Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wij zijn bezig met offertes voor airco's in ons huis.

Woning
Het gaat om de volgende ruimtes:
* Woonkamer/keuken: 61m2, 159m3
* Werkkamer: 22m2, 57m3
* Slaapkamer (onder plat dak, sedum): 24m2, 62m3

Het huis is een drive-in hoekwoning, label A++. Tussen de werkkamer (begane grond) en woonkamer (eerste verdieping) zit een open trap. Alle ruimtes hebben buitenmuren op WZW en NW, met ramen op WZW.

Use-case
Doel is om zowel te koelen als te verwarmen. In de koudste tijd zal de vloerverwarming nog gebruikt kunnen worden (stadsverwarming).
De units in de werkkamer en slaapkamer zullen in praktijk niet tegelijk gebruikt worden. In werkkamer is de behoefde vooral verwarmen in de winter, in de slaapkamer koelen in de zomer.
Er wordt meerdere dagen per week thuis gewerkt in de werkkamer.

Opties
Installateur raadt aan:
* Optie 1: 2x 2.5kW + 5kW binnen units (Daikin Perfera/Stylish) + 8kw buiten unit (4MXM80A) (optie om later nog een airco in de andere slaapkamer te plaatsen)
* Optie 2: 2x 2.5kW + 5kW binnen units (Daikin Perfera/Stylish) + 6.8kw buiten unit (3MXM68A)

Als ik de vuistregels van 30W/m3 gebruik kom ik op:
Woonkamer/keuken: 159m3 -> 4.8kW -> 5kW unit
Werkkamer: 57m3 -> 1.7kW -> 2kW unit
Slaapkamer: 62m3 -> 1.9kW -> 2kW unit

Ik heb de installateur gevraagd voor de optie:
* 2x 2.0kW + 5kW binnen units + 5.2kW buiten unit (3MXM52A)

De 3MXM53A heeft hierin mijn interesse omdat ik uit de specs haal dat deze een betere efficientie zal halen, en een lager minimum vermogen heeft (vooral bij verwarmen).

Warmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GENjcjCZMbKyr2SUVEi2IFwuTGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRhsabjcHZYldzsb7PyyaVFx.png?f=fotoalbum_large

Koelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8ZfACuyL_-kVbv_IUaz9pz8_s0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gyzajmzuE2wsItV8DguElbxV.png?f=fotoalbum_large

De installateur blijft aanraden om ook bij deze opstelling voor de 3MXM68A te gaan. Zodat je naast de 5kW nog een andere unit vol-uit kan zetten met koelen.

Wat is wijsheid om als buiten unit te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welk verwarm/koelgedrag verwacht je te kunnen doen? Nachtverlaging en snel opstoken (of het koelequivalent, pas terugkoelen als het oncomfortabel wordt?)

Verwacht je ooit de stadsverwarming af te sluiten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
2 dingen:

Wil je het in de zomer altijd 21°C hebben, of wil je gewoon koel kunnen werken, wat ook 24°C met lagere luchtvochtigheid kan zijn? En heb je fatsoenlijke zonwering?

Hoe minder de zon doet en hoe lager de eisen, hoe minder je vermogen je echt moet hebben. Een 2,5kW unit doet al een hoop. Die trekt actief de warmte je huis uit, waardoor je 's-ochtends al koel begint. Een 5kW binnenunit is echt wel een bak die flink staat te blazen bij 5kW.

Bij het verwarmen moet je ook bedenken hoeveel vermogen het is. Er zijn maar weinig huizen die een WP van meer dan 9kW hebben en dit is voor jou extra. Een CV ketel is ook 'maar' 24kW en die staat ook niet volgas te draaien in een normaal huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 10:56
Jou eigen idee is idd voldoende , je hebt ze niet tegelijk aan en dan moet je vooral kijken naar het minimale vermogen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Door het thuiswerken verwacht ik dat de airco de "hele tijd" aan staat. Doel is om in de slaapkamer op max 23*C uit te komen, verwacht voor de andere ruimtes eigenlijk hetzelfde qua temperatuur.

Er is op alle ramen zonwering:
* Slaapkamer: screens (automatisch)
* Woonkamer/werkkamer: zonnescherm. Merk dat we deze wel minder gebruiken, Voornamelijk doordat deze bij wind steeds dicht moet.

Qua verbruik was afgelopen 12 maanden ~15Gj voor verwarmen (werkkamer+woonkamer). Volgens de koevlaasformule kom ik dan op (15 * 32.68) * 8 / 1650 = 2.4kW benodigd vermogen.

Van stadsverwarming af is wel een wens in de toekomst. Maar het Daiking multi+ systeem lijkt mij te krap (zie alleen de 4MWXM52 als mogelijke buiten unit). De 5MWXM68 is misschien dan ook interessant.
We hebben ook niet echt een plek voor een L/W warmte pomp binnen unit voor vloerkoeling (enkel in de berging, ver weg van de stadsverwarming afleverset en verdelers).

Edit:

[ Voor 4% gewijzigd door xantus op 29-04-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 10:56
Je hebt ze nooit allemaal aan op vol vermogen aan dus daar hoef je niet naar te kijken . Als je er het vaakst maar 2 aan hebt kunnen die wel gewoon voluit . Voluit is qua verbruik ook niet gewenst , je kunt ze het best op 'low' hele dag laten pruttelen.

Ook stijgt warmte op ( werkkamer naar woonkamer ) en koude lucht zakt van ( slaapkamer naar woonkamer ) dus die xx52 is prima . Je 15Gj verwarmen is zeer laag dus betekend dat de isolatie goed is .

Die installateur smeert je uiteraard de grotere zwaardere duurdere aan zodat hij nooit gezeur krijgt in wat voor tochthol dan ook . Een 3.5kw is voor jou woonkamer is ook prima zolang je begrijpt dat hij dan langere tijd aan blijft.
Pagina: 1