Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 16:19
Beste tweakers,

Al geruime tijd bezig met een grondige verbouwingg en nu toegekomen aan de 1e verdieping.

Status op dit moment:

- oude cv ketel (2011)
- vloerverwarming beneden verdieping (dit jaar aangelegd)
- cv ketel aanvoer temperatuur is nu op 30 graden ingesteld.
- boven geen warmteafgifte systeem.

Oorspronkelijk had ik het idee van een warmtepomp met fancoils op de slaapkamers. Maar ik neig nu steeds meer naar airco met 3 binnen units.l voor de slaapkamers.

- niet per direct een warmtepomp nodig.
- COP van airco is tegenwoordig bijna 4,5
- minder investering nodig.
- later ook een kleinere warmtepomp nodig bij een eventuele overstap van cv ketel naar w pomp.
- praktisch voor nu...

Vooral het laatste punt is voor mij ook van belang. Een verbouwing waarbij ik nagenoeg alles zelf doe en op dit moment heb ik weinig tijd om mij goed te verdiepen in de techniek.

Zie ik iets over het hoofd?
Wat denken jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Aphyrnae op 03-05-2025 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
Een nadeel van een split airco is dat je een buitenunit op de muur krijgt die geluid produceert als de buren bij mooi weer buiten zitten.. bij mij hier zou ik echt problemen krijgen met geluidoverlast richting de buren die allemaal gepensioneerd zijn en alles horen...
Om die reden voornamelijk, ga ik koelen met de normale wp, die in geluid dempende kast zal komen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een fancoil vereist een apart circuit wat goed geisoleerd is om condens te voorkomen.

Niet condenserend koelen zorgt er ook voor dat de luchtvochtigheid in huis hoog blijft tijdens de warme dagen.

Een airco kent die nadelen niet.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphyrnae
Dat is inderdaad ook zo. Als beide systemen het zelfde rendement halen qua verwarmen en koelen (COP=4) dan neig ik meer en meer naar airco.

In de toekomst kan ik dan alsnog overstappen naar een full electric warmtepomp voor sanitair water en vloerverwarming beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 19:51
Goede keuze.

En ik heb bijna nooit gezien dat een systeem met fancoils voor koelen echt succesvol is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:41
Is er een rede om 3 binnenunits te plaatsen? Heb zelf 1 unit op de overloop/hal boven. Deze staat 4 maanden per jaar aan op 22 graden zodat het altijd lekker koel is. Bijkomend voordeel van altijd aanstaan is dat deze ook nooit op 100% staat te werken wat weer goed is voor de efficiëntie.

Geluid valt mee buiten. Als ik naarst de buiten unit sta voel ik eerder dat deze aan staan. Maar heb ook een unit gepakt die erg stil is.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
MrNOnamE schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:13:
Is er een rede om 3 binnenunits te plaatsen? Heb zelf 1 unit op de overloop/hal boven. Deze staat 4 maanden per jaar aan op 22 graden zodat het altijd lekker koel is. Bijkomend voordeel van altijd aanstaan is dat deze ook nooit op 100% staat te werken wat weer goed is voor de efficiëntie.

Geluid valt mee buiten. Als ik naarst de buiten unit sta voel ik eerder dat deze aan staan. Maar heb ook een unit gepakt die erg stil is.
Ik heb alle oude radiatoren (jaren 70) in de slaapkamers verwijderd. De airco moet dus ook de slaapkamers gaan verwarmen in de winter.
Pagina: 1