Warmtepompadvies: Hybride opstelling vrijstaand huis 300 m2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-06 19:13
Warmtepompadvies gevraagd: Hybride opstelling vrijstaande woning 300 m², bouwjaar 2001

Ik ben op zoek naar advies en ervaringen voor een hybride warmtepompopstelling met monoblock in een vrijstaande woning. We denken zelf aan de Daikin Altherma 3 M Monobloc EDLA09D(3)W1 (9 kW), maar staan open voor suggesties. Vanuit installateurs hoor ik verschillende meningen over of een 8/9 kW warmtepomp voldoende vermogen gaat zijn, sommige adviseren eerder een 14/16 kW maar dat lijkt mij meer met het oog op all-electric ready.

Historisch gasverbruik: ± 3.500 m³/jaar

Afgiftesysteem:
Vloerverwarming op alle drie de verdiepingen

Verwarming boven kan op 17–18 °C, alleen lichte bezetting slaapkamers

Warmtepompvoorkeur:
Lucht/water (monoblock), hybride opstelling naast bestaande cv-ketel

Belangrijk voor ons in volgorde:

Stil
Prijs
Zuinig
Design
Milieuvriendelijk
Beschikbaarheid
Tweakersvriendelijk (instellingen, uitleesbaar)
Domotica-integratie

Wie gaat het installeren?
Ik ben nog op zoek naar een goede installateur. Tot nu toe schrik ik nog heel erg van de installatiekosten die sommige installateurs rekenen voor een basis installatie van een monoblock. Wat mogen de installatiekosten ongeveer zijn voor een installatie als dit (Begane grond, op twee meter afstand van CV-ketel). Aanbevelingen voor installateurs zijn welkom (omgeving Alkmaar, Noord-Holland). Installateurs mogen ook gerust contact opnemen!

Overige info:
21 zonnepanelen van 440 Wp (totaal 9.240 Wp) op zuidwestzijde

Ruimte buiten voor plaatsing monoblock unit, liefst tegen de bijkeuken aan

Cv-ketel: Remeha Calenta, geschikt voor hybride-opstelling

Overige vragen:
Buffervat wel of niet? Het FAQ topic geeft aan dat een buffervat vrijwel nooit nodig is maar installateurs geven allen het advies dit wel te doen..

Ik hoor graag van mensen met ervaring met deze Daikin monoblock of soortgelijke hybride opstellingen. Adviezen voor alternatieven en tips voor juiste dimensionering, buffervat wel/niet, slimme regeling met thermostaten, enz. zijn ook welkom!

Thanks!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:53
Niet helemaal antwoord op je vraag maart wel mijn 2C, als je voor een hybride warmtepomp gaat, probeer er een te pakken die om te bouwen is naar Full electric zoals de Quatt of de Itho Amber (genoeg te vinden erover op dit forum) vooral de Quatt is erg scherp geprijsd.

Voor het berekenen van warmtepomp vermogen gebruiken wij op tweakers over het algemeen de koelvaas reken methode m3*8/1650=KW warmtepomp oftewel 17kw in jou geval.

P.s. 3500m3 gas voor 300m2 woning is alsnog echt heel erg veel, een warmtepomp is gemaakt voor een huis met goede isolatie en relatief weinig verliezen. Is het huis wel goed geisoleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ons huis had 4000m3 gas en 5000kWh verbruik. Er hing een 65kW ketel en een behoorlijke boiler.

We hebben nu volledig elektrisch een split Pana met een verbuik van 7000 kwh op jaarbasis voor sww en de benendenverdieping (160m2 en boven 100). Dan moet er eigenlijk nog een kleine pomp voor boven bij.

Mijn 2 ct. Jij zou met zo'n gasverbuik helemaal op elektrisch af moeten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:57

de Peer

under peer review

Ik zou nu echt niet meer in fossiel investeren. Kies gewoon voor full-electric en vergelijk 3-5 offertes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ralphbee Gratis advies: bekijk het warmtepomp FAQ-topic wat uitvoeriger en ook het algemene L/W-wp topic.
Credo: aanvoertemperatuur omlaag en doorstroming omhoog - dit vergt vaak nog wat aan aanpassingen
aan de cv-installatie (en maakt de wp-installatie duurder, maar betaalt zich uiteindelijk terug).
Voor enkele voorbeelden zie hierboven en misschien hier.

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 02-05-2025 14:39 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ralphbee heb je, of wil je, een zoneregeling? Dat zou de boel complexer (dus duurder en minder zuinig) maken dan de uitgangspunten uit de FAQ.

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 02-05-2025 14:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-07 19:14
Ik vind het gasverbruik wel erg hoog, zeker gezien het bouwjaar. Werkt het systeem wel naar behoren? Want ik zou denken dat je zo'n woning met tussen de 2000 en de 2250m3 gas makkelijk warm zou moeten kunnen krijgen, en dan zou een Arotherm 125/6 bijvoorbeeld het in z'n eentje af moeten kunnen. Scheelt je het vastrecht (als je ook een inductieplaat hebt of plaatst) en met vloerverwarming in de hele woning zou je een goede scop moeten kunnen halen.

Even ter vergelijk; mijn huisje van 100m2 uit 1948 verbruikt maar iets meer dan 1/3 van die 3500m3. Dan zou jouw warmteverlies per m2 gebruiksoppervlak bijna net zo groot zijn als van een 50 jaar oudere woning met spouwmuurisolatie, gedeeltelijk geïsoleerd dak en HR++ glas.

De combinatie vloerverwarming en een Remeha gasketel was bij mijn moeder trouwens een zeer ongelukkige; hij bleef pendelen. Mogelijk speelt dat hier ook een rol en is het warmteverlies niet zo groot als het gasverbruik doet vermoeden (al zou je denken dat pendelen met zo'n enorm oppervlak aan vvw niet kan). Of is er sprake van een gezoneerd systeem (meerdere ruimtethermostaten)? Dat wil met een zware gasketel ook niet zonder pendelen namelijk.

Hoog verbruik is overigens nooit een beperking qua all-electric. Desnoods kun je met een cascade van 2 monoblocks werken. Maar ik zou in dit geval eens een warmteverliesberekening (laten) maken of opvragen bij de gemeente (was dat al verplicht voor een bouwvergunning destijds?). Ik heb namelijk niet het idee dat het huidige verbruik helemaal aan warmteverlies te wijten is, en als dat wel zo is kun je met isolatie meer besparen dan met welke warmtepomp dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb een vrijstaande woning uit 2003 (dus zelfde bouwbesluit en vergelijkbare isolatiewaarden), met een vloeroppervlak van 240 m2 en gebruik een full ellectric Arotherm 125/6 die eigenlijk voor verwarmen al wat te zwaar is. (vanwege de relatief grote boiler van 400 liter voor dit model gekozen).

Overigens verwarm ik nu nog met radiatoren met aanvoertemperatuur 32 graden.

Mijn onderbuik gevoel zegt dat 9 KW voor jou dan meer dan voldoende zou moeten zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
Steyn_E schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:33:
Ik vind het gasverbruik wel erg hoog, zeker gezien het bouwjaar. Werkt het systeem wel naar behoren? Want ik zou denken dat je zo'n woning met tussen de 2000 en de 2250m3 gas makkelijk warm zou moeten kunnen krijgen, en dan zou een Arotherm 125/6 bijvoorbeeld het in z'n eentje af moeten kunnen. Scheelt je het vastrecht (als je ook een inductieplaat hebt of plaatst) en met vloerverwarming in de hele woning zou je een goede scop moeten kunnen halen.

Even ter vergelijk; mijn huisje van 100m2 uit 1948 verbruikt maar iets meer dan 1/3 van die 3500m3. Dan zou jouw warmteverlies per m2 gebruiksoppervlak bijna net zo groot zijn als van een 50 jaar oudere woning met spouwmuurisolatie, gedeeltelijk geïsoleerd dak en HR++ glas.

De combinatie vloerverwarming en een Remeha gasketel was bij mijn moeder trouwens een zeer ongelukkige; hij bleef pendelen. Mogelijk speelt dat hier ook een rol en is het warmteverlies niet zo groot als het gasverbruik doet vermoeden (al zou je denken dat pendelen met zo'n enorm oppervlak aan vvw niet kan). Of is er sprake van een gezoneerd systeem (meerdere ruimtethermostaten)? Dat wil met een zware gasketel ook niet zonder pendelen namelijk.

Hoog verbruik is overigens nooit een beperking qua all-electric. Desnoods kun je met een cascade van 2 monoblocks werken. Maar ik zou in dit geval eens een warmteverliesberekening (laten) maken of opvragen bij de gemeente (was dat al verplicht voor een bouwvergunning destijds?). Ik heb namelijk niet het idee dat het huidige verbruik helemaal aan warmteverlies te wijten is, en als dat wel zo is kun je met isolatie meer besparen dan met welke warmtepomp dan ook.
toon volledige bericht
Ik heb ook zeer mijn twijfels bij de efficientie van onze vloerverwarming. Er is geen sprake van een gezoneerd systeem. Ik vermoed/weet dat de vloerverwarming niet goed ingeregeld is, dit zal al een deel van het hoge verbruik verklaren. Het is ook zeker niet zo dat we de verwarming hoog hebben staan, sterker nog we hadden deze op 18 graden staan deze winter vanwege het hoge verbruik.. Naast de warmtepomp zullen we de vloerverwarmingverdelers vervangen en zorgen dat deze goed ingeregeld wordt. Dit maakt het dus ook wel lastig om het juiste gasverbruik in te schatten en is ook een van de redenen waarom ik de stap naar volledig elektrisch nog niet aandurf. Een andere reden is dat er een mantelzorgwoning in de tuin staat die ook op dezelfde ketel is aangesloten, enkel voor warm water. Hier is overigens rekening mee gehouden bij de 3500m3 schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
Proton_ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:15:
@ralphbee heb je, of wil je, een zoneregeling? Dat zou de boel complexer (dus duurder en minder zuinig) maken dan de uitgangspunten uit de FAQ.
Nee, ik hoef niet perse een zoneregeling. We gaan de vloerverwarmingverdelers vervangen en als ik de benedenverdieping op 20/21 graden kan zetten en de slaapkamers/bovenverdieping op 18 graden dan vind ik dat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
dunklefaser schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:14:
@ralphbee Gratis advies: bekijk het warmtepomp FAQ-topic wat uitvoeriger en ook het algemene L/W-wp topic.
Credo: aanvoertemperatuur omlaag en doorstroming omhoog - dit vergt vaak nog wat aan aanpassingen
aan de cv-installatie (en maakt de wp-installatie duurder, maar betaalt zich uiteindelijk terug).
Voor enkele voorbeelden zie hierboven en misschien hier.
Thanks, ik zal hier naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-07 19:14
Het vervelende met hybride is de complexiteit van het systeem, maar ik snap de huivering. Ik zou echter overwegen om dan in ieder geval niet hybride met een klein warmtepompje te doen maar juist een hele forse, geschikt voor all-electric. Mocht dan blijken dat je de ketel voor verwarming niet meer nodig hebt na 1 of 2 stookseizoenen plaats je gewoon een boilervat en een driewegklep voor tapwater en kan de ketel alsnog van de muur. Een kleinere warmtepomp zou wmb een desinvestering zijn. Die zwaardere warmtepomp maakt op het totaalbedrag niet zo veel uit; alle installatiematerialen en arbeidsloon blijven (zo goed als) gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphbee
Ik merk dat veel reacties full-electric adviseren. Nu zou ik dat opzich ook wel graag willen, maar onze situatie is best ingewikkeld en de stap naar full-electric lijkt daardoor net even te groot (voor nu).

Knelpunten:
Het juiste gasverbruik schatten - Momenteel is de vloervervarming niet goed ingegereld, wat het lastig maakt om het juiste verbruik te bepalen. Daarnaast hebben we de verwarming de laatste twee jaar dus zodanig laag staan dat het ook geen goede verbruiksvertegenwoordiging geeft.

Mantelzorgwoning - Er is een mantelzorgwoning in de tuin bijgekomen waar mijn ouders wonen. Deze verwarmen niet op onze ketel maar krijgen wel warm water hiervan.

Mijn angst is dat we een gigantische investering maken maar uiteindelijk het vermogen verkeerd inschatten en hiermee in de knel komen. Mijn idee voor nu is om eerst de vloerverwarming een update te geven met nieuwe verdelers en inregelen, in combinatie met de hybride warmtepomp. Wanneer dit dan goed werkt en we het juiste verbruik weten, dan kijken of we later kunnen uitbreiden naar full-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ralphbee Hybride is (wmb) een prima optie mits de installatie een pad naar full-e niet in de weg zit.
Ik weet niet of de Daikin ook zonder ketel kan werken en of die ook SWW kan maken (met wat spullen erbij), zo niet, dan zou ik iets anders adviseren.
Met zo'n gasverbruik lijkt het onwaarschijnlijk dat je zelfs met wat isolatiemaatregelen/kierenjacht met een 9 kW unit voldoende gaat hebben, dus vanuit die gedachte lijkt hybride met een 12/15 kW unit een veiliger keus.
Dan weet je na een jaar of twee of de ketel inderdaad nog nodig is, of dat hij gewoon niet efficiënt draaide en afgedankt kan worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Bij Daikin heeft de 9kW het nadeel dat deze een hoog minimumverbruik heeft, de 8kW kan veel verder terug regelen.

Als je buiten genoeg ruimte hebt kun je ook nu een 8 kW monoblock plaatsen, en kijken hoeveel je te kort komt, en er later een tweede monoblock naast zetten, die alleen meedoet als het koud is, en daar leidingtechnisch nu al rekening mee houden. Anders zou je (ipv 9kW) ook 14 of 16 kW kunnen kiezen en kijken of de gasketel weg kan.

3500m3 lijkt me veel, en bij gas gaat er bij een goede HR ketel niet al te veel rendement verloren als de aanvoerwatertemperatuur wat hoger ligt (orde grootte max 10%), dus eventuele verliezen zitten denk ik ergens anders: bv tegenvallende vloer/muurisolatie? Als je naar een warmtepomp gaat, is een lage aanvoerwatertemperatuur en een pomploze vvw-verdeler natuurlijk wel essentieel.

Als ik mijn eigen situatie vertaal naar 3500m3, verwacht ik dat je met 16kW of met 2x8kW all-E wel uitkomt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
@ralphbee 100% vloerverwarming zonder zoneregeling is ideaal voor full-electric… wat is er nu echt zo complex aan?

Met zo gruwelijk veel vloer is een iets te zware machine niet erg… er is dermate veel beton als buffer dat pendelen echt een non-issue is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:20
Ik lees warm water leiding naar de mantelzorg woning, staat die ver van het huis?. Is er mogelijk een circulatie leiding toegepast zodat er altijd direct warm water beschikbaar is? Dit kan ook deels het hoge gasverbruik verklaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Brokencore schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:25:
Ik lees warm water leiding naar de mantelzorg woning, staat die ver van het huis?. Is er mogelijk een circulatie leiding toegepast zodat er altijd direct warm water beschikbaar is? Dit kan ook deels het hoge gasverbruik verklaren.
En if so: beter op te lossen met een warmtepompboiler in/bij de zorgwoning. (extra subsidie)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1