Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tota-Fox-
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-06 13:25
Ik zat laatst gewoon eens wat traceroutes te draaien, maar toen vroeg ik me ineens af hoe dit nu eigenlijk zit.

Je krijgt internet, in mijn geval van Odido, en we hebben een KPN-lijn.

Dus je internet komt binnen via de KPN-lijn, die gaat via KPN naar de POP (de straatkast), en vandaar naar de wijkcentrale en via daar naar het datacenter. Van daar gaat het naar de internet exchange of andere peering, geloof ik.

Maar vraag 1 die ik nu heb: hoe doen ze dat? Want die fiber heeft een VLAN of vlag-tag of zo. Ik snap dat routers dat hebben, maar je...

Tracing route to one.one.one.one [1.1.1.1]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 10.10.0.1

2 60 ms 9 ms 3 ms -mijn-ip.ftth.glasoperator.nl [.mijn-ip]

3 10 ms 10 ms 10 ms 10.227.157.211

4 8 ms 7 ms 8 ms 10.226.8.40

5 10 ms 9 ms 9 ms 10.226.2.5

6 12 ms 11 ms 11 ms one.one.one.one [1.1.1.1]

Ik snap dat ze van mijn IP naar (2 naar 3 naar 4) Odido-routers zitten en dat ze daar peering hebben met Cloudflare.

Maar hoe doen ze dat stuk tussen mijn huis en de Odido-routers? Hoe zit dat?

Want als het KPN was, zou je denken dat het VLAN (bijvoorbeeld) VLAN 10 voor de pup en VLAN 20 voor IPTV is. Maar als je aan de andere kant kijkt, hebben die dezelfde VLAN's. En als die niet bestaan, hoe werkt dat dan? Hoe activeren ze die verbinding? Gebeurt dat met de fiber? Zit er in de fiber-modem, die SFP-modem, een magische toverstok die dat laat werken?

Maar hoe zit dat bij Ziggo, omdat zij coax-internet aanbieden?

En klopt het (vraag tussendoor) dat die straatkasten ook op fiber zitten, of is het alleen de wijkcentrale?

En doen ze dit op dezelfde manier zoals KPN of Odido dit doet?

En heb ik dit goed over die peering? Want je kunt op BGP-tools nog wat vinden erover, en ik had laatst iets gelezen op het KPN-forum over hoe hun netwerk werkt.

https://bgp.tools/prefix/143.177.0.0/16#connectivity zo zit dat met mijn /16 van Odido.

https://community.kpn.com...2Den%2Dglasvezel%2D456480

Groet Tota-FOX

Beste antwoord (via Tota-Fox- op 02-05-2025 13:37)

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:58

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Tota-Fox- schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:26:
[...]

Ja nou heb zelf niet veel met bgb gedaan heb er in eve ng mee zitten spelen maar met pfsense en Cisco valt dat nest mee. Maar bedankt voor je bericht maar probeer zelf eigenlijk nog iets technischer te vinden
BGP als protocol is niet zo spannend inderdaad het is gewoon een dynamisch routing protocol net zoals RIP,OSPF of IS-IS het zijn meer de afspraken (contracten) tussen partijen e.d. wat het potentieel complex maakt.

Lees anders dit topic eens door:
Keuze stress, ODIDO of KPN voor multi gigabit internet ?

Niet perse iets met jouw vraag te maken maar daar wordt wat dieper ingegaan op peering/transit e.d.

Over jouw vraag hoe van jouw huis naar "het datacenter", als we glas nemen als voorbeeld.
Iemand is eigenaar van de fysieke kabel (het L1 deel) deze komt uit in een POP, daar zet je licht op (belichten) dit kan gedaan worden door de eigenaar van de kabel maar ook door een 3de partij die de kabel huurt van de eigenaar.. Oke leuk en dan? Dit verschilt compleet per implementatie, sommige belichten in de POP met een switch (AON/PON) maar dit hoeft technisch niet eens. Je zou in theorie 40KM (of meer) kunnen overbruggen over glas en zelfs meerdere "kleuren" over 1 vezelpaar kunnen sturen met (D\C)WDM
mijn punt is hoe L1 (belichten) dan ook geregeld is (WDM,AON,PON) er is "ergens" een punt waar we overgaan naar L2 (Mac adressen, VLANS, en zelfs PPPOE). Dus jij hebt glas een VLAN en dit VLAN komt "ergens" uit waar routing apparatuur staat. Dit kan een L3 switch zijn (met BGP) die routing doet voor een deel van de klanten. laten we het de "Access laag" noemen. Je kan ook een VLAN doorzetten naar een "echte" router in kleinere implementatie.

Deze "Access laag" heeft weer links/backhauls met normaal gesproken een "distribution layer" welke normaal gesproken ook weer routeert. Dus zoiets:
Jij hebt IP-adres 1.2.3.4/24 op jouw lijn.
Jij zit op een switch/router die het subnet 1.2.3.0/24 afhandelt en dit subnet via (I)BGP announced aan de rest van het netwerk. Dit is dus ook jouw gateway/next hop.
Een laag hoger weet de volgende router (distribution layer?) weer waar hij 1.2.3.0/24 heen moet sturen aangezien deze weer d.m.v. BGP weet hoe deze te bereiken is. Totdat je bij de edge router uitkomt die de volledige BGP "internet" table welke geloof ik nu z'n 1 miljoen+ routes heeft. Afhankelijk van de configuratie peering/transit staat deze table meerdere malen in de routing-table. Dit is wat ik bedoelde met de complexiteit, voor elke next-hop kan/moet dus bepaalt worden wat de goedkoopste of beste route is.
Dit is meestal peering over transit en per transit (provider) kunnen de kosten weer verschillen en/of de beschikbare bandwidth.

Let wel bovenstaande is niet helemaal correct en echt een versimpeling van zaken, een voorbeeld hoe het zou kunnen werken. Met DSL en COAX heb je weer te maken met modulatie op L1 (daarom heb je een modem nodig) en in de praktijk zal niemand VLANS doorzetten maar bijvoorbeeld MPLS gebruiken.
en werkt COAX ook nog met DOCSIS.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 00:55

jurroen

Security en privacy geek

Tota-Fox- schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:50:

Dus je internet komt binnen via de KPN-lijn, die gaat via KPN naar de POP (de straatkast), en vandaar naar de wijkcentrale en via daar naar het datacenter. Van daar gaat het naar de internet exchange of andere peering, geloof ik.
Bij fiber is er niet echt sprake van een straatkast en wijkcentrale. Er is een POP. Hoe ze het doen is ook afhankelijk van het type glas. AON werkt anders dan PON. Vaak is het wel een combinatie tussen een paar factoren - zoals serienummer van de ONT/SFP transceiver en VLAN of PPP.

Bij WBA gebruikt de provider de infrastructuur - de fysieke kabels - van KPN. Daarop bieden ze hun eigen diensten aan en netwerk. Daarmee is de provider dus ook de partij die routes en peering bepaald.

Technisch gezien kan een provider op de KPN infra een betere peering hebben dan KPN als provider heeft.

KPN is verre van de enige netwerkbeheerder. Er zitten ook redelijke verschillen in met andere partijen zoals Delta, ODF etc.

En dam heb je nog de beheerders die zich niet op consumenten voor een paar tientjes richten, zoals Eurofiber, Dataweb, TrenT, etc. Het grote verschil is dat die veel strakkere SLAs (kunnen) bieden.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Misschien moet je eens kijken naar het OSI model, jouw vraag gaat voornamelijk over Layer3 (routing).
Layer 1: fysieke kabels (DSL, COAX, Glas).
Layer 2: Mac adressen vlans e.d.
Layer 3: IP-adressen routing e.d.
Layer 4-7: de rest...

Welke medium/kabels (L1) gebruikt wordt is niet zo interessant, het is niet zo dat DOCSIS (COAX) nooit kan praten met DSL of GLAS, het gaat alleen een laag (L2) hoger. Stel je voor je hebt een switch waar je een COAX,Glas,DSL kabel e.d. in kan proppen dan kan dit prima op L2 met elkaar praten. Je geeft ze allemaal een IP-adres in hetzelfde subnet 192.168.0.x/24 en klaar. Dit is een wat versimpeling van zaken want z'n "switch" bestaat niet maar het idee is hetzelfde.

Nu stel je voor je hebt 2,3,4 of 100 van dit soort netwerken met bijhorende IP-adressen/ranges, hoe los je dit op? Met routers..(L3) Je hebt routers nodig om 192.168.1.x/24 met 192.168.2.x/24 te laten praten. En dit is eigenlijk in feite het internet. Heel veel netwerken met heel veel soorten kabels/mediums van UTP,GLAS,DSL,COAX noem het maar op. Nu is je vraag hoe "kiest" een ISP zijn route naar een ander netwerk? Hiervoor bestaat BGP en "path selection" maar dit gaat misschien iets te ver om hier helemaal uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Op basis van je traceroute heb je geen KPN lijn maar een Odido lijn overigens.

Kan best zijn dat KPN de kabel heeft gelegd, maar je in de POP al op Odido apparatuur zit (is bij mij ook zo). Dan is je lijn volledig Odido, want er komt geen KPN router aan te pas ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tota-Fox-
MasterL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:42:
Misschien moet je eens kijken naar het OSI model, jouw vraag gaat voornamelijk over Layer3 (routing).
Layer 1: fysieke kabels (DSL, COAX, Glas).
Layer 2: Mac adressen vlans e.d.
Layer 3: IP-adressen routing e.d.
Layer 4-7: de rest...

Welke medium/kabels (L1) gebruikt wordt is niet zo interessant, het is niet zo dat DOCSIS (COAX) nooit kan praten met DSL of GLAS, het gaat alleen een laag (L2) hoger. Stel je voor je hebt een switch waar je een COAX,Glas,DSL kabel e.d. in kan proppen dan kan dit prima op L2 met elkaar praten. Je geeft ze allemaal een IP-adres in hetzelfde subnet 192.168.0.x/24 en klaar. Dit is een wat versimpeling van zaken want z'n "switch" bestaat niet maar het idee is hetzelfde.

Nu stel je voor je hebt 2,3,4 of 100 van dit soort netwerken met bijhorende IP-adressen/ranges, hoe los je dit op? Met routers..(L3) Je hebt routers nodig om 192.168.1.x/24 met 192.168.2.x/24 te laten praten. En dit is eigenlijk in feite het internet. Heel veel netwerken met heel veel soorten kabels/mediums van UTP,GLAS,DSL,COAX noem het maar op. Nu is je vraag hoe "kiest" een ISP zijn route naar een ander netwerk? Hiervoor bestaat BGP en "path selection" maar dit gaat misschien iets te ver om hier helemaal uit te leggen.
toon volledige bericht
Ja nou heb zelf niet veel met bgb gedaan heb er in eve ng mee zitten spelen maar met pfsense en Cisco valt dat nest mee. Maar bedankt voor je bericht maar probeer zelf eigenlijk nog iets technischer te vinden

Groet Tota-FOX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:19
Ik quote even andere user
Oohhhhdiedo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:00:
[...]

De pop is in de volsmond de wijkcentrale/glasvezelhuisje. In veel (niet alle) kpn pops heeft odido eigen apparatuur hangen naast de kpn apparatuur. Als je dan overstapt van bijv Kpn naar odido zal jouw patch in de pop omgeprikt worden van kpn wba apparatuur naar odido apparatuur.

Niet in alle pops heeft odido eigen apparatuur, dan huren ze dat ook gewoon via kpn wba en word het netwerkverkeer pas op een later punt van kpn naar odido overgedragen. Het omzetten van een patch bij overstappen van een provider als KPN naar Odido is dan meestal niet nodig.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de gebieden van delta fiber, waar de apparatuur in de pop altijd van delta gehuurd word en zij ook die aansluiting regelen.

Daarnaast werkt odido ook nog grootschalig samen met open dutch fiber. Daar staat odido apparatuur in alle pops, maar mogen monteurs van Guidion die pop weer niet in, waardoor de patch dus altijd gezet moet worden door een monteur van open dutch fiber.

Dat vat het wel grofweg simpel samen zo denk ik.
toon volledige bericht
Dus het complexe verhaal it dependa maar grote kans dus dat de alleen de fiber van kpn wordt gehuurd en het licht vanaf odido apparatuur komt vanaf de pop. Die odido apparatuur is vervolgebs weer verder naar internet verbonden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +2 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Tota-Fox- schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:26:
[...]

BGP als protocol is niet zo spannend inderdaad het is gewoon een dynamisch routing protocol net zoals RIP,OSPF of IS-IS het zijn meer de afspraken (contracten) tussen partijen e.d. wat het potentieel complex maakt.

Niet perse iets met jouw vraag te maken maar daar wordt wat dieper ingegaan op peering/transit e.d.

Over jouw vraag hoe van jouw huis naar "het datacenter", als we glas nemen als voorbeeld.
Iemand is eigenaar van de fysieke kabel (het L1 deel) deze komt uit in een POP, daar zet je licht op (belichten) dit kan gedaan worden door de eigenaar van de kabel maar ook door een 3de partij die de kabel huurt van de eigenaar.. Oke leuk en dan? Dit verschilt compleet per implementatie, sommige belichten in de POP met een switch (AON/PON) maar dit hoeft technisch niet eens. Je zou in theorie 40KM (of meer) kunnen overbruggen over glas en zelfs meerdere "kleuren" over 1 vezelpaar kunnen sturen met (D\C)WDM
mijn punt is hoe L1 (belichten) dan ook geregeld is (WDM,AON,PON) er is "ergens" een punt waar we overgaan naar L2 (Mac adressen, VLANS, en zelfs PPPOE). Dus jij hebt glas een VLAN en dit VLAN komt "ergens" uit waar routing apparatuur staat. Dit kan een L3 switch zijn (met BGP) die routing doet voor een deel van de klanten. laten we het de "Access laag" noemen. Je kan ook een VLAN doorzetten naar een "echte" router in kleinere implementatie.

Deze "Access laag" heeft weer links/backhauls met normaal gesproken een "distribution layer" welke normaal gesproken ook weer routeert. Dus zoiets:
Jij zit op een switch/router die het subnet 1.2.3.0/24 afhandelt en dit subnet via (I)BGP announced aan de rest van het netwerk. Dit is dus ook jouw gateway/next hop.
Een laag hoger weet de volgende router (distribution layer?) weer waar hij 1.2.3.0/24 heen moet sturen aangezien deze weer d.m.v. BGP weet hoe deze te bereiken is. Totdat je bij de edge router uitkomt die de volledige BGP "internet" table welke geloof ik nu z'n 1 miljoen+ routes heeft. Afhankelijk van de configuratie peering/transit staat deze table meerdere malen in de routing-table. Dit is wat ik bedoelde met de complexiteit, voor elke next-hop kan/moet dus bepaalt worden wat de goedkoopste of beste route is.
Dit is meestal peering over transit en per transit (provider) kunnen de kosten weer verschillen en/of de beschikbare bandwidth.

Let wel bovenstaande is niet helemaal correct en echt een versimpeling van zaken, een voorbeeld hoe het zou kunnen werken. Met DSL en COAX heb je weer te maken met modulatie op L1 (daarom heb je een modem nodig) en in de praktijk zal niemand VLANS doorzetten maar bijvoorbeeld MPLS gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tota-Fox-
MasterL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:07:
[...]

toon volledige bericht
Super gaaf! Ik neem even de tijd om dit goed door te lezen. Ik had wel het idee dat de monteur waar ik laatst over sprak er niet veel van begreep. Ook op school snappen ze er niet veel van. Ja, een grote chaos. Tijdens mijn stage doen ze ook maar wat met netwerkbeheer; ze begrijpen niet veel van die Chatgpt shit.

Groet Tota-FOX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Ik denk dat een beetje respect wel op zijn plaats is. Ik snap dat je nieuwsgierig bent naar deze zaken en dat siert je maar de realiteit is dat de meeste systeembeheerders/monteurs en/of leraren simpelweg niet in aanraking komen met deze materie. "Chatgpt shit" geeft je misschien antwoorden maar leert je niet perse dingen begrijpen. Als iemand getraind is om een autoband te vervangen betekent het niet dat hij/zij precies weet wat de rubber samenstelling etc. is. Voor de meeste MKB toepassingen is kennis van lokale routing/VPN/firewall en wellicht VLANS/QOS voldoende. En dan hebben we nog WIFI wat weer een heel apart kennisveld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tota-Fox-
MasterL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:14:
Ik denk dat een beetje respect wel op zijn plaats is. Ik snap dat je nieuwsgierig bent naar deze zaken en dat siert je maar de realiteit is dat de meeste systeembeheerders/monteurs en/of leraren simpelweg niet in aanraking komen met deze materie. "Chatgpt shit" geeft je misschien antwoorden maar leert je niet perse dingen begrijpen. Als iemand getraind is om een autoband te vervangen betekent het niet dat hij/zij precies weet wat de rubber samenstelling etc. is. Voor de meeste MKB toepassingen is kennis van lokale routing/VPN/firewall en wellicht VLANS/QOS voldoende. En dan hebben we nog WIFI wat weer een heel apart kennisveld is.
ja mee eens maar het is minder van me stage... hun zouden er nu alles over moeten weten te minste beweren ze zelf.. Maar het is niet echt een fijne stage helaas maar goed das iets anders. maar wel bedankt dat me zo kan helpen..

Groet Tota-FOX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:59
Tota-Fox- schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:12:
[...]

ja mee eens maar het is minder van me stage... hun zouden er nu alles over moeten weten te minste beweren ze zelf.. Maar het is niet echt een fijne stage helaas maar goed das iets anders. maar wel bedankt dat me zo kan helpen..
Netwerk/connectivity is inderdaad wat mij betreft een vak apart/specialisme in het "systeembeheer" landschap. Om dit goed te doen ben je zo ongeveer hier wel dagelijks mee bezig, mijn bedrijf (een MSP) heeft daarom ook netwerken echt als apart onderdeel neergezet.

Mocht je net iets technischer willen gaan, dan kan ik je deze blog aanbevelen :) https://www.cloudflare.co...ity/glossary/what-is-bgp/
Pagina: 1