Inbouwspots “slim” maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightframe109
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-08 13:01
In mijn keuken heb ik hera inbouwspots. Deze zijn verdeeld in 3 groepen. 1 groep wordt via een traditionele wandschakelaar aangeschakeld. De overige 2 kunnen met een hera remote worden geschakeld.
Nu wil ik deze remotes niet meer hoeven te gebruiken, maar ik wil gewoon met een wandschakeleaar alle 3 de inbouwspotgroepen kunnen aan of uit schakelen.

Zelf zat ik te denken aan de volgende oplossing. De wandschakelaar vervangen door een puls schakelaar en draadloze wandschakelaarmodules voor de inbouwspots te zetten. Deze modules zouden dan gekoppeld kunnen worden met de draadloze wandschakelaar.

Oplossingen die ik tegen kom zijn onder andere klik-aan-klik-uit en philips hue. Ook shelly vind ik een serieuze oplossing.
Maar ik zou ook graag willen weten of wat ik wil, ook daadwerkelijk kan en welke andere opties er zijn.

Beste antwoord (via lightframe109 op 21-05-2025 12:26)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor de duidelijkheid (ook voor anderen die je helpen :) ), je hebt dus spullen van dit merk? Dan lijkt het erop dat het 24V drivers zijn (al staat er ook een enkele 350mA driver).

Weet je welke controller(s) je hebt? Misschien heeft Hera iets in het assortiment om met één wandknop alle lichten te schakelen, dan hoef je weinig aan te passen.

Weet je ook zeker dat als je de voeding van de driver onderbreekt en de spanning er weer op zet dat het licht ook echt aan gaat?

Als laatste, ken dit dit topic? Het grote smart-module (aansluiten) topic
Daar staat veel informatie in over verschillende modules en het aansluiten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor de duidelijkheid (ook voor anderen die je helpen :) ), je hebt dus spullen van dit merk? Dan lijkt het erop dat het 24V drivers zijn (al staat er ook een enkele 350mA driver).

Weet je welke controller(s) je hebt? Misschien heeft Hera iets in het assortiment om met één wandknop alle lichten te schakelen, dan hoef je weinig aan te passen.

Weet je ook zeker dat als je de voeding van de driver onderbreekt en de spanning er weer op zet dat het licht ook echt aan gaat?

Als laatste, ken dit dit topic? Het grote smart-module (aansluiten) topic
Daar staat veel informatie in over verschillende modules en het aansluiten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-08 09:13
Heb je al iets van smarthome apparatuur in huis? Zou helpen in welke kant je het op kunt zoeken.

Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld kijken of ik de remote kon reverse-engineeren met ESPHome en een Shelly voor de overige spots. Vervolgens in HomeAssistant groeperen. Dat is bijna letterlijk hoe mijn eigen aanrechtverlichting werkt (combi van normale inbouwspots en onderbouwverlichting van de keukenkastjes).

Als je het makkelijk wilt houden en verder geen smarthome toestanden in huis hebt, zou ik die remote controllers vervangen door "gewone" domme controllers, en alles achter dezelfde schakelaar hangen. Denk dat je er dan ook bent? Behalve dat het niet meer dimt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightframe109
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-08 13:01
Ik heb inderdaad controllers van het merk hera.
Ik heb verder al een aantal klik-aan-klik-uit sockets waar wat verlichting in de woonkamer mee wordt geschakeld.
Ik wil het voor mijn vriendin en de kinderen zo makkelijk mogelijk hebben. Slim hoeft het niet perse te zijn, ik ben op zoek naar een eenvoudige oplossing waarbij ik niet muren hoef open te breken, maar ik wel een soort van traditionele schakeling voor de keukenverlichting kan krijgen.

Op @Gizz zijn vraag of ik zeker weet dat de verlichting weer aan gaat als ik de spanning weer op de controller zet. Ik heb er nog niet mee geëxperimenteerd.

Ik denk dat wat @mcDavid schrijft het beste benaderd waar ik naar op zoek ben. Dan is de vraag welke ‘domme’ controllers?

[edit]
Wanneer ik de controller uitschakel, terwijl de lampen aan zijn en deze dan weer aan zet met de schakelaar, dan gaan de lampen gewoon aan.

[ Voor 9% gewijzigd door lightframe109 op 05-05-2025 12:18 ]