wasdroger defect na 4,5 jaar... forse reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
nou... nu heb ik dan ook eens mee te maken. Je leest dingen, hier (veel), consuwijzer, andere fora, maar in de werkelijkheid gaat het allemaal niet zo eenvoudig.

In november 2009 kocht ik een berg witgoed voor ons nieuwe huis, waaronder een BOSCH WTS86500 condensdroger. Nu, ca 4.5 jaar op weg dus, (december geleverd) maakt het apparaat enorme herrie met ronddraaien, en met de hand terugdraaien levert nog meer kabaal op. Duidelijk niet goed en dus nagekeken.
Rond de trommel zit helemaal vooraan de trommel een stalen ring die is losgescheurd/gekomen van de trommel.

Ik heb 3 reparateurs gebeld (lokaal) en hen dit voorgelegd. Het blijkt vaker voor te komen, ik was niet de enige met dit euvel, en repareren houdt alleen in: een hele nieuwe trommel. (de ring maakt namelijk deel uit van de trommel zelf)
Naja... niets aan te doen. Wat gaat me dat kosten? ca 230 euro.

:(

http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa
Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
Dus de webshop gebeld waar ik destijds alles heb besteld en uitgelegd wat er aan de hand is. Een beetje aan het hinten naar hij is pas 4,5 jaar oud, dure reparatie enz zei hij dat reparaties altijd via de fabrikant lopen. Ik moest maar daarheen bellen. Bosch zou dan als het goed is zelf wel coulance verlenen, en anders moest ik na reparatie een rapport opvragen en dan zouden zij nog eens bij Bosch informeren voor me, maar meer dan proberen zat er niet in.

nou dat is een beetje de omgekeerde wereld als je het mij vraagt, maar weet je wat? ik bel wel even met BOSCH.

Bosch heeft geen idee over coulance, en als iets defect is kan ik het via hun reparateur laten maken, that's it.
Trommel 154 euro, voorrijden/onderzoeken 59,85, arbeid 86 per uur. -O-
(men schat in 60 - 90 min werk)

Wat is nou reëel? en hoe kom ik nu VOORAF tot een schappelijke oplossing met de verkoper?
Is het redelijk dat hij sowieso verlangt dat het door Bosch (duurder) wordt gerepareerd?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

offerte aanvragen, en die voorleggen aan de verkoper.

ik weet even niet wat de verwachte levensduur van dit apparaat is maar dat zal 5 of meer zijn.

als het 5 is heb je nog recht op ca 10 - 20% vergoeding hierin.. Dus echt vetpot is het niet, het is dus niet zo dat je volledig gratis reparatie meer krijgt. Overigens kan het best zijn dat dit gewoon onder slijtage wordt geschreven dan kan je er zoiezo naar fluiten. Je auto heeft ook onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bosch weer eens gebeld; de machine zou gemiddeld 8-10 jaar moeten meegaan. (van zoiets ging ik ook uit eerlijk gezegd destijds)

Kijk, 10% vergoeding voor een reparatiekanaal dat 20% duurder is, is natuurlijk zinloos. (met name voor de verkopende partij)

Ik probeer even af te tasten wat redelijk is, en wat ik redelijkerwijs van de verkoper in deze situatie mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-04 17:13

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Hmm volgens mij iets met garantie en verwachte levensduur. Maar precies weet ik het ook niet en hoeveel je dan nog zelf zou moeten betalen / terug krijgt van bijv. bosch durf ik ook zo niet te zeggen.

Hoewel de webshop hier niks meer mee te maken hebt omdat de garantie hiervan al verstreken is.

Ik denk mocht je dat willen doen dat je een heel end ken komen door lastig te gaan doen met zeuren over de garantie in NL met verwachte levensduur van +/- 8 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
huh :?

ik moet toch zeker JUIST mijn verhaal doen bij de verkoper zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

juist, verkoper (webshop) aanspreken bosch staat hier buiten.
overeenkomst is met de webshop geweest.

verwachte levensduur van 8 jaar houdt in dat 60% is verstreken.
als het geen slijtage onderdeel betrefd, dan zou de webshop vermoedelijk hierin 40% moeten meebetalen.

maar zou eerst eens veriferen of het niet onder slijtage valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Over het delen van de kosten: afaik is het toch echt zo geregeld dat vervanging of reparatie van een ondeugdelijk product kostenloos moet zijn. Enkel wanneer de reparatie de levensduur verlengt (zoals bij het vervangen van een aan slijtage onderhevig onderdeel) is een vergoeding toegestaan.

Zie onder meer: http://blog.iusmentis.com...-bij-een-consumentenkoop/

Nu weet ik niet heel veel van wasdrogers, maar de trommel zelf zou niet al te veel moeten slijten lijkt me? In tegenstelling tot zaken als motor, aandrijfriem, compressor van het condenssysteem etc. In elk geval lijkt het me niet dat het vervangen van enkel de trommel de waarde / levensduur van de hele machine dusdanig verhoogt dat er sprake is van onrechtvaardige verrijking van de consument.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 12-06-2014 17:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:52:
juist, verkoper (webshop) aanspreken bosch staat hier buiten.
overeenkomst is met de webshop geweest.

verwachte levensduur van 8 jaar houdt in dat 60% is verstreken.
als het geen slijtage onderdeel betrefd, dan zou de webshop vermoedelijk hierin 40% moeten meebetalen.

maar zou eerst eens veriferen of het niet onder slijtage valt.
Enige wat echt listig is hierin is dat me is opgevallen dat in coulance zaken de reparatiekosten in ene wel erg fors uitvielen, waarna je daar dan toch nog maar weer wat coulance krijgt. Vervolgens betaal je dus alsnog de hoofdprijs. Bij dit soort dingen is gelijk hebben en gelijk krijgen nog niet zo makkelijk.

Route is inderdaad:
1. Winkel
2. Producent
3. Consumentenorganisatie

Overigens is 8 jaar mee gaan van een droger niet echt houvast; leveranciers geven al een tijd een indicatie van was- of droogbeurten dat zo'n ding mee gaat. Als je dan alleen bent en je koopt een el cheapo apparaat bedoeld voor 300 beurten dan kun je uitrekenen dat je 10 jaar wel kan halen. Ga je een gezin met drie kinderen er doorheen halen dan issie na 2 jaar en 2 dagen af. Nadeel van internetwinkels is dat daar meestel geen verkoper je dit gaat vertellen.
* NiGeLaToR werkte vroeger in de bruin/witgoed en wisten per apparaat ongeveer de levensduur en adviseerden klanten daar dan ook op.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik kwam op het internet tegen ca 2500 droogbeurten.
dat is 8 jaar tijd 312 per jaar.
Hij heeft veel capaciteit, en zo rekenend, gaat die droger hier niet vaker dan 5 keer per week een cyclus draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
xleeuwx schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:35:
Hoewel de webshop hier niks meer mee te maken hebt omdat de garantie hiervan al verstreken is.
Nee hoor. TS moet juist bij de webshop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orion84 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:57:
Over het delen van de kosten: afaik is het toch echt zo geregeld dat vervanging of reparatie van een ondeugdelijk product kostenloos moet zijn. Enkel wanneer de reparatie de levensduur verlengt (zoals bij het vervangen van een aan slijtage onderhevig onderdeel) is een vergoeding toegestaan.

Zie onder meer: http://blog.iusmentis.com...-bij-een-consumentenkoop/

Nu weet ik niet heel veel van wasdrogers, maar de trommel zelf zou niet al te veel moeten slijten lijkt me? In tegenstelling tot zaken als motor, aandrijfriem, compressor van het condenssysteem etc. In elk geval lijkt het me niet dat het vervangen van enkel de trommel de waarde / levensduur van de hele machine dusdanig verhoogt dat er sprake is van onrechtvaardige verrijking van de consument.
ondeugdelijk product, tsja na 4,5 jaar wordt daar niet direct meer over gesproken. Want hierin wordt dan ook uitgegaan van de tijd dat je het apparaat hebt kunnen gebruiken.

De tromme hangt in rubbers, vaak zat gezien dat die rubbers versleten waren en dat valt vaak toch niet onder garantie of ondeugdelijk product maar onder slijtage van de machine. Het vervangen van dat onderdeel is dan ook zoals je zelf aangeeft een verlenging op de levensduur.

Een leuk onderdeel bij wasmachines/drogers zijn de koolborstels op de motor. deze vallen dus onder slijtage onderdelen en gaan vaak maar 2 tot 3 jaar mee bij intensief gebruik. Geen grote kostenpost als je ze zelf kan vervangen maar tikt aardig door als een monteur ervoor moet komen.

Bij een auto kun je na 50.000km ook niet roepen dat je banden niet voldoen omdat ze op zijn. Er zijn bepaalde onderdelen waarop niet de verwachte 8 jaar levensduur op van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

En je punt is? Ik zeg toch nergens dat reparatie van slijtage voor kosten van de verkoper moet zijn? Dan kan je wel allerlei dingen gaan opnoemen die slijten, maar dat lijkt me vrij irrelevant voor de discussie hier.

TS zit met een mankement, geen slijtage, aan zijn trommel. Een mankement dat vaker voor schijnt te komen. Waarmee de TS een vrij sterk standpunt heeft om te claimen dat er sprake is van een ondeugdelijk product.

Natuurlijk, als er bij het vervangen van de trommel zelf ook slijtende onderdelen als rubbers of lagers of zo vervangen worden, dan zou je kunnen stellen dat de verkoper daarvoor een vergoeding kan vragen. Maar gewoon zwart wit stellen dat je op 60% van de levensduur, 60% van een reparatie moet betalen is gewoon totaal het tegenovergestelde van wat de wet, het quelle arrest en andere bronnen zoals ik die linkte hierover zeggen.

Dus tenzij je met duidelijke bronnen kan komen die jouw standpunt onderbouwen, zou ik je willen vragen om de discussie hier niet te verstoren met uitspraken die haaks staan op wet en jurisprudentie.

PS: ik ben me er terdege van bewust dat de praktijk altijd weerbarstiger is dan de theorie, maar dat is een discussie an sich en irrelevant voor de initiële vraag wat in dit geval de rechten en plichten van koper en verkoper zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik heb de webshop ondertussen een mail gestuurd.
Nog zonder over consuwijzer e.d. te beginnen, wel hopelijk mijn wensen duidelijk gemaakt :)
LS

Naar aanleiding van een defect aan onze wasdroger (WTS86500) welke is geleverd medio december 2009 (4,5 jaar geleden dus) heb ik gisteren telefonisch contact met u opgenomen.
Een (constructief) deel van de buitenzijde van de trommel is defect, en inmiddels is door 3 onafhankelijke witgoedreparateurs vastgesteld dat de gehele trommel vervangen dient te worden.
Dit neemt behoorlijke kosten met zich mee, te weten 230 euro bij de onafhankelijke reparateurs, en ca 325 euro via BOSCH service.
De reparateurs geven aan dat dit probleem vaker voorkomt, en niet toe te schrijven is aan een slijtage gevoelig onderdeel / vervangingsonderdeel. (zoals een rubber of een lager)
Gezien BOSCH aangeeft dat de machine 8 - 10 jaar zou mee moeten kunnen, en op basis van gebruik (2500 droogcycli) ca 8 jaar, is dit defect niet iets wat ik redelijkerwijs had kunnen verwachten.
Ik zou graag van u willen weten hoe u als verkoper, en ik als klant, samen tot een redelijke deling van de reparatiekosten kunnen komen.

Factuurnummer: etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik zou in de laatste zin enkel hebben gevraagd hoe je (samen) tot een oplossing kan komen (in plaats van al direct de deur open te zetten voor het delen van de kosten). Maar verder wel een goed verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Met die geheel vrijblijvende insteek heb ik dus gisteren een telefoongesprek met ze gevoerd, waarmee ik min of meer met een kluitje het riet in werd gestuurd zo van: "regel het maar met BOSCH, je garantie bij ons is op"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:43

QuattroNL

It is I.

Tuurlijk proberen ze het op deze manier, ze zitten hier niet op te wachten.
Jij hebt echter een koopovereenkomst met de webshop, niet met Bosch.
De webshop moet het met hun leverancier (Bosch of een tussenpersoon) regelen, da's hun probleem.
En dat de fabrieksgarantie voorbij is maakt weinig/niks uit.

Je volgende mail kan dus wat harder gaan worden :)

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

paQ schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 09:42:
Met die geheel vrijblijvende insteek heb ik dus gisteren een telefoongesprek met ze gevoerd, waarmee ik min of meer met een kluitje het riet in werd gestuurd zo van: "regel het maar met BOSCH, je garantie bij ons is op"
Heb je een rechtbijstand verzekering?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ja heb ik, maar ik probeer eerst tot een oplossing te komen via de weg zoals het zou moeten.
Daarbij zal een RB verzekering in geval van gelijk dan mijn claim afkopen, en geeft de webshop een lange neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Een reactie net voor 18:00
We hebben met Bosch afgesproken dat de maximale reparatiekosten 190 euro zijn. U kunt dan de reparatie via Bosch laten verlopen en zij zullen dan het bedrag daarop aanpassen.
40 euro korting op de lokale repairman. Zij zien het natuurlijk als 140 op Bosch

Blij mee zijn? Of is het een sigaar uit eigen doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Tja een dergelijke machine heeft een redelijk zwaar leven, draaiende delen, hitte, vocht. Niet heel raar dat je wat onderhoud nodig hebt. 190 euro op 4.5 jaar zou ik geen issue vinden. Wellicht dat je nog wat beter zou uit zou kunnen zijn, maar dan heb je gezeur met advocaten/rechtsbijstands verzekering etc etc. En dat kan nog weken tot maanden duren, terwijl je die machine nu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Klopt ook wel. Vraag me nu wel af of het eerlijk is dat de verkoper voor mij gaat bepalen wat de reparatie kost.
Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:41

SeatRider

Hips don't lie

paQ schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 09:01:
Klopt ook wel. Vraag me nu wel af of het eerlijk is dat de verkoper voor mij gaat bepalen wat de reparatie kost.
Niet onredelijker als dat iemand anders dat bepaalt, toch? En je gaf eerder aan dat je iets van 40% korting op de reparatie verwacht, daar zit je nu zo ongeveer exact op. Wat wil je nu nog meer?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:33

bloody

0.000 KB!!

paQ schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 09:01:
Men steekt je behoorlijk een hand toe!
Accepteer en waardeer het dat die mensen zich inspannen voor jou en je probleem en tot een (m.i.) heel redelijk klinkende oplossing willen komen.
Ik zou zeggen: maak er dankbaar gebruik van en daat dat een les zijn voor een toekomstige aanschaf van een droger.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Oh ik accepteer het ook gewoon wel hoor :)
Al lang blij dat een simpel mailtje dit resultaat heeft *D

't is alleen zo'n enorm grijs gebied...
Anyway, de webshop heeft de gevraagde moeite vooraf gedaan, dat bespaart discussie achteraf. goeie actie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:33

bloody

0.000 KB!!

paQ schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 10:16:
Oh ik accepteer het ook gewoon wel hoor :)
Al lang blij dat een simpel mailtje dit resultaat heeft *D

't is alleen zo'n enorm grijs gebied...
Anyway, de webshop heeft de gevraagde moeite vooraf gedaan, dat bespaart discussie achteraf. goeie actie dus.
Ga er gemakshalve maar vanuit dat je als consument er altijd zelf achteraan moet, simpelweg omdat het een geldkwestie betreft.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Alternatief: gebruik die 190 euro om een zuinigere droger te kopen.
Hier hebben we ook een B-klasse, en die gebruiken we alleen in de winter omdat het de hele bovenverdieping verwarmt.
Als je (bijna) aan 5 droogbeurten per week komt, zit je op 200 euro stroom. Over de levensduur verdien je dan een warmtepompdroger terug, dus dat kan een optie zijn.
Pagina: 1