Ervaring met dubbele dakisolatie? gevel- en vloerisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
We hebben een jaren ‘70 woning (energielabel C) gekocht. Het betreft een vrijstaande woning met slaap- en badkamers op de 1e verdieping en vlieringzolder. Het dak is bij de bouw wel aan de binnenzijde geïsoleerd met vermoedelijk glaswol en bij de inspectie zagen we onder de pannen ook een folie met vermoedelijk een laagje glaswol.

Nu was ik voornemens om het dakgedeelte bij de 1e verdieping na te laten isoleren met bijv PIR platen. Ik sprak recent echter een bouwkundige bij Vereniging Eigen Huis en die raadde dat heel stellig af, omdat dit mogelijk zou leiden tot vochtproblemen op de lange termijn door mogelijke meerdere lagen damp remmende folies.

Herkenen jullie bovenstaand advies en hoe kan dit opgelost worden? Bijgaand wat foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3n_s9__ChLjZAl9bWOefJ9NNr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTh1fXMdfxiQ6qRGvtkoKisl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gdd0w3nz_jKPLSkhoXKi943RzBE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ulVk6DXZv5vzn0Z9U5l8A9pY.jpg?f=user_large

Daarnaast is er een circa 7cm tussenruimte in de spouwmuren die geïsoleerd is met glaswol. De dame van VEH raadde mij ook af om dit bij te vullen met bijv. parels, omdat 1 geen onderzoek is gedaan hoe deze stoffen samengaan. Daarnaast zou de effectiviteit ook niet heel groot zijn.

Tot slot heeft de verkoper onder opdekvloer destijds een laag piepschuim laten leggen als isolatie. Dit konden ze bij de keuring van het energielabel niet controleren en visueel is het ook niet na te gaan. Is er een andere manier om dit te checken of zouden jullie toch aanraden om onderkant vloer te isoleren. Het is uiteindelijk een vloer van ca. 14cm en we willen wel vloerverwarming laten aanleggen. Daarvoor moet nog wel de tegelvloer eruit e.d. of zijn andere manieren van aanleg van vzw dan beter aan te raden, zoals met een poppenvloer of tackerplaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:35
dak kun je altijd na isoleren maar dan zul je heel precies moeten vaststellen welke lagen er nu in het dak zitten en dat even posten, anders blijft het gokken.
PIR kan, maar dan moet de rest van alle lagen naar buiten toe wel dampopen zijn. Er is een heel topic, Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! waar dit wordt besproken.

Spouwmuur vul je bij met hetzelfde materiaal, de VEH dame heeft gelijk. Maar als er al wol inzit is het meestal niet mogelijk om bij te vullen. Er wordt soms schuim aangeraden omdat dan de wol zou platdrukken. Maar dat is oncontroleerbaar en schuim heeft de neiging heel erg te krimpen als het verouderd. Dan wordt de situatie in de spouw niet beter.

Die vloer kun je controleren door er een gat in te boren en te bekijken wat je tegen komt.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 28-04-2025 22:06 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dak: Er zijn meerdere wegen naar rome, maar ik zou het tot het dakbeschot slopen en opnieuw opbouwen.
waarschijnlijk met een houtachtige vezel zoals vlas en een klimaatfolie

gevel: naisoleren van gevels heeft wel zin, maar het effect is beperkt je moet eigenlijk al een zeer slechte gevel hebben wil het echt iets uit maken (kieren dichten etc) daarnaast ben ik geen voorstander van pur achtige materialen blind een spouw in spuiten ik zou denken aan voorzet wanden binnen

vloer: zoals je er over praat is er ooit een beetje eps onder de afwerkvloer gegaan. ik garandeer eigenlijk dat dit minimaal is, echt isoleren doen we eigenlijk pas een paar jaar met destructief onderzoek kom je er achter wat er zit. ik zou het waarschijnlijk isoleren aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Ondertussen is er een isolatiebedrijf bij geweest. Die adviseert sowieso niet om de spouwmuren te isoleren, aangezien het MBI stenen zijn en vanwege vocht kan dat dan problemen veroorzaken.

Het dak moeten we even bezien nog. Aangezien de zoldervloer was geïsoleerd dat ik dat alleen het schuine gedeelte van de 1e verdieping wel geïsoleerd kon worden vanuit de binnenzijde, maar volgens isolatiebedrijf moet de zolder dan ook geïsoleerd worden anders ontstaat er een koudebrug.

Tot slot het belangrijkste de voer. Daar is inderdaad van onderen goed mogelijk. Echter ligt er nu dus een cementdekvloer met vloer(bij)verwarming cement gebonden tegels + houten vloer. We willen uiteindelijk vloerverwarming i.c.m. een hybride warmtepomp, dus kregen het advies dat beste optie toch zou zijn om gehele tegel en dekvloer eruit te halen en dan opnieuw op te bouwen. Ik ben echter bang dat dat enorm gaat tegenvallen. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nyvlem schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:42:
Ondertussen is er een isolatiebedrijf bij geweest. Die adviseert sowieso niet om de spouwmuren te isoleren, aangezien het MBI stenen zijn en vanwege vocht kan dat dan problemen veroorzaken.

Het dak moeten we even bezien nog. Aangezien de zoldervloer was geïsoleerd dat ik dat alleen het schuine gedeelte van de 1e verdieping wel geïsoleerd kon worden vanuit de binnenzijde, maar volgens isolatiebedrijf moet de zolder dan ook geïsoleerd worden anders ontstaat er een koudebrug.

Tot slot het belangrijkste de voer. Daar is inderdaad van onderen goed mogelijk. Echter ligt er nu dus een cementdekvloer met vloer(bij)verwarming cement gebonden tegels + houten vloer. We willen uiteindelijk vloerverwarming i.c.m. een hybride warmtepomp, dus kregen het advies dat beste optie toch zou zijn om gehele tegel en dekvloer eruit te halen en dan opnieuw op te bouwen. Ik ben echter bang dat dat enorm gaat tegenvallen. Wat is jullie ervaring?
een koudebrug is een stuk staal wat door je isolatie steekt en aan de ene kant in de warme woonkamer zit en aan de andere kant in een sneeuwpop zit.
Een niet geïsoleerde zolder waar een geïsoleerde zoldervloer tussenzit is in geen enkele wereld een koudebrug.
Een vloer met bijverwarming zal toch echt opnieuw moeten, grote kans dat er niet zuurstofdicht slangen inzitten. Wat gaat er precies goed tegenvallen?
Als je alle geïsoleerd hebt en en vloerverwarming hebt kun je gewoon full electric. hybride is angst. Meestal onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
een koudebrug is een stuk staal wat door je isolatie steekt en aan de ene kant in de warme woonkamer zit en aan de andere kant in een sneeuwpop zit.
Een niet geïsoleerde zolder waar een geïsoleerde zoldervloer tussenzit is in geen enkele wereld een koudebrug.
Het gaat meer over het dak, omdat dit 1 geheel is. Dat het dak aan de binnenzijde onder de zoldervloer dan bijv. wel nageisoleerd wordt en boven de zolder niet. Dit zou dan voor problemen zorgen volgens mijnheer.
Een vloer met bijverwarming zal toch echt opnieuw moeten, grote kans dat er niet zuurstofdicht slangen inzitten. Wat gaat er precies goed tegenvallen?
Die oude vloerverwarming gaat er inderdaad uit, maar deze zit onder de dekvloer, dus de tegelvloer, 10cm dekvloer incl. de vloerverwarming moet eruit worden gesloopt. Tegenvallen in de hoeveelheid werk, de troep, de hoeveelheid die eruit komt, misschien is de dekvloer ergens dikker of dunner, hoe onbeschadigd vervolgens de ondervloer is, hoe recht die uiteindelijk is, misschien is de dekvloer nog vermeng met puin of zit het extreem vast op plekken etc etc.

Alternatieven zijn:
- droogbouw
- frezen in de tegelvloer
- of tegelvloer eruit en frezen in dekvloer. Nadeel daarvan is dat die vloer dan van onderen nog wel nageisoleerd moet worden, dat verwarming niet optimaal werkt wellicht ook doordat er nog deels doorgevreesde oude buizen in liggen.
Als je alle geïsoleerd hebt en en vloerverwarming hebt kun je gewoon full electric. hybride is angst. Meestal onterecht.
Het is een jaren '70 woning, label c. wel iets spouwmuur isolatie vanuit de bouw, niet veel dakisolatie en vloer dus ook nog niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Nyvlem schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Het gaat meer over het dak, omdat dit 1 geheel is. Dat het dak aan de binnenzijde onder de zoldervloer dan bijv. wel nageisoleerd wordt en boven de zolder niet. Dit zou dan voor problemen zorgen volgens mijnheer.
In basis kan deels isoleren (mits goed gedaan) maar zelde voor probemen zorgen, maar er zijn altijd uitzonderingen, een tekening zou helpen om inzicht te verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nyvlem schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:19:
[...]

[...]

Die oude vloerverwarming gaat er inderdaad uit, maar deze zit onder de dekvloer, dus de tegelvloer, 10cm dekvloer incl. de vloerverwarming moet eruit worden gesloopt. Tegenvallen in de hoeveelheid werk, de troep, de hoeveelheid die eruit komt, misschien is de dekvloer ergens dikker of dunner, hoe onbeschadigd vervolgens de ondervloer is, hoe recht die uiteindelijk is, misschien is de dekvloer nog vermeng met puin of zit het extreem vast op plekken etc etc.

Alternatieven zijn:
- droogbouw
- frezen in de tegelvloer
- of tegelvloer eruit en frezen in dekvloer. Nadeel daarvan is dat die vloer dan van onderen nog wel nageisoleerd moet worden, dat verwarming niet optimaal werkt wellicht ook doordat er nog deels doorgevreesde oude buizen in liggen.

[...]
Het is een jaren '70 woning, label c. wel iets spouwmuur isolatie vanuit de bouw, niet veel dakisolatie en vloer dus ook nog niet optimaal.
ik denk dat die man jou gewoon meer m2 dakisolatie wil verkopen dan jij wil hebben. Er is echt geen risico op vreemde verschijnselen en zeker geen koudebruggen.
een dekvloer ris normaal van zandcement, daar zit geen puin in. zandcement gaat er normaal ook gewoon goed uit. Ik snap dat je er tegenopzet maar je doet dit 1 keer. voor de rest van de tijd dat je er woont, doe het dan zo goed mogelijk.
Bij droogbouw komt je vloer omhoog, infrezen kan ook ja maar alsjeblieft niet eerst wat weg haalt komt de vloer ook omhoog.
Van onderen isoleren moet in alle gevallen, je wilt de warmte in de ruimte boven de vloer hebben en niet eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_meM6etvs04DH4kIoc4zb_8nHoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xGh5eFz3MwB0Sdc9z65B8T4F.png?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van 1e verdieping, rechts loopt schuin dak door achter knieschot naar beneden.
Plafond (tussen 1e verdieping en vliering) is nageisoleerd.
Derhalve dacht ik dat het geen probleem zou zijn om dit onderste gedeelte van het dak van binnenuit na te isoleren, aangezien dit ook de ruimte is die we gebruiken. De vliering is puur voor opbergruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
ik denk dat die man jou gewoon meer m2 dakisolatie wil verkopen dan jij wil hebben. Er is echt geen risico op vreemde verschijnselen en zeker geen koudebruggen.
Uiteindelijk wilde hij eigenlijk helemaal niks verkopen. Ik denk dat hij gewoon geen zin had om een offerte te maken die dag. Hij viel namelijk al meteen over de verwarmingsbuizen die over de gordingen liepen en dat dat allemaal weg moest. Dit terwijl overigens later na overleg met de installateur van de warmtepomp bleek dat het sowieso een goed idee is om die leidingen te vervangen en veel minder vertakkingen nodig zijn, omdat het naar de vloerverwarming gaat.
een dekvloer ris normaal van zandcement, daar zit geen puin in. zandcement gaat er normaal ook gewoon goed uit. Ik snap dat je er tegenopzet maar je doet dit 1 keer. voor de rest van de tijd dat je er woont, doe het dan zo goed mogelijk.
Bij droogbouw komt je vloer omhoog, infrezen kan ook ja maar alsjeblieft niet eerst wat weg haalt komt de vloer ook omhoog.
Ik snap de laatste zin niet helemaal?
Van onderen isoleren moet in alle gevallen, je wilt de warmte in de ruimte boven de vloer hebben en niet eronder.
Als er een hele nieuwe dekvloer in komt, kan het normaal opgebouwd worden toch vanuit de betonnen vloer. Dus isolatie, verwarming, dekvloer en daarna afwerking. Dan hoeft toch niet ook nog de kruipruimte van onderen geïsoleerd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Nyvlem schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:50:
[Afbeelding]

Dit is een foto van 1e verdieping, rechts loopt schuin dak door achter knieschot naar beneden.
Plafond (tussen 1e verdieping en vliering) is nageisoleerd.
Derhalve dacht ik dat het geen probleem zou zijn om dit onderste gedeelte van het dak van binnenuit na te isoleren, aangezien dit ook de ruimte is die we gebruiken. De vliering is puur voor opbergruimte.
Dat is ook geen probleem, dat kan je gewoon isoleren. er is een zeer hardnekkige mythe die zegt dat je alles moet isoleren, maar dat kan niet kloppen, want dan zou je nooit kunnen isoleren er zijn immers altijd stukjes die je niet kan isoleren of minder moet isoleren. Ik heb al heel wat van dat soort bouwvakkers/bouwkundige naar het licht geleid en doorgaans zit er geen opzet in. Je moet je wel afvragen of je met zo iemand wil werken. ik maak in zulke gevalen gewoon een tekening en dan kan nagenoeg iedereen het juist opbouwen.

als je veel hoogte hebt kan je de vloer wel binnen isoleren, maar de meeste huizen in nederland hebben die extra hoogte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Bij een hele nieuwe opbouw van vloerverwarming welke isolatie leggen jullie dan eronder en klopt het dat Rd 3,5 dan vereist is. De installateur had het over 2 cm tempex, maar heeft dat wel effect en isolatiewaarde van PIR platen is dan de beste optie? en dan minimaal 80mm? E.e.a. afhankelijk nog of we dan uitkomen met opbouwhoogte. Ik lees dat dekvloer rond 60mm moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nyvlem schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:57:
[...]

[...]
Als er een hele nieuwe dekvloer in komt, kan het normaal opgebouwd worden toch vanuit de betonnen vloer. Dus isolatie, verwarming, dekvloer en daarna afwerking. Dan hoeft toch niet ook nog de kruipruimte van onderen geïsoleerd te worden?
een dekvloer is een cm of 5 dik, als we hetzelfde bedoelen. De opbouw die jij noemt kan wel maar dan met maar 2cm isolatie. dat is niks.
Dus onder je constructievevloer isoleren, een cm of 15 minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Maar 80mm PIR op de constructievloer onder vloerverwarming/dekvloer zou ik dan ook klaar zijn of is dat niet gebruikelijk? Lijkt me dat warmte dan nog beter verspreid aangezien het boven de constructievloer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:49
Die 3.5 is voor huizen zonder vloerverwarming. Met vloerverwarming wil je eigenlijk minimaal rd van 5.
Dus zo'n 12 cm PIR.
Op of onder constructievloer hangt af van sloopwerkzaamheden en hoe gemakkelijk je erbij kan. Constructievloer kan ook dienen als buffer, omdat er dan meer massa verwarmd/afkoelt, dus geleidelijke de vloerverwarming.

https://www.isolatiemater...latie/betonvloer-isolatie
Scroll stuk omlaag voor het plaatje bij nieuwbouw, daar staat ook de uitleg waarom deze opbouw.

Tussen verwarming en constructievloer doe je dunne isolatie (5 cm).
Tussen constructievloer en aarde (of kruipruimte) doe je dikke isolatie (12 cm (of meer).

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 22-06-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nyvlem schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:06:
Maar 80mm PIR op de constructievloer onder vloerverwarming/dekvloer zou ik dan ook klaar zijn of is dat niet gebruikelijk? Lijkt me dat warmte dan nog beter verspreid aangezien het boven de constructievloer zit.
80mm op je constructievloer dat kan toch nooit? Hoe dik is die laag bovenop je constructievloer, zoek dat eerst eens uit. Hoe ver kun je omhoog?
En waarom zou je niet gewoon vanuit de kruipruimte (laten) isoleren? Dat doet zowat heel nederland en omstreken.

edit. je lijkt dus 14cm te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 22-06-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Ik dacht dat het voordeel om hele nieuwe dekvloer op te bouwen vooral was, zodat je de opbouw helemaal nieuw kan doen. Als dat niet het geval is kan ik toch beter laten frezen. Enige nadeel is dat er oude jaren 70 vloerverwarming in zit (zwart tyleen) wat voor extra lucht in de dekvloer zorgt, maar scheelt dat nou echt zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Grote probleem aan oude vloerverwarming is dat die is ingericht als ondersteunend en 60°. Dus als je hem als hoofdverwarming wilt EN op 40°, heb je te weinig oppervlakte om je warmte af te geven.

Dus op zich is de oude v.v. niet per se heel slecht, alleen gewoon veel te grofmazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
99ruud99 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:15:
Grote probleem aan oude vloerverwarming is dat die is ingericht als ondersteunend en 60°. Dus als je hem als hoofdverwarming wilt EN op 40°, heb je te weinig oppervlakte om je warmte af te geven.

Dus op zich is de oude v.v. niet per se heel slecht, alleen gewoon veel te grofmazig.
Even reset naar huidige situatie.
In totaal is de huidige vloer vanaf de constructievloer inderdaad circa 14cm.
Opbouw:
Vloerverwarming als bijverwarming uit jaren '70 met zwarte tyleen buizen
Cement dekvloer
In cement gelegde tegelvloer
Houten vloer

In de gewenste situatie willen we nieuwe vloerverwarming met een gietvloer.

Ik zit nu even af te wegen wat de beste optie voor ons is. Rekening houden met kosten, hoeveelheid werk, uiteindelijke werking etc.

Zit derhalve te twijfelen tussen 2 opties:
Gehele tegelvloer/ cement dekvloer incl oude vloerverwarming eruit laten slopen en vervolgens geheel nieuw opbouwen. Indien dan vanaf de constructievloer eerst isolatie kan worden geplaatst, bijvoorbeeld 80mm PIR en daarna vloerverwarming in 60mm heb ik denk ik de beste vloerisolatie, want de warmte gaat dan sowieso naar boven. Daarnaast is bij een aanbouw geen kruipruimte dus daar kan ik sowieso geen vloerisolatie toepassen van onderen.

Andere optie is om tegelvloer eruit te laten slopen en dan vervolgens in dekvloer te laten frezen (ook door de oude tyleenbuizen) en dan vloerverwarming leggen. Daarnaast in kruipruimte van onderen nog laten isoleren. Vraag is alleen of er door het lucht door die tyleenbuizen dan veel warmteverlies optreedt.

[ Voor 3% gewijzigd door Nyvlem op 22-06-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Je maakt kleine denkfout, er moet SOWIESO onder de constructievloer een vloerisolatie.
Degene daarboven is een optie, niet een verplichting.
Dus als je zegt ik wil 6 cm vloerisolatie boven de constructievloer - prima, maar dan heb je ook onder die vloer nog isolatie nodig.
Dit is namelijk WEL een mogelijke koudebrug... Hoeveel aanbouw heb je?

De tyleenbuizen liggen dan binnen de geisoleerde schil - dus waarom zou dit een probleem zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
99ruud99 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:47:
Je maakt kleine denkfout, er moet SOWIESO onder de constructievloer een vloerisolatie.
Degene daarboven is een optie, niet een verplichting.
Dus als je zegt ik wil 6 cm vloerisolatie boven de constructievloer - prima, maar dan heb je ook onder die vloer nog isolatie nodig.
Dit is namelijk WEL een mogelijke koudebrug... Hoeveel aanbouw heb je?

De tyleenbuizen liggen dan binnen de geisoleerde schil - dus waarom zou dit een probleem zijn ?
Ok dank, ik wist niet dat de onderzijde sowieso geïsoleerd moest worden. Waarom zou je er boven dan isoleren als onder goed geïsoleerd is?

Aanbouw valt wel mee op zich. Betreft grote ronde erker van 1,80 x 3,60. Het viel me alleen op dat de isolatieman 65m2 had geoffreerd (opmeten onderzijde), terwijl oppervlakte veel groter is. Zeker wel 80m2.

Door de bestaande tyleenbuizen heen frezen is derhalve geen probleem? Ik dacht doordat je dan niet een massieve dekvloer hebt, de vloerverwarming minder goed werkt dan met een nieuwe dekvloer/opbouw.

Als voorgaande niet uitmaakt, waarom adviseren anderen dan om het goed aan te pakken en de dekvloer te verwijderen?

[ Voor 3% gewijzigd door Nyvlem op 22-06-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nyvlem schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Ok dank, ik wist niet dat de onderzijde sowieso geïsoleerd moest worden. Waarom zou je er boven dan isoleren als onder goed geïsoleerd is?

Aanbouw valt wel mee op zich. Betreft grote ronde erker van 1,80 x 3,60. Het viel me alleen op dat de isolatieman 65m2 had geoffreerd (opmeten onderzijde), terwijl oppervlakte veel groter is. Zeker wel 80m2.

Door de bestaande tyleenbuizen heen frezen is derhalve geen probleem? Ik dacht doordat je dan niet een massieve dekvloer hebt, de vloerverwarming minder goed werkt dan met een nieuwe dekvloer/opbouw.

Als voorgaande niet uitmaakt, waarom adviseren anderen dan om het goed aan te pakken en de dekvloer te verwijderen?
Definieer 'goed' eens. isolatie kan bijna altijd beter. Het is heel erg zonde om iets te isoleren en later te bedenken, had ik het maar beter gedaan. Het is net zoveel werk om 8 of 20cm isolatie te plaatsen en 20cm heb je voor altijd meer plezier van. De aanbouw is vast van een later bouwjaar en dus geïsoleerd volgens die normen. Onder kun je altijd meer isolatie kwijt dan erboven, het is dus meestal beter om het onder te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Maar heeft door de bestaande tyleenbuizen heen frezen nadelen voor de werking van de nieuwe vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
  • Nu online
Even nog terugkomend op de dakisolatie. Maar even een tekening van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sQDsu6WatKfqNiOJ-TKcJsRbXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIn3bvkBaIIVU1OWseLc9G34.png?f=fotoalbum_large

De zoldervloer is geïsoleerd en dus alleen voornemens om het onderste gedeelte van het dak van binnenuit te isoleren. Isoleer je dit dan door tot en met de vloer? Of is het ook mogelijk om te stoppen waar het knieschot begint en dit dan juist te isoleren. Hierdoor wordt de ruimte immers compacter en de vloerverwarming zou ook alleen tot het knieschot doorlopen. Of is het beter om gewoon helemaal door te isoleren tot de bodem.

[ Voor 11% gewijzigd door Nyvlem op 22-06-2025 17:57 ]

Pagina: 1