Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallah
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-05 20:58
Hoi,

kan iemand mij iets uitleggen :)

Ik wil voor mijn off grid project gebruik gaan maken van deze accu met bij behorende mobiele zonnepanelen:

https://solarpowersupply....Pro%203%20Power%20Station

Ik zal hem af en toe (thuis) met walstroom opladen en bij mooi weer op locatie met de zonnepanelen.

Gebruik wordt voor laptop/koelkastje/mobiele airco/oventje etc

Nou vind ik het een beetje lastig om uit te vinden of deze een aardlekbeveiliging heeft. Ik heb er niet veel verstand van maar dat lijkt me wel noodzakelijk toch?
Bij Solarpower supply zeggen ze dat alle beveiliging is ingebouwd, maar dat stelt me niet echt gerust.
Er zijn voor deze versie geen aardlek adapters volgens mij.

Hoe veilig zijn deze? In Jip en Janneke taal :)

En wat zou eventueel een goed alternatief zijn?

Bedankt maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallah
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:27
Even geduld, tis vrijdag.
Volgens mij hebben zulke setjes een zwevende aarde.

Je moet er zelf een aardlekbeveiliging achterzetten als ik de handleiding moet geloven.
https://manuals.ecoflow.c...-power-station?lang=nl_NL

"Als u een aardlekschakelaar gebruikt, schakelt u in de EcoFlow-app de functie “Ondersteuning voor aardlekbeveiliging/aardlekschakelaar” in. Met deze functie wordt de nuldraad gebruikt om de aarding te simuleren, zodat het detectiecircuit van de aardlekschakelaar wordt gesloten en de aardlekschakelaar kan worden uitgeschakeld zodra er een lekstroom wordt gedetecteerd."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallah
Bedankt!
Ja dat had ik ook gevonden maar volgens mij bestaan die niet voor de pro 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:16
Het hangt ervanaf hoe je dit precies gaat aansluiten.
Stel je zet de Ecoflow neer en je sluit een oven en koelkast hierop aan is dit geheel dus niet geaard in de grond waar je op staat. D.w.z. dat je dus ook geen schok kan krijgen en een aardlekschakelaar niet functioneert. Het heeft dan ook geen zin om deze ertussen te zetten.

Voor de rest zijn deze prima verkrijgbaar, zoek maar eens op ''verlengkabel 2m met aardlekschakelaar''.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 02-05-2025 20:23 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallah
Maar past elke random verlengkabel met aardlekschakelaar op de ecoflow?
Ik denk dat het alleen van belang is als ik hem oplaad via walstroom, is dat correct? Omdat de accu + zonnepanelen 'zwevend' zijn?
Ik weet hier weinig vanaf.

Bedankt zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 20:08

DjVe

Hatsaflats!

Het is inderdaad wel wenselijk om een aardlekbeveiling te gaan gebruiken. Een aardlekbeveiling meet in feite of er een verschil is tussen de fase en de nul. Dus als iemand onderdeel wordt van de stroomkring en daarmee een lek creëert naar de aarde, dan zal er een verschil zijn tussen de fase en de nul en zal de ALB afschakelen.

Als je een aarde zou toevoegen, dan wordt deze fout in feite al opgemerkt voordat iemand onderdeel wordt van de stroomkring (dat doet de aarde namelijk), want die staat in verbinding met de nul in een normaal netgekoppeld systeem.

Dat laaste mis je, dus aarde heeft geen zin, maar ik zou absoluut een aardlekbeveiling toepassen en bij voorkeur iets met 10mA, waardoor er dus bij hele kleine verschillen tussen fase en nul al een afschakeling plaats vindt. In jou geval zou een PRCD stekker al voldoende moeten zijn. Die heb je voor +/- €30 al en deze zijn plug and play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-07 21:28
DjVe schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:44:
Het is inderdaad wel wenselijk om een aardlekbeveiling te gaan gebruiken. Een aardlekbeveiling meet in feite of er een verschil is tussen de fase en de nul. Dus als iemand onderdeel wordt van de stroomkring en daarmee een lek creëert naar de aarde, dan zal er een verschil zijn tussen de fase en de nul en zal de ALB afschakelen.

Als je een aarde zou toevoegen, dan wordt deze fout in feite al opgemerkt voordat iemand onderdeel wordt van de stroomkring (dat doet de aarde namelijk), want die staat in verbinding met de nul in een normaal netgekoppeld systeem.

Dat laaste mis je, dus aarde heeft geen zin, maar ik zou absoluut een aardlekbeveiling toepassen en bij voorkeur iets met 10mA, waardoor er dus bij hele kleine verschillen tussen fase en nul al een afschakeling plaats vindt. In jou geval zou een PRCD stekker al voldoende moeten zijn. Die heb je voor +/- €30 al en deze zijn plug and play.
Dit verhaal gaat in werkelijkheid niet functioneren. Een aardlekschakelaar meet inderdaad het verschil tussen fase en nul, en zodra het verschil te groot wordt, grijpt de aardlekschakelaar in en schakelt de stroom af.
In een zwevend net, nul is niet gekoppeld aan aarde, gaat een aardlekschakelaar niet werken. Een lekstroom moet uiteraard ergens heen kunnen lekken, zodra de isolatiewaarde van een apparaat afneemt (ovens en wasmachines zijn er berucht om) dan vloeit er een stroom naar aarde. In die omvormer is er geen potentiaal naar aarde, en er kan geen lekstroom optreden.
Hooguit de eerste fout levert dan een verbinding naar aarde op, en een tweede fout laat dan de aardlekschakelaar uitschakelen.

Een vergelijkbare situatie is al eens aan de orde geweest

Isolatiebewaker voor Zwevend net

[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 03-05-2025 17:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ramon 73 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:19:
[...]

Dit verhaal gaat in werkelijkheid niet functioneren. Een aardlekschakelaar meet inderdaad het verschil tussen faee en nul, en zodra het verschil te groot wordt, grijpt de aardlekschakelaar in en schakelt de stroom af.
In een zwevend net, nul is niet gekoppeld aan aarde, gaat een aardlekschakelaar niet werken. Een lekstroom moet uiteraard ergens heen kunnen lekken, zodra de isolatiewaarde van een apparaat afneemt (ovens en wasmachines zijn er berucht om) dan vloeit er een stroom naar aarde. In die omvormer is er geen potentiaal naar aarde, en er kan geen lekstroom optreden.
Hooguit de eerste fout levert dan een verbinding naar aarde op, en een tweede fout laat dan de aardlekschakelaar uitschakelen.

Een vergelijkbare situatie is al eens aan de orde geweest

Isolatiebewaker voor Zwevend net
Je hebt gelijk, ik maak een denkfout. Bedankt voor het corrigeren! Je hebt in feite een IT net gecreëerd en daar werken ALB natuurlijk niet.

Overigens heeft dit specifieke model wel optie om een aarde te simuleren:

Als u een aardlekschakelaar gebruikt, schakelt u in de EcoFlow-app de functie “Ondersteuning voor aardlekbeveiliging/aardlekschakelaar” in. Met deze functie wordt de nuldraad gebruikt om de aarding te simuleren, zodat het detectiecircuit van de aardlekschakelaar wordt gesloten en de aardlekschakelaar kan worden uitgeschakeld zodra er een lekstroom wordt gedetecteerd.

Hoe goed dat werkt, geen idee.

[ Voor 18% gewijzigd door DjVe op 03-05-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallah
Maar even voor een leek ;)
Stel de accu voedt de mobiele airco en die geeft kortsluiting; waar gaat de lekstroom dan heen? Of zit er een interne beveiliging in de accu dat die meteen uitschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallah
Dat had ik idd ook gelezen:

Als u een aardlekschakelaar gebruikt, schakelt u in de EcoFlow-app de functie “Ondersteuning voor aardlekbeveiliging/aardlekschakelaar” in. Met deze functie wordt de nuldraad gebruikt om de aarding te simuleren, zodat het detectiecircuit van de aardlekschakelaar wordt gesloten en de aardlekschakelaar kan worden uitgeschakeld zodra er een lekstroom wordt gedetecteerd.

Maar van de verkoper wordt ik niet veel wijzer wat dat betreft..... want die zit er dus niet standaard bij volgens mij en ik zie hem ook nergens online te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

wallah schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:00:
Stel de accu voedt de mobiele airco en die geeft kortsluiting; waar gaat de lekstroom dan heen? Of zit er een interne beveiliging in de accu dat die meteen uitschakeld?
Die optie zit er blijkbaar standaard in, maar je moet deze via de app activeren.

Betreft je vraag over sluiting:

Als er onbedoeld sluiting is tussen de fase en de nul, dan heb je een stroomkring met een zeer lage weerstand, waardoor er een hoog vermogen kan gaan lopen. Dat is met deze accu 4000W nominaal (en 8000W piek, maar geen idee hoe lang). Het grootste probleem bij sluiting is de thermische ontwikkeling in je bekabeling, maar als je fatsoenlijke 2,5 kwadraat kabel gebruikt, zal dat wel los lopen. Ik verwacht dat de EcoFlow hier ook wel een softwarematige beveiling voor heeft (niet in verdiept).

Je hebt ook de mogelijkheid dat je per ongeluk zelf onderdeel wordt van de stroomkring, doordat je in contact komt met de fase en de nul. In dat soort gevallen wil je dat het systeem direct uit klapt met een aardlekbeveiling, maar gezien je systeem "zwevend" is en geen aarde heeft, zal een aardlekbeveiling niet werken. Echter staat in de handleiding dat ze dit wel kunnen simuleren, waardoor het wel zou moeten werken, maar hoe goed dat werkt... Geen idee.

Je zou het eigenlijk eens moeten testen met een instalatietester waarmee je een lekstroom kan genereren om zo de aardlekbeveiling te beproeven (elke fatsoenlijke elektricien heeft zoiets in zijn wagen liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 19:16
wallah schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 05:51:
Maar past elke random verlengkabel met aardlekschakelaar op de ecoflow?
Ik denk dat het alleen van belang is als ik hem oplaad via walstroom, is dat correct? Omdat de accu + zonnepanelen 'zwevend' zijn?
Ik weet hier weinig vanaf.

Bedankt zover!
Als jij gewoon het 230V stopcontact gebruikt past dat ja. Let wel op dat hij van het type 30mA is.
Hij zal inderdaad alleen functioneren als hij aan de walstroom oplaadt, of een aardpen slaat, je zou er dus ook voor kunnen kiezen om de ovens/koelkast af te koppelen tijdens het opladen via walstroom.
wallah schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:00:
Bij een kortsluiting zal de Ecoflow direct uitschakelen. Bij een lekstroom naar de behuizing (van het apparaat) is het afhankelijk van de aansluiting wat er gebeurd. Stel er is 1 apparaat aangesloten op de Ecoflow en zowel de Ecoflow en het apparaat hebben geen contact met het chassis of de aarde waar jij op staat kun je hier dus ook geen schok van krijgen. Wanneer je dit dus aansluit in een camper of boot is het aan te raden een isolatiebewaking toe te voegen die de weerstand in de gaten houdt tussen de massa (chassis) en de 230V aansluiting.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:35
Dat simuleren via de nuldraad is totale onzin. "Ondersteuning voor aardlekbeveiliging/aardlekschakelaar" zal maar één simpel ding doen. Dat is de nul en aarde intern koppelen zodat de aarde niet meer zwevend is. Er staat ook bij dat in Bypass modus deze sowieso uit is. Dat moet omdat er anders de aardlekschakelaar van het net wcd uit gaat.

Je moet dan wel de aarddraad van de uitgang verbinden aan alle metalen delen en (als het geen voertuig is) een aardpen slaan. Als je die functie aanzet zonder aardlekschakelaar loop je het risico dat bij een fout alle metalen delen die via de wcd's zijn verbonden onder spanning staan.

Kortsluit beveiliging is geen probleem. Daar is de ecoflow intern voor beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallah
Jim423 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Als jij gewoon het 230V stopcontact gebruikt past dat ja. Let wel op dat hij van het type 30mA is.
Hij zal inderdaad alleen functioneren als hij aan de walstroom oplaadt, of een aardpen slaat, je zou er dus ook voor kunnen kiezen om de ovens/koelkast af te koppelen tijdens het opladen via walstroom.

[...]

Bij een kortsluiting zal de Ecoflow direct uitschakelen. Bij een lekstroom naar de behuizing (van het apparaat) is het afhankelijk van de aansluiting wat er gebeurd. Stel er is 1 apparaat aangesloten op de Ecoflow en zowel de Ecoflow en het apparaat hebben geen contact met het chassis of de aarde waar jij op staat kun je hier dus ook geen schok van krijgen. Wanneer je dit dus aansluit in een camper of boot is het aan te raden een isolatiebewaking toe te voegen die de weerstand in de gaten houdt tussen de massa (chassis) en de 230V aansluiting.
toon volledige bericht
Hee bedankt, dit maakt het voor mij iets begrijpelijker! Nuldraden en zo :? 8)7

De accu zal alleen in een schuurtje worden gebruikt, voornamelijk voor de koelkast, airco en elektrische deken. Die laatse zou dan wel tricky zijn mss?

Opladen via walstroom zal alleen 's winters thuis gebeuren en dan sluit ik er sws niks op aan; is echt puur opladen. Bij het schuurtje is geen walstroom dus dan alleen opladen via de zonnepanelen.

Dus op zich zit ik denk ik wel safe zonder extra aardlek verlengkabel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-07 21:28
wallah schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:47:
[...]

Dus op zich zit ik denk ik wel safe zonder extra aardlek verlengkabel toch?
Ik heb jaren (plmn 10) geleden zoiets zelf in elkaar gezet. Flinke accu met 2 omvormers om 230V in een garaggebox te hebben. Later nog een zonnepaneel toegevoegd.

Behalve kortsluit- en overbelastingsbeveiliging heb ik er verder niks aan beveiligd. De kast is hoofdzakelijk 12V en het beetje 230V dat er is, komt direct op een wcd aan de buitenkant terecht. Kast is van hout en isoleert daardoor al voldoende. Nooit problemen gehad met schokken oid.
Het is een hele kleine, overzichtelijke, installatie. Er zit te weinig op om het gevaarlijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallah
Oké top dan ga ik er verder maar van uit dat het goed komt en ik niet geëlektrocuteerd zal worden :)
Pagina: 1