Veiligheid data in iCloud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 13:39
Naar aanleiding van recente ontwikkelingen van (in)stabiliteit van Trump, cybersecurity etc. heb ik het volgende vraagstuk:

Voor data-opslag zit ik volledig in het ecosysteem van Apple; d.w.z. beeldmateriaal zit bij Foto's en verdere opslag in Bestanden. Dus in principe gebeurt alles in iCloud. (uitgebreid naar 2 TB opslagcapaciteit)
Dit omdat alle devices van Apple-makelij zijn.

Nu is mijn vraag: hoe is jullie inschatting, is dit veilig? Of zou ik dit preventief moeten overzetten naar een NAS? Of hoe zien jullie dit?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
Het kan sowieso geen kwaad om regelmatig een kopie te maken op een lokale NAS.

Of is iets "veilig" is, is erg relatief:
- in relatie tot het afbranden van je huis of het verliezen van je device: iCloud is erg veilig
- in relatie tot digitale inbraak: iCloud is veilig mits jij een goed wachtwoord en MFA hebt ingesteld.
- in relatie tot toegang door buitenlandse overheden: misschien niet zo veilig als je zou willen
- in relatie tot blokkade van toegang door buitenlandse overheden: misschien niet zo veilig als je zou willen

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59

kodak

FP ProMod
De iCloud is geen backup. Het is een online dienst, dat je bijvoorbeeld als backup kan gebruiken. En dat gaat ook op voor veel vergelijkbare diensten van concurrenten.

Voor online diensten gaat meestal ook nog op dat je je bij gebruik op veel belangrijke kenmerken extra afhankelijk maakt. In principe geef je controle gedeeltelijk tot geheel uit handen aan een bedrijf. Gedeeltelijk als je op tijd genoeg eigen maatregelen hebt getroffen. Geheel als het mis gaat en het bedrijf je niet of te laat gaat helpen.

Het probleem is dat je niet zomaar genoeg tijd hebt om nog genoeg maatregelen te nemen als een ander beslist wat bij deze dienstverlening belangrijker is dan jou belangen.

Als je genoeg controle wil zal je dus maar beter kunnen kijken welke diensten je precies online doet en welke gevolgen het geeft als je er lange tijd tot nooit meer gebruik van kan maken. En dan bepalen of en welk wijzigingen je gaat helpen. Want de bedrijven van dit soort online diensten gaan je niet zomaar helpen om onafhankelijk genoeg te zijn en blijven. Eerder het omgekeerde, dat ze zelf de meeste controle houden in bepalen wat voor anderen maar (on)belangrijk moet zijn om er zelf het meeste voordeel uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:08
Het is een bijzondere wereld op het moment, maar ik schat niet in dat er een reële kans is dat toegang tot Amerikaanse cloud diensten voor Europeanen wordt geblokkeerd. Daarmee zou het moderne leven voor Europa vrij snel tot stilstand komen. Vanuit dat perspectief zou ik me nog even geen zorgen maken, en zodra er signale komen dat dit veranderd heb je waarschijnlijk genoeg tijd om naar alternatieven te zoeken.

Of het verstandig is om nog een kopie op een andere plek te hebben? Wat mij betreft wel. Om wat voor reden dan ook zal je maar toegang tot je iCloud kwijt raken, dan heb je helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je Advanced Data Protection for iCloud aanstaan?
Anders kunnen Apple en politiediensten (de data uit) je backups gewoon inzien.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:08
Juup schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:01:
Heb je Advanced Data Protection for iCloud aanstaan?
Anders kunnen Apple en politiediensten (de data uit) je backups gewoon inzien.
Gewoon inzien -> ze moeten daar uiteraard wel een rechtsgrond voor hebben. En bij de NSA is dat misschien vrij ruim, maar als je daar bang voor bent, zou ik geen iCloud gebruiken.
Pagina: 1