Kozijn in dragende muur zolder verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:30
Hi,

Op de zolder krijgen we twee dakkapellen. Nu willen we daar liefst 2 kamers van maken.
Voorwaarde is dat er in ieder geval 1 vd 2 een volwaardige deur komt i.v.m. slaapkamer. De andere zal meer een werkkamer worden en zal een doorloop worden. Er is sowieso geen ruimte voor 2 volwaardige deuren naast elkaar.

Nu is de muur dragend waar het kozijn in zit. De gordingen en de nokbalk rusten beide hierop. Ook op de verdiepingen eronder staat de draagmuur op dezelfde plaats.
Precies boven het kozijn zit een betonnen latei die tussen de gordingen loop.

Huidige situatie met een deur in het midden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKGuoxTm_PLv1B6mQJeimNdYiU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLt3I1JfUiBKzPGmVNmVq0Rv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhVaweFuRI-jAkgjbNF7_CjTxHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwhtybeJod2OR31kGrSP4sOE.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik hier nog ergens specifiek rekening houden met de draagconstructie?
Waar ik zelf aan had gedacht is dat de latei moet sowieso worden opgevangen aan de uiteinden. Anders rust deze nergens meer op behalve op het kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:14

P_Tingen

omdat het KAN

Je hebt een deel wit gemaakt van de latei, moet die weg? Zo ja, waarom kan die niet blijven, dan heb je geen probleem toch? Situatie is me niet helemaal helder

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
P_Tingen schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:38:
Je hebt een deel wit gemaakt van de latei, moet die weg? Zo ja, waarom kan die niet blijven, dan heb je geen probleem toch? Situatie is me niet helemaal helder
Het witte gedeelte zou een volledige opening zijn, wel kozijn voor afwerking maar geen deur. Dan zou de latei nergens meer op rusten aan die kant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 16:34

Fe2O3

Ja das roest

Als de latei hoger ligt dan en deur is, zoals nu, waarom kan je niet 2 deurkozijnen realiseren onder die latei?

Foto?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Artopaper schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:22:
Moet ik hier nog ergens specifiek rekening houden met de draagconstructie?
Persoonlijk zou ik niet teveel gaan kloten in dragende constructies zonder constructeur.

Je zegt het zelf al, je gordingen liggen erop, je krijgt er 2 dakkapellen bij, er verandert nogal wat aan je dak.

Wat ik zou doen, maar ik doe dingen soms wat radicaler dan andere mensen:
Ik zou naar een constructeur gaan en kijken of de hele draagconstructie kan worden vervangen door iets wat minder in de loop zit. Dat kan bijvoorbeeld door een stalen portaal te laten maken dat de huidige draagmuur vervangt. Dan kan het zijn dat je wel 2 deuren naast elkaar kunt krijgen, maar bij beiden is er dan een punt vanaf gehaald. (Het portaal zal waarschijnlijk dan links en rechts ook een schuine hoek hebben). Een constructeur kan dat prima tekenen en dan kun je dat bij een staalbedrijf laten maken.
De uiteindelijk afscheiding kun je dan van gipsplaten of bouwblokken naar eigen smaak maken.

Op die manier kun je echt een stukje waarde toevoegen aan je zolder. Maar het kan ook prima te gek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
Fe2O3 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:50:
Als de latei hoger ligt dan en deur is, zoals nu, waarom kan je niet 2 deurkozijnen realiseren onder die latei?

Foto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rntuum8UKrFrJsLSd3xlwg60N9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfLTeTB1rcBWLGaeiSqRjc2n.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de huidige situatie. De afstand tussen de gordingen is 168 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 13:21
Begrijp ik nu goed dat je in plaats van deze deur die nu centrisch onder de latei zit in plaats daarvan 1 deur wil maken rechts en links ook een opening? Dan draagt die latei nergens meer op af en zweeft heel je nok. Hier zal je echt de krachten op een andere manier moeten opvangen, of ik begrijp je plan verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Haal de deur weg, zodat je enkel de opening over hebt, dan is je opening voor de ene ruimte klaar. Maak dan in je nieuwe wand een deur, klaar.
Trouwens, als je plant om iets van kasten te plaatsen in de kamers; zou je de wand ook deels kunnen maken als ingebouwde kast.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:11
kun je geen driehoek maken, daarmee bedoel ik de deur weg, en achter die deur schuin 2 deuren. Zie je ook weleens bij een achterom/poort met een smalle doorgang naar 2 tuinen.

/\
-

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30
Wij hebben in een soortgelijke situatie de latei in zijn geheel verwijderd en de nokgording laten rusten op een spantje dat liep van de bovenste twee gordingen in het dakvlak tot de nok. Dan ben je daaronder vrij om te doen wat je wilt. Mogelijk passen er dan wel 2 deuren?

In feite dus het bovenste deel van de dragende muur vervangen door een houten spant.

[ Voor 13% gewijzigd door decipherer op 30-04-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:46

DropjesLover

Dit dus ->

Artopaper schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:06:
[...]

[Afbeelding]

Foto van de huidige situatie. De afstand tussen de gordingen is 168 cm.
Is die muur echt dragend, of alleen de latei boven de deur.
Die loopt sowieso over de hele breedte tussen de spanten.

Mocht je het niet vertrouwen zou je volgens mij het zo kunnen maken dat je een paal zet onder het spant (en dus uiteinde latei) en dat dat de buitenste delen van het kozijn/kozijnen worden.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:14

P_Tingen

omdat het KAN

Fe2O3 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:50:
Ook met de foto erbij lijkt me dit nog niet zo'n gek plan; twee deurkozijnen dragen de latei. In het rechterkozijn plaats je een deur voor de slaapkamer, de linker laat je zonder deur. Evt nog een paal precies tussen de twee kozijnen voor extra draagkracht. Die steunt dan op de muur beneden en draagt de latei

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 16:34

Fe2O3

Ja das roest

Het is denk ik net niet breed genoeg voor 2 deuren

Maar is dat wel dragend voor het dak? Of alleen voor die prut die erboven zit? Hij lijkt namelijk onderbroken boven de deur, en, is soweiso ingezaagd? links van de deur.

Dum de dum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgUwqHA2XM3xUFDjWs3_fHzlzXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o13Yaq1znrLEyQd26pXlqRe8.jpg?f=fotoalbum_large

Jaren 60 huis?

Ik heb t zelf zo gedaan in hout (mijn 2 dakkapellen zijn qua breedte bijna helemaal huis. Tot 50cm van de buren). Oorspronkelijk ook stenen muur als tussenwand.
Hout genomen ivm flexibeler werken/leidingen in de muren kunnen verwerken.

Balken stutten
Stenen muur eruit (alles in big bags gedaan op zolder en dat met opengezaagd dak weg laten hijsen)
Liggende balk op de vloer gelegd (deze had ik wel in cement gelegd zodat t mooi aansloot op de muur eronder
Staanders onder de lagere gordingen
Horizontale balk op de lagere gordingen
En staander vanaf nokbalk op de horizontale balk

Daardoor had ik één groot vierkant gat waarin ik een nieuwe deur kon zetten waar ik maar wilde. Met t verdere houten frame voor het gips nog meer draagkracht gecreëerd natuurlijk. Kozijn is ook dragend.

Ik heb nog even constructeur gevraagd voor aanbevolen balkdikte voor het te maken vierkant. Ik ben daar iets onder gegaan trouwens ivm dat daar geen rekening werd gehouden met nog dragend kozijn/muurstaanders (ik heb ze goed strak gezet).
Nokbalk en gordingen met staanders eerst ook nog iets opgekrikt om de speling eruit te halen.
Alles met constructieschroeven aan elkaar gezet.

Edit: ik kon de foto"s nog vinden van t basisframe!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRuCjP3Juq7B_9JeyC27nacxH-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNcxe0M7xZCahv6Ka8uK7BGW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR5QpOAmHonck1V_oehv5mS2pjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3GQTZIHb3O8sECtLa3Er3HB.jpg?f=fotoalbum_large
Er zat links van de deur een ander deurtje naar een berghok. De gording aan die kant werd eigenlijk al niet echt meer gedragen sinds 1965...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PbRNw7pjNiQmw3sXhOt2ODhgtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hSDws8auBCJwjW6RHbu75BC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 30-04-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
Bedankt allen het meedenken!
Ik heb het e.e.a nog weggehaald om precies te kijken hoe de constructie nu in elkaar zit. Het is overigens geen betonnen latei maar een gemetselde met 24x7 bakstenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fFm0V_RgtJxHO-aylggr5WA2P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIxtWfKsYVS8lLfasW2LCpwU.jpg?f=fotoalbum_large

Idee wat ik nu heb is dan als volgt:

Opligger balk over de gehele breedte. Aan beide zijden een staander + in het midden een staander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuw2SVwbJoTOuJNnKeKBEiya6HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUJrqPrOswjkUl4QQevJ9r51.jpg?f=fotoalbum_large

Qua afmetingen zou ik als volgt komen;

Totale breedte te benutten: ~160cm. (strak gemeten 168cm)
Kozijn incl marge : 8cm
Deur: 73cm
Steunbalk midden die voor het muurtje + kozijn kan worden gebruikt: 10cm

Dan zou ik ~69cm over houden voor een doorgang met normale hoogte wat prima is voor een werkkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:36
Dan is het geen latei. Een latei heeft als functie om het kozijn te ontlasten. Gewoon wat steentjes metselwerk doet dat niet ;)

Ik vraag me überhaupt af of het wel een dragende muur is, maar goed. Het ontbreken van een degelijke latei wijst hierop, maar op de foto's lijkt een pvc-pijpje aan de onderzijde van de nokgording door de muur te lopen. Als dat zo is, dan rust de gording daar dus niet.

Jouw voorgestelde oplossing kan in ieder geval geen kwaad ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:44
Het is zeer waarschijnlijk wel degelijk een latei, Voorbeeld latei zoals in foto's OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51
Maar als ik het midden van de kamer een muur komt, kun je daar de nok mee opvangen ? De 2 gordingen kan je met een balk oid opvangen van boven naar beneden.

Maar dit is een forum advies en geen berekende constructie advies :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jan-man schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:24:
Maar als ik het midden van de kamer een muur komt, kun je daar de nok mee opvangen ? De 2 gordingen kan je met een balk oid opvangen van boven naar beneden.

Maar dit is een forum advies en geen berekende constructie advies :).
Tweakers is toch een geldig argument als je aanklopt bij de verzekering na het instorten van het dak?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1