• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-03 20:20
Ik krijg morgen een thuisbatterij (32kwh Sigenstore) met backup box geïnstalleerd (Sigenergy Homemax 3fase), maar ik vraag me af hoe dat zit met het zekeren van de aansluiting. De verkoper had het over een 20a automaat in de meterkast maar volgens mij hoor je die niet te gebruiken met een backup box.

Zoals ik het verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jW1M71LWhIQH0wUfPkQnjQtb2Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4f0VRxjxWvwA6j5VcEeI51G.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofd aansluiting -> 3x25a smelt (hoofd)zekeringen -> backup box grid ingang

Dan vanuit de backup poort direct naar de stoppenkast zonder zekering

Vanuit de solaredge zonnepanelen met 3x20a zekering en isolator schakelaar naar de homemax smart poort (AC input).

Vanuit de batterij met 3x20a zekeringen en isolator schakelaar naar de homemax.

Als je een zekering tussen de homemax en de meterkast zet van 20a dan word mijn huis afgeknepen van 3x25a naar 3x20a.

De homemax, zonnepanelen en batterij komen in de garage, dus ik verwacht geen extra zekeringen in de meterkast, alleen een kabel out en weer retour.

Of mis ik iets?

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• 01001000
Antonl91 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:35:

Met iets van een relais of zo in de groepenkast die uitschakelt indien het net weg valt. Heb je geen documentatie ervan?
Dat relais zit in de backup box, de hele huis aanvoer gaat door de backup box (het is een volledige huis backup, geen deel backup).

De documentatie geeft geen duidelijkheid wbt de meterkast omdat dat ergens in de nen1010 begraven zal zijn vermoed ik. Omschrijving is direct van grid naar de backup box en van daar naar de stoppenkast, geen melding van zekeringen (geen idee wat ernin de training word vermeld). De backup box heeft zelf ook zekeringen/automatem 100a op de grid input en smart poort en 40a op de batterij/inverter groepen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IdG_DL7ZxWfD3szqZO7cucbBW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX0ZGJ2cozKmZLUZTUpoZy2t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door 01001000 op 27-04-2025 10:50 ]

• 01001000
Jim423 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:35:
Officieel gezien moet er een mogelijkheid zijn (een soort ''brandweerschakelaar'') om de gehele installatie spanningsloos te maken.
Ben idd benieuwd hoe ze dat gaan doen, in de box zit wel een schakelaar maar die zit niet in de meterkast en je wilt ‘t toch centraal uit kunnen zetten zonder 12 individuele groepen om te moeten schakelen. Ik zou zelf de hoofd schakelaar als ‘brandweerschakelaar’ houden en een extra switch naar de batterij zoals je eerder aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv55Aeh1pXoY0DICnGOoGUQnhUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLqq1rrmRNdSDxAYap7FIEt4.jpg?f=fotoalbum_large

• 01001000
De huidige kast is een Eaton. Die Hager is er ingezet door de zonnepanelen installateur 8 jaar terug, dat waren nogal amateurs wbt elektra… lang verhaal, maar een omvormer kan je dus ook opblazen, nog steeds niet duidelijk of dat de installateur of een defecte SolarEdge was. Die automaten/kast zou sowieso naar de garage moeten, had ik eigenlijk even een degelijke, stof dichte kast voor moeten halen (kan ik morgen nog doen).

Edit, bbeetje opgeschoond zodat er wat meer ruimte is om te werken… zag ook dat de extra stopcontacten met speakerdraad en zonder de randaarde waren verbonden, woon er al 20 jaar en ik kom nog steeds van die grappen tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUVcdx9fMJG_wnKH0mNNVbjDtAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUe2ezyg2B45bLNbvZRDzGiB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door 01001000 op 27-04-2025 20:45 ]

• 01001000
vincentvs93 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:43:
Zou je een foto kunnen delen hoe je setup er nu uiteindelijk uit ziet en hoe e.e.a. is aangesloten? ben erg benieuwd!:)
Ik heb momenteel een Sauna gemaakt, het word boven de 30 graden (weinig ventilatie in de garage, maar een omvormer en batterij... ik moet nog wat extra ventilatie installeren. Ik kreeg oorspronkelijk online de feedback dat de warmte productie echt geen probleem zou zijn... lol numbers don't lie. Zeker als er elke dag tussen 8 en 10 met 13 KW word terug geleverd.

De aansluiting is van de hoofd aansluiting naar de hoofd schakelaar, naar de homemax, vervolgens zit daar ook de solaredge en batterij aan. Voor het huis gaat het via een andere schakelaar in de meterkast naar de groepen. De Homemax heeft een grid export limit heeft en peak shaving zodat we niet boven de 3x25A load gaan. Evt zou er nog een grid import limit gezet kunnen worden omdat peak shaving niet werkt als er geen battery capaciteit meer is (maar ik weet niet wat dat doet met spike loads, dus daar zitten we maar even niet aan).

Ik heb al twee stroomstoringen gehad, zonder impact, dus dat element werkt als een trein :) Enige manier waarop ik dat merk is dat ik een app notification krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqNuvKsX3_H3OqvG2tRyQe1oMAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlKblBJkO8mJ5G7byLOFx2sr.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1