Warmtepompadvies gevraagd: Hybride opstelling vrijstaande woning 300 m², bouwjaar 2001
Ik ben op zoek naar advies en ervaringen voor een hybride warmtepompopstelling met monoblock in een vrijstaande woning. We denken zelf aan de Daikin Altherma 3 M Monobloc EDLA09D(3)W1 (9 kW), maar staan open voor suggesties. Vanuit installateurs hoor ik verschillende meningen over of een 8/9 kW warmtepomp voldoende vermogen gaat zijn, sommige adviseren eerder een 14/16 kW maar dat lijkt mij meer met het oog op all-electric ready.
Historisch gasverbruik: ± 3.500 m³/jaar
Afgiftesysteem:
Vloerverwarming op alle drie de verdiepingen
Verwarming boven kan op 17–18 °C, alleen lichte bezetting slaapkamers
Warmtepompvoorkeur:
Lucht/water (monoblock), hybride opstelling naast bestaande cv-ketel
Belangrijk voor ons in volgorde:
Stil
Prijs
Zuinig
Design
Milieuvriendelijk
Beschikbaarheid
Tweakersvriendelijk (instellingen, uitleesbaar)
Domotica-integratie
Wie gaat het installeren?
Ik ben nog op zoek naar een goede installateur. Tot nu toe schrik ik nog heel erg van de installatiekosten die sommige installateurs rekenen voor een basis installatie van een monoblock. Wat mogen de installatiekosten ongeveer zijn voor een installatie als dit (Begane grond, op twee meter afstand van CV-ketel). Aanbevelingen voor installateurs zijn welkom (omgeving Alkmaar, Noord-Holland). Installateurs mogen ook gerust contact opnemen!
Overige info:
21 zonnepanelen van 440 Wp (totaal 9.240 Wp) op zuidwestzijde
Ruimte buiten voor plaatsing monoblock unit, liefst tegen de bijkeuken aan
Cv-ketel: Remeha Calenta, geschikt voor hybride-opstelling
Overige vragen:
Buffervat wel of niet? Het FAQ topic geeft aan dat een buffervat vrijwel nooit nodig is maar installateurs geven allen het advies dit wel te doen..
Ik hoor graag van mensen met ervaring met deze Daikin monoblock of soortgelijke hybride opstellingen. Adviezen voor alternatieven en tips voor juiste dimensionering, buffervat wel/niet, slimme regeling met thermostaten, enz. zijn ook welkom!
Thanks!!
Ik ben op zoek naar advies en ervaringen voor een hybride warmtepompopstelling met monoblock in een vrijstaande woning. We denken zelf aan de Daikin Altherma 3 M Monobloc EDLA09D(3)W1 (9 kW), maar staan open voor suggesties. Vanuit installateurs hoor ik verschillende meningen over of een 8/9 kW warmtepomp voldoende vermogen gaat zijn, sommige adviseren eerder een 14/16 kW maar dat lijkt mij meer met het oog op all-electric ready.
Historisch gasverbruik: ± 3.500 m³/jaar
Afgiftesysteem:
Vloerverwarming op alle drie de verdiepingen
Verwarming boven kan op 17–18 °C, alleen lichte bezetting slaapkamers
Warmtepompvoorkeur:
Lucht/water (monoblock), hybride opstelling naast bestaande cv-ketel
Belangrijk voor ons in volgorde:
Stil
Prijs
Zuinig
Design
Milieuvriendelijk
Beschikbaarheid
Tweakersvriendelijk (instellingen, uitleesbaar)
Domotica-integratie
Wie gaat het installeren?
Ik ben nog op zoek naar een goede installateur. Tot nu toe schrik ik nog heel erg van de installatiekosten die sommige installateurs rekenen voor een basis installatie van een monoblock. Wat mogen de installatiekosten ongeveer zijn voor een installatie als dit (Begane grond, op twee meter afstand van CV-ketel). Aanbevelingen voor installateurs zijn welkom (omgeving Alkmaar, Noord-Holland). Installateurs mogen ook gerust contact opnemen!
Overige info:
21 zonnepanelen van 440 Wp (totaal 9.240 Wp) op zuidwestzijde
Ruimte buiten voor plaatsing monoblock unit, liefst tegen de bijkeuken aan
Cv-ketel: Remeha Calenta, geschikt voor hybride-opstelling
Overige vragen:
Buffervat wel of niet? Het FAQ topic geeft aan dat een buffervat vrijwel nooit nodig is maar installateurs geven allen het advies dit wel te doen..
Ik hoor graag van mensen met ervaring met deze Daikin monoblock of soortgelijke hybride opstellingen. Adviezen voor alternatieven en tips voor juiste dimensionering, buffervat wel/niet, slimme regeling met thermostaten, enz. zijn ook welkom!
Thanks!!