Verkeersregelaars; het levende verkeerslicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:50
Meg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:59:

Ook dan zou het logischer zijn als de VRI op knipperen staat. Het is slechts een knopje indrukken.
Ah, denk dat we langs elkaar heen praten. De verkeersregelaar laat in dit geval het verkeer zichzelf regelen en staat er enkel om personen die toch door de afzetting heen willen terug te sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:01:
@thunder7 een verkeersregelaar is natuurlijk herkenbaar aan de gesloten driehoek, iedereen met een hesje die zomaar wat tekens geeft mag je gewoon negeren.

Deze personen zijn nergens toe bevoegd en als ze een ongeluk zouden veroorzaken kunnen ze alles zelf betalen.
Ik moet zeggen dat je zo wel heel makkelijk de amateur-verkeersregelaars onder de spreekwoordelijke bus gooit.

Die ervaring heb ik ook gehad: Studenten wielerwedstrijd. Alles netjes met vergunningen, correct geregeld, de cursus gedaan van de politie, hesjes van andere gekregen. En toen werd één van de regelaars aangereden toen een auto hem negeerde en gewoon erdoorheen ging.

Conclusie: De hesjes waren voor parkeerregelaars, en niet verkeersregelaars, dus politie adviseerde het er maar gewoon bij te laten. Niet dat ik voor een seconde geloof dat diegene anders had gereageerd bij andere hesjes, maar ik was blij dat de meeste andere automobilisten niet voor de negeer optie gingen vanwege foutieve hesjes...

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 01-05-2025 18:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vind dat er - in ieder geval in Utrecht - erg veel verkeersregelaars zijn bij vaak eenvoudige situaties waar de weg tijdelijk anders loopt vanwege onderhoud en dergelijke.

Is het de vergunningverlener (gemeente?) bij wegopbrekingen die aangeeft hoeveel verkeersregelaars er moeten zijn?

Niks ten nadele van de mensen die het werk doen uiteraard, maar op mij komt het over als onnodig duur.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
Meg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:01:
@thunder7 een verkeersregelaar is natuurlijk herkenbaar aan de gesloten driehoek, iedereen met een hesje die zomaar wat tekens geeft mag je gewoon negeren.
Je zegt "natuurlijk", maar als iedereen die dat ook niet wist deze post upvote, dan voorzie ik een hoop upvotes.

Ik kan me ook niet herinneren dat dit ooit bij theorie regels voorbij is gekomen. Dat zegt niet zoveel, want was lang geleden in mijn geval, maar ik denk dat het een beetje beroepsdeformatie is als je veronderstelt dat mensen dit weten.

Ik ben overigens bijna altijd wel blij met verkeersregelaars, omdat ik er bij stil sta dat als ze er niet waren, ik op dat moment waarschijnlijk in een nog veel grotere puinhoop zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
eamelink schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:27:
Is het de vergunningverlener (gemeente?) bij wegopbrekingen die aangeeft hoeveel verkeersregelaars er moeten zijn?
Ja, maar ook Nee. :P Er zijn richtlijnen en degene die de vergunning afgeeft moet controleren of jouw plan voldoet aan de richtlijnen. In de praktijk doet een deel van de gemeentes dat uitbesteden aan particuliere organisaties.
Het verkeersplan dient te voldoen aan CROW-richtlijn Werk in Uitvoering 96b. Aanvullend met de eisen volgens de beleidsregels voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen.

[ Voor 24% gewijzigd door jadjong op 01-05-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:04
De meeste verkeersregelaars zijn geschikte lui. Soms hangen ze wat ongeinteresseerd rond, maar dat maakt mij niet uit. Als ik de tijd heb, dan maak ik een praatje over wat er allemaal aan de hand is.

1 keer gehad dat een verkeersregelaar zeer onbegripvol reageerde op mijn aanwezigheid op een wegdeel. Of ik niet gezien had dat het was afgesloten (nee) en ik toch wel snapte dat er iets aan de hand was (ja, nu wel, maar dranghekken langs de kant van de weg betekenen niet dat je niet over de weg mag). Ben omgekeerd, want ik had et verder niets te melden. De stoet auto's die ik nog tegenkwam op de terugweg betekende weinig goeds voor de beste man. Hij zal wel te lang in de zon hebben gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat ik vaak mis is de informatievoorziening. Een verkeersregelaar die op het doodlopende stukje van een verder afgesloten weg staat moet gewoon in gesprek gaan met bestuurders die vragen hebben, en ze niet alleen wegsturen.
Ik heb ook bijv. een keer gehad dat hier de carnavalsoptocht in de buurt was, wij kwamen bij een kruispunt uit waar links een verzorgingstehuis, rechts een doorgaande weg en vooruit de optocht was. Verkeersregelaar wilde absoluut niet accepteren dat ik links ging, terwijl we op bezoek gingen bij iemand in het verzorgingstehuis en helemaal niet naar de optocht.
Toen heb ik netjes geluisterd en 'm rechts in de straat gezet, maar het feit dat de beste man flink kwaad werd toen ik gebaarde dat ik links wilde gaan om te parkeren en mij helemaal niet de kans gaf om uit te leggen dat ik toch echt daar moest zijn (waar ruime parkeerplek was voor bezoekers) heeft mijn respect voor verkeersregelaars wel flink geschaad.

Het feit dat het vaak de types zijn die elders niet (meer) aan het werk komen en meteen het gevoel krijgen dat ze de baas zijn over alles en iedereen helpt niet, maar aan de andere kant moet je ook zin hebben om daar in zon en regen te gaan staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00

Reinier

\o/

huiskamer is een paar deurtjes verder :)

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 05-05-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bijna altijd goede ervaringen. Laatst wel in Haarlem een gefrustreerde gast die niet snapte dat een bewoner met een eigen parkeer garage toch echt door de afzetting moet en mag. Ik blijf altijd vriendelijk, hoop dat ie daar wat van geleerd heeft ;p

Maar zoals gezegd , eigenlijk altijd positief, lijkt me zwaar werk in het volle weer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik doel dan vooral op de wat oudere mannetjes hier in de regio, het zijn vaak geen jonge dames of andere mensen die leuker of makkelijker werk kunnen vinden.

Verder ook helemaal niks negatiefs hoor, ik zou het absoluut niet willen doen. Maar het valt wel op dat het vaa dezelfde soort mensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Topicstarter
Ik vind dat er - in ieder geval in Utrecht - erg veel verkeersregelaars zijn bij vaak eenvoudige situaties waar de weg tijdelijk anders loopt vanwege onderhoud en dergelijke.

Niks ten nadele van de mensen die het werk doen uiteraard, maar op mij komt het over als onnodig duur.
De gemeente geeft inderdaad - vaak in samenspraak met opdrachtgever - aan hoeveel VKR er moeten staan.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@Oon het zijn vaak inderdaad mensen die verder weinig kunnen qua werken en mensen noemen ons helaas vaak 'uitkeringtrekkers' terwijl het gewoon een serieuze baan is.

Daarnaast zou ik ook - omdat ik nog maar 30 ben - ook gewoon kunnen studeren voor een betere baan maar ik heb plezier in mijn werk, ga elke dag met een glimlach naar het werk. Het maakt mij niet uit of het 30ºC is of sneeuwt, ik blijf lachen.

@franssie het is geen zwaar werk, je moet gewoon rustig aan doen. Mensen wachten maar gewoon iets langer. :-) Vooral leuk met ongeduldige mensen die gaan toeteren, die kunnen net iets langer wachten.

[ Voor 24% gewijzigd door Meg op 01-05-2025 19:33 ]

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik snap ook wel dat het niet te doen is om met iedereen in gesprek te gaan maar als je een ontheffing hebt om bij je eigen huis te komen is het wel irritant dat je eerst wordt weggestuurd en ze domweg roepen 'doorrijden / die kant op' en niet naar de de ontheffingsbrief willen kijken.

Verder geen problemen mee maar heb wel het gevoel dat het vak niet voor iedereen is weggelegd.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 01-05-2025 19:33 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:29:
Ik snap ook wel dat het niet te doen is om met iedereen in gesprek te gaan maar als je een ontheffing hebt om bij je eigen huis te komen is het wel irrita
Hier sluit ik me bij aan, wij krijgen (of ik geef) altijd duidelijke instructie dat bepaalde mensen wel doormogen en soms moet je gewoon iemand vertrouwen op zijn of haar blauwe ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

9 van de 10 keer is er niks aan het handje en gaat alles goed. Mijn ma werkte vlak bij het Thialf, dus iedere winter kwam ik genoeg lokale verkeersregelaars tegen, ging altijd prima, kon altijd gewoon doorrijden om mijn ma van haar werk te halen 's avonds.

Idem met de verkeersregelaars rond het Abe Lenstra.

Maar had wel echt een "man man man" momentje een poos terug bij het station. NS zette weer eens bussen in, dus er moest ruimte vrijblijven voor die bussen. Dit stond niet duidelijk aangegeven, en het was al donker. Geen verkeersregelaars op de weg of zo.

Iemand zet zijn auto op een ietwat ongelukkige plek, en begint een rolstoel uit de kofferbak te vissen.

Verkeersregelaar die dat ziet, begint, op zeker 15m afstand, te schreeuwen "je mag daar niet staan", terwijl het enorm druk is want er is net een trein gestopt, dus tja, dat valt niet op.

Oplossing? Nog meer schreeuwen en vloeken natuurlijk.

Ondertussen blijft de bestuurder, zich van geen kwaad bewust, de rolstoel uit de kofferbak trekken en in elkaar zetten

Dus meneer de verkeersregelaar sjokt naar die man toe en schreeuwt in zijn oor " "BEN JE GODVERREDOMME DOOF OFZO? IK ZEG DAT JE HIER GODVERDOMME NIET MAG STAAN, WAAROM TIEF JE NIET OP?"

Bestuurder blijft kalm, zegt wat tegen de regelaar terwijl hij naar de rolstoel en de mindervalide man die inmiddels uit de auto is gekomen en tegen de auto steunt.

Regelaar schreeuwt nog "Zeg dat dan direct!" en zwalkt terug naar de collega's. Met ondertussen aardig wat commentaar van mensen die dit stukje bevestigend gedrag hebben mogen aanschouwen.

Heb dit nog in zulke geuren en kleuren in beeld omdat ik het direct naar een vriend had geappt, omdat het toch wel "erg typisch" was.

Gelukkig liep dit goed af, maar er zijn ook zat mensen die reflexief gaan meppen als je ze vanachter benaderd en plots tegen ze gaat schreeuwen :X

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zowel in de auto als op de motor doe ik altijd even een handje omhoog, gewoon even een groet. De beste persoon staat daar doorgaans zodat het geen chaos wordt. Ik zie het niet als weggebruiker pesten, wat sommige verkeerslichtinrichtingen wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@RobinHood weet je toevallig voor welk bedrijf deze persoon werkte want dan zou ik dat gewoon daar kenbaar maken. Als ik namelijk als coördinator dergelijk gedrag bij een van onze mensen zie krijgen ze meteen een aantekening en wordt dit gemeld aan kantoor voor een gesprek.

Je bent gastheer of gastvrouw op de weg, behandel mensen met respect.

@sypie ik dank u, de hand omhoog waarder ik (en andere verkeersregelaars) enorm. Vaak gaat het inderdaad sneller met ons dan met een (m)VRI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Meg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:38:
@RobinHood weet je toevallig voor welk bedrijf deze persoon werkte want dan zou ik dat gewoon daar kenbaar maken. Als ik namelijk als coördinator dergelijk gedrag bij een van onze mensen zie krijgen ze meteen een aantekening en wordt dit gemeld aan kantoor voor een gesprek.

Je bent gastheer of gastvrouw op de weg, behandel mensen met respect.

@sypie ik dank u, de hand omhoog waarder ik (en andere verkeersregelaars) enorm. Vaak gaat het inderdaad sneller met ons dan met een (m)VRI.
Geen idee, is alweer 1,5 jaar geleden zag ik toen ik het opzocht.

Zwaaien/bedanken doe ik wel naar toffe regelaars, want zoals ik zeg: De meesten doen gewoon prima en nuttig werk, maar het is wel ondankbaar werk, juist door de rotte appels die niet normaal kunnen doen omdat ze een hesje mogen dragen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Voor de gein eens gaan zoeken bij verkeerstheorie oefenboekjes.

Voorbeeld 1: https://www.theorieexamen.nl/auto-theorie/verkeersregelaar

Alle standaard gebaren, maar geen woord of plaatje dat van driehoekjes rept.

Geval 2: https://theorierijexamen.com/verkeersregelaar deze site gaat duidelijk ook over Nederland want praat over CBR, en gaat zelfs in op de kleuren hesjes van verkeersbrigadiers en verkeersregelaars. Ik kan je verzekeren dat ook niemand in de normale wereld je kan vertellen wat het verschil daartussen is. Echter in de beschrijving wederom geen woord over driehoekjes.

Bij de ANWB tot slot staan er driehoekjes op de plaatjes, maar ook niet in de beschrijving:
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/de-verkeersregelaar

Maar goed, als iemand in een oranje hesje het verkeer staat te regelen dan geloof ik wel dat ik daar naar moet luisteren hoor, meestal is het sowieso overduidelijk dat de situatie er om vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:29

Speedmaster

Make my day...

Waar ik beroepshalve tegen aan loop is het feit dat ik op tijd moet rijden (OV) Veel verkeersregelaars houden wel rekening met lijnbussen, maar soms heb je er horken tussen zitten die mij laten stoppen.

Aangezien ik een groot voertuig ben dek ik het zicht voor achter mij rijdende auto's af wat gevaarlijke situaties kan geven. Dus naast het eigen belang (tijd) is het ook nog eens verkeersgevaarlijk. Automobilisten hebben heel snel de neiging om een stilstaande bus in te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Iets wat overigens ook nog speelt is dat zowel veel bestuurders als ook de regelaars (vrijwilligers denk ik) niet bekend zijn met de officiële handgebaren. Sterker nog, ik zocht het net op en ik wist ze ook niet allemaal weer. Met de moderne techniek zou een ledbord met instructies/pijlen een prima toeging zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@Speedmaster ik laat grote voertuigen - lijnbussen en vrachtwagens - zoveel mogelijk voorgaan en dit zeg ik ook altijd tegen (nieuwe) collega's. Juist omdat jullie een langere remweg hebben en minder snel optrekken.

@DukeBox eens, er wordt te weinig aandacht aan besteed. Ik zet ook regelmatig een lesauto stil zonder dat er verder iets gebeurd. Daar leren ze van. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:48

Honesty

kattenneus!

zelf beroeps chauffeur(zorgvervoer) dus kom ze regelmatig tegen. Ik groet ze altijd want ze staan er niet voor niks en ze doen goed werk
Soms vind ik het ook iets te overdreven maar blijkbaar is het voor de andere hufters wel nodig omdat het anders wel vastloopt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:29

thijsco19

KTM 990 SMT

Wilke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:45:
Voor de gein eens gaan zoeken bij verkeerstheorie oefenboekjes.

Voorbeeld 1: https://www.theorieexamen.nl/auto-theorie/verkeersregelaar

Alle standaard gebaren, maar geen woord of plaatje dat van driehoekjes rept.

Geval 2: https://theorierijexamen.com/verkeersregelaar deze site gaat duidelijk ook over Nederland want praat over CBR, en gaat zelfs in op de kleuren hesjes van verkeersbrigadiers en verkeersregelaars. Ik kan je verzekeren dat ook niemand in de normale wereld je kan vertellen wat het verschil daartussen is. Echter in de beschrijving wederom geen woord over driehoekjes.

Bij de ANWB tot slot staan er driehoekjes op de plaatjes, maar ook niet in de beschrijving:
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/de-verkeersregelaar

Maar goed, als iemand in een oranje hesje het verkeer staat te regelen dan geloof ik wel dat ik daar naar moet luisteren hoor, meestal is het sowieso overduidelijk dat de situatie er om vraagt.
Uit je tweede link:
Hoe herken je een verkeersregelaar? Een verkeersregelaar draagt een gele jas. Maar de onderkant van zijn jas is oranje en hierop heb je een reflecterende driehoek.
Kan ik gelijk mijn ervaringen delen.
Gelukkig zijn deze eigenlijk allemaal positief. Kom ze gelukkig ook niet heel vaak tegen.
Eigenlijk altijd steek ik mijn hand wel effe op om te groeten. Hoewel niet zwaar zwerk kan ik het mij voorstellen dat het niet altijd even leuk is met al die zeikende weggebruikers.\

Soms heb ik ze juist ook nodig, ik ben ook chauffeur bij de brandweer en als ze ons zien of horen aankomen maken ze altijd ruim optijd de weg vrij om ons ongehinderd door te laten _/-\o_ . Zo super is dat.

Enkele keer een iets mindere situatie gehad, deels mijn schuld. Ik reed met de brandweerauto richting een afgesloten stukje weg. hoewel het wel mogelijk was mocht het eigenlijk niet. (Voor spoedritten hebben we namelijk een alternatieve route) De verkeersregelaar begon direct en standvastig met je mag er niet door. Na een beetje praten en bluffen van mijn kant kon het toch. :9
(niet direct en negatieve ervaring, had het fijner gevonden als hij eerst even vroeg waar ik heen wilde)

[ Voor 28% gewijzigd door thijsco19 op 01-05-2025 20:31 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Honesty schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:19:
zelf beroeps chauffeur(zorgvervoer) dus kom ze regelmatig tegen. Ik groet ze altijd want ze staan er niet voor niks en ze doen goed werk
Soms vind ik het ook iets te overdreven maar blijkbaar is het voor de andere hufters wel nodig omdat het anders wel vastloopt.
Ik dank u voor het groeten. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@thijsco19 als iemand met prio rijdt zorgen wij meestal voor een doorgang. Sowieso mogen wat mij betreft hulpdiensten altijd door tenzij het gewoon niet gaat vanwege bijvoorbeeld asfalt werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
thijsco19 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Uit je tweede link:

Kan ik gelijk mijn ervaringen delen.
Gelukkig zijn deze eigenlijk allemaal positief. Kom ze gelukkig ook niet heel vaak tegen.
Eigenlijk altijd steek ik mijn hand wel effe op om te groeten. Hoewel niet zwaar zwerk kan ik het mij voorstellen dat het niet altijd even leuk is met al die zeikende weggebruikers.\

Soms heb ik ze juist ook nodig, ik ben ook chauffeur bij de brandweer en als ze ons zien of horen aankomen maken ze altijd ruim optijd de weg vrij om ons ongehinderd door te laten _/-\o_ . Zo super is dat.

Enkele keer een iets mindere situatie gehad, deels mijn schuld. Ik reed met de brandweerauto richting een afgesloten stukje weg. hoewel het wel mogelijk was mocht het eigenlijk niet. (Voor spoedritten hebben we namelijk een alternatieve route) De verkeersregelaar begon direct en standvastig met je mag er niet door. Na een beetje praten en bluffen van mijn kant kon het toch. :9
(niet direct en negatieve ervaring, had het fijner gevonden als hij eerst even vroeg waar ik heen wilde)
Dat is nou ook grappig. Ik zie het nu inderdaad staan, onder het kopje "verkeersregelaar". Ik keek bij het kopje "verkeersregelaars en verkeersbrigadiers", waar staat:

"Als je het verschil nog makkelijker wilt onthouden kun je dat doen door middel van hun kleding. Hesje van een verkeersbrigadier is oranje en van een verkeersregelaar geel met oranje."

Anyway, het punt lijkt me verder duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Daarnaast zijn de bevoegdheden van een verkeersbrigadier beperkt, net als die van een evenementen regelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:05
Ik zwaai altijd en heb heel veel respect voor jullie. De gemiddelde automobilist (en sowieso verkeersdeelnemers, maar mensen op de fiets rijden geen moordwapen) is echt zo slecht....

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ik werk voor een organisatie die wegens werkzaamheden vaak verzoeken indient om wegen om te leiden of (deels) af te zetten, en vervolgens de afzetting laat uitvoeren. Om een aantal vragen uit dit topic te beantwoorden: de afzetting verschilt per situatie, en ook per gemeente en provincie. Sommige gemeentes vinden alles best zo lang je het volgens de CROW 96B afzet, maar steeds vaker wordt er vanuit de gemeente standaard een volledig verkeersplan geëist. Dit wordt meestal in onderaanneming uitbesteed aan een partij als BUKO. Het inzetten van verkeersregelaars gebeurt bij voorkeur niet. Bij (halfbaans) afzettingen worden liever VRI’s geplaatst (van die ‘bouwstoplichten’) wanneer dit noodzakelijk is. Met een verkeersregelaar stel je toch een persoon bloot een gevaar.

Wanneer je een verkeersregelaar ziet kun je er dus vanuit gaan dat hierover nagedacht is en dat de situatie een verkeersregelaar vereist. Ook al is dit misschien niet in alle situaties direct duidelijk voor de bestuurders. Ik ben ze in ieder geval altijd erg dankbaar. Door hun inzet kan er noodzakelijk werk worden verricht terwijl er toch nog enige verkeersdoorstroming mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:24
Het komt soms ook wel echt over als bezigheidstherapie. Dan wordt er ergens 1 stoeptegel omgewisseld en staan er meteen 3 VKRs bij.

Maw sommige gemeentes passen de regels tot in de puntjes toe maar kan vaak ook wel wat pragmatischer.

[ Voor 31% gewijzigd door Tillumen op 01-05-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Tillumen schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:57:
Het komt soms ook wel echt over als bezigheidstherapie. Dan wordt er ergens 1 stoeptegel omgewisseld en staan er meteen 3 VKRs bij.

Maw sommige gemeentes passen de regels tot in de puntjes toe maar kan vaak ook wel wat pragmatischer.
Wat betreft die tegel, ik ben het hier volledig mee eens. Soms vraag ik mij ook af, waarom ik ergens sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Je merkt wel dat mensen niet altijd de slimste zijn, iemand wou hier met zijn auto oversteken…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOGaxfdi-FBulB3UEftzO7sYRW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t69kdE3mqI5KHv2aRVdCVoLX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsMnltQd1kPXLA4OgfHiDGSewGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RgaxDIz9cJPCqcL4M4xefbD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Zelf bijna alleen positieve ervaringen (behalve bij parkeer-regelaars bij grote winkelcentra).

Als gemeenteambtenaar die meldingen openbare ruimte binnen ziet komen kom ik regelmatig meldingen tegen zoals de volgende:

"Goedemiddag, op de kruising xxxxxweg/xxxxxxlaan gaat het vandaag geheid mis. Er staan 4 verkeersregelaars, waarvan er 2 niets staan te doen/te pauzeren, 1 op 1 plek staat (verkeer van 1 kant tegenhouden/laten rijden. En 1 er schreeuwend tegen iedereen over de gehele kruising aan het rennen is. Als het drukker gaat worden dan nu en dit blijft zo doorgaan gaan er 100% ongelukken gebeuren. Dit is gevaarlijk voor zowel voetgangers, fietsers, automobilisten en tot slot de verkeersregelaars zelf! Aub doe hier wat aan!"

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Dat moeten ze bij mij niet doen, want ik waarschuw 1x. Daarna hoeven ze niet meer terug te komen de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verreweg de meesten zijn uiteraard gewoon mensen die hun best doen, maar soms kom je een exemplaar tegen die werkelijk nog niet weet hoe ie moet poepen of gewoonweg evil is.

Zo nu en dan moet de weg waar mijn huis aan woont dicht. Soms voor bestrijding van een of andere rups, dan weer voor snoeien, dan weer voor het aanleggen van een kabel. En dat is dan vaak voor een dag of vijf.

Uiteraard moet het gebeuren en omdat de gemeente ook wel snapt dat je niet vijf dagen in huis kunt blijven, worden we altijd goed geïnformeerd en is er altijd een manier om met de auto alsnog je huis te verlaten (via het fietspad, andere weghelft, al dan niet slechts een kant op).

Ging altijd goed tot een maand of 2 geleden. Kom uit een nachtdienst, staat er een oranje geklede vrouw met haar hand omhoog voor het afzethek.

"Meneer, deze weg is afgesloten"
"Dat weet ik, daar heb ik een brief over gehad, maar ik woon hier."
"Deze weg is gesloten meneer"
"Mevrouw, ik zie dat de werkzaamheden 500 meter NA mijn huis aan de gang zijn, ik breng dus niemand in gevaar als ik naar mijn huis rijd en u staat letterlijk naast het bord met "alleen toegang voor aanwonenden......."
Mevrouw kijkt schaapachtig naar het bord en onder wat minder positief gemompel schuift ze het hek net genoeg opzij en kon ik eindelijk slapen..

Helaas bleek dit fenomeen zich meerdere keren te herhalen als ik de buren mag geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:37
Coach4All schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:09:
Zelf bijna alleen positieve ervaringen (behalve bij parkeer-regelaars bij grote winkelcentra).

Als gemeenteambtenaar die meldingen openbare ruimte binnen ziet komen kom ik regelmatig meldingen tegen zoals de volgende:

"Goedemiddag, op de kruising xxxxxweg/xxxxxxlaan gaat het vandaag geheid mis. Er staan 4 verkeersregelaars, waarvan er 2 niets staan te doen/te pauzeren, 1 op 1 plek staat (verkeer van 1 kant tegenhouden/laten rijden. En 1 er schreeuwend tegen iedereen over de gehele kruising aan het rennen is. Als het drukker gaat worden dan nu en dit blijft zo doorgaan gaan er 100% ongelukken gebeuren. Dit is gevaarlijk voor zowel voetgangers, fietsers, automobilisten en tot slot de verkeersregelaars zelf! Aub doe hier wat aan!"
Zo kwam ik eerder deze week langs een kruispunt waar instructies/opleiding werden gegeven aan verkeersregelaars: 2 stonden er niets te doen (niet hun beurt), 1 op 1 plek staand en 1 op de kruising aan het werk :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Opleiding is inderdaad een kruispunt alleen regelen, dat gebeurt daarna eigenlijk nooit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Erwin schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:10:
[...]

Zo kwam ik eerder deze week langs een kruispunt waar instructies/opleiding werden gegeven aan verkeersregelaars: 2 stonden er niets te doen (niet hun beurt), 1 op 1 plek staand en 1 op de kruising aan het werk :*) .
In dit geval ging het om een VRI vervanging en het gelijktijdig herasfalteren van de kruising van een ontsluitingsweg (half uurtje na de ochtendspits). Lijkt me niet de meest logische locatie / tijdstip om instructies te doen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Coach4All schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:17:
[...]

In dit geval ging het om een VRI vervanging en het gelijktijdig herasfalteren van de kruising van een ontsluitingsweg (half uurtje na de ochtendspits). Lijkt me niet de meest logische locatie / tijdstip om instructies te doen.
Nee, dat is niet handig. 🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:29
Ben grootgebracht met het principe dat je elkaar gewoon groet in het verkeer. Of het nu om een voorrangssituatie gaat of een verkeersregelaar, zijn allemaal mensen om samen ergens te komen. Daarbij weet ik vaak niet waarom iemand daar staat of waarom het zo belangrijk is dat het zonder de persoon een teringzooi zou zijn. Was immers geen deel van de besluitvorming dus ga ik maar van het positieve uit.

Kan me overal wel druk om maken. En ja het blijft mensenwerk, het is net voetbal, uiteraard weet iedereen het zelf beter. Ben blij niet zelf daar op het veld te hoeven staan.

Erger me in de regel meer aan lui die traag of niet reageren op de aanwijzingen. Over te dom om te kakken zijn gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:52
Prima ervaringen over het algemeen en het werk is (meestal) nodig en nuttig, dus goed bezig. Als het al eens wat minder is vind ik vooral matig dat sommigen gewoon niet open staan voor vragen als je bijvoorbeeld ergens niet bekend bent of de situatie gewoon niet duidelijk is. Dan wordt je weggewuifd of geirriteerd aangesproken en mag je het daarna alsnog verder zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
sigmundfreund schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:34:
Prima ervaringen over het algemeen en het werk is (meestal) nodig en nuttig, dus goed bezig. Als het al eens wat minder is vind ik vooral matig dat sommigen gewoon niet open staan voor vragen als je bijvoorbeeld ergens niet bekend bent of de situatie gewoon niet duidelijk is. Dan wordt je weggewuifd of geirriteerd aangesproken en mag je het daarna alsnog verder zelf uitzoeken.
Er staan borden hoor.

Nee, ik herken het en mensen de weg wijzen is een kleine moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 14:12

WouterG

Dit is geen ondertitel

DukeBox schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:57:
Iets wat overigens ook nog speelt is dat zowel veel bestuurders als ook de regelaars (vrijwilligers denk ik) niet bekend zijn met de officiële handgebaren. Sterker nog, ik zocht het net op en ik wist ze ook niet allemaal weer. Met de moderne techniek zou een ledbord met instructies/pijlen een prima toeging zijn.
Ik heb een aantal keer een cursus gehad voor zowel werk als vrijwilliger (beide in een ver verleden), wij werden ook niet getraind om met de officiële handgebaren een kruispunt te regelen omdat de weggebruikers deze ook niet kennen/snappen. Ik heb nooit andere tekens gebruikt als het stopteken (hand omhoog en weggebruiker die het betreft aanwijzen) en het weer laten rijden van de weggebruiker (wenken en weer aanwijzen). Bij het regelen van een kruispunt kun je met deze twee tekens maar één richting gelijktijdig laten rijden als je alleen aan het regelen bent dus dat maakt het wat beperkt maar voor de inzetten van mij was dat voldoende. Ik vond het altijd wel leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@WouterG je kan op een kruispunt meerdere kanten te gelijk laten rijden en zelf gebruik ik eigenlijk alle tekens, gebaseerd op de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

sigmundfreund schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:34:
Dat hangt ook van de situatie af. Als alles al stroperig verloopt dan helpt het voor een verkeersregelaar om wat meer autoriteit uit te stralen om te voorkomen dat er veel weggebruikers stoppen om vragen te stellen, dat hoeft niet perse onwil te zijn maar kan ook nodig zijn voor de doorstroming, kan natuurlijk ook dat het gewoon niet zo'n gezellige verkeersregelaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Meg schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:49:
@WouterG je kan op een kruispunt meerdere kanten te gelijk laten rijden en zelf gebruik ik eigenlijk alle tekens, gebaseerd op de situatie.
Dat heeft alles te maken met mijn beperkte taakstelling en training indertijd vermoed ik zo. Ik denk dat de instructeur al tevreden was dat we na een ochtendje theorie en een middagje praktijk zonder aanrijdingen te veroorzaken een kruispunt konden overleven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Dat zijn ze snel, als er maar doorstroming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Een bord stopt niemand. Een persoon is wat dwingender. Bij ons in Lunetten stond er ook een regelaar om mensen weg te sturen toen een deel van de wijk afgesloten was omdat blijkbaar ze anders gewoon doorrijden (om vervolgens achteruit weer terug te moeten)

In andere woorden, verkeersregelaars zijn nodig omdat men borden bewust negeert.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Dat men borden negeert is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is ook altijd leuk als collega's niet communiceren dat ze weggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wij hebben te maken met verkeersregelaars als wij werkzaamheden uitvoeren die dat vereisen. Hierbij wel eens meegemaakt dat een scooterrijder vol gas langs de werkzaamheden sjeesde en de verkeersregelaar een klap gaf.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
evilution schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:23:
Wij hebben te maken met verkeersregelaars als wij werkzaamheden uitvoeren die dat vereisen. Hierbij wel eens meegemaakt dat een scooterrijder vol gas langs de werkzaamheden sjeesde en de verkeersregelaar een klap gaf.
Dat is zo onbegrijpelijk, wij doen gewoon ons werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Meg schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Dat is zo onbegrijpelijk, wij doen gewoon ons werk.
Ja, ik snap dat ook niet helemaal. Jullie staan daar om de veiligheid van zowel de ploeg als het verkeer te garanderen. Maar in plaats van even gas te minderen wat je nog geen halve minuut kost sla je dan een verkeersregelaar op z'n bek :')

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
evilution schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Ja, ik snap dat ook niet helemaal. Jullie staan daar om de veiligheid van zowel de ploeg als het verkeer te garanderen. Maar in plaats van even gas te minderen wat je nog geen halve minuut kost sla je dan een verkeersregelaar op z'n bek :')
Altijd beter dan een auto die op je inrijdt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Meg als je je reacties leesbaar wilt houden moet je quoten niet taggen, nu heb ik als lezer geen idee waar je op reageert.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
True schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:24:
@Meg als je je reacties leesbaar wilt houden moet je quoten niet taggen, nu heb ik als lezer geen idee waar je op reageert.
Nú ben ik in de war

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 23:57

pistole

Frutter

Ik vind het altijd leuk om verkeersregelaars tegen te komen - zeker als ze hun werk goed doen en het verkeer goed regelen. En altijd groeten en bedanken, is volgens mij voor iedereen het leukst.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
pistole schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:35:
Ik vind het altijd leuk om verkeersregelaars tegen te komen - zeker als ze hun werk goed doen en het verkeer goed regelen. En altijd groeten en bedanken, is volgens mij voor iedereen het leukst.
Een groet is altijd goed inderdaad, vooral als het slecht weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:20
Ze trainen hier heel vaak op een bepaald kruispunt in de buurt. Heb ze eigenlijk alleen maar oranje hesjes zien dragen, nooit op een driehoek o.i.d. gelet.

Wat me wel opvalt is dat bijna niemand de officiële gebaren gebruikt. Vaak is het beetje wijzen en dan handgebaren van toe maar.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Als ze geen officiële gebaren gebruiken, zouden ze normaal nooit mogen slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Meg schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:29:
[...]

Nú ben ik in de war
Lees deze nog eens: Meg in "Verkeersregelaars; het levende verkeerslicht" en geef dan aan of je direct weet waar het over gaat.
Een derde lezer (ik bijv.) moet dan terug gaan zoeken waar je op reageert. Dat is voor jou als schrijver op dat moment wel duidelijk. Maar het bevorderd niet de leesbaarheid van dit topic terwijl er juist wel interessante vragen en antwoorden worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 10:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Meg Een paar vragen:

1. Vallen jullie onder een CAO?
2. Kunnen jullie in functies groeien en worden jullie daarop beoordeeld?
3. Is het ook vaak onregelmatig?
4. Wat maakt het dat jij dit al zolang doet?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

True schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:52:
[...]

Lees deze nog eens: Meg in "Verkeersregelaars; het levende verkeerslicht" en geef dan aan of je direct weet waar het over gaat.
Een derde lezer (ik bijv.) moet dan terug gaan zoeken waar je op reageert. Dat is voor jou als schrijver op dat moment wel duidelijk. Maar het bevorderd niet de leesbaarheid van dit topic terwijl er juist wel interessante vragen en antwoorden worden gegeven.
Nog een poging, hint: je tagde hem. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dracoz schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:33:
Ze trainen hier heel vaak op een bepaald kruispunt in de buurt. Heb ze eigenlijk alleen maar oranje hesjes zien dragen, nooit op een driehoek o.i.d. gelet.

Wat me wel opvalt is dat bijna niemand de officiële gebaren gebruikt. Vaak is het beetje wijzen en dan handgebaren van toe maar.
Ik kwam laatst zowaar de eerste verkeersregelaar tegen die wel de officiële gebaren gebruikte en dat was voor mij dan ook direct een probleem. Ik heb ze in 15+ jaar (en ik gok 200k+ kms) niet gezien sinds mijn theorie en verwachten we serieus dat we die gebaren blijven onthouden?
Uiteindelijk kwam ik met mijn aannames weg, maar handig was het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 19:55
Soms wel medelijden met verkeersregelaars. Op plekken waar af en toe werkverkeer in of uit rijd, staan ze de hele dag. Vanmiddag nog 2 VKR zittend op een stoeltje, met telefoon in handen. Wachten tot er weer actie nodig was. Fietspad aanwezig, dus VKR nodig.
Met dit weer nog te doen, bij koud weer lijkt het mij afzien.

Ik zou het op dat soort plekken vooral heel erg saai vinden zo je dagen door te moeten komen.

En de praktijklessen op drukke kruispunten altijd vermakelijk om te zien. Dan lopen meestal alle toevoerwegen vol omdat de cursisten het niet onder controle hebben. Waarna de cursusleider zelf weer aan de gang moet om de doorstroming weer op gang te laten komen.

Af en toe een ongeluk op een kruispunt omdat "ja u mag doorrijden" niet inhoudt dat je zonder te kijken linksaf het kruispunt over kan gaan, als het tegemoetkomende verkeer ook mag rijden.

Qua werk zelden problemen, wapperen met mijn ontheffing geeft vrije doorgang :+
Je hebt altijd wel een enkeling die dat niet 123 snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@Falcon ik zal die vragen later beantwoorden.
Zie de nieuwe reactie.

@Trichoglossus hekwacht hoort er inderdaad ook bij, maar dan heb ik meestal een boek bij.

Zelf staan wij op een kruispunt, werkverkeer erin laten en verder genieten van het gedrag van mensen. Er staan verkeerslichten die gewoon werken, maar dat mensen acties uithalen die je niet snapt is niet ons probleem. Het is gratis theater en wij grijpen niet in, mensen moeten gewoon zelf leren rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Meg op 03-05-2025 08:27 . Reden: Blijkbaar worden berichten niet samengevoegd? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Falcon schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:52:
@Meg Een paar vragen:

1. Vallen jullie onder een CAO?
2. Kunnen jullie in functies groeien en worden jullie daarop beoordeeld?
3. Is het ook vaak onregelmatig?
4. Wat maakt het dat jij dit al zolang doet?
Zoals beloofd, zou ik ze beantwoorden.

1) Ja wij vallen onder een CAO. Dit was bij mijn vorige werkgever niet.
2) Je zou kunnen doorgroeien naar coördinator, maar meestal blijf je gewoon verkeersregelaar, al kan je dan wel als ASP worden aangesteld bijvoorbeeld.
3) Wat noem jij onregelmatig?
4) Het plezier in mijn werk. Als je mij binnen op een kantoor zou zetten - respect voor de kantoormensen - dan zou ik knettergek worden. Ik kan er absoluut niet tegen om een hele dag stil te zitten, om een hele dag binnen te zijn.

Ik ga elke dag vol plezier naar mijn werk, ik kom overal en maak de leukste dingen mee. Ik denk niet dat iedereen kan zeggen dat ze bij de F1 in Zandvoort ongeveer naast de pitstraat stonden of dat ze bekende Nederlanders zoals Guus Meeuwis of politievlogger Jan-Willem Schut tegen komen tijdens het werk.

Wil ik ook iets anders doen? Als ik het nu bekijk, nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:57
Altijd respect voor verkeersregelaars (ik zwaai nog wel eens) of mensen die wegwerkzaamheden uitvoeren. Daarom rijd ik ook altijd rustig langs deze mensen. Zelf zou ik het ook niet prettig vinden als iemand met een hoge snelheid langs mij heen zou rijden.

Wat ik wel vervelend vind is dat sommige verkeersregelaars zichzelf als eigenaar van de betreffende weg zien. Vaak bij afgesloten opritten naar de snelweg. Als je ze dan een vraag stelt krijg je nooit het gewenste antwoord en moet je het maar uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-05 00:23
Bijna zonder uitzondering positieve ervaringen met verkeersregelaars.

Uitzonderingen daargelaten, kom met de fiets op fietspad bergaf (Zuid Limburg) en staat een vrouwelijke verkeersregelaar langs de weg, autos in de omleiding wijzen. Nog gevraagd of fietsen over gescheiden fietspad wel kon, geen antwoord. Fietspad stond geen bord of waarschuwing.
Tsja, verder gereden en 300m was alles afgesloten. Hehe, terug omhoog. Verkeersregelaar gevraagd waarom ik geen antwoord had gehad op mijn vraag, kreeg alleen een smalende lachje wat mij het gevoel gaf dat ze een wielrenner te pakken had gehad. Die krijgt haar beurt nog wel, neem ik dan aan.
Zelf maar een groep fietsers tegen gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Meg schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:26:
[...]

Zoals beloofd, zou ik ze beantwoorden.

1) Ja wij vallen onder een CAO. Dit was bij mijn vorige werkgever niet.
2) Je zou kunnen doorgroeien naar coördinator, maar meestal blijf je gewoon verkeersregelaar, al kan je dan wel als ASP worden aangesteld bijvoorbeeld.
3) Wat noem jij onregelmatig?
4) Het plezier in mijn werk. Als je mij binnen op een kantoor zou zetten - respect voor de kantoormensen - dan zou ik knettergek worden. Ik kan er absoluut niet tegen om een hele dag stil te zitten, om een hele dag binnen te zijn.

Ik ga elke dag vol plezier naar mijn werk, ik kom overal en maak de leukste dingen mee. Ik denk niet dat iedereen kan zeggen dat ze bij de F1 in Zandvoort ongeveer naast de pitstraat stonden of dat ze bekende Nederlanders zoals Guus Meeuwis of politievlogger Jan-Willem Schut tegen komen tijdens het werk.

Wil ik ook iets anders doen? Als ik het nu bekijk, nee.
Met 3 bedoelde ik dat je in de weekenden, ‘s nachts en avonden moet werken.

Ik neem aan dat je onregelmatigheidstoeslag daar tegenover staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ik krijg inderdaad toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ik kwam vandaag een verkeersregelaar tegen waarvan ik mezelf af vroeg hoe die ooit het examen heeft gehaald. Die had een taak, werkverkeer doorlaten (kegels weghalen) en weer terug zetten en dat was volgens mij teveel werk voor deze persoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12

Reptile209

- gers -

True schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:59:
[...]

Ik kwam laatst zowaar de eerste verkeersregelaar tegen die wel de officiële gebaren gebruikte en dat was voor mij dan ook direct een probleem. Ik heb ze in 15+ jaar (en ik gok 200k+ kms) niet gezien sinds mijn theorie en verwachten we serieus dat we die gebaren blijven onthouden?
Uiteindelijk kwam ik met mijn aannames weg, maar handig was het niet.
Die snap ik niet. Hoe moeilijk zijn die gebaren? Als je tegen een 'slagboom' of een handpalm aankijkt: stoppen/wachten. Beweging met een arm signaleert wie er wel mag rijden. Eén hand in de lucht: iedereen stop, kruising vrijmaken. En meestal staan ze met meerdere regelaars, dus hoeft er niet eentje het hele kruispunt te doen en krijg je wat meer 'aanwijzingen op maat'.

Maar desondanks: ja, "we" (o.a. wetgever) verwachten serieus dat als je aan het verkeer deelneemt, je dit soort dingen weet. Als je al 15+ jaar niet in Amsterdam of Rotterdam bent geweest, moet je daar nog steeds weten dat trams wat bijzondere voorrangsregels hebben. ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@Reptile209 het algemene stopteken (om een kruispunt vrij te maken) kent helaas ook niet iedereen. Heb het een keer meegemaakt dat ik samen met een collega stond toen er op een gegeven moment meerdere voorrangsvoertuigen met prio aan kwamen (blauw blauw). Niemand die voorrang gaf en mensen bleven gewoon lekker doorrijden.

Mijn collega was dat beu, stopt de fluit in zijn mond blaast daar op met een algemeen stopteken terwijl hij de kruising oploopt.

Ik heb mensen nog nooit zo snel allemaal zien stil staan.

Daarnaast moet ik toegeven, voorrangsregels van trams weet ik ook niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
https://www.omroepbrabant...ife-bestuurder-rijdt-door

Het gebeurt helaas steeds vaker, het zou mooi zijn als wij bijvoorbeeld ook BOA status krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:32
Meg schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:33:
https://www.omroepbrabant...ife-bestuurder-rijdt-door

Het gebeurt helaas steeds vaker, het zou mooi zijn als wij bijvoorbeeld ook BOA status krijgen.
Wat schiet je daar dan mee op? Mensen die doorrijden hebben toch al minachting voor anderen en de status BOA gaat daar helemaal niets aan veranderen. Kijk hoe die gasten omgaan met de Politie (filmpjes van Jan-Willem op youtube)
Die lui hebben lak aan alles en iedereen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 16:18

Cybje

First Post!

Ik wil hier toch even op reageren. Ik heb het namelijk al een paar keer vervelende ervaringen gehad met verkeersregelaars. Ik heb gewoon respect voor verkeersregelaars, ik heb namelijk respect voor iedereen die aan het werk is, omdat we er met z'n allen aan werken de maatschappij prettiger / leefbaar te maken. Alleen verwacht ik natuurlijk wel respect terug.

Maar goed, een paar voorbeelden...

Nummer 1:
Er stonden een keer twee verkeersregelaars in de berm met elkaar te praten. Ze hadden geen aandacht voor mij, automobilist die eraan kwam rijden. Net op dat moment reed er langzaam een bouwvoertuig van de bouwplaats ernaast richting de weg waar ik reed (maar hij was nog niet op de weg). Er was nog voldoende ruimte om er rustig langs te gaan. Ik reed dus op lage snelheid door. Ineens kwam een verkeersregelaar op mij af gerend en was kwaad, want ik had niet door mogen rijden. Dat terwijl er niks aan de hand was en de verkeersregelaars geen enkel teken aan mij gaven. En dat is niet erg, maar zoek de fout dan bij jezelf en behandel mij respectvol.

Nummer 2:
Er werd aan het asfalt gewerkt en er was een stuk waarbij een asfaltlaag was verwijderd. De verkeersregelaar die er stond keek wel naar mij, maar gaf geen enkel signaal, dus ik deed mijn raampje omlaag en vroeg hem of ik door kon rijden. Toen sloeg hij een minachtende toon aan, want "natuurlijk" was er gewoon door te rijden, want het was toch gewoon de weg. Ik vind dat raar, ik vraag het gewoon netjes, omdat ik niet zeker weet of ik over een weg kan en mag rijden waar deels asfalt is verwijderd. Daarnaast staat die beste man er ook niet voor niks. Maar voor hem zal het ongetwijfeld logisch zijn geweest...

Nummer 3:
Ik reed vanuit Hengelo naar Enschede, over de Hengelose-/Enschedesestraat. Wat ik niet wist, was dat er over een uur een wedstrijd in het stadion was, terwijl ik naar huis reed. Dus overal verkeersregelaars. Bij verkeersregelaar 1 werd ik al gedwongen richting parkeerplaatsen te gaan. Nummer 2 deed hetzelfde, dus ik gaf aan dat ik naar huis wilde (in Enschede). Ik moest echter toch verder rijden richting parkeerplaatsen. Bij nummer 3 werd ik richting een parkeervak gestuurd. Ik gaf weer aan dat ik naar huis wilde en dat ik niet wilde parkeren. Van deze man mocht ik gelukkig wel terug en hij vertelde mij de route, namelijk terugrijden tot kruispunt X en daar moest ik rechts. Ik deed dat netjes, maar bij het betreffende kruispunt stonden hekken, echter was 1 hek wel aan de zijkant gezet zodat ik met de auto erdoor kon. Toen ik daar op afstuurde rende er ineens een andere verkeersregelaar voor mijn auto, waardoor ik hard in de remmen moest. Ik legde hem uit dat de vorige verkeersregelaar zei dat ik deze route moest rijden. Nou goed, dat gaf een hoop discussie, waarbij hij mij zelfs beschuldigde van hem bijna aangereden te hebben (goh, hoe kan dat nou, ik ben rijdende auto en je rent er ineens voor). Uiteindelijk bleek dus dat de vorige verkeersregelaar mij een route had gegeven waar alleen de spelersbussen mogen rijden en het hek was aan de kant gezet omdat er zo een spelersbus aan komt. Lekker handig dus. Uiteindelijk een andere route gekregen en toen kwam ik thuis, weliswaar met een uur extra vertraging alleen omdat de verkeersregelaars mij steeds verder de drukte/files in stuurden.

Ik kan natuurlijk ook 100 voorbeelden geven waarbij verkeersregelaars wel gewoon netjes hun werk deden, door duidelijk te communiceren dat ik moet stoppen of door kan rijden. Maar bovenstaande zorgt er wel voor dat je het respect begint te verliezen. En het zorgt er ook voor dat als ik weer lees "verkeersregelaar bijna aangereden", dat ik ook weet dat er vaak wel enige nuance op z'n plaats is. Want verkeersregelaars zijn ook absoluut niet heilig.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@DonJunior als wij zouden mogen bekeuren voor het negeren van stoptekens / aanwijzingen verwacht ik dat er wel wat meer respect voor ons komt.

@Cybje jammer dat jij slechte ervaringen hebt gehad met verkeersregelaars, toch wil ik graag even reageren op wat je hebt meegemaakt.
quote: Situatie 1
Er stonden een keer twee verkeersregelaars in de berm met elkaar te praten. Ze hadden geen aandacht voor mij, automobilist die eraan kwam rijden. Net op dat moment reed er langzaam een bouwvoertuig van de bouwplaats ernaast richting de weg waar ik reed (maar hij was nog niet op de weg). Er was nog voldoende ruimte om er rustig langs te gaan. Ik reed dus op lage snelheid door. Ineens kwam een verkeersregelaar op mij af gerend en was kwaad, want ik had niet door mogen rijden. Dat terwijl er niks aan de hand was en de verkeersregelaars geen enkel teken aan mij gaven. En dat is niet erg, maar zoek de fout dan bij jezelf en behandel mij respectvol.
Het bouwverkeer verlaat zoals ik de situatie lees een uitrit, die had gewoon even moeten wachten als de verkeersregelaars hun werk niet doen. Zolang de verkeersregelaar jou geen stopteken geeft hoef jij niet te stoppen, dat hun niet opletten en vervolgens boos worden op jou is een absolute no-go. Jij was in deze situatie niet fout en dient gewoon respectvol behandeld te worden.
quote: Situatie 2
Er werd aan het asfalt gewerkt en er was een stuk waarbij een asfaltlaag was verwijderd. De verkeersregelaar die er stond keek wel naar mij, maar gaf geen enkel signaal, dus ik deed mijn raampje omlaag en vroeg hem of ik door kon rijden. Toen sloeg hij een minachtende toon aan, want "natuurlijk" was er gewoon door te rijden, want het was toch gewoon de weg. Ik vind dat raar, ik vraag het gewoon netjes, omdat ik niet zeker weet of ik over een weg kan en mag rijden waar deels asfalt is verwijderd. Daarnaast staat die beste man er ook niet voor niks. Maar voor hem zal het ongetwijfeld logisch zijn geweest...
Als ze nog geen nieuw asfalt aan het leggen zijn maar enkel aan het vrezen kun je daar overheen rijden, alhoewel wanneer ze aan het vrezen zijn kun je beter gewoon omrijden. Je kan natuurlijk niet altijd zien waar ze bezig zijn en welke kant ze oprijden.

De betreffende verkeersregelaar had je ook vriendelijker te woord kunnen staan, want ik denk niet dat een normale weggebruiker zomaar over een vreesvak rijdt. Stonden er daarnaast in deze situatie wel hekken?
quote: Situatie 3
Ik reed vanuit Hengelo naar Enschede, over de Hengelose-/Enschedesestraat. Wat ik niet wist, was dat er over een uur een wedstrijd in het stadion was, terwijl ik naar huis reed. Dus overal verkeersregelaars. Bij verkeersregelaar 1 werd ik al gedwongen richting parkeerplaatsen te gaan. Nummer 2 deed hetzelfde, dus ik gaf aan dat ik naar huis wilde (in Enschede). Ik moest echter toch verder rijden richting parkeerplaatsen. Bij nummer 3 werd ik richting een parkeervak gestuurd. Ik gaf weer aan dat ik naar huis wilde en dat ik niet wilde parkeren. Van deze man mocht ik gelukkig wel terug en hij vertelde mij de route, namelijk terugrijden tot kruispunt X en daar moest ik rechts. Ik deed dat netjes, maar bij het betreffende kruispunt stonden hekken, echter was 1 hek wel aan de zijkant gezet zodat ik met de auto erdoor kon. Toen ik daar op afstuurde rende er ineens een andere verkeersregelaar voor mijn auto, waardoor ik hard in de remmen moest. Ik legde hem uit dat de vorige verkeersregelaar zei dat ik deze route moest rijden. Nou goed, dat gaf een hoop discussie, waarbij hij mij zelfs beschuldigde van hem bijna aangereden te hebben (goh, hoe kan dat nou, ik ben rijdende auto en je rent er ineens voor). Uiteindelijk bleek dus dat de vorige verkeersregelaar mij een route had gegeven waar alleen de spelersbussen mogen rijden en het hek was aan de kant gezet omdat er zo een spelersbus aan komt. Lekker handig dus. Uiteindelijk een andere route gekregen en toen kwam ik thuis, weliswaar met een uur extra vertraging alleen omdat de verkeersregelaars mij steeds verder de drukte/files in stuurden.
Om deze moet ik stiekem een beetje lachen, dit gebeurt helaas vaker. Verkeersregelaars worden gewoon duidelijke instructies gegeven - die staan vaak ook op papier - maar ze hebben vaak moeite met luisteren. Verder lijkt mij het verschil tussen een personen auto en bus wel heel duidelijk... :+

Wat betreft de verkeersregelaar die voor je auto gaat rennen, dat is gewoon een oetlul eerste klas. Op de klus waar ik sta gebeurt het ook soms dat er een auto tegen het verkeer in gaat rijden, dan geeft mijn collega het door en ik loop op het gemakje richting de weg en wacht tot de auto bij mij is. Dan geef ik hem een stopteken en laat ik hem keren. Mocht er een auto tegen aanrijden tijdens het moment dat hij richting mij rijdt? Dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid. De betreffende collega heeft alleen als taak werkverkeer in het werkvak te laten en te voorkomen dat mensen de wijk in gaan (eenrichtingsweg). De bestuurder die gaat spookrijden ziet toch ook dat de pijlen verkeerd op de weg staan? :-P

Nu ben ik daarnaast wel benieuwd naar je positieve ervaringen en nee, wij zijn niet heilig maar verdienen wel respect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 16:18

Cybje

First Post!

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Echt top!
Meg schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:59:
[...]

Als ze nog geen nieuw asfalt aan het leggen zijn maar enkel aan het vrezen kun je daar overheen rijden, alhoewel wanneer ze aan het vrezen zijn kun je beter gewoon omrijden. Je kan natuurlijk niet altijd zien waar ze bezig zijn en welke kant ze oprijden.

De betreffende verkeersregelaar had je ook vriendelijker te woord kunnen staan, want ik denk niet dat een normale weggebruiker zomaar over een vreesvak rijdt. Stonden er daarnaast in deze situatie wel hekken?
Er stonden geen hekken en ze waren op dat moment niet aan het werk. Het was in mijn woonwijk, waar je 30 km/u mocht rijden en ze waren een deel van de weg aan het vervangen. Ik had nog niet heel lang mijn rijbewijs toen, dus mijn eerste gedachte was om het gewoon te vragen. Inmiddels heb ik bijna 20 jaar mijn rijbewijs en snap ik wel dat als je gewoon rustig/voorzichtig over die vakken heen rijdt, het vaak geen probleem is.
Om deze moet ik stiekem een beetje lachen, dit gebeurt helaas vaker. Verkeersregelaars worden gewoon duidelijke instructies gegeven - die staan vaak ook op papier - maar ze hebben vaak moeite met luisteren. Verder lijkt mij het verschil tussen een personen auto en bus wel heel duidelijk... :+
Misschien was dat ook wel gewoon het probleem, dat is wel interessant om te weten. Ik had er wel aardig de pest in. Als ik had geweten dat ik precies op een voetbalwedstrijd af reed, had ik wel een andere route genomen. Ik denk dat het ergens rond 2010-2012 was en in die tijd reed ik m'n bekende routes vaak zonder navigatie.
Nu ben ik daarnaast wel benieuwd naar je positieve ervaringen en nee, wij zijn niet heilig maar verdienen wel respect.
Hier in het dorp (inmiddels woon ik in Noord-Holland) is een jaarlijkse kermis en die verkeersregelaars zijn vaak wel behulpzaam en vrolijk. Verder maak ik in het algemeen wel vaak mee dat verkeersregelaars simpelweg goed het verkeer regelen, wat zeker op drukke kruispunten nog een best flinke taak is. Als automobilist wil je gewoon duidelijkheid. Dus als ze duidelijke signalen geven is dat prettig. Vaak steek ik dan ook mijn hand even op om ze te bedanken, of roep 'bedankt' uit het raam.

Of er nou werkzaamheden zijn, of een ongeval, of een evenement, het is gewoon prettig dat verkeersregelaars dan het verkeer zo veilig en efficient mogelijk laten doorrijden, in plaats van dat het totale chaos wordt.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Hoi @Cybje,

Geen dank! :-)

Als er geen hekken en geen verkeersborden staan (meestal een C01) dan is de weg gewoon open, zou de verkeersregelaar ook moeten weten.

Maar toen rond 2010-2012, stonden er niet van die mooie grote gele borden?

De sfeer op een kermis is daarnaast vaak anders dan op een kruispunt staan, er hangt toch een betere sfeer.
Of er nou werkzaamheden zijn, of een ongeval, of een evenement, het is gewoon prettig dat verkeersregelaars dan het verkeer zo veilig en efficient mogelijk laten doorrijden, in plaats van dat het totale chaos wordt.
Soms kun je als verkeersregelaar beter monitoren met een bak popcorn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 06-05-2025 06:44 . Reden: Ook dit is niet de bedoeling; reacties op modbreaks mogen via DM ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Mensen zijn net schapen, drie spookrijders die het werkvak in kwamen. Die vonden het vreemd dat ik ze terug stuurde en niet de weg wees…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@DonJunior als wij zouden mogen bekeuren voor het negeren van stoptekens / aanwijzingen verwacht ik dat er wel wat meer respect voor ons komt.
[..]
Dat denk ik dus niet. Net zoals men de BOA's verafschuwt. Dat is niet beter geworden sinds ze mogen bekeuren want dan gaan een hoop van die gasten ook ineens arrogant en uit de hoogte doen.
Dat doen helaas een hoop verkeersregelaars nu al, waarbij @Cybje een aantal mooie voorbeelden aanhaalt, laat staan als ze mogen bekeuren.
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer altijd met alle respect om te gaan met alle mensen, maar sommige verkeersregelaars zijn meer verkeersontregelaars. En als je dan om uitleg vraagt of aangeeft waarom je een andere richting op zou willen krijg je een grote bek waar je u tegen zegt in plaats dat wordt uitgelegd hoe je wel zou kunnen rijden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:31
wij zijn niet heilig maar verdienen wel respect.
Dat geldt voor iedereen. Niet alleen voor de politie, brandweer, ambulance personeel....maar ook voor zorgpersoneel, onderwijspersoneel... Maar ook voor supermarkt medewerkers, de mensen bij de belastingdienst, etc. Eigenlijk gewoon iederen; kantoor personeel, advocaten, afval ophalers, etc.

Nadeel is alleen dat verkeersregelaars vaak een 'obstakel' zijn om een bepaalde bestemming zo snel en makkelijk mogelijk te maken. En de frustratie (vaak veroorzaakt door de vertraging) uit zich dan helaas al snel daar de mensen die dicht in de buurt zijn of die als 'oorzaak' worden gezien. Die frustratie ontvangen hoort helaas hij de functie in de hedendaagse maatschappij (kan zowel een jong iemand zijn als een oud iemand, iemand waarvan grootouders in Nederland zijn geboren of in een ander land).

Ga je dan ook weinig aan doen, ook bijvoorbeeld de politie (waar je naar verwees door de boa's te benoemen) krijgen ook echt niet meer het respect wat ze 30 jaar geleden kregen omdat mensen weten dat ze zoveel ruimte hebben om iets te zeggen of te doen zonder dat er consequenties aan zitten en omdat het niet altijd meer vanuit huis wordt meegegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@DonJunior ik verwacht wel dat men ons dan iets minder snel negeert.

@President dat iedereen respect ben ik volledig met je eens, alleen is dat anno 2025 voor heel veel mensen lastig.

Ik ben het volledig met je eens dat verkeersregelaars vaak een obstakel kunnen zijn, maar je moet niet vergeten dat wij ook voor de veiligheid van andere mensen staan en de doorstroming vaak sneller gaat dan zonder.

De politie krijgt helaas ook weinig respect tegenwoordig, maar ik vind ook dat de politie te soft is in Nederland.

Zoals ik in een post eerder aangaf, mensen vonden het vreemd dat ik hun de weg niet wees nadat ze tegen het verkeer reden en vervolgens een werkvak inrijden.

Nee, als jij andere mensen in gevaar brengt door te gaan spookrijden en vervolgens een werkvak in rijdt... dan is de enige opdracht die je van mij krijgt, achteruit gaan.

* Meg is altijd bereid om te helpen, maar bij zulke mensen ben ik gewoon een kutwijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:31
Meg schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:57:
Zoals ik in een post eerder aangaf, mensen vonden het vreemd dat ik hun de weg niet wees nadat ze tegen het verkeer reden en vervolgens een werkvak inrijden.

Nee, als jij andere mensen in gevaar brengt door te gaan spookrijden en vervolgens een werkvak in rijdt... dan is de enige opdracht die je van mij krijgt, achteruit gaan.

* Meg is altijd bereid om te helpen, maar bij zulke mensen ben ik gewoon een kutwijf.
Begrijpelijk hoor, maar waarom denk je dat ze tegen het verkeer in reden in plaats van dat ze de goede weg namen? Zullen ze dat bewust hebben gedaan, of wisten ze gewoon niet hoe ze bij hun bestemming moesten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Dit was typisch een geval: "De eerste auto doet het, dus ik volg als een schaap" en "Ik moet daar zijn en lees geen borden".

Want het is wel vreemd dat het in de vier weken dat ik er nu sta, slechts tweemaal eerder is gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
..
Je maakt precies mijn punt.
Jij hoort onder alle omstandigheden professioneel te blijven en te deëscaleren in plaats van een kutwijf te worden. De politie leert dus om te deëscaleren. Deëscaleren is iets wat de BOAs ook niet altijd begrijpen. En dit is precies waarom ik vind (mijn mening) dat verkeersregelaars niet zomaar (in ieder geval niet zonder extra cursussen) extra rechten behoren te krijgen. Beetje powertrippen in plaats van je af te vragen waarom mensen doen zoals ze doen. Het feit dat mensen verkeerd KUNNEN rijden betekent in mijn ogen ook dat jullie je werk dus niet goed hebben gedaan. Om mensen dan te bekeuren is raar.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
Verkeersregelaars, tsja van sommige denk je nou prima die zijn goed bezig en weten wat ze doen.

Echter heb je er ook bij zitten… momenteel bij de keukenhof is het chaos en de verkeersregelaars daar zij drama, altijd boos altijd sjaggie, mensen verplichten af te slaan naar de keukenhof ook al moet je er niet heen, maar blijven zwaaien met hun armen dat je moet doorrijden ook al staat alles stil en vast, tikken tegen de achterkant van je auto dat je op moet schieten, schreeuwen tegen buitenlandse bezoekers op de fiets die rotondes niet zo goed snappen m.b.t. voorrangssituaties en uiteraard in het Nederlands want dt snappen ze zo goed.

Nee dat zijn geen toppers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@DonJunior het feit dat mensen verkeerd rijden is niet onze fout. De weg is duidelijk afgesloten, de verkeerstekens van het open deel (stad uit) zijn gewoon zoals het normaal ook is.

Je kunt in dit geval de schuld toch echt alleen bij de automobilist leggen. Want jij gaat toch ook niet tegen het verkeer in rijden als je verkeer ziet aankomen? Jij rijdt toch ook niet als een blinde vink?

@Dracula zijn het wel beroeps? Zal hier later even uitgebreid op reageren.

[ Voor 9% gewijzigd door Meg op 07-05-2025 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DonJunior schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:09:
[...]

Het feit dat mensen verkeerd KUNNEN rijden betekent in mijn ogen ook dat jullie je werk dus niet goed hebben gedaan. Om mensen dan te bekeuren is raar.
Dit vind ik altijd wel grappig, daarom MOETEN alle fietspaden paaltjes hebben en MOET het FYSIEK onmogelijk gemaakt worden om ergens te rijden, anders doen mensen het toch.

Overigens vergeet niet dat de verkeersregelaars (& BOAs/politie) niet over de bebording gaan. Zij zijn het laatste vangnet voordat je gewoon een werkvak in rijdt.

Mijn persoonlijke mening is dat we wat vaker gewoon moeten beboeten in plaats van de discussie aan te gaan. Dus zet een verbodsbord neer, midden op de weg, waar je nog wel langskomt en dan gewoon 100 meter verderop de BOA die direct de bekeuring uitschrijft. En dan meteen een foldertje meegeven met de belangrijkste verkeersregels.

Hier om de hoek staan ze ook weer, daar hebben ze bouwhekken + verkeersregelaars nodig om te voorkomen dat hele drommen scholieren e.d. gewoon tussen de graafmachines & asfalteermachines door rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

Ik ben het volledig met je eens dat verkeersregelaars vaak een obstakel kunnen zijn, maar je moet niet vergeten dat wij ook voor de veiligheid van andere mensen staan en de doorstroming vaak sneller gaat dan zonder.

De politie krijgt helaas ook weinig respect tegenwoordig, maar ik vind ook dat de politie te soft is in Nederland.
Mensen worden gewoon steeds egoïstischer, en dat vind ik persoonlijk altijd jammer. Natuurlijk kunnen verkeersregelaars een obstakel zijn, immers jij wil een bepaalde kant op en dat kan/ mag dan (wellicht) even niet. I.m.o. niet heel veel anders dan een omleiding ivm werkzaamheden of wellicht een ongeluk.
Het is dan ook prettig als er iemand is die zorgt dat het verkeer op een (zover mogelijk) ordentelijke manier wordt omgeleid.

Qua respect krijgen wordt het de politie ook wel ongelovelijk moeilijk gemaakt, met name door onze overheden en rechtspraak. De politie mag gewoon niet zoveel, en loopt continu op eieren. Natuurlijk snap ik dat er regels moeten zijn, maar i.m.o. moeten die regels NIET in het voordeel van (potentiële) daders/ criminelen zijn, maar dat is wel heel erg het geval.
Of ze te soft zijn weet ik dan ook niet, of ze teveel gebonden zijn aan (lastige/ vervelende) regeltjes, dit het moeilijk maken écht door te pakken, daar ben ik wel van overtuigd.

Ik las ook dat jij wel een BOA status wilde, maar buiten boetes kunnen uitschrijven schiet je daar denk ik niets mee op. BOA's worden vaak gezien als het afvoerputje van de (orde) handhaving. Zeker diegenen die parkeerboetes uitschrijven, maar ik denk dat dit niet anders zal zijn wanneer je een boete zou uitschrijven voor iemand die 'altijd die route neemt' en dus ook wanneer het even niet de bedoeling is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:17
Net als met alle beroepen kun je verkeersregelaars indelen in 2 groepen.

-Gemotiveerde mensen met plezier in hun werk
-Prutsers die het doen omdat het moet.

De eerste groep totaal geen problemen mee, zorgen dat het verkeer goed doorstroomt, en passen hun methode aan wanneer de verkeersstroom onverwacht vanuit een andere richting lijkt te komen.
Die krijgen van mij ook altijd even een handje omhoog als ik langs ze af rijd.

De tweede groep kan ik mij gruwelijk aan irriteren in de auto, Ongemotiveerd en zonder verkeersinzicht staan ze maar een beetje te gebaren (Ja ook "professionele" verkeersregelaars , niet vrijwilligers van een evenement)

voorbeelden:
-Wordt je als achterste auto in de rij stil gezet om even 5 minuten verkeer van de andere kant door te laten.

-Zie je dat 1 straat van een kruising vol begint te lopen, met als gevolg dat een grote kruisende straat daarvan dus ook niet meer door kan rijden, terwijl de andere 3 straten van de kruising relatief rustig zijn.
Gevolg, hele kruising staat uiteindelijk vol verkeer wat niet meer fatsoenlijk weg kan.

- Hier in de buurt zit een coffeeshop, waar van 8 tot 6 overdag een verkeersregelaar staat om auto's die op de rijbaan parkeren (en hiermee tegelijk ook geparkeerde auto's blokkeren die haaks op de weg geparkeerd staan in vakken) en hierdoor het overige verkeer hinderen weg te sturen.
Meneer de verkeersregelaar staat maar een beetje schaapachtig te kijken, en laat ze gewoon zonder aanspreken daar staan.
Heel de dag heeft hij een koffietje in zijn hand, en staat hij een beetje met mensen op de stoep te ouwehoeren. maar werken ho maar.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
Meg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:20:

Heb ik niet opgelet volgens mij wel gewoon geel pak met oranje en driehoek, ga er wel vanuit gezien de enorme hoeveelheid verkeer in de regio momenteel. Kan mij haast niet voorstellen dat de regio bollenstreek en de keukenhof deze verkeersstromen laten regelen door amateurs. (Maar gezien het gedrag van een deel van de regelaars zou je dat wel vermoeden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Meg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:20:
@DonJunior het feit dat mensen verkeerd rijden is niet onze fout. De weg is duidelijk afgesloten, de verkeerstekens van het open deel (stad uit) zijn gewoon zoals het normaal ook is.

Je kunt in dit geval de schuld toch echt alleen bij de automobilist leggen. Want jij gaat toch ook niet tegen het verkeer in rijden als je verkeer ziet aankomen? Jij rijdt toch ook niet als een blinde vink?

Je reageert hier geenszins op mijn reactie eigenlijk.
Wat ik vooral opmaak uit al je opmerkingen in dit topic is dat jij vooral de schuld bij de automobilist legt en niet zelf (of je collega's) even aankijkt onder het motto "wat kan er beter". Ik heb het over deëscaleren, in plaats van direct beboeten en gaan vloeken.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Hoi,

Thuis, typt iets makkelijker dan de telefoon.

@DonJunior niet iedere verkeersregelaar verdient een BOA status maar net als bijvoorbeeld een weginspecteur en dan alleen bekeuren voor mensen die aanwijzingen negeren en bepaalde verkeersborden, bijvoorbeeld C01 en C02.

Daarnaast is de reactie van @TheGhostInc correct, verkeersregelaars gaan niet over de tijdelijke verkeersmaatregelen. Als ik aan het werk ben als verkeersregelaar mag ik volgens de regels geen hek opzij zetten.

@MaD_co je kan ze dan beter in drie groepen opdelen.

- Beroepsverkeersregelaar die gemotiveerd zijn;
- Prutsers die het doen omdat het moet;
- Beroepsverkeersregelaar die het doet omdat het moet.

Ik irriteer me zelf ook wel eens aan verkeersregelaars die totaal geen inzicht hebben, helaas verander je er weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
hmmm, toch minder verkeersregelaar in het filmpje dan ik dacht.

YouTube: STOP ✋ AMBULANCE | Rachel valt Binnenl | seizoen 4 #2 | NPO Zapp

[ Voor 55% gewijzigd door jadjong op 13-05-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ik kende de video niet, maar ga hem wel bekijken. Maar waarom het verkeer per poot stil zetten? Ik weet dat een algemeen stopteken sneller effect heeft.

Pagina: 1 2 Laatste