Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:10
Ik ben recent verhuist en kom er nu achter dat ik een 3x40a aansluting heb. Is het verstandig om deze te laten verlagen naar 3x25a gezien de toenname op het net en elektrische apparatuur de komende jaren?

Recent is er een wartempomp geinstalleerd (huis is gasloos). Dit voor verwarmen.
Daar komen op korte termijn 40 panelen (455wp) bij. Eventueel komen er nog een aantal airco’s (2x 5,3kWh en 1x 2,3kWh) voor verkoelen in de zomer. Tevens rijden wij elektrisch en zal er een laadpaal worden opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:23
STIMPPYYY schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:35:
Ik ben recent verhuist en kom er nu achter dat ik een 3x40a aansluting heb. Is het verstandig om deze te laten verlagen naar 3x25a gezien de toenname op het net en elektrische apparatuur de komende jaren?

Recent is er een wartempomp geinstalleerd (huis is gasloos). Dit voor verwarmen.
Daar komen op korte termijn 40 panelen (455wp) bij. Eventueel komen er nog een aantal airco’s (2x 5,3kWh en 1x 2,3kWh) voor verkoelen in de zomer. Tevens rijden wij elektrisch en zal er een laadpaal worden opgehangen.
Dat ligt er denk ik vooral aan of je de vrijheid hebt te kiezen wanneer je de auto oplaadt en met welke snelheid. Als je met 32A wil kunnen laden, dus is die 3x40 geen overbodige luxe. Als je de ruimte hebt om (met een load-balancing laadpaal) je opladen uit te smeren en te doen wanneer je ander verbruikers niet tegelijkertijd actief zijn, dan heb je aan 3x25 echt wel genoeg.

Ik heb een grote (1100 m3) all-electric woning, met alleen alleen al in de keuken iets van 25 kW aansluitvermogen (verdeel over drie fases, inclusief 3 fase kookplaat), bij de bouw gekozen voor 3x35 en eigenlijk alleen tijdens het (met 16A) laden van de EV kwam ik wel eens boven de 25A op één van de fases.

Inmiddels een thuisaccu geplaatst, geen EV meer en gekozen naar 3x25 te gaan, want dat scheelt toch 1400 per jaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:35:

Het kapen van andermans topic is niet netjes.

De vraag die je hebt zul je zelf veel verder moeten uitwerken. Je moet per fase bepalen wat je nodig hebt tegelijkertijd. Dat kunnen wij niet voor jou doen met de summiere info die je geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

nieuwe vraag die oude TS niet helpt -> nieuw topic :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Voor normaal huishoudelijk gebruik is 3x25 meestal zat, zolang alles een beetje goed verdeeld is.
Als je het zeker wil weten kan je voor een paar tientjes een P1 meter kopen (homewizard) om je verbruik in te zien.
Voor verbruik los per fase inzien heb je volgens mij wel de Energy+ licentie nodig. (1 euro per maand)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:23
De meeste huizen kunnen prima toe op 3x25A ook als ze full electric zijn.

De bottleneck kan ontstaan op een piekmoment als je auto wil laden als je thuis komt, er gekookt wordt, ovens aanstaan en de warmtepomp zijn legionellerun doet. daarvoor zijn loadbalancers, je auto gaat dan even minder hard laden en zo blijf je binnen je 25A.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

Wuursj

want worst is al bezet

Direct aanvragen bij je netbeheerder en gaan.
Niet laden tijdens het koken (loadbalancer of handmatig), eventele andere piek momenten buiten de kook-tijd plannen, een goede verdeling over de fases maken en je bent er.
De electricien die dat laatste komt doen, heb je zo terug verdiend (als het al nodig is).

Ik neem aan dat die 40 PV panelen achter een 3 fase omvormer komen te hangen? Dan blijft dat ook onder de 25A, ook als je zelf niks verbruikt.

De 25A hoofdzekeringen zijn doorgaans C-karakteristiek en kunnen wel even nog wat boven de 25A leveren voor ze afslaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Wuursj op 29-04-2025 11:06 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
De mods hebben een apart topic aangemaakt, dank daarvoor.

Ik zie inderdaad meer in load balancing dan om structureel 1500 per jaar extra te betalen.

Heb een kennis die bij Liander werkt en die geeft aan dat een verzwaarde aansluiting tegenwoordig niet zo eenvoudig te verkrijgen is
als consument. Aangezien alles naar elektrisch gaat twijfel ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Wuursj schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:03:
Direct aanvragen bij je netbeheerder en gaan.
Niet laden tijdens het koken (loadbalancer of handmatig), eventele andere piek momenten buiten de kook-tijd plannen, een goede verdeling over de fases maken en je bent er.
De electricien die dat laatste komt doen, heb je zo terug verdiend (als het al nodig is).

Ik neem aan dat die 40 PV panelen achter een 3 fase omvormer komen te hangen? Dan blijft dat ook onder de 25A, ook als je zelf niks verbruikt.

De 25A hoofdzekeringen zijn doorgaans C-karakteristiek en kunnen wel even nog wat boven de 25A leveren voor ze afslaan.
Klopt, zonnepanelen worden 3 fase aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:26
Ik zou vooral naar het financiele verschil kijken.
Wat kost 3x40A vs 3x25A ?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

Wuursj

want worst is al bezet

GarBaGe schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:49:
Ik zou vooral naar het financiele verschil kijken.
Wat kost 3x40A vs 3x25A ?
Bij Liander is dat 1870 vs 454 euro per jaar, geen kattenpis voor iets dat niet nodig is.
Er is dus aardig wat budget om onder de 25A per fase te blijven :)

Zonder electrische auto ben ik met een all-electric huis nog nooit in de buut geweest van de ~18kw(!) die je tot je beschikking hebt met 3x25. En laat een electische auto nou juist goed te regelen zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

STIMPPYYY schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:44:
De mods hebben een apart topic aangemaakt, dank daarvoor.

Ik zie inderdaad meer in load balancing dan om structureel 1500 per jaar extra te betalen.

Heb een kennis die bij Liander werkt en die geeft aan dat een verzwaarde aansluiting tegenwoordig niet zo eenvoudig te verkrijgen is
als consument. Aangezien alles naar elektrisch gaat twijfel ik nog.
Alles wat je in de TS beschrijft kan je prima doen op 3x25A. Verwacht je de komende jaren nog 10 airco's te gaan plaatsen of waarom twijfel je toch nog? Of ben je van plan de warmtepomp op vol vermogen je huis te laten opwarmen om tegelijkertijd met de airco's het weer af te koelen?

Een 25A hoofdzekering knalt er ook niet uit bij 25,01A, daar zit nog een aardige marge in.

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 29-04-2025 14:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Bedankt. Meer in de zin van, heb het nu en betaal 300 euro om te verlagen, voor de zekerheid een check.

Andere vraag, kom er na een half jaar pas achter. Had dit niet tijdens de verkoop vermeld moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:25
Ja, load balancing op de laadpaal en niks aan de hand. Draai zelf ook zo.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:15

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Eventueel kan een thuis-accu je systeem ook nog tijdelijk verhogen in capaciteit. Stel je wilt koken + warmtepomp + oven + vaatwasser + droger + wasmachine perse tegelijk kunnen draaien zonder omkijken...een bijv 10kwh thuisaccu kan vaak tussen de 5 en 10KW vermogen leveren, op die manier kan je op piekmomenten dus boven de 3x25A uitkomen qua verbruik en toch deze aansluiting houden.

Ik zou geen moment twijfelen en asap verlagen naar 3x25A.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:54:
Bedankt. Meer in de zin van, heb het nu en betaal 300 euro om te verlagen, voor de zekerheid een check.

Andere vraag, kom er na een half jaar pas achter. Had dit niet tijdens de verkoop vermeld moeten worden?
Heb jij bij de verkoop van je vorige woning expliciet vermeldt welke elektriciteitsaansluiting je hebt? Er zijn wel meer woningen met zwaardere aansluiting. Vaak niet nodig, maar echt bijzonder is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zou de aansluiting verkleinen.

Laat ik zo zeggen, ons huis is all electric met warmtepomp (max verbruik ~2,5kW) een granny charger PHEV (2,5kW max) en ovens + inductie kookplaat, we draaien prima op 3x25A. Ik zie wel wat dagen voorbij komen dat we toch wel wat uitschieters op 1 fase hebben naar ~5,5kW maar dat is korte duur en er mag in principe 5,75kW doorheen.
Wel heb ik de meterkast goed in kaart gebracht en bewust verbruikers op specifieke groepen gezet om niet in de problemen te komen. Dus niet de warmtepomp + kookplaat + oven + auto op dezelfde fase, maar warmtepomp + kookplaat fase 1, kookplaat + oven fase 2, auto fase 3.

Overigens hadden we eerst een jaartje 3x35A en hield ik het bij in Domoticz om zeker te zijn dat het goed ging en later af te schalen. Dat kon makkelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 29-04-2025 15:31 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:18

SpamLame

niks

Ik iig niet, niet aan gedacht op koop en verkoop.
Daarnaast onderzoeksplicht. Een simpele vraag aan de makelaar danwel bewoner, bij bouwkundig installatierapport, danwel netbeheerder had je een antwoord kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Heb de aanvraag zojuist verzonden voor het verlagen naar 3x25a. Verwachte datum voor uitvoering is rond juli. Hopelijk ga je vanaf aanvraagdatum minder betalen.

Kosten zijn rond de 280 euro, maar die heb je er al na 2 maanden uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
paar antwoorden opje vragen:
Nee dit is niet iets wat expliciet gemeld moet worden bij verkoop ofzo dus daar kun je niks mee

Nee je gaat niet minder betalen vanaf de aanvraagdatum. Je gaat minder betalen vanaf het moment dat de fysieke wijziging is doorgevoerd en je daadwerkelijk een aansluiting met lager vermogen hebt liggen. Tot die tijd zou je er theoretisch dat hogere vermogen uit kunnen trekken en dus betaal je daar gewoon voor.

wees blij dat je het nu ontdekt en niet na het eerste volle jaar want het kost gewoon ~120 euro/maand extra :-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Thanks. Zag het inderdaad. Volgende week maar eens vragen of ze niet ergens een gaatje kunnen vrijmaken. Staat nu op midden juni.
Pagina: 1