@
DonJunior als wij zouden mogen bekeuren voor het negeren van stoptekens / aanwijzingen verwacht ik dat er wel wat meer respect voor ons komt.
@
Cybje jammer dat jij slechte ervaringen hebt gehad met verkeersregelaars, toch wil ik graag even reageren op wat je hebt meegemaakt.
quote: Situatie 1
Er stonden een keer twee verkeersregelaars in de berm met elkaar te praten. Ze hadden geen aandacht voor mij, automobilist die eraan kwam rijden. Net op dat moment reed er langzaam een bouwvoertuig van de bouwplaats ernaast richting de weg waar ik reed (maar hij was nog niet op de weg). Er was nog voldoende ruimte om er rustig langs te gaan. Ik reed dus op lage snelheid door. Ineens kwam een verkeersregelaar op mij af gerend en was kwaad, want ik had niet door mogen rijden. Dat terwijl er niks aan de hand was en de verkeersregelaars geen enkel teken aan mij gaven. En dat is niet erg, maar zoek de fout dan bij jezelf en behandel mij respectvol.
Het bouwverkeer verlaat zoals ik de situatie lees een uitrit, die had gewoon even moeten wachten als de verkeersregelaars hun werk niet doen. Zolang de verkeersregelaar jou geen stopteken geeft hoef jij niet te stoppen, dat hun niet opletten en vervolgens boos worden op jou is een absolute no-go. Jij was in deze situatie niet fout en dient gewoon respectvol behandeld te worden.
quote: Situatie 2
Er werd aan het asfalt gewerkt en er was een stuk waarbij een asfaltlaag was verwijderd. De verkeersregelaar die er stond keek wel naar mij, maar gaf geen enkel signaal, dus ik deed mijn raampje omlaag en vroeg hem of ik door kon rijden. Toen sloeg hij een minachtende toon aan, want "natuurlijk" was er gewoon door te rijden, want het was toch gewoon de weg. Ik vind dat raar, ik vraag het gewoon netjes, omdat ik niet zeker weet of ik over een weg kan en mag rijden waar deels asfalt is verwijderd. Daarnaast staat die beste man er ook niet voor niks. Maar voor hem zal het ongetwijfeld logisch zijn geweest...
Als ze nog geen nieuw asfalt aan het leggen zijn maar enkel aan het vrezen kun je daar overheen rijden, alhoewel wanneer ze aan het vrezen zijn kun je beter gewoon omrijden. Je kan natuurlijk niet altijd zien waar ze bezig zijn en welke kant ze oprijden.
De betreffende verkeersregelaar had je ook vriendelijker te woord kunnen staan, want ik denk niet dat een normale weggebruiker zomaar over een vreesvak rijdt. Stonden er daarnaast in deze situatie wel hekken?
quote: Situatie 3
Ik reed vanuit Hengelo naar Enschede, over de Hengelose-/Enschedesestraat. Wat ik niet wist, was dat er over een uur een wedstrijd in het stadion was, terwijl ik naar huis reed. Dus overal verkeersregelaars. Bij verkeersregelaar 1 werd ik al gedwongen richting parkeerplaatsen te gaan. Nummer 2 deed hetzelfde, dus ik gaf aan dat ik naar huis wilde (in Enschede). Ik moest echter toch verder rijden richting parkeerplaatsen. Bij nummer 3 werd ik richting een parkeervak gestuurd. Ik gaf weer aan dat ik naar huis wilde en dat ik niet wilde parkeren. Van deze man mocht ik gelukkig wel terug en hij vertelde mij de route, namelijk terugrijden tot kruispunt X en daar moest ik rechts. Ik deed dat netjes, maar bij het betreffende kruispunt stonden hekken, echter was 1 hek wel aan de zijkant gezet zodat ik met de auto erdoor kon. Toen ik daar op afstuurde rende er ineens een andere verkeersregelaar voor mijn auto, waardoor ik hard in de remmen moest. Ik legde hem uit dat de vorige verkeersregelaar zei dat ik deze route moest rijden. Nou goed, dat gaf een hoop discussie, waarbij hij mij zelfs beschuldigde van hem bijna aangereden te hebben (goh, hoe kan dat nou, ik ben rijdende auto en je rent er ineens voor). Uiteindelijk bleek dus dat de vorige verkeersregelaar mij een route had gegeven waar alleen de spelersbussen mogen rijden en het hek was aan de kant gezet omdat er zo een spelersbus aan komt. Lekker handig dus. Uiteindelijk een andere route gekregen en toen kwam ik thuis, weliswaar met een uur extra vertraging alleen omdat de verkeersregelaars mij steeds verder de drukte/files in stuurden.
Om deze moet ik stiekem een beetje lachen, dit gebeurt helaas vaker. Verkeersregelaars worden gewoon duidelijke instructies gegeven - die staan vaak ook op papier - maar ze hebben vaak moeite met luisteren. Verder lijkt mij het verschil tussen een personen auto en bus wel heel duidelijk...
Wat betreft de verkeersregelaar die voor je auto gaat rennen, dat is gewoon een oetlul eerste klas. Op de klus waar ik sta gebeurt het ook soms dat er een auto tegen het verkeer in gaat rijden, dan geeft mijn collega het door en ik loop op het gemakje richting de weg en wacht tot de auto bij mij is. Dan geef ik hem een stopteken en laat ik hem keren. Mocht er een auto tegen aanrijden tijdens het moment dat hij richting mij rijdt? Dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid. De betreffende collega heeft alleen als taak werkverkeer in het werkvak te laten en te voorkomen dat mensen de wijk in gaan (eenrichtingsweg). De bestuurder die gaat spookrijden ziet toch ook dat de pijlen verkeerd op de weg staan? :-P
Nu ben ik daarnaast wel benieuwd naar je positieve ervaringen en nee, wij zijn niet heilig maar verdienen wel respect.