Wij zijn bezig met offertes voor airco's in ons huis.
Woning
Het gaat om de volgende ruimtes:
* Woonkamer/keuken: 61m2, 159m3
* Werkkamer: 22m2, 57m3
* Slaapkamer (onder plat dak, sedum): 24m2, 62m3
Het huis is een drive-in hoekwoning, label A++. Tussen de werkkamer (begane grond) en woonkamer (eerste verdieping) zit een open trap. Alle ruimtes hebben buitenmuren op WZW en NW, met ramen op WZW.
Use-case
Doel is om zowel te koelen als te verwarmen. In de koudste tijd zal de vloerverwarming nog gebruikt kunnen worden (stadsverwarming).
De units in de werkkamer en slaapkamer zullen in praktijk niet tegelijk gebruikt worden. In werkkamer is de behoefde vooral verwarmen in de winter, in de slaapkamer koelen in de zomer.
Er wordt meerdere dagen per week thuis gewerkt in de werkkamer.
Opties
Installateur raadt aan:
* Optie 1: 2x 2.5kW + 5kW binnen units (Daikin Perfera/Stylish) + 8kw buiten unit (4MXM80A) (optie om later nog een airco in de andere slaapkamer te plaatsen)
* Optie 2: 2x 2.5kW + 5kW binnen units (Daikin Perfera/Stylish) + 6.8kw buiten unit (3MXM68A)
Als ik de vuistregels van 30W/m3 gebruik kom ik op:
Woonkamer/keuken: 159m3 -> 4.8kW -> 5kW unit
Werkkamer: 57m3 -> 1.7kW -> 2kW unit
Slaapkamer: 62m3 -> 1.9kW -> 2kW unit
Ik heb de installateur gevraagd voor de optie:
* 2x 2.0kW + 5kW binnen units + 5.2kW buiten unit (3MXM52A)
De 3MXM53A heeft hierin mijn interesse omdat ik uit de specs haal dat deze een betere efficientie zal halen, en een lager minimum vermogen heeft (vooral bij verwarmen).
Warmen
/f/image/HRhsabjcHZYldzsb7PyyaVFx.png?f=fotoalbum_large)
Koelen
/f/image/gyzajmzuE2wsItV8DguElbxV.png?f=fotoalbum_large)
De installateur blijft aanraden om ook bij deze opstelling voor de 3MXM68A te gaan. Zodat je naast de 5kW nog een andere unit vol-uit kan zetten met koelen.
Wat is wijsheid om als buiten unit te kiezen?
Woning
Het gaat om de volgende ruimtes:
* Woonkamer/keuken: 61m2, 159m3
* Werkkamer: 22m2, 57m3
* Slaapkamer (onder plat dak, sedum): 24m2, 62m3
Het huis is een drive-in hoekwoning, label A++. Tussen de werkkamer (begane grond) en woonkamer (eerste verdieping) zit een open trap. Alle ruimtes hebben buitenmuren op WZW en NW, met ramen op WZW.
Use-case
Doel is om zowel te koelen als te verwarmen. In de koudste tijd zal de vloerverwarming nog gebruikt kunnen worden (stadsverwarming).
De units in de werkkamer en slaapkamer zullen in praktijk niet tegelijk gebruikt worden. In werkkamer is de behoefde vooral verwarmen in de winter, in de slaapkamer koelen in de zomer.
Er wordt meerdere dagen per week thuis gewerkt in de werkkamer.
Opties
Installateur raadt aan:
* Optie 1: 2x 2.5kW + 5kW binnen units (Daikin Perfera/Stylish) + 8kw buiten unit (4MXM80A) (optie om later nog een airco in de andere slaapkamer te plaatsen)
* Optie 2: 2x 2.5kW + 5kW binnen units (Daikin Perfera/Stylish) + 6.8kw buiten unit (3MXM68A)
Als ik de vuistregels van 30W/m3 gebruik kom ik op:
Woonkamer/keuken: 159m3 -> 4.8kW -> 5kW unit
Werkkamer: 57m3 -> 1.7kW -> 2kW unit
Slaapkamer: 62m3 -> 1.9kW -> 2kW unit
Ik heb de installateur gevraagd voor de optie:
* 2x 2.0kW + 5kW binnen units + 5.2kW buiten unit (3MXM52A)
De 3MXM53A heeft hierin mijn interesse omdat ik uit de specs haal dat deze een betere efficientie zal halen, en een lager minimum vermogen heeft (vooral bij verwarmen).
Warmen
/f/image/HRhsabjcHZYldzsb7PyyaVFx.png?f=fotoalbum_large)
Koelen
/f/image/gyzajmzuE2wsItV8DguElbxV.png?f=fotoalbum_large)
De installateur blijft aanraden om ook bij deze opstelling voor de 3MXM68A te gaan. Zodat je naast de 5kW nog een andere unit vol-uit kan zetten met koelen.
Wat is wijsheid om als buiten unit te kiezen?