Kan de Quooker PRO3 VAQ ook op een heet water kraan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marthijnhoiting
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-02 09:00
Ik heb recent een Quooker PRO3 VAQ op de kop getikt op marktplaats. Deze wil ik gaan installeren in mijn keuken. https://kokendwaterkranen.com/quooker-pro3-vaq-basic/ Omdat ik binnenkort een warmtepompboiler (Atlantic Explorer 3) ga plaatsen welke ook wordt verwarmt door een zonnecollector leek het mij een goed idee om de Quooker op de warmwater toevoer aan te sluiten. Heeft iemand hier ervaring mee en kan en mag dit? Er komt een inlaatcombinatie voor de Quooker.

Ik ben benieuwd. Is dit zinvol om te doen? Voor mijn vaatwasser heb ik hetzelfde plan. Deze is hiervoor geschikt volgens de specificaties.

Beste antwoord (via marthijnhoiting op 10-08-2018 13:07)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
Buiten het vraagstuk of het kan; is het wel nuttig?

Komt de warmtepompboiler wel kort bij de quooker?

Als daar enige afstand tussen zit krijgt de quooker geen heet water uit de boiler, maar eerst het koude/lauwe water uit de leiding. De quooker compleet gevuld is maar 3 liter en zo vaak zul je hem toch niet helemaal leeg gebruiken?

Het lijkt me zonde om iedere keer als je een beker heet water pakt (25cl), de quooker aan te vullen met 25cl koud water uit de leiding en vervolgens 25cl uit de warmtepompboiler in het begin van de leiding te laten stromen waar dit vervolgens weer af zal koelen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:56
Voor zover mij bekend kan een quooker nooit hotfill worden aangesloten. Alleen kun je bij het Combi-reservoir het mengventiel zodanig aansluiten dat het water van de boiler wordt bijgemengd met warm ipv koud water (voor warm water dus, niet kokend), maar de boiler zelf wordt altijd met koud water gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

De Quooker Combi 3.0 zit bij mij als super-hotfill aangesloten. Krijgt het water ongemengd van de zonneboiler, dus soms temperaturen van 80+. Had eerst een PRO3 VAQ op dezelfde manier aangesloten, maar had wilde ook het warme water via de Quooker hebben ipv de combiketel. En dat zit inmiddels 11 jaar zo. Alle leidingen zijn van koper.

A'dam PVOutput

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Xander

Als daar enige afstand tussen zit krijgt de quooker geen heet water uit de boiler, maar eerst het koude/lauwe water uit de leiding. De quooker compleet gevuld is maar 3 liter en zo vaak zul je hem toch niet helemaal leeg gebruiken?

Het lijkt me zonde om iedere keer als je een beker heet water pakt (25cl), de quooker aan te vullen met 25cl koud water uit de leiding en vervolgens 25cl uit de warmtepompboiler in het begin van de leiding te laten stromen waar dit vervolgens weer af zal koelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Xander schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:41:

Vaak heb je toch geen keuze omdat je de leiding niet kan verwijderen en deze dus moet laten doorstromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
TWyk schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:57:
[...]

Vaak heb je toch geen keuze omdat je de leiding niet kan verwijderen en deze dus moet laten doorstromen?
Dit is geen combi-kraan, maar enkel een heet-water kraan. Ik neem aan dat TS ook nog een normale warm-water kraan installeert en deze leiding dus gewoon gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marthijnhoiting
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-02 09:00
Xander schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:41:

Hoi mensen, dank voor jullie reacties. Helaas komt de wpb redelijk ver van de quooker waardoor er echt wel 3 liter in de tussengelegen leiding komt te zitten. Ik zie er daarom van af. Voor de vaatwasser en wasmachine ben ik het nog wel van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Een tijd terug was ik dit ook aan het overwegen en had Quooker gemaild met de vraag of hotfill mogelijk is. Ik kreeg als antwoord dat het echt niet kan omdat er "een sensor in het reservoir zit". Het systeem zou voortdurend in storing gaan en telkens gereset moeten worden, en uiteindelijk kapot gaan.

Maar nu lees ik dat het bij @ericplan al meer dan tien jaar zo zit aangesloten. Al is dat dan misschien een ouder model. Omdat het misschien bij de huidige reservoirs niet meer gaat heb ik Quooker even gebeld hierover. Ze zeggen dat het nooit mogelijk is geweest.

Technisch gezien begrijp ik het niet zo. Het water wordt toch sowieso verwarmd, dus of het dan al warm binnenkomt zou toch niet uit moeten maken? Aan de andere kant zie ik eigenlijk niet in waarom Quooker zou zeggen dat het niet kan als het eigenlijk wel gewoon kan. Ik probeerde een duidelijker reden te krijgen maar het bleef een vaag verhaal.

Het is in ieder geval duidelijk dat ze bij Quooker niet willen dat je aan hotfill doet en verwijzen je door naar de Combi+. Maar ja, die is met zonneboiler natuurlijk veel minder efficiënt want die warmt zelf al het kokende water op (en het warme water totdat de leiding warm is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

@TimoDimo Het zit inmiddels niet meer zo aangesloten, de zonneboiler is bij een grote renovatie vervangen door PV. Maar het heeft circa 10 jaar prima gewerkt, de Quooker aangesloten als super-hotfill. Water uit de zonneboiler ging direct, zonder mixer, in de Quooker. Soms met een temperatuur van 80+ graden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:24

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb hier bewust het warme water afgesloten naar beneden (met een kraantje, mocht het ooit nog nodig zijn). Mijn tank staat op zolder dus er moet minimaal 15 meter door een 13mm (binnendiameter) buis. Het effect is dat je warm water verspilt als je de boiler als hot-fill gaat aansluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
ericplan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:18:
@TimoDimo Het zit inmiddels niet meer zo aangesloten, de zonneboiler is bij een grote renovatie vervangen door PV. Maar het heeft circa 10 jaar prima gewerkt, de Quooker aangesloten als super-hotfill. Water uit de zonneboiler ging direct, zonder mixer, in de Quooker. Soms met een temperatuur van 80+ graden.
Dan zal Quooker toch wel onzin praten denk ik. Ik ga het proberen in ieder geval zodra ik een zonneboiler heb.
timovd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:11:
Ik heb hier bewust het warme water afgesloten naar beneden (met een kraantje, mocht het ooit nog nodig zijn). Mijn tank staat op zolder dus er moet minimaal 15 meter door een 13mm (binnendiameter) buis. Het effect is dat je warm water verspilt als je de boiler als hot-fill gaat aansluiten.
Bij mij is het maximaal tien meter. Ik leg een extra dunne leiding aan (koper, 8 of 10 mm externe diameter). Dat zou nagenoeg geen leidingverlies moeten opleveren, al geeft het wel een hoog drukverlies. Ik kan dan wel het drukreduceerventiel van de Quooker achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
De sensor het element en het filter leven allen in het water van 100+ graden.
Het water wat je hotfilled komt via de flexleiding naarbinnen, via een rvs/kunststof leiding naar onderin het vat waar alleen het element in de buurt leeft. En zal altijd minder dan 100 graden zijn.
Dus ik zie niet welk probleem hotfill zou kunnen opleveren.

De sensor is zeer gevoelig, dus zolang jouw hotfill minder dan 80 graden toevoert zal dit geen problemen met gelaagdheid opleveren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickkk
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-02 11:51
Hallo,

Ik heb gisteren de quooker pro3 en cube aangesloten. Bij het aansluiten kwam ik op het idee om de pro3 aan te sluiten op de warm water toevoer. Na 1 liter water heb ik al warm water uit mijn gasketel/zonneboiler. Dit lijkt mij interessant zodat de quooker niet de "volledige 3 liter" moet opwarmen met elektriciteit. Ik kan alleen niet terug vinden of het slecht is voor het systeem. Nog iemand tips? Mvg Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickkk
Heb het ook even aan chat gpt gevraagd :*)

Een Quooker PRO3 is specifiek ontworpen om op de koude watertoevoer te worden aangesloten, niet op de warme watertoevoer. Hier zijn enkele belangrijke redenen en aandachtspunten:

Waarom niet op de warme watertoevoer?

1. Energie-efficiëntie: De Quooker PRO3 is een boiler die het water zelf verwarmt. Als je hem op de warme watertoevoer aansluit, wordt het warme water eerst door je cv-ketel of warmwaterbron verwarmd, waarna de Quooker het opnieuw opwarmt. Dit is inefficiënt en kan leiden tot hogere energiekosten.

2. Levensduur van de Quooker: Warm water bevat vaak meer kalk, wat de levensduur van de Quooker kan verkorten.

3. Functioneringsproblemen: De Quooker is ontworpen om te werken met koud water. Warm water kan de sensoren en interne systemen verstoren.

Hoe sluit je de Quooker PRO3 correct aan?

1. Sluit de Quooker aan op de koude waterleiding.
2. Zorg ervoor dat de waterdruk binnen de door Quooker aanbevolen specificaties ligt (vaak 2-8 bar).
3. Volg de installatiehandleiding die bij het apparaat wordt geleverd.

Wil je toch overwegen hem aan te sluiten op warm water? Neem dan contact op met Quooker of een installateur om de risico's en alternatieven te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43

martijn v o

Certified by Enphase.

zo zie je maar dat die chat gpt ook maar onzin kan lullen.

Had ook kunnen zijn:

Een Quooker PRO3 is specifiek ontworpen om op de koude watertoevoer te worden aangesloten, maar kan ook op de warme watertoevoer. Hier zijn enkele belangrijke redenen en aandachtspunten:

Waarom wel op de warme watertoevoer?

1. Energie-efficiëntie: De Quooker PRO3 is een boiler die het water zelf kan verwarmen. Als je hem op de warme watertoevoer aansluit, wordt het warme water eerst effecienter door je cv-ketel of warmwaterbron verwarmd, waarna de Quooker het opnieuw naverwarmt. Dit is efficiënt en kan leiden tot lagere energiekosten.

2. Levensduur van de Quooker: Warm water bevat vaak minder kalk, wat de levensduur van de Quooker kan vergroten.

3. Functioneringsproblemen: De Quooker is ontworpen om te werken met water. koud water kan de sensoren en interne systemen verstoren door condensatie.

Zeg maar dat het niet klopt :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Patrickkk schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:47:
Hallo,

Ik heb gisteren de quooker pro3 en cube aangesloten. Bij het aansluiten kwam ik op het idee om de pro3 aan te sluiten op de warm water toevoer. Na 1 liter water heb ik al warm water uit mijn gasketel/zonneboiler. Dit lijkt mij interessant zodat de quooker niet de "volledige 3 liter" moet opwarmen met elektriciteit. Ik kan alleen niet terug vinden of het slecht is voor het systeem. Nog iemand tips? Mvg Patrick
Om gezondheidsredenen wordt het drinken van warm water afkomstig uit metalen leidingen en/of vat afgeraden.

Je kunt dan teveel opgeloste metaaldeeltjes binnen krijgen.

Dit zou de belangrijkste reden voor mij zijn om er vanaf te zien. Dat warme water is simpelweg niet bedoeld voor consumptie.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 15-12-2024 13:31 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Laatst online: 15-01 15:39
Alle water installaties(koud en warm) in huizen moeten voldoen aan de normen die ze geschikt maken voor consumptie.
Alleen die heel ouderwetse keuken geisers voldoen daar niet aan maar die zijn inmiddels reeds lang verboden.

En een Quooker+ is niets anders dan een gewone Quooker waar een extra mengventiel op wordt aangesloten om het hete water terug te mengen naar van iets van 60 graden.
En die Quooker moet je op de warmwater toevoer aansluiten ander wordt die warmwater een legionella bron door het stilstaande water in die leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
de Peer schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:30:
[...]Om gezondheidsredenen wordt het drinken van warm water afkomstig uit metalen leidingen en/of vat afgeraden.
Wat is nu precies je punt?
Welke metalen leidingen heb je het over? Als water uit je Quooker en/of gasketel cq. ZB niet goed voor je zou zijn heb je andere problemen in huis denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jim423 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:12:
[...]

Wat is nu precies je punt?
Welke metalen leidingen heb je het over? Als water uit je Quooker en/of gasketel cq. ZB niet goed voor je zou zijn heb je andere problemen in huis denk ik.
Dit heeft niets met mijn situatie te maken, maar dit is het algemene advies van het RIVM voor warm water in heel Nederland. Het wordt afgeraden dat te drinken omdat dat gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen.

Volgens mij vrij duidelijk toch?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bananasplit schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:04:
Alle water installaties(koud en warm) in huizen moeten voldoen aan de normen die ze geschikt maken voor consumptie.
ja voor het beoogde gebruik. Warm water drinken wordt niet gezien als normaal gedrag en daar zijn de normen dus ook niet voor opgesteld.

Ik vertel toch niets nieuws jongens, dit is algemeen bekend.

https://wmd.nl/klantenser...ter-uit-de-kraan-drinken/
https://waterbedrijfgroni...ater-uit-de-kraan-veilig/
https://www.drinkwaterpla...re-metalen-in-drinkwater/

Het loopt allemaal wel los, de risico's zijn meestal vrij beperkt, maar als je de keuze hebt om de boel zo aan te leggen dat je geen warm water uit boiler+leidingen drinkt, dan zou dat de voorkeur hebben als je het mij vraagt.

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 15-12-2024 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrickkk
@de Peer Het is zeker niet de bedoeling om warm water te drinken 😃

De water aanvoer van de pro3 en de cube zijn beide apart. Dus ik kan perfect koud water op de cube aansluiten en warm water op de pro3. Door de pro3 aan te sluiten op warm water van gasketel/boiler/zonneboiler ga ik sneller terug een vol vat kokend water hebben. En ik heb niet zoveel stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
Loden leidingen mogen niet meer bestaan, als ze er wel zijn meteen vervangen en van koper heb je geen last.
Boilervaten zijn van koper of rvs dus ook geen problemen, want die zijn beiden inert en lossen ook niet in warm water op.

Een dood stuk waterleiding is echt heel veel gevaarlijker vanwege de legionella en ook nog eens verboden.

Dus de warm water leiding afkoppelen en alleen het water uit de Quooker gebruiken kan echt niet, behalve als je er voor kunt zorgen geen stuk dode leiding te krijgen maar dat is meestal onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickkk
bananasplit schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:31:
Dus de warm water leiding afkoppelen en alleen het water uit de Quooker gebruiken kan echt niet, behalve als je er voor kunt zorgen geen stuk dode leiding te krijgen maar dat is meestal onmogelijk.
Het warme en koude water uit de keukenkraan is water wat uit mijn eigen boiler komt.
Het gekoelde en kokend water is een aparte leiding in de keukenkraan. Dus er is geen stuk dode leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Er zijn verschillende overwegingen:

Apparaat: Het meest ideaal is een doorstroomapparaat of warmtewisselaar. Warm water uit een boiler kan waarschijnlijk geen kwaad mits hij heet genoeg is, maar het blijft oud water. Uit een CV-ketel of moderne geiser of elektrische doorstroomverwarmer zal ook geen kwaad kunnen, maar het is inderdaad niet zo bedoeld.

Warmtebron: Wek je elektrisch op dan heeft het natuurlijk geen zin. Je moet een zonneboiler hebben of een warmtepomp of zonnepanelen die hun opbrengst kwijt moeten. Wek je met gas op dan is dat misschien iets goedkoper dan elektrisch, maar vaak heb je dan een tapdrempel dus tap je eerst een hoeveelheid koud water.

Afstand: Alleen als de afstand tussen je warmwaterbron kort is naar de Quooker is dti zuiniger.

Montage: Sluit je hem aan op de warmwaterleiding dan kan het wat lastiger zijn om later los te maken/tijdelijk te demonteren. Er komt dan namelijk heet water uit je leiding en de Quooker als je hem niet eerst kunt door laten stromen met koud water.

Zelf heb ik de Quooker ook hotfill aangesloten. Als bron heb ik een warmtepomp die een buffervat verwarmt. Het warme water wordt verwarmd via een RVS hygiënespiraal. De leiding tussen vat en Quooker is zo'n vijf meter, met een leiding van 6 mm dik (het hete water is er daardoor bijna direct).

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 16-12-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
Patrickkk schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:06:
[...]

Het warme en koude water uit de keukenkraan is water wat uit mijn eigen boiler komt.
Het gekoelde en kokend water is een aparte leiding in de keukenkraan. Dus er is geen stuk dode leiding.
Waar het om gaat is als je een Quooker+ gebruikt (dus warm kraanwater uit de Quooker laat komen) en de Quooker alleen met koud water voed je de warmwaterleiding vanuit je boiler niet meer gebruikt.
Dat is dan een dood stuk leiding waar legionella kan groeien.
Pagina: 1