Welk laptop kenmerk zegt hoe goed die tegen de warmte kan.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeGroot
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-05 16:22
Mijn drie jaar oude Medion laptop is al twee keer op vakantie in Spanje door de warmte kapot gegaan. Gelukkig garantie. Na laatst de eerste zomerse dag in Nederland kreeg ik weer een blauw scherm. Speccy geeft temperaturen aan boven de 90 graden. Ik verbrandde (in Spanje) bijna mijn schoot. Schoonmaken en een externe koeler zijn voor nu een oplossing. Maar de komende zomer weet ik niet of dat voldoende is. Welk kenmerk zegt iets over hoe goed een laptop tegen de warmte kan of kan koelen? Ik kom over de ventilator weinig tegen. Zijn er specifieke zaken (merken?) waar ik naar moet kijken?

Ik zit vaak de hele dag (in de schaduw) achter mijn 15/16 inch laptop te 'werken'. Vooral op Internet en met Office (inclusief mailen) en ik doe bijna niks op smartphone en tablet. De ochtend start met het lezen van de digitale kranten en tijdschriften (inclusief verwijzingen naar video's) en de avond eindigt (in de zomer met temperaturen rond de 30 graden) op mijn buiten terras met streamen naar de tv. Hij kan zo wel 20 uur elke dag aan staan.

Verder gaat de laptop (in auto of vliegtuig) steeds weer mee naar Spanje. En als we met de auto gaan wordt die ook in het hotel gebruikt (zonder externe koeler want die blijft in Spanje). Een doorsnee laptop (I5, 512 Gb en 8 Gb, geïntegreerde gpu, Windows 11) volstaat waardoor die ook betaalbaar is. Stroom is bijna altijd aanwezig. Waar moet ik naar kijken in mijn zoektocht?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-05 20:48
Ik zou enkele modellen uitzoeken, en dan reviews opzoeken waarbij de temperatuur gemeten wordt. Hoe koeler de laptop blijft, hoe beter die volgens mij ook tegen de warmte kan. Als die aan het oppervlak bij normale temperaturen al meer dan 50°C haalt, zou ik hem links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoek een laptop met iGPU (geintegreerde GPU op de CPU) en dus zonder "videokaart".
En pak een CPU met een TDP van 15 Watt of minder.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:11
Een drie jaar oude laptop heeft misschien uitgedroogde koelpasta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-05 20:08
Een laptop op schoot is vragen om problemen. Zo blokkeer je de intake en kan ie niet goed koelen.
Gebruik in een hete omgeving is ook niet bevorderlijk. Elektronica en hitte gaan nou eenmaal niet goed samen.
Je zou een koelstandaard kunnen gebruiken en inderdaad goed schoon houden.