Thuis server 2025 hulp zoekende voor MB en Case

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-06 21:37
Dag allemaal,

Een tijdje geleden heb ik deze thread aangemaakt: Thuis server max 800/1000.
Hier heb ik ontzettend veel van geleerd, waarvoor dank!

Het enige wat ik nu nog mis voor mijn build — en waar ik graag jullie hulp bij vraag — is een geschikt moederbord*en een case.

Wat heb ik momenteel al?
Ik heb vrijwel alles tweedehands kunnen kopen, waardoor ik flink wat geld heb bespaard. 😄

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700 Boxed€ 333,99€ 333,99
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)€ 135,47€ 541,88
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BBK4-128€ 320,-€ 320,-
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 0,-€ 0,-
4SSD'sSamsung 870 Evo (MZ-77E2T0B/EU) 2TB€ 144,95€ 579,80
2SSD'sSamsung PM961 512GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.775,67

Wat is het doel van mijn setup?
- De M.2-slots wil ik in een RAID 1 configuratie zetten.
- De SSD’s wil ik in een RAID 5 configuratie gebruiken als fast/flash storage.
- De HDD’s wil ik ook in RAID 5 zetten en gebruiken als cold storage.

Waar heb ik hulp bij nodig?
Ik twijfel nog over welk moederbord en welke case het beste bij mijn plannen passen.

Voor de case dacht ik zelf aan de Fractal Define R5 omdat ik daar voldoende SSD’s en HDD’s in kwijt kan.

Maar het kiezen van een moederbord vind ik lastig:
- Ga ik voor een high-end moederbord dat direct genoeg SATA-poorten heeft?
- Of kies ik voor een budget moederbord met minder SATA-poorten en gebruik ik een PCIe naar SATA-kaart? zo ja bij deze optie welke PICe sata kaart zou ik het beste kunnen nemen?

Ik zoek iemand (behalve ChatGPT 😉) die mij kan uitleggen welke keuze het beste past bij mijn situatie.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Volgens mij heeft zo'n beetje elk moederbord wel 4 SATA poorten.
uitvoering: ASRock Z690 PG Riptide is er eentje met 8 SATA Ports en 3x m.2 slots.
uitvoering: Nanoxia Deep Silence 8 Pro TG is goedkoper, veel nieuwer, komt met meer fans, en heeft 8 3,5" bays.

[ Voor 27% gewijzigd door Dekar op 28-04-2025 14:33 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:37
Het klinkt vrij complex wat je wilt, twee RAID-5 arrays met respectivelijk vier harddisks en vier SATA SSD's, en een RAID-1 voor twee M2 SSD's, volgens mij ondersteunen de meeste moederborden maar één RAID array. Stel dat je die gebruikt voor je M2's dan heb je nog twee software RAID's nodig,

De Cooler Master MasterBox NR600 (without ODD) is de goedkoopste kast die ik zie met voldoende bays voor al je schijven. Helaas zijn moederborden voor DDR5 RAM met voldoende SATA sloten duur, als je dat nog voor DDR4 kan omruilen is de Biostar B760MX2-E Pro D4 een optie voor je moederbord.
Als je je DDR5 wilt gebruiken zijn er eigenlijk alleen moederborden voor gaming PC's, zoals deze ASRock Z790 Pro RS of hele dure server moederborden, zoals deze Supermicro X13SAE (retail)

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 28-04-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Dekar schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:31:
Volgens mij heeft zo'n beetje elk moederbord wel 4 SATA poorten.
uitvoering: ASRock Z690 PG Riptide is er eentje met 8 SATA Ports en 3x m.2 slots.
uitvoering: Nanoxia Deep Silence 8 Pro TG is goedkoper, veel nieuwer, komt met meer fans, en heeft 8 3,5" bays.
Dit ASRock moederbord is voor DDR4 RAM, dat betekent dus ook RAM omruilen als je deze kiest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Hmmm meer lastiger dan ik had gedacht dus.

Motherboard: uitvoering: ASRock Z690 PG Riptide lijkt me een prima keuze. alleen kwa stroomverbruik kan deze aardig hoog zitten omdat het niet bedoelt is voor energie zuinigheid. @martyw uitvoering: Supermicro X13SAE (retail) deze gaat hem nooit worden XD. maar dat wist je zelf ook al :P. Het liefste heb ik DDR4.

zou iets mogelijk zijn zoals dit: https://tweakers.net/pricewatch/1930986/msi-pro-b760m-p.html met een pcie naar sate slot? daarbij heb ik nog ruimte voor een 2.5 Gb slot als ik echt die extra snelheid wil hebben

Cases: bedankt voor de tip @Dekar uitvoering: Nanoxia Deep Silence 8 Pro TG en de uitvoering: Cooler Master MasterBox NR600 (without ODD) zijn leuke opties. Ik ga hier zeker een paar videos van kijken om de betere keuze te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
TheDutchRitual schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:17:
...
Het liefste heb ik DDR4.

zou iets mogelijk zijn zoals dit: https://tweakers.net/pricewatch/1930986/msi-pro-b760m-p.html met een pcie naar sate slot? daarbij heb ik nog ruimte voor een 2.5 Gb slot als ik echt die extra snelheid wil hebben
Dat moederbord is DDR5, of is DDR4 een typefout? Het Biostar moederbord wat ik hier boven noem is een DDR4 moederbord voorzien van een 2,5Gb netwerkaansluiting en voldoende SATA en M2 aansluitingen, de ASRock die ik noem levert je ook 2,5Gb netwerk als het inderdaad een tikfout is.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 28-04-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:55
Dan is het DDR5 RAM in je lijst nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
@martyw en @Uszka ja dat is inderdaad een typ foutje! ik wil het liefste op DDR5 zitten. Dat is vooral omdat ik een zeer goede deal kon krijgen op de RAM die ik nu heb, plus het is future proof.

@martyw wat je zegt over het https://tweakers.net/pric...tar-b760mx2-e-pro-d4.html moederbord aardig aantrekkelijk. Ik kijk nog even rond. Ik denk dat ik zoek naar een ddr5 moederbord waar ik een PCi naar sata kaart in zal plaatsen. 2.5 is voor nu niet zo belangerijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
martyw schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:53:
Het klinkt vrij complex wat je wilt, twee RAID-5 arrays met respectivelijk vier harddisks en vier SATA SSD's, en een RAID-1 voor twee M2 SSD's, volgens mij ondersteunen de meeste moederborden maar één RAID array. Stel dat je die gebruikt voor je M2's dan heb je nog twee software RAID's nodig,
Ik zou voor dit soort werk gewoon https://www.truenas.com/truenas-scale/ ofzo gaan draaien en alles via software raid doen. Of Proxmox, Alma, Rocky net wat je leuk lijkt.

Als je echt windows nodig hebt, zet je dat in een VM.

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 29-04-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
youridv1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:42:
[...]

Ik zou voor dit soort werk gewoon https://www.truenas.com/truenas-scale/ ofzo gaan draaien en alles via software raid doen. Of Proxmox, Alma, Rocky net wat je leuk lijkt.

Als je echt windows nodig hebt, zet je dat in een VM.
Ik ga promox er op gooien, en via VM's / containers me apps en andere spul op laten draaien.

Daar is dit draatje voor : Thuis server max 800/1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ah kijk, duidelijk. Dan is het gebrek aan raid opties op het bord zelf niet meer belangrijk. Daar doelde ik op.

Je voeding heeft overigens maar 7 sata aansluitingen en ik zie 8 sata schijven.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition lijkt me dan wel wat.

En misschien is deze behuizing leuk uitvoering: Jonsbo N4 Zwart maar dan vervalt mijn suggestie.

Zelf vermijd ik biostar als de ziekte.

[ Voor 81% gewijzigd door youridv1 op 29-04-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
youridv1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:57:
Ah kijk, duidelijk. Dan is het gebrek aan raid opties op het bord zelf niet meer belangrijk. Daar doelde ik op.

Je voeding heeft overigens maar 7 sata aansluitingen en ik zie 8 sata schijven.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition lijkt me dan wel wat.

En misschien is deze behuizing leuk uitvoering: Jonsbo N4 Zwart maar dan vervalt mijn suggestie.
De kwestie van de voeding kan ik daar niet een extra delock sata splitter op zetten? of een voedingskabels splitter adapter?

De case tough..... wat een beauty. Ga gelijk wat youtube videos er van kijken :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
TheDutchRitual schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:07:
[...]
De kwestie van de voeding kan ik daar niet een extra delock sata splitter op zetten? of een voedingskabels splitter adapter?
Ja, ik denk wel dat dat goed gaat. Als je die rm550x al hebt is dat een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
youridv1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:11:
[...]

Ja, ik denk wel dat dat goed gaat. Als je die rm550x al hebt is dat een optie.
Yep die heb ik al binnen.
Pagina: 1