svp) kan full-electric prima, mits er een installateur te vinden is die niet alleen hybride wilt installeren.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
Nou mooi, OP weggejaagd door de hybride vs full electric discussie die weer losbarst
Haha bijna weggejaagd idd, bedankt voor alle expertise, ik sta zowel open voor hybride als full electric, alleen over dat laatste maak ik mij gewoon zorgen wat als het toch niet voldoende is, we willen wel graag een warm huis... Ben dus op zoek naar wat meer zekerheid.
Hoe op op is de huidige CV ketel? Als het puur op levensduur is zou je hem nog kunnen laten hangen terwijl je je teen in het warmtepomp water steekt.
Bij laatste onderhoudsbeurt is op het logboek geschreven "Ketel is aan vervanging toe, bij dure reparatie ketel vervangen". Er was op de bodemplaat bij de aansluitingen van de afvoer flink wat roest te zien.
Heb je nog verdere isolatiemogelijkheden?
Glas zou nog verbeterd kunnen worden naar overal HR++ maar weet niet of dat de moeite waard is gezien de investering. Overal zit al minstens normaal dubbel glas.

Hieronder de radiatoren in het huis.

KamerBreedHoogDiepLamellen
Bijkeuken11050102
Woonkamer achter809081
Woonkamer voor20040163
Hal10060101
Master bedroom1587070
Slaapk. 21607070
Slaapk. 312060102
Zolder8060102
Badkamer451455Handdoekrad.

Verder in alle slaapkamers en zolder een airco om te koelen / bij te verwarmen.

Na het lezen van jullie nuttige reacties een stuk wijzer, maar ook nog duidelijker dat ik hier zelf niet uit ga komen 8)7 . Hoe kan ik het beste een geschikte onafhankelijke adviseur hier voor vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@UniCache2 Glas is vooral comfortverbetering. Isolatiewaarde hangt vooral af van het oppervlak.

Master bedroom en slaapkamer2 ga je niet warm krijgen op lage temperatuur vanwege ontbreken van lamellen. Gelukkig heb je airco, dus geen probleem. Badkamer met handdoekradiator gaat het ook niet trekken, die mag je elektrisch bijverwarmen.

Woonkamer achter zou je nog een (gebruikte) T22 op kunnen hangen, die worden veel aangeboden op Marktplaats. Het stookseizoen is zo goed als voorbij, iedereen gaat nu radiatoren slopen en vloerverwarming aanleggen.

Verder laten T22 en T33 radiatoren zich goed boosten met ventilatoren. Capaciteit op lage temperatuur wordt dan al snel verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
_JGC_ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:41:
@UniCache2 Glas is vooral comfortverbetering. Isolatiewaarde hangt vooral af van het oppervlak.
Woonkamer achter zou je nog een (gebruikte) T22 op kunnen hangen, die worden veel aangeboden op Marktplaats. Het stookseizoen is zo goed als voorbij, iedereen gaat nu radiatoren slopen en vloerverwarming aanleggen.
Dank, er hangt nu deze in de woonkamer achter overigens, weet niet of dat al een betere is dan een normale T21?
https://www.warmteservice...ompactradiator/p/30659364

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die is in jouw maat 1422W op 75/65/20. In de Heimeier tool wordt 1.6KW berekend voor die afmeting. Flatline is vnml voor de looks. Door de vlakke plaat lever je afgiftevermogen in tov "lelijke" radiatoren met ribbels.

Ga je 40/35/20 stoken komt een T21 op 0.41KW, een T22 komt op 0,49KW.
Ga je 45/40/20 stoken komt een T21 op 0,57KW, een T22 komt op 0,68KW.

Je zou 'm nog kunnen boosten met ventilatoren, maar ook daar is die Flatline in het nadeel omdat de dikte maar 65mm is. Meeste tweakers die met fans boosten bouwen dat op met 80mm of grotere ventilatoren. Overigens mogen die dingen gerust iets oversteken, van bredere ventilatoren heb je minder stuks nodig om de breedte van je radiator mee op te vullen.

Die T33 aan de voorkant van je woonkamer doet 0,96KW bij 40 graden aanvoer. T33 zijn vanwege de vele lamellen goed te boosten, passen ook mooi grote ventilatoren op.

Overigens is 40 graden geen must voor een warmtepomp, iets hoger mag ook, maar hoe lager de temperatuur hoe beter de COP.
Welke temperatuur maakte je ketel afgelopen winter overigens om het op te warmen?

Glas zal je moeten kijken naar welke oppervlaktes je hebt. HR++ glas met warmedge spacer doet 1W/m2K, dubbelglas is het drievoudige. Als je dan een raampartij hebt van 2x1,5m voor in de woonkamer heb je het bij 5 graden buitentemperatuur over 135W verlies, met HR++ zou dat 45W zijn. Het is "maar 90W", maar als je radiator maar 0,96KW vermogen heeft is het bijna 10% van je vermogen wat je verliest door een stukje oud glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniCache2
Na het lezen van jullie nuttige reacties een stuk wijzer, maar ook nog duidelijker dat ik hier zelf niet uit ga komen 8)7. Ik sta zowel open voor hybride als full electric, alleen over dat laatste maak ik mij gewoon zorgen wat als het toch niet voldoende is.

Als ik het goed begrijp is de concensus dat:
  • Het lijkt in mijn situatie gunstiger full-electric te gaan en vervangen cv / hybride scenario over te slaan
  • In afgifte systeem lijkt nog wat verbetering mogelijk, zie mijn vorige post, en met dank aan _JGC_: Woonkamer achter mogelijk betere radiator, badkamer bij vewarmen (IR paneel?) en slaapkamers gaan niet helemaal warm worden maar daar kan ik ook eventueel radiator vervangen, boosten of airco die er al is bijschakelen.
  • Lijken mij kleine aanpassingen, kan ik dan wel full electric?
  • Ik maak mij wel zorgen of dat helemaal uitkan, extra isolatie is niet echt meer mogelijk en wat als het dan toch niet toereikend lijkt te zijn?
  • Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? B.v. Quatt full electric niet afdoende?
  • Hoe kan ik het beste een geschikte onafhankelijke adviseur voor deze specifieke situatie vinden?

[ Voor 57% gewijzigd door UniCache2 op 12-05-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
UniCache2 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Haha bijna weggejaagd idd, bedankt voor alle expertise, ik sta zowel open voor hybride als full electric, alleen over dat laatste maak ik mij gewoon zorgen wat als het toch niet voldoende is, we willen wel graag een warm huis... Ben dus op zoek naar wat meer zekerheid.

[...]

Bij laatste onderhoudsbeurt is op het logboek geschreven "Ketel is aan vervanging toe, bij dure reparatie ketel vervangen". Er was op de bodemplaat bij de aansluitingen van de afvoer flink wat roest te zien.

[...]

Glas zou nog verbeterd kunnen worden naar overal HR++ maar weet niet of dat de moeite waard is gezien de investering. Overal zit al minstens normaal dubbel glas.

Hieronder de radiatoren in het huis.

KamerBreedHoogDiepLamellen
Bijkeuken11050102
Woonkamer achter809081
Woonkamer voor20040163
Hal10060101
Master bedroom1587070
Slaapk. 21607070
Slaapk. 312060102
Zolder8060102
Badkamer451455Handdoekrad.

Verder in alle slaapkamers en zolder een airco om te koelen / bij te verwarmen.

Na het lezen van jullie nuttige reacties een stuk wijzer, maar ook nog duidelijker dat ik hier zelf niet uit ga komen 8)7 . Hoe kan ik het beste een geschikte onafhankelijke adviseur hier voor vinden?
toon volledige bericht
Je hebt allemaal radiatoren en geen intentie om direct vloerverwarming erin te maken?

Dan zou ik toch beginnen met een oplossing in een voldoende grote warmtepomp voor full-electric (na vloerverwarming) van 8kw -7C met binnendeel met ingebouwde driewegklep.

En dan een ecotec Pro CW4 ketel erbij naast hangen, die de WP ondersteund als de COP waardeloos wordt.

BV de Vaillant Plus Split of Plus propaan met VWL77/8,2 IS of MEH97/6 binnen unit.

Waarom?
Je huis gaat denk ik met alleen een warmtepomp op bepaalde momenten net niet lekker warm worden met alleen radiatoren of de SCOP wordt gewoon slecht.
En het moet betaalbaar blijven en eruit kunnen.

De Vaillant kan dus evt later worden voorzien van warmwater tank. En dan kan de CV ketel eruit.
En dan is de warmtepomp groot genoeg voor de B.G.G. op vloerverwarming.

Ik zou dan evt later zowel HR++ als vloerverwarming laten frezen, of een keer verhuizen dan kan de volgende bewoner dat doen.

Investering 6,5 tot 9K ex subsidie.
Direct veel lagere maandlasten. Nog 200-400m3 gas en meer stroom die je zoveel met PV gaat dekken, zolang het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
Technician- schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:16:
[...]
Je hebt allemaal radiatoren en geen intentie om direct vloerverwarming erin te maken?
Ik zou wel willen maar we hebben een houten vloer met houten balken en zover ik heb begrepen is het heel lastig / kostbaar daar vloerverwarming in te maken. Tussen de balken vloerdelen is een arbeidsintensief verhaal. Totaal materiaal voor 48m2 zou rond de EUR 6.200 worden en montage EUR 3.100, de vloer eruit halen en weer terugleggen zit hier niet bij. Da's dus zo ongeveer EUR 10.000..? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ook houten vloer dus
Ik zou naar een grote warmtepomp gaan die hybride kan aansturen
Of radiatoren vervangen voor ltv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
Dus jij zegt toch starten in hybride opstelling en een nieuwe ketel aanschaffen omdat het dus net niet uit kan full electric. Hoe kom ik het beste in contact met een goede onafhankelijke adviseur, nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:45

Wuursj

want worst is al bezet

UniCache2 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Ik zou wel willen maar we hebben een houten vloer met houten balken en zover ik heb begrepen is het heel lastig / kostbaar daar vloerverwarming in te maken. Tussen de balken vloerdelen is een arbeidsintensief verhaal. Totaal materiaal voor 48m2 zou rond de EUR 6.200 worden en montage EUR 3.100, de vloer eruit halen en weer terugleggen zit hier niet bij. Da's dus zo ongeveer EUR 10.000..? :X
Is die vloer nog goed? Er zijn een hoop droogbouwsystemen die over een houten vloer heen kunnen. Ik heb bij ons in de bovenverdieping een laag fermacell gelegd over de houten constructievloer gelegd en daarin gefreest. Werkt perfect met de WP, Ta van 28 graden was ook met -5 voldoende. En uiteindelijk was het niet veel duurder dan een aantal knappe LT radiatoren met leidingwerk.

Als de vloer goed meer is, is nu vervangen wellicht een goed idee. Maar dat staat wel los van het hele WP verhaal? Vloer vervangen BG varieerde bij ons tussen 12k (compofloor excl vloerverwarming), 25k (casettevloer, incl. vloerverwarming) en zelf gelegde lichtgewicht broodjes vloer met wederom fermcacell (~7k inclusief vloerverwarming maar wel wat uurtjes werk).

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 14-05-2025 14:58 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

UniCache2 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:36:
Dus jij zegt toch starten in hybride opstelling en een nieuwe ketel aanschaffen omdat het dus net niet uit kan full electric. Hoe kom ik het beste in contact met een goede onafhankelijke adviseur, nog tips?
Als je je afgiftevermogen verhoogt kun je wellicht ook zonder af. Maar zoals gezegd kun je dat met vrijwel elke 'normale' warmtepomp (die dus niet als louter hybride verkocht wordt) eenvoudig ervaren :)
Dat 'hybride' is een soort toverwoordje geworden, maar het houdt alleen maar in dat je een tweede verwarmignsbron kunt aanspreken als de WP het in zijn eentje niet zou redden.
En dat laatste is afhankelijk van enkele factoren, maar het komt uiteindelijk altijd neer op de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk krijgen.
Als VVW een lastige wordt, dan kun je overwegen je radiatoren te vervangen voor lage temperatuurvarianten. Of je huidige radiatoren 'boosten' met fans. Dat is de goedkoopste 'oplossing', maar minder effectief dan een radiator die op die wijze is ontworpen. (met lage Ta een hoge thermische afgifte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
Vloerverwarming gaat hem inderdaad niet worden dat gaat meer dan 10k kosten. Radiatoren vervangen en boosten met fans ga ik zeker doen dan. Dan nog is het geloof ik niet zeker of de WP het in zijn eentje gaat redden (daar lees ik in dit topic toch wisselende meningen over). Nu een 'normale' WP aanschaffen en het dan eeenvoudig ervaren lijkt me niet zo handig, wat als het toch niet voldoende is.

Hoe gaat een leek als ik een geschikte adviseur vinden hiervoor die niet biased is op 1 leverancier..? Of nog andere tips voor vervolgstappen die ik kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

UniCache2 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:51:
Vloerverwarming gaat hem inderdaad niet worden dat gaat meer dan 10k kosten. Radiatoren vervangen en boosten met fans ga ik zeker doen dan. Dan nog is het geloof ik niet zeker of de WP het in zijn eentje gaat redden (daar lees ik in dit topic toch wisselende meningen over). Nu een 'normale' WP aanschaffen en het dan eeenvoudig ervaren lijkt me niet zo handig, wat als het toch niet voldoende is.

Hoe gaat een leek als ik een geschikte adviseur vinden hiervoor die niet biased is op 1 leverancier..? Of nog andere tips voor vervolgstappen die ik kan nemen?
Mijn punt is: elke ook maar enigszins knappe warmtepomp die niet in een vendor lock-in zit, kun je hybride laten verwarmen. Maar als je lage temperatuur radiatoren installeert, waar zit dan je twijfel of je het warm houdt? ;)
Als je met 38 graden, of 42 graden weet ik veel, in de winter (dan) af kunt, dan kun je toch adh daarvan je warmtepomp dimensioneren?

Pagina: 1