Quooker: grotere boiler of alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een Quooker Combi+E systeem en dat is een 7 liter kokendwaterboiler met bijpassende mengkraan. De bouwers van de woning hebben er in 2022 echter voor gekozen om geen warmwaterleiding aan te laten leggen naar de keuken, wat ervoor zorgt dat in 20-30% van de gevallen wij bij wat meer dan gemiddeld af te wassen tegen koud water aanlopen en we weer ±20 min moeten wachten voor de boiler opgewarmd is.

Los van het feit dat het erg jammer is dat in een huis met warmtepomp en 400L voorraad aan warm water hier geen voordeel uit gehaald wordt in de keuken, zoeken we wel naar een oplossing.

Nu heb ik een installateur over de vloer gehad die ernaar gekeken heeft en die geeft aan dat het een enorme uitdaging wordt omdat de keuken midden in het huis zit en er geen loze ruimte ergens is. Ook loopt de vloerverwarming onder de keukenkastjes door en dus is de kans groot dat er iets geraakt wordt. Conclusie was dus dat zonder een aantal lelijke gaten én risico op het uiteindelijk moeten afbreken van de halve keuken het gewoon niet makkelijk gaat worden. Ik heb daarom gezegd: dat gaat mij te ver.

En dus zoeken we een alternatief. Ik had gehoopt dat Quooker een grotere boiler zou hebben, maar alles lijkt 1 maat te zijn. Ook heb ik bij alternatieven gekekene, maar dat lijkt ook niet beter. Grohe Red is 5,5 liter en daarnaast heb ik alleen voor mij onbekende merken voorbij zien komen met ook nergens meer dan 7 liter.

Ik gok zelf dat 10-12 liter voldoende is voor ons 99% van de tijd voldoende warm water te hebben.

De installateur gaf nog aan dat er een hot fill boiler tussen geplaatst kan worden, bijv. van 10 liter. Dat levert wel een extra kastje. En aangezien we nu een Quooker Fusion kraan hebben en het liefst ook een kraan willen met flexibele/uittrekbare kop, zaten we al te denken aan het vervangen van het geheel. Ander merk is dan ook goed, zolang het maar (gevoelsmatig) een betrouwbaar merk is, ik wil niet voor B spul gaan zeg maar.

Kortom: zijn er misschien 3rd party boilers die een Quooker boiler kunnen vervangen of merken die wel grotere boilers hebben? Zo niet, wat zou dan de beste en netste oplossing zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meest voor de hand liggend, is gebruik maken van een vaatwasser en niet meer met de hand afwassen?

(en dat bedoel ik serieus).

Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat er geen warmwaterleiding naar je keuken loopt. De 7 liter kokend water uit een quooker is dan meer dan voldoende voor regulier gebruik.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je zou ook iets minder heet kunnen afwassen, dan doe je langer met dezelfde hoeveelheid Quooker water.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik herken je probleem totaal niet. In 8 jaar tijd in ons huidige huis heb ik misschien 2x gehad dat de warm-watervoorraad op was terwijl ik toch meer warm water nodig had.
Sowieso is 7 liter kokend water genoeg voor zo'n 15 liter warm water.

Bedenk je ook even wat het betekent als je wel die warmwater-leiding naar de keuken laat aanleggen: voor alle keren dat je de warme kraan open draait gaat er dan warm water stromen richting je keuken, maar in 80% van de gevallen heb je de kraan al weer dicht voordat dat warme water gebruikt kan worden. Dat betekent dus dat daarna zowel je quooker als je warmtepomp weer wat koud water moet gaan opwarmen!

Iets zuiniger doen met warm water, vaatwasser meer gebruiken (ja, dat is echt zuiniger dan met de hand afwassen!). Je kunt misschien het mengventiel nog wat kouder afstellen zodat er minder heet water uit de quooker gebruikt wordt en je er dus langer plezier van hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Vloris op 29-04-2025 09:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

De Quooker heeft geen enkel probleem met hotfill. Je zou een 5 of 10 liter boilertje in serie kunnen zetten met de Quooker. Overigens hier ook een Combi en alles handafwas. Met een beetje watermanagement komen we er meestal wel. Afwassen in een teiltje, niet alles spoelen onder een lopende kraan enz.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:48
Gedragsverandering.

Wij hebben 10 liter warm water in de keuken en dat gaat prima. Nooit spoelen met heet water.
Pan afspoelen in het vieze water voor je een nieuwe bak pakt. Etc. Bedenk een goede routine.
Echt, het lukt gemakkelijk.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:38:
Meest voor de hand liggend, is gebruik maken van een vaatwasser en niet meer met de hand afwassen?

(en dat bedoel ik serieus).

Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat er geen warmwaterleiding naar je keuken loopt. De 7 liter kokend water uit een quooker is dan meer dan voldoende voor regulier gebruik.
We gebruiken de vaatwasser ook voor zoveel mogelijk, maar er zijn dingen die er niet schoon in worden zoals herbruikbare rietjes (ja, die gebruiken de kinderen erg vaak, borsteltje nodig om ze schoon te krijgen), dingen die niet geschikt zijn voor de vaatwasser vanwege ofwel het formaat ofwel omdat ze zo licht zijn dat ze zich omkeren bij de eerste waterstraal en dus niet schoon worden en/of er vuil water juist in gaat verzamelen, denk aan drinkbekers en lunchboxen. En pannen vind ik wisselend: de niet-anti-aanbak pannen voor je aardappelen/pasta/groenten zijn prima te doen, maar we zijn gestopt met anti-aanbak koekenpannen erin doen want dat leverde erg slechte ervaringen op op de langere termijn. Na een paar maanden ging de anti-aanbaklaag loslaten, bij het bakken moest je veel meer boter of olie gebruiken, etc. En ja, we hebben pannen vervangen voor andere exemplaren/merken, maar sinds we gestopt zijn weer terug bij de oude omdat we het zat waren ze steeds te vervangen en nu doen we alweer meer dan 2 jaar met de huidige koekenpannen en wok.

Het is ook echt alleen wanneer we dus veel pannen met name hebben en/of drinkbekers en lunchboxen. Wat we nu natuurlijk doen is verdelen, maar soms wil je eigenlijk gewoon alles in één keer kunnen doen, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:39:
Je zou ook iets minder heet kunnen afwassen, dan doe je langer met dezelfde hoeveelheid Quooker water.
Dat doen we al, en ook zorg ik dat de kraan niet heel hard loopt maar zachtjes en als we bezig zijn met een pan die je eerst helemaal 'insmeert' voordat je hem afspoelt zetten we de kraan even uit.

Toch is het op een gegeven moment gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Noutie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:50:
Gedragsverandering.

Wij hebben 10 liter warm water in de keuken en dat gaat prima. Nooit spoelen met heet water.
Pan afspoelen in het vieze water voor je een nieuwe bak pakt. Etc. Bedenk een goede routine.
Echt, het lukt gemakkelijk.
Dat hebben we al toegepast, want ik merkte tov ons vorige huis dat we inderdaad de kraan maar hard lieten lopen en veel onnodig warm water verbruikten. Echter, we zitten nu oprecht op het punt dat de kraan op het minimale van wat wij acceptabel vinden zit qua warmte én stroom en nog is het niet voldoende in sommige gevallen.

Voor de goede orde: ±80% van de keren is het zeker genoeg hoor, maar soms heb je gewoon veel vaat, zeker ook wanneer je visite hebt en dat hebben wij om het weekend sowieso.

Daarom heb ik ook een jaar gewacht hiermee om eerst even aan te kijken hoe of wat, want we wonen er sinds vorig jaar. Zoals gezegd: de gedragsverandering heeft plaatsgevonden.

En ja, misschien zijn wij uitschieters, maar we lopen er nu eenmaal wel tegenaan.

[ Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-04-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Los van alle goedbedoelde reacties omtrent vaatwasser/gedragsverandering/etc: zijn er kokendwaterkranen met 10L boilers of zelfs meer te verkrijgen?

Of als we naar hot-fill boilers gaan kijken, is er dan een bepaald merk die aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:46:
De Quooker heeft geen enkel probleem met hotfill. Je zou een 5 of 10 liter boilertje in serie kunnen zetten met de Quooker. Overigens hier ook een Combi en alles handafwas. Met een beetje watermanagement komen we er meestal wel. Afwassen in een teiltje, niet alles spoelen onder een lopende kraan enz.
Thanks! Ja bij ons is het ook "meestal wel", maar wij vinden het persoonlijk gewoon vervelend dat we toch in zeg 2 weken tijd er 1/2/3x tegenaan lopen dat we het niet redden. Soms is het ook net niet, maar omdat je het niet aan ziet komen, de Quooker geeft niet aan dat je nog 1 liter te gaan hebt of nog 5 min bijv, is het ook telkens toch een verrassing en moet je laten staan waar je net mee bezig bent. Dat is het dus met name.

Spoelen doen we ook met koud water. Hoe wij het doen: borden, bestek, bekers, etc gaan de vaatwasser in nadat ze met koud water afgespoeld zijn. Pannen, drinkbekers en lunchboxen spoelen we ook met koud water af en wassen we dan met warm water, waarbij ik bij grotere dingen als pannen en ovenschalen de kraan uitzet zodra ik aan in het insmeren ben met afwasmiddel. Juist omdat de kraan binnen 2-3 sec warm water geeft en niet onnodig de voorraad op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:13:
[...]

Dat doen we al, en ook zorg ik dat de kraan niet heel hard loopt maar zachtjes en als we bezig zijn met een pan die je eerst helemaal 'insmeert' voordat je hem afspoelt zetten we de kraan even uit.

Dan bedacht ik me nog 1 mogelijke oplossing. Staat de temperatuur van de boiler op zijn hoogst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:40:
[...]

Dan bedacht ik me nog 1 mogelijke oplossing. Staat de temperatuur van de boiler op zijn hoogst?
Goede vraag, hoe weet of controleer ik dat?

En aansluitend: ik neem aan dat het wel 100C (±) moet zijn voor het kokend water deel ervan, toch? Want doordat we de Quooker hebben, hebben we de waterkoker in dit huis nooit neergezet, voor thee bijv.

Edit: ik heb de installatiehandleiding erbij gepakt en ik zie nergens iets wat in te stellen is los van het mengventiel.

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-04-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-04 17:41
Hier ook 10 liter warm water (60gr) via hotfill boiler in keukenkastje. Werkt al meer dan 25 jaar perfect.
Gaat prima, als je weet dat je niet oneindig veel water hebt. Zou geen risico's willen lopen op (vloer) schade /lekkages. Dan maar eerst het gedrag aanpassen en over een tijdje evalueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:49:
[...]

Goede vraag, hoe weet of controleer ik dat?

En aansluitend: ik neem aan dat het wel 100C (±) moet zijn voor het kokend water deel ervan, toch? Want doordat we de Quooker hebben, hebben we de waterkoker in dit huis nooit neergezet, voor thee bijv.

Edit: ik heb de installatiehandleiding erbij gepakt en ik zie nergens iets wat in te stellen is los van het mengventiel.
dat zit inderdaad in het mengventiel. Die kan op max 60 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:25
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:25:
[...]

Thanks! Ja bij ons is het ook "meestal wel", maar wij vinden het persoonlijk gewoon vervelend dat we toch in zeg 2 weken tijd er 1/2/3x tegenaan lopen dat we het niet redden. Soms is het ook net niet, maar omdat je het niet aan ziet komen, de Quooker geeft niet aan dat je nog 1 liter te gaan hebt of nog 5 min bijv, is het ook telkens toch een verrassing en moet je laten staan waar je net mee bezig bent. Dat is het dus met name.

Spoelen doen we ook met koud water. Hoe wij het doen: borden, bestek, bekers, etc gaan de vaatwasser in nadat ze met koud water afgespoeld zijn. Pannen, drinkbekers en lunchboxen spoelen we ook met koud water af en wassen we dan met warm water, waarbij ik bij grotere dingen als pannen en ovenschalen de kraan uitzet zodra ik aan in het insmeren ben met afwasmiddel. Juist omdat de kraan binnen 2-3 sec warm water geeft en niet onnodig de voorraad op te maken.
Op basis van die uitleg lijkt het voor mij dat je afwast onder een open/lopende kraan in plaats van de spoelbak met water te vullen en daar het grootste deel van je afwas in te doen. Klopt dat? Want in dat geval lijkt dat ook wel een mogelijke winst te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicKip
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-04 13:05
Ik snap niet helemaal hoe je teveel vaat kan hebben als je ook de vaatwasser gebruikt... Het klinkt alsof je toch echt iets verkeerd doet.

@thunderfury Haalt al een mooie oplossing aan, in een bak gaan afwassen en niet onder de lopende kraan. Onder de lopende kraan is gewoon zonde want het meeste water gaat relatief schoon de afvoer in op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:17
Hoe belangrijk is het kokend water? Zo niet dan kun je overwegen om het geheel te vervangen voor een doorstromer. Dan heb je onbeperkt warm water en geen voorraad om warm te houden en verwarm je dus alleen wat je afneemt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
EpicKip schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:10:
Ik snap niet helemaal hoe je teveel vaat kan hebben als je ook de vaatwasser gebruikt... Het klinkt alsof je toch echt iets verkeerd doet.

@thunderfury Haalt al een mooie oplossing aan, in een bak gaan afwassen en niet onder de lopende kraan. Onder de lopende kraan is gewoon zonde want het meeste water gaat relatief schoon de afvoer in op die manier.
Ik heb dat toch uitgelegd? Pannen, drinkbekers, lunchboxen, etc. We zijn een gezin van 4 en hebben nu eenmaal vaat die ik niet in de vaatwasser kan of wil doen om uiteenlopende redenen en met visite en grote etentjes loopt het al helemaal de spuigaten uit. Kunnen we het alsjeblieft daarbij laten en op mijn daadwerkelijke vraag ingaan? Of gewoon niet reageren is ook een optie, he?

Sorry dat ik even ietwat bot reageer, jij bent nu de gebeten hond realiseer ik me ook, maar dit voelt een beetje alsof jij in het auto topic vraagt wat de beste stationwagen is en ik jou continu ga lopen vertellen dat je aan een Aygo genoeg hebt. Verschillende mensen, verschillende wensen.

Misschien ben ik vervuilender dan gemiddeld op dit gebied, maar ik wil wel gewoon comfortabel leven en wonen en simpelweg niet 20 minuten moeten wachten om de rest af te kunnen wassen. Ja ik let ook op waar ik kan besparen, maar het feit dat ik al gasloos ben, warmtepomp heb, 28 zonnepanelen, 2 EV's, een thuisbatterij wil laten installeren en de bewateringscomputer voor de tuin van de vorige bewoners uit heb gezet en het handmatig doe wanneer het nodig is en niet omdat het zo geprogrammeerd is, ben ik al verder dan gemiddeld in Nederland. Die paar liters extra warm water in de keuken is gewoon een wens van ons, mijn vrouw denkt er net zo over, het is gewoon bloedirritant niet door te kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:54:
[...]

dat zit inderdaad in het mengventiel. Die kan op max 60 graden.
En wat zou dan de oplossing zijn waar je aan dacht? Die lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:22:
Hoe belangrijk is het kokend water? Zo niet dan kun je overwegen om het geheel te vervangen voor een doorstromer. Dan heb je onbeperkt warm water en geen voorraad om warm te houden en verwarm je dus alleen wat je afneemt.
Laat ik het zo zeggen: we hebben nu de waterkoker opgeborgen omdat we de Quooker hebben, dus in die zin belangrijk. Maar het zou ook misschien bespreekbaar zijn met mijn vrouw om die weer tevoorschijn te halen. Mij is het om het even, al snap ik het gemak van de Quooker en dat er niet een extra apparaat ruimte inneemt op het aanrecht.

Ik zal eens gaan zoeken wat een doorstromer inhoudt. Zou die dan ook niet ertussen geplaatst kunnen worden? Als warmwater aanvoer en dat de Quooker zoals hij ontworpen is met de Combi+E die wij hebben alleen het eerste warme water geeft en de doorstromer het daarna overneemt? Dat is namelijk het idee met een normale warmwaterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:36
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:25:
Ik heb dat toch uitgelegd? Pannen, drinkbekers, lunchboxen, etc. We zijn een gezin van 4 en hebben nu eenmaal vaat die ik niet in de vaatwasser kan of wil doen om uiteenlopende redenen en met visite en grote etentjes loopt het al helemaal de spuigaten uit. Kunnen we het alsjeblieft daarbij laten en op mijn daadwerkelijke vraag ingaan? Of gewoon niet reageren is ook een optie, he?
Tja, het is gewoon nogal bijzonder dat jij vraagt om een hotfill aan te sluiten op een Quooker terwijl de meeste mensen juist opties zoeken om die hotfill eraf te halen.

Ik heb bij aanleg van de keuken ook geen warmwaterleiding aangelegd en doe alles met de quooker. Eerst met hetzelfde plonsje water alles even af/voorspoelen en dan 1x water tappen om alle vaat te doen; ik denk dat ik nog nooit in de buurt van de maximale inhoud gekomen ben.

Ik weet dus echt niet wat je allemaal doet met dat warme water maar heel efficient lijkt het niet en ik sluit me aan bij alle eerdere posters die je het antwoord gaven dat je niet wil horen :P

Alternatief1: reguliere (grotere) boiler neerzetten en accepteren dat je geen kokendwaterkraan meer hebt.
Alternatief2: voor die paar keer per jaar dat inhoud quooker niet voldoende is de waterkoker uit het kastje pakken

Optie 2 lijkt me het meest voor de hand liggend. De moeite die dat kost helpt wellicht nog met de eerste optie zijnde gedragsverandering :>

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 29-04-2025 12:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:27
Als het niet zo vaak gebeurt kan je dan niet gewoon even een pan met water op je inductieplaat zetten. Met behulp van de boost stand heb je in korte tijd een flinke hoeveelheid water.

Dan hoeft er ook niks op de schop en heb je ook geen last van stilstandsverliezen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Alternatief 3: een tapkraan op de boiler van je warmtepomp. Ik heb een klein (bij)keukentje naast het vat van mijn warmtepomp staan in de schuur.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:26:
[...]

En wat zou dan de oplossing zijn waar je aan dacht? Die lager zetten?
Ja, als je die lager zet dan komt er minder heet water uit je kraan en doe je dus langer met die 7 liter van 60 graden. Maar je bent er al zuinig mee dus dat zal niets uithalen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@assje Dat begrijp, maar na 2/3 posts daarover is het wel genoeg lijkt mij. ;) Ik weet het ook niet waarom wij zo afwijken van wat jullie als normaal beschouwen: de gedragsverandering is er al geweest, het water loopt langzaam en gevoelsmatig op rond de 45C, ik heb namelijk het mengventiel al eens in het midden (50C) afgesteld en het water kan heter dan we daadwerkelijk gebruiken, dus vandaar de 45C gevoelsmatig. Afspoelen doen we koud, bij pannen of andere grote dingen die ingesmeerd moeten worden doen we dat met de kraan uit.

Maar als voorbeeld: van de week nog 4 pannen, 1 ovenschaal, 3 lunchboxen, 3 fruitboxen en 3 doppers/air ups bovendelen (flessen zelf gaan wel de vaatwasser in). Red jij dat op deze manier wel dan? Uit mijn hoofd kwam ik ergens bij de fruitboxen met koud water te zitten en moest ik dus nog 4/5 items later afwassen. Want ik krijg zelf juist het idee dat 'jullie' alle pannen en ovenschalen in de vaatwasser stoppen, maar daar zijn wij dus mee gestopt (zie mijn eerdere post).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:39:
Red jij dat op deze manier wel dan?
Dat lijkt me wel want ik doe niets met stromend warm water. Afspoelen doe ik ofwel met koud water of als het vette zooi is neem ik een beetje warm water in de grootste pan of wasbak en spoel ik alles daarmee voor wat voorgespoeld moet worden.

Daarna tap je een bak met water en doe je alle vaat met dat water (glazen eerst, pannen als laatst). Stel het is een keer kerstdiner geweest dan moet je misschien het water halverwege een keer verversen maar dan ben je onderhand ook lang genoeg bezig dat die boiler weer vol zit.

Ik maak meestal ook een sopje om de tafels enzo mee af te doen in een pan of ander object dat al voorgespoeld is maar nog afgewassen moet worden. Broodtrommels gaan doorgaans allemaal in de vaatwasser; die kunnen overal bovenop.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 29-04-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:36:
Alternatief 3: een tapkraan op de boiler van je warmtepomp. Ik heb een klein (bij)keukentje naast het vat van mijn warmtepomp staan in de schuur.
Help me even te begrijpen wat je dan precies hiermee bedoelt?

We hebben een bijkeuken en daar zit een kraan die wél op de warmwatervoorziening van de WP is aangesloten (net zoals de rest van het huis uiteraard). Daar kan ik warm water pakken al duurt dat juist wel ik gok ±20-30 sec voordat ik warm water heb, staat namelijk niet pal naast het vast met warmwater maar een paar meter verderop.

En ja, wij zouden daar ook kunnen afwassen voor het resterende deel, incidenteel ook gedaan, maar het gaat ons om het gemak en het comfort wat we nu in ±20% van de gevallen in de keuken net wat missen. Vaak gaat het goed en is het toereikend, maar soms net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:44:
Help me even te begrijpen wat je dan precies hiermee bedoelt?
Daar naar toe lopen en een emmer warm water halen wanneer je een grote vaat hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@MooDyBLueS Vette pannen vegen we altijd eerst uit met keukenpapier. Dan komt dat vet ook niet in de afvoer terecht, beter voor afvoer en milieu.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:36
Is een kleine boiler voor de quooker niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:22:
Inmiddels opgezocht en kwam deze tegen, dus ik snap het concept. Elektrisch verwarmen van het wat wat er doorheen stroomt.

Als ik het goed begrijp zorgt dit wel voor juist meer stroomverbruik. Waar een warmtepomp een COP van zeg 4-5 heeft, een Quooker van om en nabij de 1 volgens mij, is dit eerder ruim onder de 1 zo te zien. Wat ook logisch is gezien wat het doet.

Dus ik zie het wel als oplossing, juist omdat het bij ons puur voor die 20% van de gevallen is dat we het net niet redden, maar dan zou ik wel de Quooker eerst al het warme water willen laten geven. Dan vraag ik me alleen af waar in het hele circuit de doorstromer dan geplaatst moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 16:00
@assje Dat begrijp, maar na 2/3 posts daarover is het wel genoeg lijkt mij. ;) Ik weet het ook niet waarom wij zo afwijken van wat jullie als normaal beschouwen: de gedragsverandering is er al geweest, het water loopt langzaam en gevoelsmatig op rond de 45C, ik heb namelijk het mengventiel al eens in het midden (50C) afgesteld en het water kan heter dan we daadwerkelijk gebruiken, dus vandaar de 45C gevoelsmatig. Afspoelen doen we koud, bij pannen of andere grote dingen die ingesmeerd moeten worden doen we dat met de kraan uit.

Maar als voorbeeld: van de week nog 4 pannen, 1 ovenschaal, 3 lunchboxen, 3 fruitboxen en 3 doppers/air ups bovendelen (flessen zelf gaan wel de vaatwasser in). Red jij dat op deze manier wel dan? Uit mijn hoofd kwam ik ergens bij de fruitboxen met koud water te zitten en moest ik dus nog 4/5 items later afwassen. Want ik krijg zelf juist het idee dat 'jullie' alle pannen en ovenschalen in de vaatwasser stoppen, maar daar zijn wij dus mee gestopt (zie mijn eerdere post).
Was je dan af onder de stromende kraan? Of gebruik je een wasbak waar je warm/heet water in doet zoals @assje aangeeft? Wij hebben ook een Quooker, maar als ik wat dingen met de hand af moet wassen dan pak ik wat water in de wasbak en was daar in af. Daar gaat maar een paar liter en dan kan je makkelijk een paar dingen in af wassen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 02:17
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:30:
[...]

Laat ik het zo zeggen: we hebben nu de waterkoker opgeborgen omdat we de Quooker hebben, dus in die zin belangrijk. Maar het zou ook misschien bespreekbaar zijn met mijn vrouw om die weer tevoorschijn te halen. Mij is het om het even, al snap ik het gemak van de Quooker en dat er niet een extra apparaat ruimte inneemt op het aanrecht.

Ik zal eens gaan zoeken wat een doorstromer inhoudt. Zou die dan ook niet ertussen geplaatst kunnen worden? Als warmwater aanvoer en dat de Quooker zoals hij ontworpen is met de Combi+E die wij hebben alleen het eerste warme water geeft en de doorstromer het daarna overneemt? Dat is namelijk het idee met een normale warmwaterleiding.
Volgens mij mag een doorstromer alleen koud water als invoer en zijn die niet gemaakt om aan te sluiten op een warme leiding. Of er slimme oplossingen zijn die parallel werken weet ik niet, dit is niet mijn vakgebied.

Overigens heb ik zelf geen waterkoker meer maar een heet water dispenser. Daar komt met 1 druk op de knop 200 milliliter water uit voor een kopje thee. Begint min of meer direct te lopen. Wel een extra apparaat op je aanrecht.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 10:04

Croga

The Unreasonable Man

Maar als voorbeeld: van de week nog 4 pannen, 1 ovenschaal, 3 lunchboxen, 3 fruitboxen en 3 doppers/air ups bovendelen (flessen zelf gaan wel de vaatwasser in). Red jij dat op deze manier wel dan?
Yup. Easy peasy. 4 pannen afwassen (warm spoelen, kraan dicht, met vaatwasmiddel borstelen, heet afspoelen. Minder dan een liter per pan nodig), ovenschaal even te weken zeggen, rest allemaal in de vaatwasser. 3 minuten werk en de vaatwasser maakt dat allemaal netjes schoon zonder er water in te laten staan.

Waarom zou je lunchboxen, fruitboxen en dopper onderdelen met de hand doen? Ik zie daar de zin niet echt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Croga schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:57:
[...]
Waarom zou je lunchboxen, fruitboxen en dopper onderdelen met de hand doen? Ik zie daar de zin niet echt van.
Omdat het niet schoon wordt in de vaatwasser, en omdat de vaatwasser met 2 volwassenen en 2 kinderen meestal toch wel helemaal vol zit met de overige afwas van een dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Ik doe de broodtrommels juist regelmatig met de hand omdat de vaatwasser niet iedere dag draait en we anders niet genoeg trommels hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:48:
[...]

Inmiddels opgezocht en kwam deze tegen, dus ik snap het concept. Elektrisch verwarmen van het wat wat er doorheen stroomt.

Als ik het goed begrijp zorgt dit wel voor juist meer stroomverbruik. Waar een warmtepomp een COP van zeg 4-5 heeft, een Quooker van om en nabij de 1 volgens mij, is dit eerder ruim onder de 1 zo te zien. Wat ook logisch is gezien wat het doet.

Dus ik zie het wel als oplossing, juist omdat het bij ons puur voor die 20% van de gevallen is dat we het net niet redden, maar dan zou ik wel de Quooker eerst al het warme water willen laten geven. Dan vraag ik me alleen af waar in het hele circuit de doorstromer dan geplaatst moet worden?
Was ook het eerste waar ik dacht, dit is een situatie voor een doorstromer.
Doorstromers hebben een COP van 1, hebben geen stilstandsverlies, zijn technisch eenvoudig en kosten niet veel. Maar hebben wel een stevige elektrische installatie nodig. De in NL gebruikelijke grens van 16A / 3,6kW per fase is best wel laag voor een doorstromer.
Dat zie je al aan de Stiebel DEM3 die je hebt gevonden. Die levert maar water van 35C. Wil je meer dan kom je op een DEM7 mits je twee fasen in keuken hebt.

Kortom, doorstromer is ideaal voor deze situatie, maar je met wel een 3-fase aansluiting in de keuken hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Vloris schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:58:
Omdat het niet schoon wordt in de vaatwasser, en omdat de vaatwasser met 2 volwassenen en 2 kinderen meestal toch wel helemaal vol zit met de overige afwas van een dag.
Als het niet schoon wordt in de vaatwasser moet je een andere vaatwasser aanschaffen.
En ja, als je vaatwasser vol zit moet je hem mischien 2 keer per dag draaien. Such is life. Maar dat is niet de reden die TS aan geeft.

En zelfs dan; die dingen kunnen gewoon in een bakje water, daar hoeft geen stromend water bij te komen kijken. Dus zelfs als dat de reden is dan is dat nogsteeds makkelijk binnen de 15! liter afwastemperatuur water te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:34
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:48:
[...]

Je Quooker en dit apparaat zijn beide COP 1, is wordt immers geen warmte van buiten toegevoegd aan het systeem. Het lijkt me dat je deze doorstroomer voor de cooker kunt plaatsen, die wordt dan gevoed met water van (bijvoorbeeld 30c) je cooker zal dat dan nog wel wat verder verwarmen en voila; onbeperkt warm water.

De stroom die het kost om dit 30c warme water te maken heeft je cooker niet nodig om het water op te warmen dus het lijkt me dat deze oplossing niet voor veel extra verbruik zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:30
buiten de oplossingen die al aangedragen zijn, zou je ook kunnen kijken om de mengkraan iets kouder te zetten. Je hebt geen warm water van 60-70 graden nodig, wat kouder is ook prima. Dan heb je door een betere mengverhouding wat langer beschikking over warm water, maar van een iets lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Lees dit

TimoDimo in "Kan de Quooker PRO3 VAQ ook op een heet water kraan?"

even. Kan een Quooker wel hot-fill gevoed worden?

[ Voor 48% gewijzigd door Prisma16 op 29-04-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45
Jou link maakt een nieuwe bookmark aan 8)7

Ik denk dat je het volgende wilde delen? Kan de Quooker PRO3 VAQ ook op een heet water kraan?

[ Voor 18% gewijzigd door NESFreak op 29-04-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
NESFreak schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:27:
[...]

Jou link maakt een nieuwe bookmark aan 8)7

Ik denk dat je het volgende wilde delen? Kan de Quooker PRO3 VAQ ook op een heet water kraan?
Klopt, dank, link aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:32

JanB

Het ken rotter !!!

Volgens mij heb je sowieso geen hotfill boiler nodig, er komt immers geen warm water je keuken in. Vullen met de Quooker heeft geen zin, want dan komt de boiler tussen de boiler van de Quooker en de kraan in te zitten en verlies je volgens mij de kokend water functionaliteit.

Als de Quooker met warm water gevuld kan worden, zou je een boiler vóór je Quooker kunnen plaatsen.

Of gewoon 20 minuten wachten tot je wel weer warm water hebt, even onthaasten.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
Is het nodig om een continue oplossing te hebben voor iets wat niet zo extreem veel voorkomt?
Ik zou denken aan een doorstroomverwarmer voor de quooker (als je een aparte kring daar kan beschikbaar maken), met een schakelaar zodat je die enkel inschakelt op de momenten dat je weet dat je tekort zal komen. Doe dit niet met een boiler, lauw water opslaan is een slecht idee.

Maar persoonlijk weet ik niet waarom je een vette pan niet met een laagje water op het fornuis opzet, of even een pan water op het fornuis aan de kook brengt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Weet niet of het bestaat maar eigenlijk zou je een mengventiel hebben wat 1 voorkeurs bron heeft voor warm (Quooker) + backup aansluiting (buffer vat) als de voorkeursbron koud wordt.

Dan heb je best of both worlds. Met electronica kan het maar of er een mechanische oplossing is weet ik niet.

Enige waar je goed over na moet denken is doorstroming in de warm water leiding omdat je die relatief weinig gebruikt/spoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:05:
[...]

Als het niet schoon wordt in de vaatwasser moet je een andere vaatwasser aanschaffen.
En ja, als je vaatwasser vol zit moet je hem mischien 2 keer per dag draaien. Such is life. Maar dat is niet de reden die TS aan geeft.

En zelfs dan; die dingen kunnen gewoon in een bakje water, daar hoeft geen stromend water bij te komen kijken. Dus zelfs als dat de reden is dan is dat nogsteeds makkelijk binnen de 15! liter afwastemperatuur water te passen.
Dit blijft wel het primaire ding, ik snap dat je je vette pan liever gewoon los afwast (al ook hier zou ik aanraden eerst met keukenpapier het ergste eraf te halen). Maar je flesjes en lunchtrommeltjes kunnen prima natuurlijk in een teiltje oid. Dat zal de grootste winst zijn tov constant de heet water laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-04 15:21
als stroomverbruik je niets uit maakt, ruimte er genoeg is in je keukenkastje en je je comfort wilt behouden kun je ook een "gewone" keukenboiler naast je quooker plaatsen. als je de uitgang van de gewone boiler dan als hotfill aansluit op je quooker dan heb je al snel 10 liter extra warm water. dat zou je probleem oplossen. je moet dan alleen een extra groep aanleggen voor de keukenboiler, en genoeg ruimte in je kastje hebben.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:41

FreakNL

Well do ya punk?

jvanderkroon schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:35:
Als het niet zo vaak gebeurt kan je dan niet gewoon even een pan met water op je inductieplaat zetten. Met behulp van de boost stand heb je in korte tijd een flinke hoeveelheid water.

Dan hoeft er ook niks op de schop en heb je ook geen last van stilstandsverliezen.
Dit vind ik een prima out-of-the-box alternatief! Beste reactie tot nu toe. Daarop voortbordurend; voor die enkele keer kun je ook ff een flinke waterkoker pakken :)

Verder kan ik je niet helpen want ik ben lekker ouderwets met mijn CV dus ik heb dit probleem niet… Maar ik snap @MooDyBLueS wel, wij wassen pannen bijvoorbeeld ook niet in de vaatwasser. En je hoeft je niet te verontschuldigen, pannen niet in de vaatwasser doen is JUIST goed voor het milieu. Overigens nog een tip: Doppers snel de deur uitdoen (maar is offtopic dus zelf ff Googlen).

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 29-04-2025 16:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

FreakNL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:53: Overigens nog een tip: Doppers snel de deur uitdoen (maar is offtopic dus zelf ff Googlen).
offtopic:
Zeker even googlen inderdaad. Vooral ook het stuk over de certificeringsinstantie die keer op keer bewijst dat het onderzoek wat tot de conclusie "dopper = slecht" heeft geleid aperte onzin was en met slechte onderzoeksmeethoden gedaan.

Niks mis met dopper. Niet meer dan met andere flessen in ieder geval en zeker niet de problemen die Kassa aangehaalt heeft zonder gedegen onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:53:
[...]

Dit vind ik een prima out-of-the-box alternatief! Beste reactie tot nu toe. Daarop voortbordurend; voor die enkele keer kun je ook ff een flinke waterkoker pakken :)
Echter TS wil stromend heet water. Anders had hij ook ergens ander een pannetje heet water kunnen vullen.
pc_freak1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:32:
als stroomverbruik je niets uit maakt, ruimte er genoeg is in je keukenkastje en je je comfort wilt behouden kun je ook een "gewone" keukenboiler naast je quooker plaatsen. als je de uitgang van de gewone boiler dan als hotfill aansluit op je quooker dan heb je al snel 10 liter extra warm water. dat zou je probleem oplossen. je moet dan alleen een extra groep aanleggen voor de keukenboiler, en genoeg ruimte in je kastje hebben.
Dit is waarschijnlijk we makkelijkste oplossing inderdaad als TS het op deze manier wil. Nog makkelijker: een boiler verdeelstekker gebruiken: https://www.bol.com/nl/nl...heating/9300000224142410/. Quooker krijgt primair stroom, boiler secundair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Croga schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:11:
[...]

offtopic:
Zeker even googlen inderdaad. Vooral ook het stuk over de certificeringsinstantie die keer op keer bewijst dat het onderzoek wat tot de conclusie "dopper = slecht" heeft geleid aperte onzin was en met slechte onderzoeksmeethoden gedaan.

Niks mis met dopper. Niet meer dan met andere flessen in ieder geval en zeker niet de problemen die Kassa aangehaalt heeft zonder gedegen onderzoek.
Dat heb ik idd ook allemaal gelezen en het is idd aperte onzin.

Toch loop ik liever het risico niet. En was ik mijn flessen (en pannen) sowieso niet in de vaatwasser en gebruik liever glas of RVS tov plastic.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 29-04-2025 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:53:
[...]

De meeste mensen met een Quooker hebben die juist zodat die waterkoker van het aanrecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

No Hands schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:38:
[...]

De meeste mensen met een Quooker hebben die juist zodat die waterkoker van het aanrecht kan.
Hij hoeft er toch niet 24/7 te staan? Alleen ff als er visite is voor dat extra wasje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Een boilertje in serie kan je natuurlijk ook mee spelen. De Quooker is je legionellabeveiliging, dus je kan veilig de temperatuur van het boilertje regelen, bijvoorbeeld op 40 graden. Het scheelt namelijk best wat de temperatuur van het inkomende water is in relatie tot hoe snel de Quooker uitgeput is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:13:
[...]

7 liter kokend water geeft minimaal 14 liter van 55 graden. Dat is véél meer dan je nodig bent voor een afwas.

Maar het lijkt erop, dat je de kraan laat lopen tijdens het afwassen?? Waar is dat goed voor? Afwassen doe je toch in een sopje en niet onder een lopende kraan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:09
antwoord op de vraag: nee er zijn geen grotere boilers voor heetwaterkranen te koop en daar is een reden voor ;-) Jouw use-case is behoorlijk afwijkend, zie je ook aan alle reacties in dit topic. Vrijwel iedereen pakt gewoon een teiltje of flikkert vrijwel alles in de vaatwasser.

Makkelijkste optie om meer warm water te hebben: 5 of 10L plintboiler onder de keukenkast prutsen, aansluiten op de warm water aanvoer van het mengventiel zoals in dit schema (dus waar hier "warm" staat doe je de uitgang van je plintboiler). Wel best 1 zoeken waar je de temperatuur kunt instellen en die bijv. op 60C zetten. Qua elektra zo'n verdeelstekker van quooker ertussen en nog een mooie smart plug zodat je de boiler kunt inschakelen op dagen dat je denkt/weet veel te gaan afwassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 29-04-2025 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ook ik voeg me bij de groep die meent dat als je een vaatwasser hebt staan en de 7 liter kokend (!) water stelselmatig leeg weet te tappen voor een beetje hand-afwas op een graad of 40 (veel heter trekken je handen niet hoor), dus minimaal 15 liter "heet" water, dan is je probleem *echt* *niet* die heetwater-boiler.

Vanaf steenkoud is hij in 20 minuten kokend. Bij elk normaal voorstelbaar gebruik kom je niet in de buurt van steenkoud en is het dus max 10 minuten.

Al eens geprobeerd de kraan niet volledig open te trekken? Bij een CV-ketel moet dat vaak omdat die anders niet aanslaat (tapdrempel).

De Quooker heeft geen tapdrempel, als je warm opentrekt mengt hij gewoon kokend met koud, dat gaat puur mechanisch op de leidingdruk.

Kokend water komt wel een electrisch bediend ventiel aan te pas, maar daar ging het niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:42:
[...]

Hij hoeft er toch niet 24/7 te staan? Alleen ff als er visite is voor dat extra wasje…
Ja dan ga je dat ding in je keukenkastje bewaren? Dat is toch zonde van de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 08:42

de Peer

under peer review

Ik heb nog nooit warm water gebruikt in de keuken. Gewoon altijd koud. Gaat prima.

Ik kan me daarom niet verplaatsen in deze situatie. Klinkt als gewenning aan iets totaal overbodigs en natuurlijk weinig duurzaam.

Als het dan per se moet, dan zou je beperken tot water can 25 of 30 graden een zeer grote hoeveelheid lauw water opleveren en dat moet toch voldoende zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 29-04-2025 21:45 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn264
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:41
Doorstromer op de koudwateringang of warmwateruitgang van de mengkraan of op de koudwateringang van de Quooker lijken me allemaal werkbare opties. Ik weet niet zo snel wat de beste optie is. In ieder geval wel zorgen voor genoeg vermogen op de groep of een slimme schakelaar.

Wat brengt dit topic overigens een nare kant van dit forum naar boven... Wat een betweterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:03

M2M

medicijnman

Extra boiler reservoir voor de quooker zetten en de quooker als hotfil gebruiken. Je hebt ook reservoirs met beperkt vermogen (normaliter voor campers en caravans) die het water prima warm genoeg houden, zeker voor incidenteel gebruik. Met een beetje geluk kun je 'm dan ergens bijprikken. Ja het ding warmt extreem traag op, maar daarom heb je 'm voor je quookerboiler staan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

No Hands schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:23:
[...]

Ja dan ga je dat ding in je keukenkastje bewaren? Dat is toch zonde van de ruimte
Zo’n duur huis zal vast veel opslag hebben.

Ik zou het een prima oplossing vinden voor die enkele keer dat het nodig is.

Maar ook de andere aangedragen oplossingen zijn prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Een electrisch boilertje in serie jaagt wel de stilstand verliezen flink omhoog. Een voordeel van de quooker is juist de goede vacuum isolatie waar andere boilers een veel groter verlies hebben. Dat is toch jammer.

Een reduceerring in de kraan helpt ook wel om het verbuik te verminderen. Oa. Hornbach heeft zgn doorstroomschijfjes

Zelf zette ik de fluitketel op de inductieplaat als het warm water op is (en nu voor een combi+)

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 30-04-2025 09:51 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Fr33z schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:57:
antwoord op de vraag: nee er zijn geen grotere boilers voor heetwaterkranen te koop en daar is een reden voor ;-) Jouw use-case is behoorlijk afwijkend, zie je ook aan alle reacties in dit topic. Vrijwel iedereen pakt gewoon een teiltje of flikkert vrijwel alles in de vaatwasser.

Makkelijkste optie om meer warm water te hebben: 5 of 10L plintboiler onder de keukenkast prutsen, aansluiten op de warm water aanvoer van het mengventiel zoals in dit schema (dus waar hier "warm" staat doe je de uitgang van je plintboiler). Wel best 1 zoeken waar je de temperatuur kunt instellen en die bijv. op 60C zetten. Qua elektra zo'n verdeelstekker van quooker ertussen en nog een mooie smart plug zodat je de boiler kunt inschakelen op dagen dat je denkt/weet veel te gaan afwassen.
Kan het niet beter beschrijven. Wel wat toe te voegen: Her is wel belangrijk dat je een andere fase gebruikt dan je Quooker gezien die natuurlijk tegelijkertijd gaan aanslaan.

Als je dit vervolgens met een doorstroom verwarmer doet heb je 'onbeperkt' warm water (met een beperkte flow). Nadeel, maar dat is elke oplossing hier; efficiëntie neemt af door extra verliezen; je Quooker gaat geen minder te doen krijgen en staat dus langer kokend water voor niks warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:09
GoldenSample schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:30:
[...]

Kan het niet beter beschrijven. Wel wat toe te voegen: Her is wel belangrijk dat je een andere fase gebruikt dan je Quooker gezien die natuurlijk tegelijkertijd gaan aanslaan.

Als je dit vervolgens met een doorstroom verwarmer doet heb je 'onbeperkt' warm water (met een beperkte flow). Nadeel, maar dat is elke oplossing hier; efficiëntie neemt af door extra verliezen; je Quooker gaat geen minder te doen krijgen en staat dus langer kokend water voor niks warm te houden.
en net dat gaat dus niet. Je kunt dit alleen rooien als je het met zo'n verdeelstekker fixt op de bestaande stekker/stopcontact(of zo'n campingboilertje van 400W aansluit). Want het hele probleem uit de TS is juist dat er heel moeilijk bij te komen is met leidingwerk door vloerverwarming, plek in het huis etc. Dus ik zie niet echt voor me hoe TS ineens wel even een andere wandcontactdoos op een andere fase kan laten aanleggen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EpicKip
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-04 13:05
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:25:
[...]

Sorry dat ik even ietwat bot reageer, jij bent nu de gebeten hond realiseer ik me ook, maar dit voelt een beetje alsof jij in het auto topic vraagt wat de beste stationwagen is en ik jou continu ga lopen vertellen dat je aan een Aygo genoeg hebt. Verschillende mensen, verschillende wensen.

Misschien ben ik vervuilender dan gemiddeld op dit gebied, maar ik wil wel gewoon comfortabel leven en wonen en simpelweg niet 20 minuten moeten wachten om de rest af te kunnen wassen. Ja ik let ook op waar ik kan besparen, maar het feit dat ik al gasloos ben, warmtepomp heb, 28 zonnepanelen, 2 EV's, een thuisbatterij wil laten installeren en de bewateringscomputer voor de tuin van de vorige bewoners uit heb gezet en het handmatig doe wanneer het nodig is en niet omdat het zo geprogrammeerd is, ben ik al verder dan gemiddeld in Nederland. Die paar liters extra warm water in de keuken is gewoon een wens van ons, mijn vrouw denkt er net zo over, het is gewoon bloedirritant niet door te kunnen pakken.
Als je zo reageert, reageer dan ook even op het hele bericht. Waarom is afwassen in een teiltje niet goed genoeg (want het is blijkbaar geen oplossing)?

Volgens mij ga je gewoon belachelijk om met water en wordt je nu boos omdat je er op gewezen wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 15:08
djluc schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:09:
Weet niet of het bestaat maar eigenlijk zou je een mengventiel hebben wat 1 voorkeurs bron heeft voor warm (Quooker) + backup aansluiting (buffer vat) als de voorkeursbron koud wordt.

Dan heb je best of both worlds. Met electronica kan het maar of er een mechanische oplossing is weet ik niet.

Enige waar je goed over na moet denken is doorstroming in de warm water leiding omdat je die relatief weinig gebruikt/spoelt.
Zou dat niet kunnen met gewoon mengventiel (zolang dat een type is dat niet gewoon koud water continue bijmengt): hang de quooker aan de koude ingang, andere warmwaterbron aan warme ingang.
Maar geen idee waarom je de boiler niet gewoon de quooker kan laten voeden. Of waarom je geen doorstromer ipv boiler de quooker kan laten voeden (dan heb je geen stilstandsverliezen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-04 20:49

Kort antwoord: ja. Onze vaatwasser ging een tijdje geleden kapot en het duurde even voordat het model dat ik wilde hebben binnen was. Die tijd heb ik gewoon weer ouderwets met de hand afgewassen. Dat gaat om afwas van een gezin met 2 jonge kinderen, dus ook veel plastic bekertjes etc.

Wij hebben een boiler van 10 liter die op 70 graden staat. En dat is absoluut voldoende, heel ruim zelfs. Ik steek mijn handen niet in water van 70 graden, dus we halen daar ongeveer 18 liter uit denk ik. Daar vul ik de linker spoelbak mee. Rechts gebruik ik om alles af te spoelen met koud water. Ik zorg er uberhaupt voor dat ik alles goed omspoel vlak nadat het gebruikt is, ook wanneer het de vaatwasser in gaat. Als je dat optijd doet kun je bijna alles er af krijgen zonder warm water.

In een uitzonderlijk geval heb ik nog een tweede keer warm water nodig. Meestal ben ik met afwassen wel een even bezig, dus dan heeft de boiler al weer water opgewarmd. Ik deed het sowieso in twee delen, want ons keukenblad is te klein om alle gewassen dingen neer te leggen. Na het afdrogen ben je ook weer wat minuten verder en heeft de boiler zijn ding gedaan. In de tijd dat ik hier woon is het slechts 1 keer gebeurd dat ik de losse waterkoker erbij heb gepakt. Dat was toen mijn vrouw aan het bevallen was en de douche bezet hield. Er was veel warm water nodig, dus dan maar zo.

Overigens ga ik absoluut niks meer met de hand afwassen. Ik heb inmiddels een indeling gevonden in mijn vaatwasser die goed werkt. Plastic bekertjes klemmen bijvoorbeeld met de bodem tussen koffiekopjes etc. En af en toe leg ik een plastic slab een klein beetje op de bovenkant van een licht bakje. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Fr33z schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:33:
[...]

en net dat gaat dus niet. Je kunt dit alleen rooien als je het met zo'n verdeelstekker fixt op de bestaande stekker/stopcontact(of zo'n campingboilertje van 400W aansluit). Want het hele probleem uit de TS is juist dat er heel moeilijk bij te komen is met leidingwerk door vloerverwarming, plek in het huis etc. Dus ik zie niet echt voor me hoe TS ineens wel even een andere wandcontactdoos op een andere fase kan laten aanleggen daar.
Dat hangt van de situatie af waar hij wel of niet zijn electra vandaan gaat halen. Dat is vaak toch wat anders dan water en kan misschien wel door de muur.

Niet de netste manier maar; als je 3 fasen hebt liggen maar een 2 fasen kookplaat, kan je die splitsen met een tussen verdeler.
Pagina: 1