Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigLebowski
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-04 17:34
Hoi allemaal,

Ik woon en werk in Nederland (vast contract, één werkgever, normaal salaris). Voor het belastingjaar 2024 heb ik geen uitnodiging (aangiftebrief) van de Belastingdienst ontvangen om aangifte te doen.

Uit nieuwsgierigheid, zoals ik elk jaar doe (en soms krijg ik een paar euro terug), heb ik de simulator op hun website gebruikt, en daaruit kwam dat ik misschien ongeveer €300 zou moeten betalen.

Ik ben echter niet helemaal overtuigd van dat resultaat - mijn werkgever zegt dat alles correct is ingehouden, en op basis van mijn eigen berekeningen zie ik eigenlijk niet waar die €300 vandaan zou komen. Daarom aarzel ik een beetje om meteen aangifte te doen en te betalen, zeker omdat ik niet ben uitgenodigd om aangifte te doen.

Ik heb ook gebeld met de Belastingdienst om het te checken. Ze vertelden me dat ik, omdat ik geen uitnodiging heb ontvangen, geen boete zou krijgen als ik nu geen aangifte doe.

Ze gaven wel aan dat ik binnen de komende vijf jaar alsnog een brief kan krijgen (en dat ik dan het verschuldigde bedrag plus rente moet betalen), maar dat er geen boete volgt tenzij ik die brief negeer.

Toch wilde ik hier even vragen of iemand een soortgelijke ervaring heeft gehad - voor mij voelt de situatie namelijk een beetje ongewoon, en ik hoor graag hoe het bij anderen is gegaan.

In het kort:

1. Omdat ik geen brief heb gekregen, ben ik dan alsnog verplicht om aangifte te doen?

2. Als ik geen aangifte doe, is er iemand die later alsnog benaderd is voor een klein bedrag zoals dit?

3. Zo ja, hoe is dat gegaan?

Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen of advies!

Voor de duidelijkheid: ik wil graag het juiste doen - ik probeer alleen te begrijpen of ik hier proactief iets mee moet doen, of dat het normaal is om in zo’n geval gewoon af te wachten.

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:37
Dit heb ik ook eens meegemaakt. Zolang je geen brief ontvangt hoef je geen aangifte te doen.
Ik heb hier niks meer over gehoord.

Je hebt al wel gebeld met de belastingdienst :-) dus misschien krijg je nu wel een brief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Heb je andere jaren wel een brief gekregen? Wel even dubbelchecken dat er echt geen brief is gestuurd, ik neem aan dat je die via mijn.overheid.nl zou krijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08 17:33
Je kan gewoon inloggen op belastingdienst.nl, aangifte invullen en er voor kiezen om die e.v.t. op te slaan. Je krijgt al gelijk een schatting van de eindberekening met bijbehorende bedragen (meestal is de schatting ook het uiteindelijke bedrag wat je krijgt. Zolang je die niet ondertekend en verstuurd doet de belastingdienst niks. Wel staat de aangifte op hun server opgeslagen, mits hij het tussentijds opslaat.

Gewoon invullen en proberen.

Heb vaak genoeg gehad dat mijn moeder geen brief kreeg, maar mijn vader wel. Terwijl ze onder hetzelfde huishouden vallen. Maar ik vulde het altijd in, ook al was het bedrag soms nihil. De afgelopen jaren heb ik dit probleem niet meer gehad, omdat het bedrag minder dicht bij de aanslaggrens lag. Er geldt een aanslaggrens van €56.

[ Voor 27% gewijzigd door Monkeydancer op 29-04-2025 15:06 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mehdiii
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:54
1. Omdat ik geen brief heb gekregen, ben ik dan alsnog verplicht om aangifte te doen?
"Krijgt een (vermoedelijk) belasting- of inhoudingsplichtige geen uitnodiging dan is daarmee de kous niet af. Van hem wordt verwacht dat hij de inspecteur verzoekt om een uitnodiging uit te reiken als meer dan € 57 aan belasting is verschuldigd." Uit https://www.inview.nl/thema/1226

Formeel gezien moet je dus in actie komen als je weet (of redelijkerwijs kunt vermoeden) dat je belasting moet betalen. Als je dat niet doet, dan kan de fiscus (nog) een ambtshalve aanslag opleggen. Daarbij wordt je inkomen geschat, moet je alsnog belasting betalen én loop je het risico op een verzuimboete.

Hoewel de kans klein is dat je zonder uitnodiging wordt gecontroleerd, of in een later jaar nog wordt gecontroleerd, is het risico niet verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigLebowski
Bedankt voor alle reacties!
hhoekstra schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:39:
Dit heb ik ook eens meegemaakt. Zolang je geen brief ontvangt hoef je geen aangifte te doen.
Ik heb hier niks meer over gehoord.

Je hebt al wel gebeld met de belastingdienst :-) dus misschien krijg je nu wel een brief
Ze vroegen eigenlijk niet naar mijn gegevens en ik gebruikte toevallig mijn werktelefoon omdat die gekoppeld was met de Bluetooth van mijn auto!
F_J_K schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:56:
Heb je andere jaren wel een brief gekregen? Wel even dubbelchecken dat er echt geen brief is gestuurd, ik neem aan dat je die via mijn.overheid.nl zou krijgen.
Yep, ik heb vorig jaar een brief van ze gekregen met de uitnodiging om het in te dienen (uiteindelijk een paar euro teruggekregen), dus ze hebben mijn gegevens goed. Ook niets voor mij op mijnoverheid.
Monkeydancer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:01:
Je kan gewoon inloggen op belastingdienst.nl, aangifte invullen en er voor kiezen om die e.v.t. op te slaan. Je krijgt al gelijk een schatting van de eindberekening met bijbehorende bedragen (meestal is de schatting ook het uiteindelijke bedrag wat je krijgt. Zolang je die niet ondertekend en verstuurd doet de belastingdienst niks. Wel staat de aangifte op hun server opgeslagen, mits hij het tussentijds opslaat.

Gewoon invullen en proberen.

Heb vaak genoeg gehad dat mijn moeder geen brief kreeg, maar mijn vader wel. Terwijl ze onder hetzelfde huishouden vallen. Maar ik vulde het altijd in, ook al was het bedrag soms nihil. De afgelopen jaren heb ik dit probleem niet meer gehad, omdat het bedrag minder dicht bij de aanslaggrens lag. Er geldt een aanslaggrens van €56.
Yep dat is wat ik heb gedaan en waar ik de 300 euro vandaan heb! Heb het nog niet opgestuurd.
Mehdiii schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:43:
[...]

"Krijgt een (vermoedelijk) belasting- of inhoudingsplichtige geen uitnodiging dan is daarmee de kous niet af. Van hem wordt verwacht dat hij de inspecteur verzoekt om een uitnodiging uit te reiken als meer dan € 57 aan belasting is verschuldigd." Uit https://www.inview.nl/thema/1226

Formeel gezien moet je dus in actie komen als je weet (of redelijkerwijs kunt vermoeden) dat je belasting moet betalen. Als je dat niet doet, dan kan de fiscus (nog) een ambtshalve aanslag opleggen. Daarbij wordt je inkomen geschat, moet je alsnog belasting betalen én loop je het risico op een verzuimboete.

Hoewel de kans klein is dat je zonder uitnodiging wordt gecontroleerd, of in een later jaar nog wordt gecontroleerd, is het risico niet verwaarloosbaar.
Dat is uiteindelijk mijn grootste zorg - kan ik een boete krijgen in plaats van alleen maar vertragingsrente betalen als ze ooit contact met me opnemen? Want vertragingsrente is ongeveer 22-25 euro per jaar en misschien is dit allemaal een vergissing en ben ik niets verschuldigd (mijn werkgever zegt dat ze alles correct hebben berekend en dat het klopt), maar als ik een boete krijg omdat ik het niet heb ingediend nadat ik de simulator heb gebruikt en de 300 euro heb gezien, dan is dat een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BigLebowski schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:33:

Dat is uiteindelijk mijn grootste zorg - kan ik een boete krijgen in plaats van alleen maar vertragingsrente betalen als ze ooit contact met me opnemen? Want vertragingsrente is ongeveer 22-25 euro per jaar en misschien is dit allemaal een vergissing en ben ik niets verschuldigd (mijn werkgever zegt dat ze alles correct hebben berekend en dat het klopt), maar als ik een boete krijg omdat ik het niet heb ingediend nadat ik de simulator heb gebruikt en de 300 euro heb gezien, dan is dat een ander verhaal...
Tja, dan komt het er op aan wie je denkt dat er gelijk heeft. Je werkgever of de belastingdienst?

Als de software van de belastingdienst zegt dat je moet betalen dan zou ik persoonlijk die geloven en dus netjes aangifte doen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:17

Herman

FP ProMod
Moet ik aangifte inkomstenbelasting 2024 doen?
Als u een aangiftebrief van ons hebt gehad, moet u aangifte doen.

Hebt u geen brief gehad?
Dan moet u aangifte doen als u meer moet betalen dan de aanslaggrens. U kunt dit het beste zelf controleren. Log in op Mijn Belastingdienst(opent nieuw venster) en open uw belastingaangifte 2024. Vul de aangifte helemaal in, maar verstuur deze nog niet:

• Moet u € 57 of meer betalen? Doe dan zo snel mogelijk aangifte. Doe dit vóór 14 juli, anders kunt u een boete krijgen.
• Krijgt u € 19 of meer terug? Verstuur dan ook de aangifte.
Hebt u recht op inkomensafhankelijke regelingen (bijvoorbeeld toeslagen of gesubsidieerde rechtsbijstand)? En hebt u, uw partner of uw minderjarige kind(eren) meer dan € 36.952 (met fiscaal partner € 73.904) vermogen? Dan moet u altijd aangifte doen. Ook als u minder dan € 19 terugkrijgt of minder dan € 57 moet betalen.
Bron: https://www.belastingdien...ent/moet_ik_aangifte_doen
Dus; als je geen brief hebt ontvangen, dan moet je nog wel aangifte doen (volgens de Belastingdienst) want je moet meer dan EUR 57 betalen. Zo is het formeel.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:16

FreakNL

Well do ya punk?

jeroenkb schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:43:
[...]

Tja, dan komt het er op aan wie je denkt dat er gelijk heeft. Je werkgever of de belastingdienst?

Als de software van de belastingdienst zegt dat je moet betalen dan zou ik persoonlijk die geloven en dus netjes aangifte doen....
De werkgever doet een voorheffing. Die kan helemaal niet weten of jij moet bijbetalen of terug moet krijgen…

Dat weet alleen de BD.

Verder snap ik überhaupt niet dat je geen aangifte doet. Dat doe ik al trouw sinds ik werk. Ook toen ik nog in een huurhuis zat zonder eigen vermogen of aftrekposten.

Een simulator is het trouwens niet, het is gewoon de aangifte. Het is eigenlijk interessanter om uit te zoeken waarom je nu ineens 300 moet bijlappen. Maar daarvoor geef je te weinig info….

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 30-04-2025 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:30:
[...]

De werkgever doet een voorheffing. Die kan helemaal niet weten of jij moet bijbetalen of terug moet krijgen…

Dat weet alleen de BD.

Verder snap ik überhaupt niet dat je geen aangifte doet. Dat doe ik al trouw sinds ik werk. Ook toen ik nog in een huurhuis zat zonder eigen vermogen of aftrekposten.

Een simulator is het trouwens niet, het is gewoon de aangifte. Het is eigenlijk interessanter om uit te zoeken waarom je nu ineens 300 moet bijlappen. Maar daarvoor geef je te weinig info….
Ik ben niet de TS.... ;)

Verder eens met je dat TS gewoon aangifte moet doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:51
Soms is belastingaangifte doen ook verplicht als je geen aangiftebrief ontvangt van de Belastingdienst. Dat is zo als:

Je kunt weten dat je belasting moet bijbetalen.
Of als je toeslagen ontvangt en meer dan €36.952 (€73.904 als je samen bent) aan bezittingen hebt.
Je moet dan uit eigen beweging aangifte doen. Als je na 14 juli 2025 aangifte doet, mag de Belastingdienst je een boete geven.
Je moet dus aangifte doen, ja.

Wat is de reden om het niet te doen? Puur omdat jij vindt dat je niets zou moeten betalen omdat je werkgever als het goed is alles al heeft afgedragen? Toeslagen, vermogen, etc. heeft je werkgever niets mee te maken en hebben ook invloed op je belastingaangifte.

Dus niet moeilijk gaan zitten doen en gewoon invullen en versturen. Had je in de tijd van de simulator en het openen van dit topic al 3 kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:29
Sinds een aantal jaar zijn zowel de algemene heffingskorting als de arbeidskorting inkomensafhankelijk geworden, vanaf dat moment kan een werkgever alles goed doen, maar toch teveel of te weinig loonheffing inhouden. In de meeste gevallen zal dat dan gebeuren op het moment dat je een bijzonder tarief bestanddeel verloond krijgt, denk aan overwerk of vakantiegeld. Als werkgever moet je het loon van vorig jaar als basis gebruiken voor het belastingtarief dat je berekend, maar dat kan soms net vervelend uitkomen. € 300 is daarvoor wel een fors bedrag, maar zeker geen onmogelijkheid. Daarnaast kunnen er natuurlijk nog bepaalde privé zaken spelen waardoor de werkgever het niet weet.

Rond september gaat er meestal nog een tweede ronde aangiftebrieven de deur uit, dit betreft dan vaak werknemers waarbij de Belastingdienst de jaaropgave van de werkgever herrekend heeft en gezien heeft dat er nog bijbetaald of teruggekregen kan worden. De kans dat je met dit bedrag alsnog een brief gaat krijgen acht ik wel ergens rond de 90%. Je kan dat natuurlijk afwachten, je zal geen boete krijgen, maar als je het toch al weet dat het komt kan je het net zo goed nu gelijk regelen.

De kans dat je (terecht of onterecht) die € 300 in je zak kan steken acht ik vrij klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigLebowski
DCV191283 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:37:
Sinds een aantal jaar zijn zowel de algemene heffingskorting als de arbeidskorting inkomensafhankelijk geworden, vanaf dat moment kan een werkgever alles goed doen, maar toch teveel of te weinig loonheffing inhouden. In de meeste gevallen zal dat dan gebeuren op het moment dat je een bijzonder tarief bestanddeel verloond krijgt, denk aan overwerk of vakantiegeld. Als werkgever moet je het loon van vorig jaar als basis gebruiken voor het belastingtarief dat je berekend, maar dat kan soms net vervelend uitkomen. € 300 is daarvoor wel een fors bedrag, maar zeker geen onmogelijkheid. Daarnaast kunnen er natuurlijk nog bepaalde privé zaken spelen waardoor de werkgever het niet weet.

Rond september gaat er meestal nog een tweede ronde aangiftebrieven de deur uit, dit betreft dan vaak werknemers waarbij de Belastingdienst de jaaropgave van de werkgever herrekend heeft en gezien heeft dat er nog bijbetaald of teruggekregen kan worden. De kans dat je met dit bedrag alsnog een brief gaat krijgen acht ik wel ergens rond de 90%. Je kan dat natuurlijk afwachten, je zal geen boete krijgen, maar als je het toch al weet dat het komt kan je het net zo goed nu gelijk regelen.

De kans dat je (terecht of onterecht) die € 300 in je zak kan steken acht ik vrij klein.
Ja, mysterie opgelost denk ik: ik ben gepromoveerd in maart vorig jaar en ze hebben mijn salaris per 1 januari gebruikt om de ingehouden belasting te berekenen.

Ik zal het vandaag indienen en dan ben ik er klaar mee. Bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:29
BigLebowski schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:52:
[...]

Ja, mysterie opgelost denk ik: ik ben gepromoveerd in maart vorig jaar en ze hebben mijn salaris per 1 januari gebruikt om de ingehouden belasting te berekenen.

Ik zal het vandaag indienen en dan ben ik er klaar mee. Bedankt allemaal!
Dat ze het salaris per 1 januari hebben aangehouden is een wettelijke verplichting, wij passen het soms wel aan naar boven om dit soort nare verrassingen te voorkomen, maar heel officieel mag dat niet en moet je echt het salaris van vorig jaar aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 18:27
Misschien is er ingesteld dat de brief via mail of in jouw "Mijn Belastingdienst" staat.
Als je inlogt in Mijn Belastingdienst zie je of je aangifte moet doen of niet.

Ik denk dat als je eenmaal een aangifte hebt gedaan dat je dat elk jaar moet doen totdat je tussen 6 plankjes ligt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ollie_NL op 30-04-2025 12:17 ]

Pagina: 1