Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 01:21
Ik krijg morgen een thuisbatterij (32kwh Sigenstore) met backup box geïnstalleerd (Sigenergy Homemax 3fase), maar ik vraag me af hoe dat zit met het zekeren van de aansluiting. De verkoper had het over een 20a automaat in de meterkast maar volgens mij hoor je die niet te gebruiken met een backup box.

Zoals ik het verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jW1M71LWhIQH0wUfPkQnjQtb2Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4f0VRxjxWvwA6j5VcEeI51G.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofd aansluiting -> 3x25a smelt (hoofd)zekeringen -> backup box grid ingang

Dan vanuit de backup poort direct naar de stoppenkast zonder zekering

Vanuit de solaredge zonnepanelen met 3x20a zekering en isolator schakelaar naar de homemax smart poort (AC input).

Vanuit de batterij met 3x20a zekeringen en isolator schakelaar naar de homemax.

Als je een zekering tussen de homemax en de meterkast zet van 20a dan word mijn huis afgeknepen van 3x25a naar 3x20a.

De homemax, zonnepanelen en batterij komen in de garage, dus ik verwacht geen extra zekeringen in de meterkast, alleen een kabel out en weer retour.

Of mis ik iets?

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik ben hier niet in thuis, maar ik kan mij niet helemaal voorstellen dat vanaf de grid 3x 25A dat ze de groepenkast ontkoppelen en dan een backup box er tussen zetten. Ik denk eerder 3x25A direct naar de groepenkast en dan 3x20A naar de backupbox.

Met iets van een relais of zo in de groepenkast die uitschakelt indien het net weg valt. Heb je geen documentatie ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
Antonl91 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:35:

Met iets van een relais of zo in de groepenkast die uitschakelt indien het net weg valt. Heb je geen documentatie ervan?
Dat relais zit in de backup box, de hele huis aanvoer gaat door de backup box (het is een volledige huis backup, geen deel backup).

De documentatie geeft geen duidelijkheid wbt de meterkast omdat dat ergens in de nen1010 begraven zal zijn vermoed ik. Omschrijving is direct van grid naar de backup box en van daar naar de stoppenkast, geen melding van zekeringen (geen idee wat ernin de training word vermeld). De backup box heeft zelf ook zekeringen/automatem 100a op de grid input en smart poort en 40a op de batterij/inverter groepen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IdG_DL7ZxWfD3szqZO7cucbBW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX0ZGJ2cozKmZLUZTUpoZy2t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door 01001000 op 27-04-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 14:55
De NEN1010 zal geen informatie hebben over een backupbox verwacht ik.
Sowieso lopen alle normen enorm achter op deze ontwikkeling.

Heb je een foto van je groepenkast? Idealiter zou de automaat natuurlijk in de backupbox komen maar ik denk niet dat je deze aan mag passen. Er moet dus een los kastje komen in de meterkast met een hoofdschakelaar en alle nieuwe automaten. 20A is inderdaad te licht, echter is er niet verteld welke automaat 20A zou worden.
Afhankelijk van welke groepenkast je hebt kun je een gangbaar model afzekeren tot 4P C40A. De grid input zul je na de hoofdschakelaar boven de slimme meter direct moeten afzekeren met B20A of B25A.
Laat maar even weten wat ze ervan gemaakt hebben morgen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Ik heb momenteel ouderwetse smelt zekeringen 3x25a g karakteristiek (smelt zekeringen, slimme meter en dan een afschakel mogelijkheid in de groepen kast, geen losse schakelaar. Ik zou verwachten dat er tussen de backupbox en grid idd nog een isolator schakelaar moet komen zodat die veilig aan te sluiten/onderhouden is zonder dat je de hoofdzekering opnieuw moet verzegelen.

Ik neem zo even een foto, moet nog even een berg troep voor de meterkast verwijderen (ik weet dat dat niet kan… ik moet dat hier in huis nog even uitleggen)

Edit, eerst zekering, dan meter

[ Voor 5% gewijzigd door 01001000 op 27-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Officieel gezien moet er een mogelijkheid zijn (een soort ''brandweerschakelaar'') om de gehele installatie spanningsloos te maken. Dat staat dan wel weer in de norm :) Ik weet niet of die box daarin voorzien is via een externe input o.i.d. Deze schakelaar moet dan in de meterkast komen en duidelijk herkenbaar zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:32
Jim423 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:35:
Officieel gezien moet er een mogelijkheid zijn (een soort ''brandweerschakelaar'') om de gehele installatie spanningsloos te maken. Dat staat dan wel weer in de norm :) Ik weet niet of die box daarin voorzien is via een externe input o.i.d. Deze schakelaar moet dan in de meterkast komen en duidelijk herkenbaar zijn.
In maximaal 2 handelingen. Dus met de hoofdschakelaar van je groepenkast en die van het Backup systeem voldoe je dan aan de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
...

[ Voor 97% gewijzigd door jbhc op 27-04-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Jim423 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:35:
Officieel gezien moet er een mogelijkheid zijn (een soort ''brandweerschakelaar'') om de gehele installatie spanningsloos te maken.
Ben idd benieuwd hoe ze dat gaan doen, in de box zit wel een schakelaar maar die zit niet in de meterkast en je wilt ‘t toch centraal uit kunnen zetten zonder 12 individuele groepen om te moeten schakelen. Ik zou zelf de hoofd schakelaar als ‘brandweerschakelaar’ houden en een extra switch naar de batterij zoals je eerder aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv55Aeh1pXoY0DICnGOoGUQnhUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLqq1rrmRNdSDxAYap7FIEt4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Er zijn veel wegen die naar Rome lijden. Ik zou die hager kast in de bak mieteren, een passende ABB kast op dezelfde hoogte als de huidige ABB kast hangen en het een en ander aanpassen.

En als je dan toch bezig bent dat emat spul vervangen voor een fatsoenlijk merk.

Maar ik gok dat ze dat niet gaan doen en de puinhoop nog groter gaan maken O-)

[ Voor 31% gewijzigd door jbhc op 27-04-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
jbhc schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:46:
[...]

In maximaal 2 handelingen. Dus met de hoofdschakelaar van je groepenkast en die van het Backup systeem voldoe je dan aan de norm.
@Xander Klopt dat, bij een renovatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Jim423 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:53:
[...]

@Xander Klopt dat, bij een renovatie?
Waarom vraag bevestiging aan Xander? Zou die het beter weten dan ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik meende dat het in 2005 was veranderd maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Daarnaast lijkt het mij sowieso wel een goede zaak. Zonder zo'n schakelaar blijft de kabel naar de groepenkast toe onder spanning staan, maar als er geen voorziening voor is is daar niets aan te doen denk ik. En de huidige kast is toch geen ABB?

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 27-04-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
De huidige kast is een Eaton. Die Hager is er ingezet door de zonnepanelen installateur 8 jaar terug, dat waren nogal amateurs wbt elektra… lang verhaal, maar een omvormer kan je dus ook opblazen, nog steeds niet duidelijk of dat de installateur of een defecte SolarEdge was. Die automaten/kast zou sowieso naar de garage moeten, had ik eigenlijk even een degelijke, stof dichte kast voor moeten halen (kan ik morgen nog doen).

Edit, bbeetje opgeschoond zodat er wat meer ruimte is om te werken… zag ook dat de extra stopcontacten met speakerdraad en zonder de randaarde waren verbonden, woon er al 20 jaar en ik kom nog steeds van die grappen tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUVcdx9fMJG_wnKH0mNNVbjDtAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUe2ezyg2B45bLNbvZRDzGiB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door 01001000 op 27-04-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:07
Er moeten 2 hoofdschakelaars in de groepenkast. Geen zekeringen die het vermogen beperken.

Dit is al decennia lang opgelost met aggregaat noodstroom systemen.
Aansluitvolgorde is: Hoofdzekeringen -> hoofdschakelaar net -> ATS (automatic transfer switch) -> hoofdschakelaar noodstroomgroepen -> eindgroepen met noodstroom

Er kunnen dan ook nog groepen zonder noodstroom achter de 1e hoofdschakelaar geplaatst worden.

Uiteraard moet het zeer duidelijk gemarkeerd worden. Als de ATS met een kabel wordt aangesloten moet deze kabel de hele capaciteit van de aansluiting kunnen hebben. Dat die kabel doorgeboord kan worden en dan de hoofdzekering laat springen is een risico dat erbij hoort. Als de ATS minder kan hebben dan de hoofdaansluiting moet er natuurlijk wel gezekerd worden. Dan heb je echter over bedrijfsgebouwen waar alleen de kritieke apparatuur noodstroom heeft. Dan zitten de noodstroom ook in een aparte groepenkast.

In dit geval van @01001000 moet er extra ruimte gemaakt worden voor die 2e hoofdschakelaar. Makkelijkste en duidelijkste manier is die witte kast eruit en er een zelfde eaton kast ernaast plaatsten. Die wcd dan wat opschuiven. 2e hoofdschakelaar op de onderste rij ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Ricko1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:00:
Er moeten 2 hoofdschakelaars in de groepenkast. Geen zekeringen die het vermogen beperken.

Dit is al decennia lang opgelost met aggregaat noodstroom systemen.
Aansluitvolgorde is: Hoofdzekeringen -> hoofdschakelaar net -> ATS (automatic transfer switch) -> hoofdschakelaar noodstroomgroepen -> eindgroepen met noodstroom

Er kunnen dan ook nog groepen zonder noodstroom achter de 1e hoofdschakelaar geplaatst worden.

In dit geval van @01001000 moet er extra ruimte gemaakt worden voor die 2e hoofdschakelaar. Makkelijkste en duidelijkste manier is die witte kast eruit en er een zelfde eaton kast ernaast plaatsten. Die wcd dan wat opschuiven. 2e hoofdschakelaar op de onderste rij ernaast.
Dit is inderdaad hoe het nu is geïnstalleerd, alleen zit het witte Hager kastje er nog met daarin nu de schakelaar van de backup box die de gehele groepenkast afschakeld (de oude hoofdschakelaar is nu de batterij voeding schakelaar. De backup box werkt aansluiting verzwarend, input 3x25A (geprogrameerd) en naar het huis is het maximaal 3x50A (hoofd schakelaar/zekering) maar door de aardlek 'afgezekert' op 3x40A wat goed is omdat er 6mm2 gebruikt is.

(Hager is Duits/Europees en Eaton Iers/Amerikaans... dus ik ben niet te rouwig :) (en ze hadden zelf ook alleen Hager kasten)

[ Voor 4% gewijzigd door 01001000 op 29-04-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Heb je een foto?
Een aardlekschakelaar zekert niets af namelijk maar misschien begrijp ik je verhaal verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
Jim423 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:26:
Heb je een foto?
Een aardlekschakelaar zekert niets af namelijk maar misschien begrijp ik je verhaal verkeerd.
Misschien (zeker 😅) omschrijf ik het verkeerd, mijn aardlek schakelaars hebben een 40a overstroombeveiliging, ik dacht B karakteristiek maar nu ik de omschrijving lees vind ik dat nergens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41
01001000 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:01:
mijn aardlek schakelaars hebben een 40a overstroombeveiliging,
Dat hebben ze niet. Er kan 40A doorheen voordat ze in rook op gaan, maar er zit geen beveiliging in om te verkomen dat ze in rook op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
jadjong schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:14:
[...]

Dat hebben ze niet. Er kan 40A doorheen voordat ze in rook op gaan, maar er zit geen beveiliging in om te verkomen dat ze in rook op gaan.
Ah fook, thanks, ik had een aardlekautomaat bekeken (lekker gegoogled :/ ), maar ik heb een set aardlekschakelaars dus idd niks goed gezekerd op 40a. 50a automaat/hoofdschakelaar op 6mm2 kabel… met daar achter aardlekschakelaars van 40a. hmmm, niet zeker of ik daar blij mee moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De kans dat er langdurig meer dan 40A op een fase loopt is natuurlijk klein maar er had beter een 32A remautomaat geplaatst kunnen worden voor de groepenkast. (40A mag ook). Daarom vind ik het jammer dat er heel stellig posts langskomen met ''geen zekeringen die het vermogen beperken''.
Daarnaast is het nu duidelijk als een leek binnenkomt hoe de installatie uitgeschakeld kan worden? D.m.v. labels bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Jim423 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:58:
De kans dat er langdurig meer dan 40A op een fase loopt is natuurlijk klein maar er had beter een 32A remautomaat geplaatst kunnen worden voor de groepenkast. (40A mag ook). Daarom vind ik het jammer dat er heel stellig posts langskomen met ''geen zekeringen die het vermogen beperken''.
Dat deel van mijn reactie was op de meerdere posts van afzekeren na de hoofdzekering op 20A. Ik had half verwacht dat er iemand over selectiviteit ging beginnen waar dit niet van toepassing is en totaal onhaalbaar.

Dat er nu een stroomvoorziening van 50A is stond er eerder niet. Dan moet er uiteraard een rem automaat van 40A geplaatst worden om de aardlekschakelaars te beschermen (of aardlekschakelaars vervangen door 63A versie en 10mm2 bedrading)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Officieel mag je geen apparatuur alleen met een hoofdschakelaar aansluiten van de netbeheerder (zonder expliciete toestemming). Zeker aangezien het smeltveiligheden betreft. Er stond dat de backupbox automaten van 100A heeft, al zal die inverter dat niet kunnen leveren vermoed ik. Daar is dus nu nog een 50A automaat achter gezet die tevens dient als hoofdschakelaar (als ik het goed begrijp). Het is misschien nog mogelijk om de bb softwarematig in te stellen op een maximale output van 40A (of misschien is dit wel gebeurd?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Je moet er ook op letten dan je batterij ook daadwerkelijk voldoende stroom kan geven om de automaten trippen.

Maak er anders eens een single line diagram van, dat is doorgaans hoe deze dingen worden getekend.
Wikipedia: Single-line diagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
Jim423 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:50:
Officieel mag je geen apparatuur alleen met een hoofdschakelaar aansluiten van de netbeheerder (zonder expliciete toestemming).
Dat is de crux van het verhaal. Zie je een noodstroom schakelaar als apparaat of als onderdeel van de schakel- en beveiligsinrichting? De stuurstroom heeft sowieso een eigen zekering.

Ik kan je nu al vertellen dat niemand aan de eisen voldoet om dat als apparaat te zien. Dan zou je ook selectiviteit moeten toepassen. Dat is een 3x50A hoofdzekering (a €2500 per jaar meer) waarvan je de helft niet gebruikt omdat het enige apparaat op 25A gezekerd is. (of schakaar op 16A en alle eindgroepen op 6A afzekeren en geen apparaten van meer dan 1380W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Ik ben wel benieuwd naar hoe je de Sigenstore bevalt en hoe het er in het echt allemaal een beetje uit ziet. Ik zie wel een mooie website maar echt concrete informatie kan ik nog niet echt vinden. Zou je er wat over willen delen, waarom je voor deze batterij bent gegaan?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
timpel_800 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:20:
Ik ben wel benieuwd naar hoe je de Sigenstore bevalt en hoe het er in het echt allemaal een beetje uit ziet. Ik zie wel een mooie website maar echt concrete informatie kan ik nog niet echt vinden. Zou je er wat over willen delen, waarom je voor deze batterij bent gegaan?
Voornaamste reden waren de extra veiligheids componenten, lfp is veiliger maar nog steeds niet perfect, en deze batterij staat in huis dus extra failsafes vond ik belangrijk. Verder de schaalbaarheid, dat je na een paar jaar een extra batterij er bij kan pluggen naast de andere batterijen, of 1 batterij kan vervangen als er problemen mee zijn. De 25 kw car charging optie en v2x optie vond ik ook handig… al heb ik nog geen auto en zijn er nog te weinig auto’s die het ondersteunen.

Op dit moment heb ik nog een vlak tarief energie contract, dus de voordelen van de AI assisted aansturing is er nog niet, maar volgende maand heb ik een dynamisch contract dus dat word dan een belangrijke feature.

Ook de 0ms switch over bij backup is iets wat er met andere batterijen niet is, ik heb 2 internet providers in backup, maar met de stroom op ons steeds onbetrouwbaardere net wilde ik daar ook wat aan doen gezien mijn hobbies.

Financieel is het niet de optie die het meeste opleverd (sterker nog, op dit moment zie ik het als een kleine kosten post, terug verdienen zit er niet helemaal in) maar de extra voordelen maken het de moeite waard voor mij.

Pagina: 1