Advies verdeler warmtepomp i.c.m. vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-05 20:06
Goede morgen

Net verhuisd en nu inmiddels een remeha hybride warmtepomp laten installeren. Nu vraag ik me wel af wat de juiste verdeler is.

De data:

- Hybride warmtepomp Remeha Elga ace 6kW
- Vloerverwarming beneden in gang, wc, woonkamer en keuken. (ongeveer 70 m2) (hartafstand onbekend)
- Oude Radiatoren beneden hangen er ook nog gewoon en zitten in de loop.
- Boven alleen Radiatoren
- Leidingen van 22mm gaan van de warmtepomp naar een open verdeler voor de radiatoren boven.
- Tevens 2 leidingen van 22mm die van de warmtepomp door een koof naar beneden gaan en onder de
vloer aftakken naar alle Radiatoren.
- Van bovenstaande 22mm is tevens een aftakking (ook 22mm) die naar de verdeler van de vloerverwarming
gaat.
- Deze verdeler beneden is uiteindelijk 15mm met pomp, maar is nog 22mm net voor de pomp.
- Er ligt 11400 wp panelen op het dak op west @ 60° dakhoek.

Nu kreeg ik tips van de instellateur dat de verdeler beneden beter vervangen kan worden door een open verdeler en 22mm. Op internet zie ik hier en daar advies dat er keuze is tussen gesloten met pomp en thermostaatkraan voor hybride OF helemaal open voor warmtepomp.

Zelf kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik een open verdeler met thermostaatkraan moet, maar dat lijkt niet gebruikelijk. Ik kan de stooklijn zelf bepalen en instellen dus dat scheelt.

De vorige bewoner heeft me verteld dat hij wel eens gekeken had of het met 40 °C op de radiatoren warm te krijgen was, en dat ging. Maar die had dus gewoon C.V. ketel en geregelde verdeler met pomp. (koud water bij mengen voor de vloer). Wat hij ook had was een flinke rekening elke maand.

Als het buiten koud is wil ik denk ik wel 40 °C op de radiatoren boven. Maar liever niet op de Radiatoren beneden. En zeker geen vloer van 40 °C. Dus voor boven moet de stooklijn wel een beetje stijl (niet te gek) maar voor de vloer moet de Delta-t eigenlijk juist zo klein mogelijk toch? En de vloer mag ook zeker niet te heet worden.

Ik kan natuurlijk de gesloten verdeler lekker laten zitten, en extra vermogen van die extra pomp voor lief nemen. Maar dan nog ben ik bang dat de radiatoren beneden op 40 °C uit gaan komen, de verwarming voor rekening gaan nemen, en mijn vloer dus niets meer doet.

Zelfs met een open verdeler met thermostaatkraan ben ik bang dat de vloer uiteindelijk bijverwarming wordt i.p.v. hoofverwarming. Als die thermostaatkraan namelijk gaat smoren, gaat er vanzelf meer water naar de radiatoren beneden en dat lijkt me niet wenselijk. Eigenlijk wil ik beneden alles op 20 to 25 ° C hebben en boven juist op 40 °C. (bepaald door de stooklijn).

Kan ik alles beneden verlagen met een thermostaatkraan tussen de 22mm leidingen die alles beneden voeden?
Misschien een thermostaatkraan toe voegen na de splitsing van de verdeler naar de Radiatoren beneden.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje te volgen is.

[ Voor 0% gewijzigd door Bandit1216 op 30-04-2025 09:34 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:15
Lees even dit topic.. Staat al een héleboel informatie in van mensen die in de vergelijkbare situatie zitten
(inclusief ondergetekende).

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Mijn tip: Ga naar die verdeler zonder pomp, stel de WP in op de lage temperaturen die je in je vloer wil.. Alles wat je hoger gaat doen dan wat eigenlijk nodig is voor je vloer kost je enorm veel efficiencyverlies van de warmtepomp.

Dan kun je beter ervoor kiezen om de oude radiatoren boven te vervangen voor exemplaren die beter overweg kunnen met LTV..
En ook daar hebben we een enorm topic over:

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Of gewoon simpel met wat PC fans eronder bouwen om forced ventilatie te creeren.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 23:14
tsja... je hebt eigenlijk net een jammere keus gemaakt met die hybride. want risico is dat je cv-ketel veel warmer water wil maken en dan is een pomp + menging in je vloerverwarming wel handig. maar als je de cv-ketel goed af kunt richten dan zou ik inderdaad zoals @BrainCrash aangeeft gewoon lekker een verdeler zonder pomp doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Ja, toch maar hybride gedaan omdat ik niets weet van hartafstand en omdat die gasten in den Haag elke keer de spelregels aan passen.

Het ding doet zoals het nu afgesteld is, alleen tapwater op gas.

[ Voor 20% gewijzigd door Bandit1216 op 30-04-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Ja idd, zoals @Fr33z aangeeft: het is wel een vereiste dat je de CV ketel hard kunt limiteren in de maximum aanvoer CV watertemperatuur.
Overigens is 40 graden water in de vloer niet iets wat grote problemen zou moeten veroorzaken hoor. Dat kan op zich prima, dus als dat je als maximale waarde in kan stellen, en hij zou het een keer bereiken, dan is dat niet direct problematisch.

Je wilt absoluut niet dat bij een pomploze verdeler de CV ineens besluit om water van 60 graden te gaan maken, maar 40 is dus niet direct een probleem.

hartafstand van de vloerverwarming had je makkelijk achter kunnen komen door met een warmtebeeldcamera naar de vloer te kijken. DIe kun je huren, iemand van het forum hier vragen, of zelfs voor een paar honderd euro kopen voor gebruik via je smartphone.. (hier hebben ze er ook een boel) Zelfs de aanschaf van zo'n instap dingetje is nog wel te verantwoorden als je voor de keuze staat om duizenden euros uit te geven aan een warmtepomp oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door BrainCrash op 30-04-2025 10:09 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 23:14
je denkstappen gaan uit van "40 graden water = 40 graden vloer" en dat is niet zo. Ik zou gewoon een mooie stooklijn van iets van 30-35C voor die hybride WP instellen. Dan je verdeler aanpassen naar pomploos. Verder de radiatoren en vloerverwarming gewoon op dezeflde aanvoertemp water geven en daar lekker je huis mee verwarmen. Je hoeft je geen zorgen te maken over of je radiatoren wel iets doen en je vloerverwarming niet meer. Dat maakt weinig uit.

als blijkt dat je echt te weinig warmte boven krijgt door die radiatoren met water van ~35C er in dan kun je daar ook nog dingen aan doen als radiator-boosters (ventilator) onder klikken.

edit: en weet je zeker dat die Elga WP nooit de cv-ketel er bij gaat roepen? want eerder was het met dat type hybride zo dat de standaard-instelling was om bij T-buiten < 3C uit te gaan en de cv-ketel bij te schakelen.

Mag ik vragen wat je op dit moment ongeveer betaalt voor een 6kW elga ace?

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 30-04-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:26
Wat betreft het leidingwerk: een tekening werkt beter dan 100 woorden :)

Een pomploze verdeler met thermostaat, zoals je schrijft, is niet heel handig: als de thermostaat sluit, moet alle flow door de radiatoren. Die zullen dan veel te weinig warmteafgifte hebben waardoor de warmtepomp gaat pendelen.

Met 70 m2 vloerverwarming heb je waarschijnlijk ruim voldoende afgiftevermogen om het huis warm te houden. Als je boven water van 35 graden door de radiatoren laat lopen, zal het daar misschien een graad of 2-3 koeler zijn dan beneden, vanwege het verschil in afgifte. Is dat een probleem voor jullie?

Ik zou nadenken wat uiteindelijk de gewenste eindsituatie is, en daar naar toe werken. De gewenste eindsituatie lijkt me in dit geval volledige lagetemperatuurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
marcop23 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:27:
Met 70 graden vloerverwarming heb je waarschijnlijk ruim voldoende afgiftevermogen
Huh?
Typo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:26
Euhhh, dat moesten vierkante meters zijn 8)7 Aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Tis bijna 10kEUR ex subsidie.

Het is wel een elga ace all in one. Dus niet meer 2 kasten naast elkaar, maar 2 achter elkaar. De WP zit aan de muur en is ongeveer 10 x 30 x 50 cm. Dat stelt echt geen ruk voor. Frampje met pomp en warmtewisselaar en wat klepjes. de rest isgebakken lucht. De ketel zit hier dan weer tegenaan en is dan ongeveer 20 x 30 x 50.

Quote:
"Een pomploze verdeler met thermostaat, zoals je schrijft, is niet heel handig: als de thermostaat sluit, moet alle flow door de radiatoren. Die zullen dan veel te weinig warmteafgifte hebben waardoor de warmtepomp gaat pendelen"

EnQuote

Ja, daar ben ik dus bang voor, hoewel die radiatoren ooit bemeten zijn, welliswaar op 50 tot 60 °C natuurlijk. Misschien geven ze dan niet "veel" te weinig af, maar wel te weinig. Samen gebruiken met de vloer lijkt me prima, maar dan zijn ze net zo warm als de vloer.

Ik zal eens kijken of die 50 ° C echt een hard lemiet is. Ik geloof het wel.

Ik zal eens trachten te tekenen. Op zich zou ik vrij gemakkelijk alle radiatoren benenen buiten spel kunnen zetten, maar dan zit ik weer met de bijkeuken en schuur.

Ik ben al lang blij dat jullie me snappen en zo het idee krijg dat ik geen totale poep praat. Ik heb eigenlijk zelfs het idee dat ik meer weet dan de adviseur die me dat ding verkocht heeft, want die wou de flow juist heel laag voor meer rendement. Toen ik zei van "je bedoelt toch lage delta-T voor hoog rendement want carnot en tweede wet themodynamica en NIET laag "debiet" ; keek hij me aan als een aap in een roestig horloge

Zo zit het nu zo ongeveer.(warm tapwater/meng keuken zit op de quooker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t7xBfLuJCrmG2-1L22oujfm02M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkLOpDkU1rhApqebt0DomDpr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08
Je wil een hoog debiet op lage temperatuur in een vloerverwarming en warmtepomp, je wil een (relatief) hoge temperatuur met laag debiet bij een radiator en CV.
Je zit met hybride, dus je moet op beide voorzien:
- grotere diameter leidingen is altijd beter, krijg je het vlot warm en suizen de leidingen niet dan is het ok. Lijkt hier geen probleem.
- Je kan hoge temperatuur krijgen, dus je hebt de mengverdeler nodig (enkel thermostaat zonder pomp werkt niet).
- Een inregelventiel is vooral om een te kleine leiding naar de CV/warmtepomp compenseren, lijkt hier geen probleem (maar als die er is kan die helpen om waterzijdig af te regelen).
- Radiatoren kan je buiten spel zetten door lage aanvoertemperatuur, bij grote warmtevraag (na koude nacht opwarmen) gaat aanvoertemperatuur omhoog en geven de radiatoren plots wel warmte. Kan handig zijn. Je kan ze dichtzettenoin de winter om te zien of ze weg kunnen.
- Je moet altijd een bypass-ventiel voorzien (kleine kost, waardevolle bescherming). Een radiator open laten staan is onzin.
- Die deltaT van je vloer, die kan je niet instellen. Dat is een gevolg van de massa, HoH, isolatie onder en boven de vv (parket of tegels), en hoeveel warmte er al in zit. Staat ook los van aanvoertemperatuur.
- Stookkosten van vorige eigenaar waren hoog: daar doe je ´niets´ aan met je verwarmingssysteem, daarvoor moet je isoleren, kierdichteb (en correct ventileren). Dat geeft ook flink meer comfort.
- Nee, je radiatoren en vloer gaan niet even warm zijn. Een vloerverwarming op temperatuur is enkele graden boven kamertemperatuur, dus vb 22°C bij aanvoer van 50°C; dan is de bovenkant van de radiatoren 50°C.
- Check ook eens hoe het zit met waterzijdig inregelen (via voetventiel of met voorinstelbare thermostaatkraan). Je kan wat ´spelen´ daarmee om de vloer meer of minder vermogen te geven (hoe meer de radiatoren dicht staan, hoe sneller je vloer opwarmt). Ook zou je de radiatoren boven meer open kunnen zetten (wat lagere deltaT) zodat ze meer warmte afgeven; thermostaatkraan helpt dan om gewenste temperatuur te behouden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
naftebakje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:11:
Je wil een hoog debiet op lage temperatuur in een vloerverwarming en warmtepomp, je wil een (relatief) hoge temperatuur met laag debiet bij een radiator en CV.
Je zit met hybride, dus je moet op beide voorzien:
- grotere diameter leidingen is altijd beter, krijg je het vlot warm en suizen de leidingen niet dan is het ok. Lijkt hier geen probleem.
- Je kan hoge temperatuur krijgen, dus je hebt de mengverdeler nodig (enkel thermostaat zonder pomp werkt niet).
- Een inregelventiel is vooral om een te kleine leiding naar de CV/warmtepomp compenseren, lijkt hier geen probleem (maar als die er is kan die helpen om waterzijdig af te regelen).
- Radiatoren kan je buiten spel zetten door lage aanvoertemperatuur, bij grote warmtevraag (na koude nacht opwarmen) gaat aanvoertemperatuur omhoog en geven de radiatoren plots wel warmte. Kan handig zijn. Je kan ze dichtzettenoin de winter om te zien of ze weg kunnen.
- Je moet altijd een bypass-ventiel voorzien (kleine kost, waardevolle bescherming). Een radiator open laten staan is onzin.
- Die deltaT van je vloer, die kan je niet instellen. Dat is een gevolg van de massa, HoH, isolatie onder en boven de vv (parket of tegels), en hoeveel warmte er al in zit. Staat ook los van aanvoertemperatuur.
- Stookkosten van vorige eigenaar waren hoog: daar doe je ´niets´ aan met je verwarmingssysteem, daarvoor moet je isoleren, kierdichteb (en correct ventileren). Dat geeft ook flink meer comfort.
- Nee, je radiatoren en vloer gaan niet even warm zijn. Een vloerverwarming op temperatuur is enkele graden boven kamertemperatuur, dus vb 22°C bij aanvoer van 50°C; dan is de bovenkant van de radiatoren 50°C.
- Check ook eens hoe het zit met waterzijdig inregelen (via voetventiel of met voorinstelbare thermostaatkraan). Je kan wat ´spelen´ daarmee om de vloer meer of minder vermogen te geven (hoe meer de radiatoren dicht staan, hoe sneller je vloer opwarmt). Ook zou je de radiatoren boven meer open kunnen zetten (wat lagere deltaT) zodat ze meer warmte afgeven; thermostaatkraan helpt dan om gewenste temperatuur te behouden.
toon volledige bericht
Oké. In dat geval kan ik de verdeler met pomp beter laten zitten en de boel gewoon eens goed waterzijdig in regelen. Leuk dat de instellateur dan open verdeler aanbeveelt. Ze bevelen ook aan om de boel gewoon dag en nacht op 20 te laten staan. Klopt dat dan wel?

De vloer is in ieder geval woest dik want de tegels van vroeger liggen er nog onder. Plus egaline + nieuwe pvc vloer. Wie dat gedaan heeft weet ik niet. De WC pot is daardoor zo laag dat je bijna op de grond zit, maar hij houdt denk ik veel vast en duurt lang om op te warmen.

De vorige bewoner had denk ik een hoge rekening omdat het ze weinig boeiden. De radiatoren waren bloedheet en de vloer koud.

Ik kon verder weinig zoals meten met warmtecamera, want ik wou in 2024 kopen voor de subsidie, maar kon wat lastig meten als het huis nog niet officieeel van mij was. Daarom kon ik me niet 100% voorbereiden

Maar zelfs met een open verdeler verdeler zou de vloer toch niet automatisch 22 graden zijn toch? Als het met 40 ° C naar zowel de radiatoren en nieuwe open verdeler zou gaan. Dan bepaalt de weg van minste weerstand toch gewoon wat wie waar wat krijgt? Dan nog lijkt me inregelen nuttig toch, want als je de radiatoren smoort, gaat het vanzelf de vloer in . Toch?

Als je met 40 de vloer in gaat en met 22 weer terug lijkt me niet ideaal toch? Je wil toch liever met 24 de vloer in en met 20 weer eruit? Maar toch 35 a 40 voor de radiators boven.

Of kan het best zijn dat het water in de vloer 35 is maar de vloer toch stiekem 22???

[ Voor 3% gewijzigd door Bandit1216 op 30-04-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Bandit1216 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:21:
[...]
Oké. In dat geval kan ik de verdeler met pomp beter laten zitten en de boel gewoon eens goed waterzijdig in regelen.
Ik zou toch dat topic waar ik in de vorige reactie naar link eens gaan doorlezen.
Heel veel mensen die het oneens zijn met deze conclusie...
Natuurlijk wil je niet die pomp laten zitten!
Je wilt je warmtepomp toch zo efficient mogelijk gebruiken?

Die verdeler met pomp stamt waarschijnlijk uit een CV systeem wat aanvoertemperaturen van 60-80 graden verwacht (ouderwets).. Precies wat je dus niet wilt of hebt met een WP.

De veruit grootste warmtevraag heb je op de benedenverdieping, via de vloerverwarming.
Daar wil je dus niet gaan knijpen, niet gaan bijmengen en een zo hoog mogelijke doorstroming mogelijk maken.

Je lijkt nu een conclusie te gaan trekken waarbij je je hele systeem gaat afstellen op de afgifte van de radiatoren op de bovenverdieping, als ik het goed lees.
Snap ik niet. Heb je die zo vaak aan dan? Waarom zouden die belangrijker zijn dan je hoofdverwarming van de BG?
Ik heb radiatoren op de bovenverdieping nooit aan (op de badkamer na dan.. maar ook daar vloerverwarming)

Verder is watertemperatuur natuurlijk iets heel anders dan vloertemperatuur.

Ik heb ook een hybride WP systeem. Daikin/intergas combi. Ook een op elkaar afgestemd systeem. Heb in de installateurs-instellingen via de thermostaat ingesteld dat het CV aanvoerwater nooit warmer mag worden dan 40 graden. Is een standaard limit-setting daarin, die los staat van de stooklijn. Dan is er geen risico.
Als je dat bij jou ook kunt (ik verwacht van wel met een op elkaar afgestemd modern systeem wat je hebt), dan is er geen reden om zo'n mengverdeler met pomp te laten zitten.
Hoef je ook niet te gaan klooien met bypass-systemen, immers kan je dan altijd voldoende debiet kwijt in je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Nou, ik trek nog geen conclusie. Maar ik dacht dat het water in de vloer 24 in 20 uit moest zijn om de vloer op 22 te hebben. Als dat een denkfout is, trek ik de verkeerde conclusie op een verkeerde aanname. Kamers boven zijn relatief belangrijk omdat ik pubers heb en zelf ook thuis werk op kantoor boven.

[ Voor 19% gewijzigd door Bandit1216 op 30-04-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Ik kan de max aanvoer af stellen in instellateur menu.(stond op 55 en heb ik nu op 40 gezet.) Helaas zie je dit niet weer in de stooklijn. Die blijft afgetopt op 55. Geeft niet echt het vertrouwen dat die waarde echt hard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Dat is inderdaad een denkfout ja.
Wat je omschrijft is een gemiddelde watertemperatuur van 22 graden.
Maar daarmee is de oppervlakte van de vloer bij lange na nog geen 22 graden.
Er zitten immers vele thermische overgangen in, en er is veel massa wat ook opgewarmd moet worden, en wat tegelijk ook zijn warmte-energie ook weer afgeeft aan de ruimte. (dat is het hele doel immers)

Tis wel wat lastig uit te leggen vind ik, maar aangezien je zelf ook thermodynamica-wetten opgegooid hebt verwacht ik wel dat je het idee wel moet kunnen snappen.
Ik denk dat deze hier van toepassing zijn:
Wikipedia: Wet van Fourier
Wikipedia: Warmteoverdracht

Je hebt te maken met thermische geleidingen, thermische massa, thermische (overgangs)weerstanden van en tussen de verschillende materialen in je vloer enz..
De warmte-energie moet getransporteerd worden vanuit het water in de slangen, naar het oppervlak van je vloer. Tegen de tijd dat de warmte-energie daar is aangekomen is de temperatuur natuurlijk al flink gedaald, want die energie is verdeeld van het kleine watervolume van de slangen, over de gehele dikte van de vloer.
Tegelijkertijd geeft het oppervlak van de vloer ook weer energie af aan de lucht op het moment dat de vloer warmer wordt dan de lucht erboven (er moet een delta-T zijn voor warmte-afgifte). De vloer kan dus nooit even warm worden als het water in de slangen want deze zal altijd direct tegelijkertijd ook energie afgeven aan de ruimte.
(behalve in het theoretische geval als de lucht-temperatuur dus even hoog geworden is als de watertemperatuur, en daarbij alle andere temperaturen zijn gestabiliseerd naar hetzelfde punt.. wat nooit zal voorkomen omdat de ruimte zelf ook de energie weer verliest naar buiten).

Omdat je liefst wilt hebben dat het water in de slangen ook nog wat energie kan afgeven aan de vloer aan het einde van de lus (dus voordat het terugkomt bij de verdeler), moet je dus ook zorgen dat er nog steeds een delta-T is tussen het water aan het einde van de loop, en de vloer daar. Dus dient ook daar het water nog warmer te zijn dan de omringende vloer.
En die vloer wil je daar op dat punt ook nog steeds warmer hebben dan de lucht, anders kan deze ook geen energie meer afgeven aan de lucht. Simpel gezegd: zelfs aan het einde van de lus wil je het water nog duidelijk warmer hebben dan de ingestelde ruimtetemperatuur. Dat kan dus bijvoorbeeld best nog 25 à 30 graden zijn op dat punt. (random getal).

20 graden water uitgaande temperatuur heb je dus totaal niks aan.. Dan kan er immers totaal geen energie meer afgegeven worden aan de ruimte omdat je een delta-T van nul hebt.
(uitgaande van een gewenste ruimtetemperatuur van 20 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Bandit1216 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:58:
Ik kan de max aanvoer af stellen in instellateur menu.(stond op 55 en heb ik nu op 40 gezet.) Helaas zie je dit niet weer in de stooklijn. Die blijft afgetopt op 55. Geeft niet echt het vertrouwen dat die waarde echt hard is.
Je kunt toch ook gewoon die stooklijn aanpassen en flink verlagen zodat die niet boven de 40 graden uit komt?
Sterker nog: dat MOET je ook gewoon doen, anders gaat alsnog de CV ketel bijstoken, wat je niet wilt..
Bij mij heb ik de stooklijn op een max. temperatuur staan van ergens rond de 34 graden of zo bij hele lage buitentemperaturen. In de normale gevallen, in het winterseizoen, is de watertemperatuur bij mij rond de 30-32 graden aanvoer geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandit1216
Kep er denk ik nog niet goed genoeg over na gedacht, maar ik snap je verhaal. Eigenlijk nu achteraf best logisch. Door vertraging kwamen die gasten uiteindelijk op de dag van verhuizing dus was nogal rommelig. Weinig tijd voor overdracht maar die stooklijn leek me zeker niet ingewikkeld. Die gast had hem op 15 voetpunt en 1.2 helling gezet, want meestal stond hij veel te hoog zei hij. Ik denk dat dat nog te hoog is eigenlijk. Voetpunt van 15 is standaard en hij deed alleen de helling omlaag.

De standaard voetpunt van 15 snap ik niet. Als het 20 C buiten is, staat de voet van de helling op 15. Stel dat de helling 1 is komt hij bij 18 buiten, op 17 aanvoer. Hoe de flip willen ze een huis verwarmen met water van 17 graden als het buiten 18 is???

Moet die voet dan niet op minimaal 25 aanvoer bij 20 buiten en de helling dan juist heel vlak?

Voetpunt van 25 en helling van 0,5 ofzo. Puur omdat hele verhaal hierboven.

Zelfs als het buiten 19 is en 0,0 straling want grijs weer, dus dichtbij die theoretische warmte overdrachloze situatie die nooit voor komt. Dan nog moet het water aan het eind van de loop met 20,1 terug komen om de vloer 20 te laten zijn. En dus met 25 erin ofzo. En dan nog doet de vloer dan alleen wat als de lucht daarboven >20 is. Omdat verhaal hierboven.

Begin ik het te snappen?

[ Voor 7% gewijzigd door Bandit1216 op 30-04-2025 22:08 ]

Pagina: 1