Isolatiebewaker voor Zwevend net

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverwerk
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-01 23:55
Hoihoi!

Ik heb een oude airstream RV gekocht en ben deze aan het ombouwen tot een mobiel podium. Voor de elektra wil ik een isolatiebewaker in een zwevend net installeren.

Als ik dit doe, ben ik dan nog steeds 'geaard' wanneer ik met stroom uit de RV dingen die buiten op de grond staan aansluit (speakers, lampen)? Of klikt de isolatiebewaker dan de stroom uit? Ook heeft het chassis uitvouwbare steunpoten die wel contact met de grond maken, maar die zullen niet altijd uitgevouwen zijn.

Als dit niet werkt, hebben jullie een suggestie voor hoe ik dit wel veilig kan doen?

Groetjes Sjoerd!

Beste antwoord (via Zilverwerk op 13-05-2024 11:45)

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:42
Aarding heeft ook weinig met aardlek te maken, een aardlek meet een foutstroom (meestal naar aarde) en zal daar op afslaan als deze groter is dan de waarde op het apparaat vermeld. Wat wel kan is dat je een zwakke of losse aarde hebt, bij een losse aarde heb je een uitdaging, bij een zwakke aarde bieden aardlekken nog een oplossing. In zo'n geval kan je eventueel een scheidingstrafo toepassen en een nieuwe aarde creëeren.

Als je op accus draait kan je nog steeds een TN stelsel hebben. Victrons hebben bijvoorbeeld een aarde-nul koppel relais ingebouwd zitten. TN gaat niet samen met een isolatiebewaker omdat de aarde niet zwevend is, maar aan de nul gekoppeld is.

Ik kan je aanraden iemand in de arm te nemen die hier meer verstand van heeft, anders ga je jezelf van alles op de hals halen wat niet nodig is en mogelijk een onveilige installatie neerzetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:43
Maar speakers en lampen hebben toch nooit geaarde stekkers?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bij een zwevend net 'zweeft' de nul toch? De aarde blijft gewoon verbonden. Bij de eerste fout creëer je de nul.
Maar in heb nog nooit met een isolatiebewaker gewerkt dus ik weet het niet zeker, geen garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverwerk
@No Hands ; nee in principe niet! Maar ik weet niet wat er verder nog eventueel komt te staan, dus zekere voor het onzekere wdb.

@Mr_gadget ; klopt natuurlijk ja, de nul is niet verbonden aan de aarde. De isolatiebewaker zit tussen je stroombron en gebruikers en vervangt voor zover ik begrijp je aarde. Dus zou inderdaad dan moeten kloppen, wat je zegt is logisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
Kijk even bij Bender, die maken isolatie bewakers.

De grond als in dat spul waar je op staat heeft niks met elektrische aarde te maken, tenzij deze als geleider wordt gebruikt (iets wat met een RV me zeer sterk lijkt). Bij TT stelsels wordt de elektrische aarde letterlijk via de aarde aangesloten, dat houdt in dat zowel bij de opwekker als bij de gebruiker een aardpen geslagen is om de grond als geleider te gebruiken.

Bij IT stelsels zit de aarde niet aan de opwekker vast (meestal de nul) en heb je inderdaad een isolatiebewaker nodig. Deze meet de isolatieweerstand naar de beschermleiding (aarde) en geeft een waarschuwing bij een te lage weerstand en kan evt het eea uitschakelen afhankelijk van hoe je het uitvoert.

Waarom wil je een IT stelsel en niet een TN stelsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverwerk
Verhelderend @Roeland! Mbt tot een TN stelsel;hoewel je er bij evenementen vanuit mag gaan dat je stroomtoevoer goed geaard is heb ik in mijn ervaring toch wel anders ervaren... Is dat op te lossen door de toevoer in de camper zelf eerst nog door een aardlek te laten lopen?

Daarbij wordt het net een walstroom/accu combinatie, dus in het geval dat we op de accu's draaien zijn we alsnog niet geaard.

Dus het beste lijkt me dan een TN net met alsnog een isolatiebewaker?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Roeland
Aarding heeft ook weinig met aardlek te maken, een aardlek meet een foutstroom (meestal naar aarde) en zal daar op afslaan als deze groter is dan de waarde op het apparaat vermeld. Wat wel kan is dat je een zwakke of losse aarde hebt, bij een losse aarde heb je een uitdaging, bij een zwakke aarde bieden aardlekken nog een oplossing. In zo'n geval kan je eventueel een scheidingstrafo toepassen en een nieuwe aarde creëeren.

Als je op accus draait kan je nog steeds een TN stelsel hebben. Victrons hebben bijvoorbeeld een aarde-nul koppel relais ingebouwd zitten. TN gaat niet samen met een isolatiebewaker omdat de aarde niet zwevend is, maar aan de nul gekoppeld is.

Ik kan je aanraden iemand in de arm te nemen die hier meer verstand van heeft, anders ga je jezelf van alles op de hals halen wat niet nodig is en mogelijk een onveilige installatie neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
Een zwevend net is alleen de toegestaan in zeer specifieke toepassingen met kundig personeel.
Men past zwevende netten toe waarbij continuïteit essentieel is. Zoals besturingspanelen of operatiekamers. De eerste aardfout levert dan een TN net op, en een waarschuwing, maar het valt niet uit. Essentieel is een voldoende goede aarde om geen gevaarlijke aanraakspanning te krijgen met de stroom die er dan loopt, ook niet bij tweede aardfout.

Een podium of camper is niet zo'n speciale toepassing.
Bovendien mag het ook niet van nen 1010.
"Bescherming door elektrische scheiding is niet toegelaten, behalve voor scheerwandcontactdozen."

Je moet gewoon een TN-S net met aardlekschakelaars gebruiken zoals voorgeschreven in nen 1010 voor evenementen. Als je camper een eigen stroomvoorziening heeft en leidingen komen binnen of gaan naar buiten wellicht ook (meerdere) eigen aardpennen om te voorkomen dat je een schok kan krijgen bij het in of uitstappen.

(En het chassis is ook aarde)

Mocht je het een en ander af willen kijken van boten (zoals victron soms tekent) doe dat niet. Boten hebben speciale vereisten ter voorkoming van galvanisch corroderen.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 09-05-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverwerk
@Roeland eens! zeker helpend , bedankt voor alle info. Ik heb nu wel een redelijk goed idee van wat de bedoeling is, en zal ook zeker een ervaren electricien erbij halen om te kijken of alles zo netjes en veilig is.

@jeroen3 check. Soms is het helaas niet mogelijk om aardpennen te slaan, daar zit het probleem dan ook een beetje.

bedankt voor alle goede informatie!

Met vriendelijke groet, Sjoerd
Pagina: 1