Nut ventilo radiatoren icm light-koeling niet-condenserend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-10 17:13
Beste tweakers,

Ik ben mij aan het orienteren op light-koeling met een warmtepomp.
Aangezien het een renovatie project is, is het huis tijdens de bouw niet ontworpen voor een warmtepomp en al helemaal niet op zeer koud water door de leidingen.
Ik heb al wat gezocht op dit forum naar ervaringen, maar ik kom verschillende antwoorden tegen.

Nu is mijn vraag: hebben ventilo radiatoren zoals een Vasco, Jaga Briza/Strada Hybrid nut bij light-koeling (niet lager dan 18 graden aanvoer temperatuur water en niet condenserend)?
Graag hoor ik wat praktijk ervaringen :) Een spec sheet van bv de Jaga Strada Hybrid zegt dat in theorie met 1kw zou kunnen worden gekoeld met een aanvoertemperatuur van 18 graden en als het een flink formaat radiator is. Dat is natuurlijk niets vergelijken met een airco van 3.5kw - 4.5kw. Maar wellicht wel acceptabel als het de hele dag koelt, zeker met zonwering?
En zou vloerkoeling in dit geval effectiever zijn dan een ventilo radiator?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morlune
Niemand? Jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@morlune Misschien kan je met dit topic "fancoils of airco" iets verder en een antwoord op jouw vragen vinden?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Peeters M
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09-10 22:22
Goede vraag, ik zit wat met dezelfde situatie. Renovatieproject, huis van 1980. Twee jaar geleden buitenmuren geïsoleerd, nieuwe ramen met 3dubbel glas geplaatst, daken ook extra geïsoleerd. Nu gaan we voor een warmtepomp. Maar voor te koelen zit ik dus met exact dezelfde vraag: kan je een graad of 3-5 koelen bij een hittegolf en temperaturen binnen van 27 graden naar 23-24 terug brengen. In combinatie met zonnewering zou dat voor ons ok zijn. Een airco is natuurlijk beter om te koelen maar ik hoef niet met een trui aan binnen te zitten bij een hittegolf…
Dus: die light koeling, zonder condens afvoer, werkt dat? Heeft er iemand ervaring mee? Merci!

• morlune
Ik heb zelf ook nog geen beslissing genomen, maar het schijnt wel dat light koeling zonder condens afvoer de luchtvochtigheid verhoogt. Dan word het misschien wat koeler, maar ook klammer vanwege de vochtigere lucht. Maar goed, dat heb ik zelf nog niet kunnen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters M
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09-10 22:22
Ok, dankjewel, dat wist ik niet. Misschien dat een luchtontvochtiger dan eventueel zou kunnen bijspringen? Heb je toevallig al binnen andere forums van tweakers eens gepolst? Anders probeer ik op een ander forum eens mijn licht op te steken…
Pagina: 1