Welke warmtepompdroger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 09:24
Wij willen voor ons gezin van 5 personen een warmtepompdroger.

Doel en eisen:
Minder wasrekjes op zolder
Minder strijken
Gemak
Moet lang meegaan
Groot laadvermogen 9 kg
Misschien iets van smart om eigen gebruik zonne-energie te vergroten, al zou dit met slimme stekker en misschien HA ook kunnen.

Hoe bevalt een warmtepompdroger in de praktijk?

Is er sprake van minder strijken? Is alles goed droog? Zijn er grote nadelen aan bepaalde merken of modellen? Heeft de zelfreinigende functie veel toegevoegde waarde of is het een makkie om zelf te doen?

Zijn er modellen die erg goed bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31

de Peer

under peer review

Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-06 14:56
gebruiker001 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:03:
Wij willen voor ons gezin van 5 personen een warmtepompdroger.

Doel en eisen:
Minder wasrekjes op zolder
Minder strijken
Gemak
Moet lang meegaan
Groot laadvermogen 9 kg
Misschien iets van smart om eigen gebruik zonne-energie te vergroten, al zou dit met slimme stekker en misschien HA ook kunnen.

Hoe bevalt een warmtepompdroger in de praktijk?

Is er sprake van minder strijken? Is alles goed droog? Zijn er grote nadelen aan bepaalde merken of modellen? Heeft de zelfreinigende functie veel toegevoegde waarde of is het een makkie om zelf te doen?

Zijn er modellen die erg goed bevallen?
Warmtepompdrogers zijn, zeker als je niet goed bij de condensor kan soms snel vervuild waardoor ze minder goed drogen. Ik zou altijd voor een machine met 5 jaar garantie gaan. Heinner, te vinden op bol, heeft modellen met 9 en 10kg vulgewicht, gemaakt door Midea en Hisense. Hier krijg je 5 jaar garantie. Inventum heeft 1 9kg model op bol, gemaakt door Midea ook met 5 jaar garantie. Als je wasmachine 10kg heeft zou ik voor het 10kg model van Heinner gaan, anders maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik ben geneigd toch voor de voor mij bekende merken te gaan zoals bosch, Samsung, aeg oid.
5 jaar garantie is inderdaad wel een aandachtspunt.

Maar ik vraag mij vooral af wat behalve vulgewicht en energieverbruik de belangrijke verschillen zijn tussen de merken en modellen. Natuurlijk hebben ze allemaal wel functies met fancy namen, maar wat zijn nou functies waar je echt wat aan hebt? Wat werkt goed en wat niet? En zijn er modellen of merken die ik beter links kan laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
gebruiker001 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:26:
Ik ben geneigd toch voor de voor mij bekende merken te gaan zoals bosch, Samsung, aeg oid.

Maar ik vraag mij vooral af wat behalve vulgewicht en energieverbruik de belangrijke verschillen zijn tussen de merken en modellen. Natuurlijk hebben ze allemaal wel functies met fancy namen, maar wat zijn nou functies waar je echt wat aan hebt? Bijvoorbeeld de zelfreinigende condensor. Werkt dit en bespaar je hier veel moeite mee of is het sowieso weinig moeite om dit zelf te doen? Wat werkt goed en wat niet? En zijn er modellen of merken die ik beter links kan laten liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
gebruiker001 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:26:

Maar ik vraag mij vooral af wat behalve vulgewicht en energieverbruik de belangrijke verschillen zijn tussen de merken en modellen. Natuurlijk hebben ze allemaal wel functies met fancy namen, maar wat zijn nou functies waar je echt wat aan hebt? Wat werkt goed en wat niet? En zijn er modellen of merken die ik beter links kan laten liggen?
Vanuit mijn ervaring als monteur zijn die merken die je noemt nu net de merken die je beter links kan laten liggen. Zoek met de zoekfunctie in dit forum eens naar bosch en siemens warmtepompdroger en je zal genoeg ellende vinden. Het zelfreinigend vermogen werkt enkel de eerste jaren, dus je kan er beter 1 nemen waarbij je zelf makkelijk bij de condensor kan zoals bij de modellen die ik noemde. Diverse droogprogramma's hebben ze allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wij hebben een AEG die nu z’n 4e jaar in gaat en we erg tevreden over zijn: AEG FiberPro T9DENS87 review door ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:01
Net als wat @Techfreak zegt, warmtepomp drogers ook de "zelf reinigende" vervuilen na een paar jaar. Hier hebben we van alle merken de WP drogers uit elkaar gehaald omdat ze het niet doen. Allemaal zitten ze vol met stof. Het eerste gedeelte van de condensor is wel schoon maar achterin de machine zit het vol met stof.

Een klein pompje die water uit het reservoir haalt en dit over de condensor laat lopen is echt niet voldoende om dat allemaal schoon te krijgen. De nieuwere (< 2 jaar) hebben we nog niet gezien maar het is nog geen 2026.

Als het WP gedeelte in een droger kapot gaat dan is ook direct klaar, dan zul je een nieuwe moeten kopen. Dit is nagenoeg niet vervangbaar omdat de kosten er van veel te hoog zijn.

Als je op je zonnepanelen wilt drogen dan zou ik adviseren om een gewoon een afvoer/ condensdroger te kopen. Simpelere techniek, kortere draaitijden en makkelijker schoon te maken. Elk jaar even de achterkant eraf en de stofzuiger er doorheen dan is het wel weer klaar. Maar goed, dat is ieder zijn eigen keuze.

als je toch een goede wil dan zijn de AEG TR738 modellen wel goed. Eigenlijk alle gerenomeerde merken wel goed maar houd er rekening mee dat bij intensief gebruik je het apparaat open moet halen om schoon te maken. Helaas maar 2 jaar garantie.

De Siemens WQ45H2A9NL wordt nu bij verschillende winkels aangeboden met 5 jaar garantie. Good zoeken levert nog wel eens een actie op.

Houd er wel rekening mee dat WP drogers echte herriebakken zijn! Ik weet niet waar die moet komen te staan maar onze ervaring leert dat vooral de wat goedkopere aziatische modellen behoorlijk meer lawaai maken dan de gerenomeerde merken.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
nodri2000 schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:31:
Net als wat @Techfreak zegt, warmtepomp drogers ook de "zelf reinigende" vervuilen na een paar jaar. Hier hebben we van alle merken de WP drogers uit elkaar gehaald omdat ze het niet doen. Allemaal zitten ze vol met stof. Het eerste gedeelte van de condensor is wel schoon maar achterin de machine zit het vol met stof.

Een klein pompje die water uit het reservoir haalt en dit over de condensor laat lopen is echt niet voldoende om dat allemaal schoon te krijgen. De nieuwere (< 2 jaar) hebben we nog niet gezien maar het is nog geen 2026.

Als het WP gedeelte in een droger kapot gaat dan is ook direct klaar, dan zul je een nieuwe moeten kopen. Dit is nagenoeg niet vervangbaar omdat de kosten er van veel te hoog zijn.

Als je op je zonnepanelen wilt drogen dan zou ik adviseren om een gewoon een afvoer/ condensdroger te kopen. Simpelere techniek, kortere draaitijden en makkelijker schoon te maken. Elk jaar even de achterkant eraf en de stofzuiger er doorheen dan is het wel weer klaar. Maar goed, dat is ieder zijn eigen keuze.

als je toch een goede wil dan zijn de AEG TR738 modellen wel goed. Eigenlijk alle gerenomeerde merken wel goed maar houd er rekening mee dat bij intensief gebruik je het apparaat open moet halen om schoon te maken. Helaas maar 2 jaar garantie.

De Siemens WQ45H2A9NL wordt nu bij verschillende winkels aangeboden met 5 jaar garantie. Good zoeken levert nog wel eens een actie op.

Houd er wel rekening mee dat WP drogers echte herriebakken zijn! Ik weet niet waar die moet komen te staan maar onze ervaring leert dat vooral de wat goedkopere aziatische modellen behoorlijk meer lawaai maken dan de gerenomeerde merken.
Ook de aziatische modellen worden stiller. Al heb je absoluut gelijk dat er stillere zijn dan die ik noemde, Lg heeft hele stille inverter modellen. Verder zie ik de meerwaarde van duurdere warmtepompdrogers niet echt. Wat je zelf ook zegt, ze worden allemaal vies. En ook bij de gerenomeerde merken gaat het wp-gedeelte regelmatig na een jaar of 5-7 kapot, dan had je net zo goed 500 euro in je zak kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Bedankt voor de tips. Dus de levensduur kan wel een aandachtspunt zijn. Ik zie nu deze van AEG. Op de website van AEG staat 10 jaar garantie op motor. Is dat dan ook het warmtepompgedeelte, of wordt dat niet als motor gezien. Op sommige websites staat dan toch weer 2 jaar garantie dus dat vind ik wat verwarrend.

Ze doen het ook voorkomen alsof het filter heel gemakkelijk te reinigen is. Reviews zijn positief en nu met bol.com select en AEG cashback €770, dus lijkt een goede deal?

https://www.aeg.nl/laundr...heat-pump-dryer/tr969m6c/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:01
gebruiker001 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:43:
Bedankt voor de tips. Dus de levensduur kan wel een aandachtspunt zijn. Ik zie nu deze van AEG. Op de website van AEG staat 10 jaar garantie op motor. Is dat dan ook het warmtepompgedeelte, of wordt dat niet als motor gezien. Op sommige websites staat dan toch weer 2 jaar garantie dus dat vind ik wat verwarrend.

Ze doen het ook voorkomen alsof het filter heel gemakkelijk te reinigen is. Reviews zijn positief en nu met bol.com select en AEG cashback €770, dus lijkt een goede deal?

https://www.aeg.nl/laundr...heat-pump-dryer/tr969m6c/
Tja 10 jaar garantie op de motor is enkel en alleen op de motor. Zoals je in een ander topic hier kunt lezen valt daar dus echt alleen de motor onder. Als de electronische snelheidsregelaar van de motor kapot gaat of de condensor gaat lek valt dat niet onder de garantie. Grappige is dat van alle onderdelen die kapot kunnen gaan de borstelloze motoren wel echt de laatste zijn die gaan, dan is je droger zo goed als zeker al tig jaar oud.

Kijk even goed rond, ik zag bij de Expert een AEG WP droger voorbij komen waar je na registratie 5 jaar garantie op krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door nodri2000 op 29-04-2025 07:41 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Het is onderstaand model geworden. Het is een b-keus (retourtje) met 5 jaar garantie bij registratie en inclusief cashback €760 dus leek mij een goede deal.

AEG 9000 serie AbsoluteCare
¨ Plus ProSteam Warmtepomp
Wasdroger 9kg TR979M8CS

Bedankt voor de tips en het meedenken. Vooral de 5 jaar garantie heb ik n.a.v. jullie tips als belangrijke voorwaarde gehad.

[ Voor 20% gewijzigd door gebruiker001 op 29-04-2025 14:24 ]

Pagina: 1