Thuis server max 800/1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-08 12:12
Dag lieve Tweakers!

Na ruim een jaar bezig te zijn geweest met selfhosting op een Intel NUC, een UDM en m’n eigen NAS, is het tijd voor een leuke upgrade!

Ik heb mezelf de uitdaging gegeven om alles tweedehands te kopen (want geld besparen is leuk én de wereld wordt steeds duurder). Met hulp van vrienden én ChatGPT heb ik een build samengesteld, maar nu moet hij natuurlijk nog door de beruchte Tweakers-keuring. 😉

Welke software wil ik gaan gebruiken?
Ik denk aan Proxmox met een combinatie van VM’s en Docker-containers. Voor de kleinere services wil ik een VM met Ubuntu gebruiken, waar Docker op draait. Voor de gameservers wil ik liever losse VM’s draaien, zodat ik ze makkelijker kan beheren en eventueel snel opnieuw kan opzetten.

Mijn vriendengroep bestaat uit zo’n 10 à 20 man. We willen meestal 1 tot 3 gameservers tegelijk draaien — afhankelijk van de ‘flavor of the month’. Als we klaar zijn met Valheim, stappen we bijvoorbeeld over op de nieuwste Palworld-update.

Feedback is van harte welkom! 😄

Wat wil ik draaien op het nieuwe systeem?

Services:
- Vaultwarden
- Home Assistant
- Pi-hole
- Nextcloud (of een alternatief)
- Documost (voor m’n eigen wiki)
- Immich
- Plex
- Jellyfin
- Overseerr
- Radarr
- Sonarr
- Bazarr
- Portainer
- Prowlarr
- qBittorrent

Gameservers:
- V Rising
- Valheim
- Satisfactory
- Minecraft
- Core Keeper

Laat vooral weten wat je denkt van de build, en of je verbeterpunten of tips hebt voor de setup of software!

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik heb rond de 800/1000 euro in gedachten maar minde rmag ook uiteraard

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al ram gekocht op marktplaats deze voor 80 euro.

1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 108,90€ 108,90

Kleine dingen zoals een M.2, SSD’s, behuizing en PSU zijn voor mij wat minder belangrijk. Ze zijn natuurlijk wel interessant, maar het gaat mij vooral om de hoofdcomponenten — of die goed met elkaar samenwerken en compatibel zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Dit is nu mijn huilige lijst waar ik naar kijk:

CPU kan ik op de kop tikken voor 190 euro.
MB: kan ik rond de 130 euro hebben
GPU: Nergens kan ik deze gebruikt vinden dus deze koop ik nieuw (waarom deze GPU?, voor AVI trascodeing voor jellyfin)

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 241,99€ 241,99
1MoederbordenMSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI€ 234,20€ 234,20
1VideokaartenSparkle Intel Arc A310 ECO€ 116,52€ 116,52

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee alles kan er in :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben opzoek naar energie bespaarden componenten. daarom ook deze cpu en gpu.

Ga je overklokken?
Standaard instelling is fijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Waar ik hulp mee nodig heb is:
- Spelen deze componenten wel lief samen?
- Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:26

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou eigenlijk denken dat zo'n recente processor prima zelf kan transcoden, hoeveel streams op welke resolutie zou je willen hebben? Ik zou het eerlijk gezegd eerst zonder proberen, bijplaatsen kan altijd nog. :)
Als je Proxmox installeert kan je vrij goed geheugen besparen door LXC containers op te tuigen mbv helper-scripts die dat goeddeels automatiseren.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:30
TheDutchRitual schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:37:

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben opzoek naar energie bespaarden componenten. daarom ook deze cpu en gpu.
Lees Het grote zuinige server topic - deel 3.

In het algemeen geldt dat alles wat je niet nodig hebt niet in een zuinige server thuishoort. En dus eens met @Cyphax, hoogstwaarschijnlijk heb je geen videokaart nodig, Intel CPU'S zijn daar dankzij QuickSync goed in. En dus geen componenten die op overklokken gericht zijn zoals Z series Intel moederborden en CPU's met een typenummer wat op een K eindigt. Ook geen WiFi moederbord nemen als je geen WiFi/BT nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:11
Ik heb zelf recentelijk een dell optiplex usff gekocht met een 10e generatie i5 en 64gb ram, idle verbruik van +- 7 watt en zodra ik een minecraft docker server opstart stijgt dit naar 10-15watt. Ik heb er zelf nagenoeg dezelfde services op draaien. Tip: kijk ook even naar https://pterodactyl.io om de game servers eenvoudig te managen. Ik heb zelf proxmox draaien met daarop een ubuntu vm en in die vm alles in docker containers via pterodactyl. Alle games die je noemt heeft iemand een container voor gemaakt voor pterodactyl en er zijn er nog veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Cyphax schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:48:
Ik zou eigenlijk denken dat zo'n recente processor prima zelf kan transcoden, hoeveel streams op welke resolutie zou je willen hebben? Ik zou het eerlijk gezegd eerst zonder proberen, bijplaatsen kan altijd nog. :)
Als je Proxmox installeert kan je vrij goed geheugen besparen door LXC containers op te tuigen mbv helper-scripts die dat goeddeels automatiseren.
Ik wil rond de 5 a 7 streams aan kunnen. zelf bekijk ik grotendeels mijn content op me TV die HDR en 4k of soms op mijn telefoon. Klopt de GPU is niet nodig als je een recente intel cpu hebt. totaal vergeten, bedankt voor de tip!

Ik weet niet wat LXC containers zijn, (denk een soort dockers). maar google en youtube hebben me nooit in de steek gelaten :P.

bedankt voor je hulp!
martyw schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:21:
[...]

Lees Het grote zuinige server topic - deel 3.

In het algemeen geldt dat alles wat je niet nodig hebt niet in een zuinige server thuishoort. En dus eens met @Cyphax, hoogstwaarschijnlijk heb je geen videokaart nodig, Intel CPU'S zijn daar dankzij QuickSync goed in. En dus geen componenten die op overklokken gericht zijn zoals Z series Intel moederborden en CPU's met een typenummer wat op een K eindigt. Ook geen WiFi moederbord nemen als je geen WiFi/BT nodig hebt.
Ik heb even door je link gelezen en wat is dat een bron van informatie die ik nodig had. Bedankt voor de CPU tip! ik heb al een i7-12700 gevonden (geen K) nu nog hopen op een leuke deal:P. plus ik was QuickSync totaal vergeten! over het moederbord heb ik totaal niet naar gedacht..... maar misschien moet ik daar wat extra aandacht aan besteden wat ik ga deze avond ga doen.

Super bedankt voor je tijd en moeite!
svenie3000 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:32:
Ik heb zelf recentelijk een dell optiplex usff gekocht met een 10e generatie i5 en 64gb ram, idle verbruik van +- 7 watt en zodra ik een minecraft docker server opstart stijgt dit naar 10-15watt. Ik heb er zelf nagenoeg dezelfde services op draaien. Tip: kijk ook even naar https://pterodactyl.io om de game servers eenvoudig te managen. Ik heb zelf proxmox draaien met daarop een ubuntu vm en in die vm alles in docker containers via pterodactyl. Alle games die je noemt heeft iemand een container voor gemaakt voor pterodactyl en er zijn er nog veel meer.
Ik zal zeker kijken naar de optiplex, die wattage gebruikt is lekker laag. Ik heb inderdaad gehoord van pterodactyl maar nog nooit echt mee gewerkt omdat ik hoorde het programma niet zo gebruiks vriendelijk is. al met al bedankt voor de tip ik zal er wel naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TheDutchRitual schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:05:
[...]

Ik weet niet wat LXC containers zijn, (denk een soort dockers). maar google en youtube hebben me nooit in de steek gelaten :P.
LXC is net als Docker een container-technologie, maar je gebruikt ze niet hetzelfde. Ze hebben geen eigen kernel en er wordt geen hardware geemuleerd. In de praktijk zijn het een soort van lite-vm's, maar alle processen draaien stiekem "gewoon" op de host, net als bij Docker. Maar wel geisoleerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Cyphax schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:21:
[...]

LXC is net als Docker een container-technologie, maar je gebruikt ze niet hetzelfde. Ze hebben geen eigen kernel en er wordt geen hardware geemuleerd. In de praktijk zijn het een soort van lite-vm's, maar alle processen draaien stiekem "gewoon" op de host, net als bij Docker. Maar wel geisoleerd. ;)
Het aardige van Docker is de Docker Hub met al zijn voorgebakken containers, voor zover ik weet draai je die in Proxmox op één of meer VM's, niet als een LXC. Als je minder waarde hecht aan de beheerschil van Proxmox en de High Availability features zou je ook een basic Linux server kunnen nemen met een paar VM's daarop, die je eventeel remote beheerd met Virtual Machine Manager en de Docker containers manage je dan remote met Portainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
martyw schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:13:
[...]

Het aardige van Docker is de Docker Hub met al zijn voorgebakken containers, voor zover ik weet draai je die in Proxmox op één of meer VM's, niet als een LXC. Als je minder waarde hecht aan de beheerschil van Proxmox en de High Availability features zou je ook een basic Linux server kunnen nemen met een paar VM's daarop, die je eventeel remote beheerd met Virtual Machine Manager en de Docker containers manage je dan remote met Portainer.
Hier zat ik aan te denken, alleen lijkt het mij leuk om proxmox te leren. Ik heb eind vorige jaar geleerd hoe ubuntu desktop werkt en basic networking met port forwarding met unifi. Nu wil een stap verder met promox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
martyw schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:13:
[...]

Als je heel graag bij Docker blijft en je eigenlijk maar 1 vm of container optuigt voor Docker, dan heeft Proxmox niet zoveel zin.
Ik heb zelf een container voor het geval ik iets in docker moet kunnen draaien maar ik heb verder alles behalve HomeAssistant in een container draaien. Proxmox is dan voor het beheer en de backups enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Cyphax schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:24:
[...]

Als je heel graag bij Docker blijft en je eigenlijk maar 1 vm of container optuigt voor Docker, dan heeft Proxmox niet zoveel zin.
Ik heb zelf een container voor het geval ik iets in docker moet kunnen draaien maar ik heb verder alles behalve HomeAssistant in een container draaien. Proxmox is dan voor het beheer en de backups enzo.
Hmmm, hier kom je met een punt. Ik zal meer bezig zijn met Docker dan met iets anders. Het enige waar ik niet echt Docker voor gebruik, is voor game servers, omdat niet iedere game zo gemakkelijk te hosten valt met Docker. Neem V-Rising bijvoorbeeld: toen ik daar mee wou beginnen, lukte het voor geen meter, omdat er alleen een officiële server-app voor Windows was.

Of hier iets beters voor is weet ik niet? De enige reden dat ik promox wil hebben is voor de gemakkelijk back up van VM's en containers.

al met al is het nog een moeilijke keuze voor mij omdat ik ook nog maar 1 jaar ervaring heb met selfhosten.

zou een gewone linux desktop distro met veel dockers de truc moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

TheDutchRitual schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:51:
[...]

Hmmm, hier kom je met een punt. Ik zal meer bezig zijn met Docker dan met iets anders. Het enige waar ik niet echt Docker voor gebruik, is voor game servers, omdat niet iedere game zo gemakkelijk te hosten valt met Docker. Neem V-Rising bijvoorbeeld: toen ik daar mee wou beginnen, lukte het voor geen meter, omdat er alleen een officiële server-app voor Windows was.

Of hier iets beters voor is weet ik niet? De enige reden dat ik promox wil hebben is voor de gemakkelijk back up van VM's en containers.

al met al is het nog een moeilijke keuze voor mij omdat ik ook nog maar 1 jaar ervaring heb met selfhosten.

Ik heb zelf daarom verschillende systeempjes draaien. Een Raspberry met UniFi controller op Ubuntu Server, een NUC met Plex/Overseerr/Radarr/Sonarr/Sabnzbd ook op Ubuntu Server en een NUC met Windows Server voor gameservers die alleen op Windows draaien (en ook soms voor het gemak van een UI :P ).

Ook een beetje om het gescheiden te houden. Had laatst dat 1 van m'n NUC's opeens doorbrandde, zal niet snel voorkomen natuurlijk, maar dan is het wel even (meer) balen als alles op 1 systeem had gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Gewoon uit interesse.
Waarom heb je Plex én Jellyfin?
Ik zat lange tijd bij Kodi. Ben toen overgestapt naar Plex. en tegenwoordig gebruik ik Jellyfin. Wat is de reden om zowel Plex als ook Jellyfin te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Sparkiee schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:41:
Gewoon uit interesse.
Waarom heb je Plex én Jellyfin?
Ik zat lange tijd bij Kodi. Ben toen overgestapt naar Plex. en tegenwoordig gebruik ik Jellyfin. Wat is de reden om zowel Plex als ook Jellyfin te gebruiken?
Zelf geef ik de voorkeur aan Jellyfin, omdat het gratis is en dat maakt mijn Nederlandse hartje blij. Als er iets misgaat met Jellyfin, kan ik het zelf gemakkelijk oplossen. Mijn vrienden gebruiken ook deze service op mijn netwerk, en zij zijn zelf ook redelijk bedreven in IT. Mocht er dus iets misgaan, kunnen zij het vaak zelf oplossen.

Voor mijn oma en andere oudere familieleden is het echter een heel ander verhaal. Plex is veel gebruiksvriendelijker en gemakkelijker in gebruik. Ik help ze graag, maar ik heb weinig zin om om 22:30 een telefoontje te krijgen omdat [insert serie] niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
[...]

Dat zou moeten werken, je kunt prima een paar VM's en een sloot Dockers draaien in bv Ubuntu, mits je voldoende RAM, opslag en CPU hebt, de specs van @svenie3000's server lijken me een goed startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:11
Andere tip nog, neem een wat grotere ssd dan je normaal zou doen. Ik zou voor mijn gebruik met een 512 gb ssd weg kunnen komen, maar ben voor een 2tb gegaan omdat die een veel hogere max tbw (total bytes written) waarde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
martyw schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:48:
[...]

Dat zou moeten werken, je kunt prima een paar VM's en een sloot Dockers draaien in bv Ubuntu, mits je voldoende RAM, opslag en CPU hebt, de specs van @svenie3000's server lijken me een goed startpunt.
en RAM-kit van 64 GB aangeschaft — dat zou ruimschoots voldoende moeten zijn voor de meeste toepassingen. Het gaat om twee modules van 32 GB, dus als het ooit nodig is, kan ik eenvoudig upgraden met nog eens 2×32 GB.

Voor de CPU ben ik nog aan het rondkijken op Tweakers en Marktplaats. Ik heb een mooie Intel Core i7-14700 (Boxed) op het oog; nu is het alleen nog een kwestie van een goede deal vinden. Ik ben van plan om wat energie-instellingen aan te passen, zodat hij bij volledige belasting maximaal 125, 150 of 175 watt verbruikt — iets wat in de praktijk toch niet vaak zal voorkomen.

Op marktplaats heb ik een leuke Moederbord gevonden een Gigabyte B560M DS3H. deze is prima voor mij en mijn doeleinden en kunnen energie zuinig zijn :).
svenie3000 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:43:
Andere tip nog, neem een wat grotere ssd dan je normaal zou doen. Ik zou voor mijn gebruik met een 512 gb ssd weg kunnen komen, maar ben voor een 2tb gegaan omdat die een veel hogere max tbw (total bytes written) waarde had.
Mijn plan is om twee M.2-schijven 256 GB in RAID 1 te configureren voor het besturingssysteem. Daarnaast wil ik twee SSD’s van 2 TB ook in RAID 1 zetten voor de opslag van alle data. Voor back-ups heb ik een NAS van 10 TB, die ik gebruik als cold storage en voor reguliere back-ups.

Ik neem aan dat dit wel genoeg storage is en hot/cold storage toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Hmmm, hier kom je met een punt. Ik zal meer bezig zijn met Docker dan met iets anders. Het enige waar ik niet echt Docker voor gebruik, is voor game servers
Het lijstje dat in je startpost staat kan je met LXC ook wel hosten ipvmet docker, voor het meeste is wel zo'n script waarmee je ze makkelijk installeert. Het is niet zozeer dat het beter is dan Docker, maar het integreert wel beter binnen Proxmox.

Als je liever de Dockerroute bewandelt is een distributie als Debian (daar is Proxmox ook op gebaseerd) wel genoeg. Portainer kan je dan gebruiken voor het beheren.

Pagina: 1