Naar aanleiding van projecten van andere tweakers (o.a. hier) heb ik twee projecten op Github gezet voor het uitlezen van de Elga Ace via de service poort.
Ik heb zelf een Elga Ace All-in-One, dus alles is daarop gebaseerd, maar de maker van dit project heeft een Calenta Ace die ook een CAN bus heeft, dus ik vermoed dat de meeste moderne Remeha ketels die zullen hebben.
De Ace gebruikt het CANopen protocol als extra laag bovenop de CAN bus, met wat Remeha-specifieke quirks.
Mijn projecten:
Zoals ik al schreef wil ik uiteindelijk de relevante delen van de parser omzetten naar C++ zodat ze in ESPhome gebruikt kunnen worden.
Ik heb zelf een Elga Ace All-in-One, dus alles is daarop gebaseerd, maar de maker van dit project heeft een Calenta Ace die ook een CAN bus heeft, dus ik vermoed dat de meeste moderne Remeha ketels die zullen hebben.
De Ace gebruikt het CANopen protocol als extra laag bovenop de CAN bus, met wat Remeha-specifieke quirks.
Mijn projecten:
- esphome-remeha-can is een ESPhome component om een ESP32 met CAN transceiver te verbinden via de service poort, uiteindelijk met het doel de Elga te kunnen aansturen via b.v. Home Assistant. Vooralsnog kan deze component alleen de data die op de CAN bus gepubliceerd wordt loggen, wat nuttig is voor het volgende project:
- remeha-canopen-parser, een Python script/lib om de gelogde data van het ESPhome component te interpreteren.
Zoals ik al schreef wil ik uiteindelijk de relevante delen van de parser omzetten naar C++ zodat ze in ESPhome gebruikt kunnen worden.