Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:21
Ik zit inmiddels een aantal maanden bij Zonneplan, en begin er steeds meer van te balen dat hun energiemeter niet in mijn meterkast werkt. Heb al 2 exemplaren gehad maar om een of andere reden vangt deze geen signaal. Heb wel mobiel bereik in mijn garage, dus snap niet goed waarom zij niet in staat zijn om het 4G netwerk te vangen. Ook hebben ze geen alternatief op wifi in de aanbieding. Mijn HomeWizard P1 meter aan dezelfde splitter gaat gewoon via wifi en heeft geen issues.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en een oplossing gevonden hebben? Ik was gecharmeerd door hun thuisaccu-verhaal, maar als zoiets basaals als een P1 meter al niet werkt, dan kan ik daar ook geen voordeel uit halen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:58

bert pit

asdasd

coelho schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:30:
Ik zit inmiddels een aantal maanden bij Zonneplan, en begin er steeds meer van te balen dat hun energiemeter niet in mijn meterkast werkt. Heb al 2 exemplaren gehad maar om een of andere reden vangt deze geen signaal. Heb wel mobiel bereik in mijn garage, dus snap niet goed waarom zij niet in staat zijn om het 4G netwerk te vangen. Ook hebben ze geen alternatief op wifi in de aanbieding. Mijn HomeWizard P1 meter aan dezelfde splitter gaat gewoon via wifi en heeft geen issues.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en een oplossing gevonden hebben? Ik was gecharmeerd door hun thuisaccu-verhaal, maar als zoiets basaals als een P1 meter al niet werkt, dan kan ik daar ook geen voordeel uit halen.
Volgens mij werkt het op het LTE-M netwerk via KPN. Als er weinig dekking is in jouw buurt en je hebt nog eens dikke wanden dan kan de in huis dekking slecht zijn. Zonneplan kiest juist voor dit soort oplossingen om eventueel haperende wifi te voorkomen.

Dat dat bij jouw slecht uitpakt lijkt dus eerder te maken te hebben met lokale omstandigheden van het netwerk dan met de services van Zonneplan. Wel balen uiteraard.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:55
Ik heb geen Zonneplan, een ook geen slechte dekking in m'n Meterkast :)

Maar je zou eens kunnen proberen om je p1 draadje een te verlengen met een x aantal meter's zodat je wellicht het device (met modem) buiten de meterkast kunt hangen.
Zie : https://www.onlinekabelsh...gkabel-zwart-3-meter.html
Wellicht is net die laatste deur/meter die de verbinding z'n nek omdraait.

Proberen kan nooit kwaad, denk ik dan. voor de prijs hoef je het niet t laten van 3 euro tot 10 euro voor 15 meter.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:17

Daar kan zonneplan toch niks aan doen, die zijn niet verantwoordelijk voor 4G ontvangst sterkte, bovendien werkt de P1 van zonneplan toch alleen maar eens per 5min ipv echt "live".

Je hebt zelf al een betere P1 meter die direct werkt....

Dus je maakt wat mij betreft hier een probleem van wat je al opgelost hebt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:01
@psdata dat lijkt me een prima idee.
Het is zelfs zo dat ik vorige week nog een “oude” verlengkabel (4-aderig) heb zien liggen bij de kringloop, welke voor oude telefoons bedoeld was. Dat is precies de RJ-11 die nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:44

EmHaKa

spotswitch.net

BernardV schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:44:
Het is zelfs zo dat ik vorige week nog een “oude” verlengkabel (4-aderig) heb zien liggen bij de kringloop, welke voor oude telefoons bedoeld was. Dat is precies de RJ-11 die nodig is.
Niet dus; dat is een RJ11 stekker met 4 aders. P1 is een RJ12 met 6 aders.
Beide zijn plastic hetzelfde, maar je mist bij RJ11 pen 1 en pen 6 van RJ12 en daar zit de voeding op.
Dus verlengen met een telefoonkabel kan wel voor USB-omvormers e.d. maar niet voor apparaten die gevoed
moeten worden door de meter, zoals de ZP dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
EmHaKa schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:04:
[...]

Niet dus; dat is een RJ11 stekker met 4 aders. P1 is een RJ12 met 6 aders.
Beide zijn plastic hetzelfde, maar je mist bij RJ11 pen 1 en pen 6 van RJ12 en daar zit de voeding op.
Dus verlengen met een telefoonkabel kan wel voor USB-omvormers e.d. maar niet voor apparaten die gevoed
moeten worden door de meter, zoals de ZP dongle.
Alleen dsmr5, dsmr4 kun je ook een rj11 erin stoppen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
habbekrats schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Dsrm4 en rj11 werkte bij mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
BernardV schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:44:
Zie ook de meldingen van overige tweakers, ik zou wel voor de RJ12 connectie gaan. (stekkertje is gelijk maar eve die twee extra draadjes tbv power.
Al hoewel ik niet weet of de ZP P1 dongle voor iet in z'n eigen voeding of toch uit de meter of je active gevoede splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

habbekrats schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Ook bij DSMR4 zit de +5Volt op pen 1, dus die mis je bij een RJ11:
zie pagina 6 in https://www.netbeheernede.../dsmr_v4.2.2_final_p1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
EmHaKa schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Ook bij DSMR4 zit de +5Volt op pen 1, dus die mis je bij een RJ11:
zie pagina 6 in https://www.netbeheernede.../dsmr_v4.2.2_final_p1.pdf
mijn dsmr4 heeft geen 5V en gnd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

habbekrats schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:25:
[...]

mijn dsmr4 heeft geen 5V en gnd.
Dan heb je een DSMR2.2 en geen DSMR4 meter

[ Voor 8% gewijzigd door EmHaKa op 04-05-2025 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32

koboy

Heb een idee voor een icon

psdata schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Zie ook de meldingen van overige tweakers, ik zou wel voor de RJ12 connectie gaan. (stekkertje is gelijk maar eve die twee extra draadjes tbv power.
Al hoewel ik niet weet of de ZP P1 dongle voor iet in z'n eigen voeding of toch uit de meter of je active gevoede splitter.
Zonneplan dongle heeft geen eigen voeding. Voeding komt uit de P1 poort, en ook de actieve splitter die Zonneplan levert haalt zijn voeding uit de P1 poort.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

specifieke vraag -> eigen topic :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 04-05-2025 20:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

Kijk met een nieuwe topic mag ik er wel wat dieper op ingaan.
Hiermee kun je P1 draadloos verlengen
https://smartgateways.nl/...-met-actieve-p1-splitter/
ik gebruik die om de P1 data beschikbaar te stellen aan 6 domotica systemen.
En op de uitgang zit mijn ZP dongle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Proton_ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:46:
[mbr]specifieke vraag -> eigen topic[/]
Niet meer nodig

[ Voor 24% gewijzigd door psdata op 04-05-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eld0
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 21:16
EmHaKa schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:14:
Kijk met een nieuwe topic mag ik er wel wat dieper op ingaan.
Hiermee kun je P1 draadloos verlengen
https://smartgateways.nl/...-met-actieve-p1-splitter/
ik gebruik die om de P1 data beschikbaar te stellen aan 6 domotica systemen.
En op de uitgang zit mijn ZP dongle
Zou je kunnen bevestigen of je die P1 meter met actieve splitting kan voeden via de DSMR5 slimme meter dus zonder adapter? Is er dan genoeg stroom voor de P1 uitgang te voeden en Wifi te laten werken

[ Voor 7% gewijzigd door Eld0 op 04-05-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
koboy schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Zonneplan dongle heeft geen eigen voeding. Voeding komt uit de P1 poort, en ook de actieve splitter die Zonneplan levert haalt zijn voeding uit de P1 poort.
Dan is het geen actieve splitter maar een passieve. Actief betekent dat de splitter zijn eigen stroomvoorziening heeft in dit geval.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Backpacker schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Dan is het geen actieve splitter maar een passieve. Actief betekent dat de splitter zijn eigen stroomvoorziening heeft in dit geval.
Eigen stroomvoorziening vanuit de P1 poort ja.....
Een passieve splitter is niets anders dan de draadjes aan elkaar knopen, hier zit duidelijk een stukje electronica in: minimaal een ledje dat door de behuizing heen steekt.

Je maakt een splitter niet actief door er een aparte voeding aan toe te voegen. Het actief slaat op het seriële data signaal dat versterkt op de output poorten wordt gezet, ipv halve sterkte bij een passieve splitter.
De P1 poort kan een beperkte hoeveelheid stroom leveren. Mocht dit niet genoeg zijn, dan kun je nog een USB-C voeding in de Zonneplan splitter prikken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

Eld0 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:29:
[...]

Zou je kunnen bevestigen of je die P1 meter met actieve splitting kan voeden via de DSMR5 slimme meter dus zonder adapter? Is er dan genoeg stroom voor de P1 uitgang te voeden en Wifi te laten werken
Dat is een beetje lullig, de voeding is namelijk (net) voldoende om beide te laten werken.
Maar toen na 2 weken de ZP dongle zichzelf ging updaten, zakte de voeding door de hoeven.
Dus ik heb nu een USB snoertje naar de NAS die toevallig ook in de meterkast hangt.
Daarmee werkt het al veel maanden non-stop
Ik heb een notification op de "Power" in Domoticz om het te monitoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k3TsErN7gilPO1WrraL2frZdeE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1eP74e4YZvud6KSXM3oizywf.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door EmHaKa op 04-05-2025 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
koboy schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Eigen stroomvoorziening vanuit de P1 poort ja.....
Een passieve splitter is niets anders dan de draadjes aan elkaar knopen, hier zit duidelijk een stukje electronica in: minimaal een ledje dat door de behuizing heen steekt.

Je maakt een splitter niet actief door er een aparte voeding aan toe te voegen. Het actief slaat op het seriële data signaal dat versterkt op de output poorten wordt gezet, ipv halve sterkte bij een passieve splitter.
De P1 poort kan een beperkte hoeveelheid stroom leveren. Mocht dit niet genoeg zijn, dan kun je nog een USB-C voeding in de Zonneplan splitter prikken.
Weer wat geleerd. Maar zo'n beetje alle actieve splitters hebben dus een eigen stroomvoorziening juist omdat de P1 poort maar beperkt stroom levert. En die van Zonneplan dus kennelijk ook terwijl je in je eerste reactie expliciet stelde dat de splitter van geen eigen voeding heeft

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Backpacker schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:55:
[...]

Weer wat geleerd. Maar zo'n beetje alle actieve splitters hebben dus een eigen stroomvoorziening juist omdat de P1 poort maar beperkt stroom levert. En die van Zonneplan dus kennelijk ook terwijl je in je eerste reactie expliciet stelde dat de splitter van geen eigen voeding heeft
Ik schreef dat die ook gewoon zijn voeding uit de P1 poort pakte, niet dat dat de enige mogelijkheid was. Zou ook onlogisch zijn omdat zo'n splitter juist gemaakt is om meerdere apparaten aan te sluiten en een homewizzard dongle naast die van Zonneplan waarschijnlijk al te veel is. Er zijn trouwens zat actieve splitters die een externe voeding vereisen, zal ook wel iets te maken hebben met een eenvoudiger ontwerp.....

Een extra voeding/draad in de meterkast zit ik niet op te wachten; de boel is al vol genoeg. Belangrijkste voor mij is de signaalsterkte, de tweede aansluiting gebruikt geen voeding namelijk (USB/seriële aansluiting naar HA), dus die Zonneplan dongle mag als hij dat wil bijna zoveel stroom trekken als de meter geeft (250mA, piek 300mA).

Pagina: 1