Verkeersregelaars; het levende verkeerslicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:08
Meg schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:57:

Ik ben het volledig met je eens dat verkeersregelaars vaak een obstakel kunnen zijn, maar je moet niet vergeten dat wij ook voor de veiligheid van andere mensen staan en de doorstroming vaak sneller gaat dan zonder.

De politie krijgt helaas ook weinig respect tegenwoordig, maar ik vind ook dat de politie te soft is in Nederland.
Mensen worden gewoon steeds egoïstischer, en dat vind ik persoonlijk altijd jammer. Natuurlijk kunnen verkeersregelaars een obstakel zijn, immers jij wil een bepaalde kant op en dat kan/ mag dan (wellicht) even niet. I.m.o. niet heel veel anders dan een omleiding ivm werkzaamheden of wellicht een ongeluk.
Het is dan ook prettig als er iemand is die zorgt dat het verkeer op een (zover mogelijk) ordentelijke manier wordt omgeleid.

Qua respect krijgen wordt het de politie ook wel ongelovelijk moeilijk gemaakt, met name door onze overheden en rechtspraak. De politie mag gewoon niet zoveel, en loopt continu op eieren. Natuurlijk snap ik dat er regels moeten zijn, maar i.m.o. moeten die regels NIET in het voordeel van (potentiële) daders/ criminelen zijn, maar dat is wel heel erg het geval.
Of ze te soft zijn weet ik dan ook niet, of ze teveel gebonden zijn aan (lastige/ vervelende) regeltjes, dit het moeilijk maken écht door te pakken, daar ben ik wel van overtuigd.

Ik las ook dat jij wel een BOA status wilde, maar buiten boetes kunnen uitschrijven schiet je daar denk ik niets mee op. BOA's worden vaak gezien als het afvoerputje van de (orde) handhaving. Zeker diegenen die parkeerboetes uitschrijven, maar ik denk dat dit niet anders zal zijn wanneer je een boete zou uitschrijven voor iemand die 'altijd die route neemt' en dus ook wanneer het even niet de bedoeling is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:38
Net als met alle beroepen kun je verkeersregelaars indelen in 2 groepen.

-Gemotiveerde mensen met plezier in hun werk
-Prutsers die het doen omdat het moet.

De eerste groep totaal geen problemen mee, zorgen dat het verkeer goed doorstroomt, en passen hun methode aan wanneer de verkeersstroom onverwacht vanuit een andere richting lijkt te komen.
Die krijgen van mij ook altijd even een handje omhoog als ik langs ze af rijd.

De tweede groep kan ik mij gruwelijk aan irriteren in de auto, Ongemotiveerd en zonder verkeersinzicht staan ze maar een beetje te gebaren (Ja ook "professionele" verkeersregelaars , niet vrijwilligers van een evenement)

voorbeelden:
-Wordt je als achterste auto in de rij stil gezet om even 5 minuten verkeer van de andere kant door te laten.

-Zie je dat 1 straat van een kruising vol begint te lopen, met als gevolg dat een grote kruisende straat daarvan dus ook niet meer door kan rijden, terwijl de andere 3 straten van de kruising relatief rustig zijn.
Gevolg, hele kruising staat uiteindelijk vol verkeer wat niet meer fatsoenlijk weg kan.

- Hier in de buurt zit een coffeeshop, waar van 8 tot 6 overdag een verkeersregelaar staat om auto's die op de rijbaan parkeren (en hiermee tegelijk ook geparkeerde auto's blokkeren die haaks op de weg geparkeerd staan in vakken) en hierdoor het overige verkeer hinderen weg te sturen.
Meneer de verkeersregelaar staat maar een beetje schaapachtig te kijken, en laat ze gewoon zonder aanspreken daar staan.
Heel de dag heeft hij een koffietje in zijn hand, en staat hij een beetje met mensen op de stoep te ouwehoeren. maar werken ho maar.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46
Meg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:20:

@Dracula zijn het wel beroeps? Zal hier later even uitgebreid op reageren.
Heb ik niet opgelet volgens mij wel gewoon geel pak met oranje en driehoek, ga er wel vanuit gezien de enorme hoeveelheid verkeer in de regio momenteel. Kan mij haast niet voorstellen dat de regio bollenstreek en de keukenhof deze verkeersstromen laten regelen door amateurs. (Maar gezien het gedrag van een deel van de regelaars zou je dat wel vermoeden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:11
Meg schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:20:
@DonJunior het feit dat mensen verkeerd rijden is niet onze fout. De weg is duidelijk afgesloten, de verkeerstekens van het open deel (stad uit) zijn gewoon zoals het normaal ook is.

Je kunt in dit geval de schuld toch echt alleen bij de automobilist leggen. Want jij gaat toch ook niet tegen het verkeer in rijden als je verkeer ziet aankomen? Jij rijdt toch ook niet als een blinde vink?

@Dracula zijn het wel beroeps? Zal hier later even uitgebreid op reageren.
Je reageert hier geenszins op mijn reactie eigenlijk.
Wat ik vooral opmaak uit al je opmerkingen in dit topic is dat jij vooral de schuld bij de automobilist legt en niet zelf (of je collega's) even aankijkt onder het motto "wat kan er beter". Ik heb het over deëscaleren, in plaats van direct beboeten en gaan vloeken.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Topicstarter
Hoi,

Thuis, typt iets makkelijker dan de telefoon.

@DonJunior niet iedere verkeersregelaar verdient een BOA status maar net als bijvoorbeeld een weginspecteur en dan alleen bekeuren voor mensen die aanwijzingen negeren en bepaalde verkeersborden, bijvoorbeeld C01 en C02.

Daarnaast is de reactie van @TheGhostInc correct, verkeersregelaars gaan niet over de tijdelijke verkeersmaatregelen. Als ik aan het werk ben als verkeersregelaar mag ik volgens de regels geen hek opzij zetten.

@MaD_co je kan ze dan beter in drie groepen opdelen.

- Beroepsverkeersregelaar die gemotiveerd zijn;
- Prutsers die het doen omdat het moet;
- Beroepsverkeersregelaar die het doet omdat het moet.

Ik irriteer me zelf ook wel eens aan verkeersregelaars die totaal geen inzicht hebben, helaas verander je er weinig aan.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hmmm, toch minder verkeersregelaar in het filmpje dan ik dacht.

YouTube: STOP ✋ AMBULANCE | Rachel valt Binnenl | seizoen 4 #2 | NPO Zapp

[ Voor 55% gewijzigd door jadjong op 13-05-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ik kende de video niet, maar ga hem wel bekijken. Maar waarom het verkeer per poot stil zetten? Ik weet dat een algemeen stopteken sneller effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

* Meg heeft een oud collega gezien die nu ook bij ons werkt en ongeveer 800 kilometer gereden vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 13:24
Eigenlijk alleen maar goede ervaringen met verkeersregelaars, alleen af-en-toe als ik probeer te zwaaien en ze zien me niet, ben ik toch altijd (ten onrechte) een beetje geïrriteerd.

En vooral respect als je als verkeersregelaar ergens bij een afrit van de A10 half Amsterdam mag vertellen dat ze niet via S109 de stad in kunnen....

Oh ja, verkeersregelaars vallen in mijn hoofd onder de noemer "de aanhouder wint". Dus als iemand me aanhoudt, niet in discussie gaan... Werkt heel goed in alle gevallen.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@koppie vaak houden we het ongeveer vier uur vol om het elke keer netjes uit te leggen, daarna is het voor de doorstroming gewoon: "U mag hier niet stil staan."

Mijn instructeur voor de BRL 9101 gaf als tip:

Vraag aan de persoon of ze zin hebben in een discussie. Als ze dan "ja" antwoorden moet je gewoon zeggen: "helaas ik niet", omdat ze dan geen weerwoord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Meg schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:59:
@DonJunior als wij zouden mogen bekeuren voor het negeren van stoptekens / aanwijzingen verwacht ik dat er wel wat meer respect voor ons komt.
Maar zou je daar ook nog het nut van inzien als je dan ook de volledige opleiding voor BOA + een extra deel voor je speciale functie zou moeten doen?
Want het algemene beeld dat mensen van BOA's en verkeersregelaars hebben is niet super positief, ik denk als je die samenvoegt dat alleen nog maar verergert, dan moet je toch wel echt heel goede grip hebben op je communicatie en heel consequent en eerlijk zijn.
Lijkt mij vooral heel veel extra risico met weinig toegevoegde waarde behalve het gevoel dat mensen bang voor je zouden moeten zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Het is sowieso ook weer extra kennis en mensen zouden gewoon eens meer aandacht moeten krijg over de verkeersregelaar, want ook tijdens het rijlessen leer je te weinig erover.

Pagina: 1 2 Laatste