Hoe kookplaat verbruik uitlezen in HomeWizzard (of HASS)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 10:17
Hallo,

Ik wil graag mijn kookplaat uitlezen in Home Assistant, ik heb redelijke basiskennis van electra, er zijn 2 schakelaars die naar de kookplaat gaan via een 5 aderige kabel (1x aarde). Nu had ik op internet gevonden dat dit zou kunnen via kWh Meter 3-Fase van HomeWizard.
Ik heb een foto toegevoegd van de meterkast. Hoe kan ik deze het beste aansluiten op de kWh Meter 3-Fase?

Thanks alvast voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmbhzvCMP78SFAh0tmOipb2Po04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHsHSPohnYqy3pjQMFSkRGy3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:47
Dit is 2x 1 fase zo te zien en geen 3 fase. Bruin zwart is de fase, blauw grijs is waarschijnlijk nul. (Meten is weten). Maar als je het allemaal niet zeker weet vraag iemand die wel weet hoe het zit/werkt. (230 volt is gewoon gevaarlijk). Je kan eens googlen op kookgroep.

Concreet
Dus 2x 1 fase meter kopen en die waardes optellen in Homewizzard als dat kan.

[ Voor 5% gewijzigd door invoil op 29-04-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:43
De MKS 599 is een kookgroep dus 2 * 16A. Ik weet niet of je hier iets tussen mag zetten eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt op internet al iets gevonden, heb je daar een linkje bij?
Waarschijnlijk komt dat neer op 1 nul (blauw) aansluiten en 2 fases (bruin, zwart), de 3e fase blijft dan ongebruikt. Dat het technisch dezelfde fase is maakt niet uit.

Ook laat je foto niet de voedende kant zien, misschien kan daar een 1fase meter tussen (als die de stroom van de hoofdzekering aan kan).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.