Dag lieve Tweakers!
Na ruim een jaar bezig te zijn geweest met selfhosting op een Intel NUC, een UDM en m’n eigen NAS, is het tijd voor een leuke upgrade!
Ik heb mezelf de uitdaging gegeven om alles tweedehands te kopen (want geld besparen is leuk én de wereld wordt steeds duurder). Met hulp van vrienden én ChatGPT heb ik een build samengesteld, maar nu moet hij natuurlijk nog door de beruchte Tweakers-keuring. 😉
Welke software wil ik gaan gebruiken?
Ik denk aan Proxmox met een combinatie van VM’s en Docker-containers. Voor de kleinere services wil ik een VM met Ubuntu gebruiken, waar Docker op draait. Voor de gameservers wil ik liever losse VM’s draaien, zodat ik ze makkelijker kan beheren en eventueel snel opnieuw kan opzetten.
Mijn vriendengroep bestaat uit zo’n 10 à 20 man. We willen meestal 1 tot 3 gameservers tegelijk draaien — afhankelijk van de ‘flavor of the month’. Als we klaar zijn met Valheim, stappen we bijvoorbeeld over op de nieuwste Palworld-update.
Feedback is van harte welkom! 😄
Wat wil ik draaien op het nieuwe systeem?
Services:
- Vaultwarden
- Home Assistant
- Pi-hole
- Nextcloud (of een alternatief)
- Documost (voor m’n eigen wiki)
- Immich
- Plex
- Jellyfin
- Overseerr
- Radarr
- Sonarr
- Bazarr
- Portainer
- Prowlarr
- qBittorrent
Gameservers:
- V Rising
- Valheim
- Satisfactory
- Minecraft
- Core Keeper
Laat vooral weten wat je denkt van de build, en of je verbeterpunten of tips hebt voor de setup of software!
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik heb rond de 800/1000 euro in gedachten maar minde rmag ook uiteraard
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al ram gekocht op marktplaats deze voor 80 euro.
Kleine dingen zoals een M.2, SSD’s, behuizing en PSU zijn voor mij wat minder belangrijk. Ze zijn natuurlijk wel interessant, maar het gaat mij vooral om de hoofdcomponenten — of die goed met elkaar samenwerken en compatibel zijn.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is nu mijn huilige lijst waar ik naar kijk:
CPU kan ik op de kop tikken voor 190 euro.
MB: kan ik rond de 130 euro hebben
GPU: Nergens kan ik deze gebruikt vinden dus deze koop ik nieuw (waarom deze GPU?, voor AVI trascodeing voor jellyfin)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee alles kan er in
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben opzoek naar energie bespaarden componenten. daarom ook deze cpu en gpu.
Ga je overklokken?
Standaard instelling is fijn.
Wat verwacht je van ons?[i]
Waar ik hulp mee nodig heb is:
- Spelen deze componenten wel lief samen?
- Zie ik iets over het hoofd?
Na ruim een jaar bezig te zijn geweest met selfhosting op een Intel NUC, een UDM en m’n eigen NAS, is het tijd voor een leuke upgrade!
Ik heb mezelf de uitdaging gegeven om alles tweedehands te kopen (want geld besparen is leuk én de wereld wordt steeds duurder). Met hulp van vrienden én ChatGPT heb ik een build samengesteld, maar nu moet hij natuurlijk nog door de beruchte Tweakers-keuring. 😉
Welke software wil ik gaan gebruiken?
Ik denk aan Proxmox met een combinatie van VM’s en Docker-containers. Voor de kleinere services wil ik een VM met Ubuntu gebruiken, waar Docker op draait. Voor de gameservers wil ik liever losse VM’s draaien, zodat ik ze makkelijker kan beheren en eventueel snel opnieuw kan opzetten.
Mijn vriendengroep bestaat uit zo’n 10 à 20 man. We willen meestal 1 tot 3 gameservers tegelijk draaien — afhankelijk van de ‘flavor of the month’. Als we klaar zijn met Valheim, stappen we bijvoorbeeld over op de nieuwste Palworld-update.
Feedback is van harte welkom! 😄
Wat wil ik draaien op het nieuwe systeem?
Services:
- Vaultwarden
- Home Assistant
- Pi-hole
- Nextcloud (of een alternatief)
- Documost (voor m’n eigen wiki)
- Immich
- Plex
- Jellyfin
- Overseerr
- Radarr
- Sonarr
- Bazarr
- Portainer
- Prowlarr
- qBittorrent
Gameservers:
- V Rising
- Valheim
- Satisfactory
- Minecraft
- Core Keeper
Laat vooral weten wat je denkt van de build, en of je verbeterpunten of tips hebt voor de setup of software!
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik heb rond de 800/1000 euro in gedachten maar minde rmag ook uiteraard
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al ram gekocht op marktplaats deze voor 80 euro.
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 108,90 | € 108,90 |
Kleine dingen zoals een M.2, SSD’s, behuizing en PSU zijn voor mij wat minder belangrijk. Ze zijn natuurlijk wel interessant, maar het gaat mij vooral om de hoofdcomponenten — of die goed met elkaar samenwerken en compatibel zijn.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is nu mijn huilige lijst waar ik naar kijk:
CPU kan ik op de kop tikken voor 190 euro.
MB: kan ik rond de 130 euro hebben
GPU: Nergens kan ik deze gebruikt vinden dus deze koop ik nieuw (waarom deze GPU?, voor AVI trascodeing voor jellyfin)
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-12700K Boxed | € 241,99 | € 241,99 |
1 | Moederborden | MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI | € 234,20 | € 234,20 |
1 | Videokaarten | Sparkle Intel Arc A310 ECO | € 116,52 | € 116,52 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee alles kan er in
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben opzoek naar energie bespaarden componenten. daarom ook deze cpu en gpu.
Ga je overklokken?
Standaard instelling is fijn.
Wat verwacht je van ons?[i]
Waar ik hulp mee nodig heb is:
- Spelen deze componenten wel lief samen?
- Zie ik iets over het hoofd?