Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-08 16:52
Bestaat er een betrouwbare cloud van 5 of 6 TB?

Ik heb nu OneDrive die deze optie wel heeft (6TB) maar 50 euro per maand is. Dat is helaas budgettechnisch niet te doen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben jullie erg dankbaar!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
zelf hosten?
kost qua aanschaf meer maar als je het bij houdt zal dit je in de maand schelen.

Ik gebruik zelf DS file manager met de cloud logon wat prima werkt.
Wel voor lief houdend dat het open source is dus niet je standaard settings gebruiken natuurlijk.
en goed op de updates zitten.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 16:46

pistole

Frutter

50 euro per maand is (in mijn beleving) niet duur voor 6 TB - in tegendeel. En wat is jouw definitie van 'betrouwbaar'?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GTA-1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:33:

Ik heb nu OneDrive die deze optie wel heeft (6TB) maar 50 euro per maand is. Dat is helaas budgettechnisch niet te doen.

Wat is je definitie van betrouwbaarheid? Gaat dat alleen over beschikbaarheid, maar ook over zaken als veiligheid, privacy en disaster recovery?

Waarom is 50 euro per maand een issue? Waarom moet het cloud zijn? Met welke protocollen moet de opslag ontsloten worden?

Welke heb je zelf al gevonden, en waarom voldoen deze wel/niet?

Kijk ook even naar de eisen die gesteld worden aan een topicstart. Je eigen topicstart is nl. wat karig opgesteld, zou je deze willen aanpassen? :)

https://gathering.tweakers.net/forum/faq#quickstart

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 24-04-2025 13:38 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

~€10 per TB de maand vind ik persoonlijk niet bijzonder. Maar wat heb je zelf al gevonden?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:01
Google cloud (workspace suite) is volgensmij veel goedkoper dan 50 euro voor 5 TB, ik ben zelf aan het kijken naar Nextcloud

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:31

Het is maar de vraag of een provider zoiets prijstechnisch aan kan bieden voor een lager bedrag. Als het om belangrijke data gaat, dan zal ik de gok niet zomaar wagen met prijsvechters.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:33
Als je het kan verdelen over meerdere accounts: M365 familie: 6x1 TB en iets van 10 euro per maand (en goedkoper als je jaar abonnement neemt). Maar de grote vraag blijft waarvoor wil je het gebruiken? Als we daar meer inzicht in hebben kan je wellicht gerichtere antwoorden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 17:43

Dat is helemaal geen gekke prijs voor 6TB. Verder gaan betrouwbaar en goedkoop meestal niet hand in hand.

Er is pCloud, met een 10TB lifetime optie: https://www.pcloud.com/cl...lans.html?period=lifetime

1190 ekkies. :P

En geen enkele garantie wat lifetime nou eigenlijk is: https://www.pcloud.com/he...er/what-is-pcloud-lifetim
Maar goed, mocht het 30 jaar meegaan dan is het de beste deal ooit geweest. :)
AteZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:38:
Google cloud (workspace suite) is volgensmij veel goedkoper dan 50 euro voor 5 TB, ik ben zelf aan het kijken naar Nextcloud
Hoe zijn Google cloud en Nextcloud hier vergelijkbaar? Google Cloud is een heel workspace circus met opslag en Nextcloud is een softwarepakket? Dus waar ga je je storage doen dan met Nextcloud?

[ Voor 21% gewijzigd door dehardstyler op 24-04-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Backblaze heeft voor consumenten unlimited cloudopslag... heb ik zelf een tijdje gebruikt.

https://www.backblaze.com...backblaze-computer-backup

Unlimited is echt unlimited, maar als je heel veel data in korte tijd doet gaat je snelheid wel tijdelijk omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Jottacloud een optie?
Unlimited*
EUR 11.9 / month
* Upload speed gradually reduced after 5 TB
Vertraging na 5 TB valt erg mee (zit zelf over de 12 TB).

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 07:41
dehardstyler schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:43:
[...]

Dat is helemaal geen gekke prijs voor 6TB. Verder gaan betrouwbaar en goedkoop meestal niet hand in hand.

Er is pCloud, met een 10TB lifetime optie: https://www.pcloud.com/cl...lans.html?period=lifetime

1190 ekkies. :P

En geen enkele garantie wat lifetime nou eigenlijk is: https://www.pcloud.com/he...er/what-is-pcloud-lifetim
Maar goed, mocht het 30 jaar meegaan dan is het de beste deal ooit geweest. :)

[...]

Hoe zijn Google cloud en Nextcloud hier vergelijkbaar? Google Cloud is een heel workspace circus met opslag en Nextcloud is een softwarepakket? Dus waar ga je je storage doen dan met Nextcloud?
pCloud heeft ook een maandelijks of jaarlijks betalen optie. Dan betaal je 19,99 per maand voor 10TB of 199,99 per jaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 17:43
Ramon schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:50:
[...]

pCloud heeft ook een maandelijks of jaarlijks betalen optie. Dan betaal je 19,99 per maand voor 10TB of 199,99 per jaar.
Dat is zeker waar en ook een betere deal dan TS nu had. Maar ik was Jottacloud even vergeten, die is beter denk ik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Reken het eens uit...

- pak de goedkoopste schijf qua €/TB
- Bereken het naar een RAID6 of gelijkwaardig niveau
- Bereken de 'server' component die er aan moet zitten
- Bereken de energiekosten
- Bereken het feit dat je het geheel óók op een tweede locatie wilt hebben, met mirroring tussen de twee
- Bereken het feit dat je ook een disconnected periodieke backup wilt hebben en een mannetje (of jij zelf) die dat doet

En eigenlijk is €50 voor 6TB dan helemaal niet zo duur, en merk je dat veel andere clouddiensten toch vrij snel het opgeven of zó onpraktisch maken dat ze alsnog geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
nescafe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:46:
Jottacloud een optie?

[...]

En als hij wel meer snelheid wilt dan is er een PRO abonnement met 10Tb voor 29,90 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
Jottacloud een optie?

[...]

Oh, kun je misschien vertellen waar ik aan moet denken qua snelheid? Haal je nog altijd +/-50mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Nu online
scoobs schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:07:
[...]

Oh, kun je misschien vertellen waar ik aan moet denken qua snelheid? Haal je nog altijd +/-50mbit?
Oei, ik check het nu ff via web en haal 5 Mbit/s upload. Goed dat je het vraagt ;) Valt dus nog wel een beetje tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Google One? 5TB voor 21e/mnd en dan heb je ook nog gemini ai erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
nescafe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:13:
[...]

Oei, ik check het nu ff via web en haal 5 Mbit/s upload. Goed dat je het vraagt ;) Valt dus nog wel een beetje tegen.
Ah, dat is jammer. Anders was het wel een mooie oplossing voor streaming doeleinden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Nu online
@scoobs ligt eraan welke streamingtoepassing.. Alleen de upload is geknepen. Download haal je nog makkelijk 100 Mbit/s per stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 07:41
Umbrah schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:59:
Reken het eens uit...

- pak de goedkoopste schijf qua €/TB
- Bereken het naar een RAID6 of gelijkwaardig niveau
- Bereken de 'server' component die er aan moet zitten
- Bereken de energiekosten
- Bereken het feit dat je het geheel óók op een tweede locatie wilt hebben, met mirroring tussen de twee
- Bereken het feit dat je ook een disconnected periodieke backup wilt hebben en een mannetje (of jij zelf) die dat doet

En eigenlijk is €50 voor 6TB dan helemaal niet zo duur, en merk je dat veel andere clouddiensten toch vrij snel het opgeven of zó onpraktisch maken dat ze alsnog geld verdienen.
Als je elders meer voor minder kan krijgen dan is 50 euro toch juist wel duur? Ongeacht wat het kost om het zelf te doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
maubaan schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:36:
zelf hosten?
kost qua aanschaf meer maar als je het bij houdt zal dit je in de maand schelen.

Ik gebruik zelf DS file manager met de cloud logon wat prima werkt.
Wel voor lief houdend dat het open source is dus niet je standaard settings gebruiken natuurlijk.
en goed op de updates zitten.
Helaas is zelf hosten geen optie. Daar heb ik te weinig weet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
pistole schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:36:
50 euro per maand is (in mijn beleving) niet duur voor 6 TB - in tegendeel. En wat is jouw definitie van 'betrouwbaar'?
Betrouwbare aanbieders zijn bekende merken, o.a. OneDrive, Google etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
Question Mark schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:37:
[...]

Wat is je definitie van betrouwbaarheid? Gaat dat alleen over beschikbaarheid, maar ook over zaken als veiligheid, privacy en disaster recovery?

Waarom is 50 euro per maand een issue? Waarom moet het cloud zijn? Met welke protocollen moet de opslag ontsloten worden?

Welke heb je zelf al gevonden, en waarom voldoen deze wel/niet?

Kijk ook even naar de eisen die gesteld worden aan een topicstart. Je eigen topicstart is nl. wat karig opgesteld, zou je deze willen aanpassen? :)

https://gathering.tweakers.net/forum/faq#quickstart
Betrouwbaarheid vind ik bekende merken zoals OneDrive, Google etc. En daarmee is veiligheid/privacy etc. ook goed geregeld.

50 euro laat mijn inkomsten niet toe.

De bedoeling is om alles wat ik gebruik op mijn telefoon in de cloud te zetten. Dit is inmiddels 3,5TB.

Ik kan alleen OneDrive vinden die dit aanbied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooterguy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 15:42
Ik heb zelf Internxt via een lifetime plan aangekocht voor de ronduit belachelijke prijs van 185€ toen.
Niet teveel poespas, ideaal om mijn muziekcollectie te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
AteZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:38:
Google Cloud heeft volgens mij maar max 2 of 3TB?

Is nextclous betrouwbaar? Ik ken het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
GTA-1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:47:
Betrouwbaarheid vind ik bekende merken zoals OneDrive, Google etc. En daarmee is veiligheid/privacy etc. ook goed geregeld.
Ik weet niet of die vlieger nog op gaat met de huidige bewoner van het Witte Huis.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
MicGlou schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:45:
Backblaze heeft voor consumenten unlimited cloudopslag... heb ik zelf een tijdje gebruikt.

https://www.backblaze.com...backblaze-computer-backup

Unlimited is echt unlimited, maar als je heel veel data in korte tijd doet gaat je snelheid wel tijdelijk omlaag.
Is deze betrouwbaar qua veiligheid etc?
Waarom ben je zelf weggegaan?

Wat bedoel je met dat de snelheid omlaag gaat?
Ik zoek een cloud om alles wat ik op mijn telefoon gebruik op te slaan. Ik zit al op 3,5TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
Jottacloud een optie?

[...]

Is deze net zo betrouwbaar als bijv. OneDrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
Ramon schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:50:
[...]

Is deze ook zo betrouwbaar als bijv. Onedrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
DRaakje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:35:
Google One? 5TB voor 21e/mnd en dan heb je ook nog gemini ai erbij.
Deze zag ik ook indd.
Bestaat er nog iets anders? Ik vrees dat 5TB bij nader inzien vrij snel vol is aangezien ik nu op 3,5TB zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA-1
FredvZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:48:
[...]

Ik weet niet of die vlieger nog op gaat met de huidige bewoner van het Witte Huis.
Dat is ook weer zo...
Wat zou je anders kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
GTA-1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:50:
[...]

Is deze betrouwbaar qua veiligheid etc?
Waarom ben je zelf weggegaan?

Wat bedoel je met dat de snelheid omlaag gaat?
Ik zoek een cloud om alles wat ik op mijn telefoon gebruik op te slaan. Ik zit al op 3,5TB
Zover bij mij bekend heeft Backblaze een goede reputatie, dat kan je zelf uiteraard ook opzoeken, zat reviews e.d. te vinden. Ik bedoel met snelheid omlaag dat wanneer je veel data in een bepaalde periode achter elkaar up- of download dat ze je verbinding tijdelijk knijpen, dat doen overigens meer cloudstorage providers als je boven een bepaalde grens komt. Maar in de praktijk zal je daar niet snel last van hebben... was voor mij alleen even lastig tijdens de initiële upload, na een aantal TB ging het trager. Nadat het klaar was ging de snelheid al weer snel naar een normaal niveau... dit hangt overigens ook wel af van welke service je afsluit... is volgens mij alleen bij een personal abonnement, een soort van FUP die ze hebben.

Ik ben zelf weggegaan omdat ik een Synology heb gekocht met flink wat storage... met een leuke synology kan je veel meer dan alleen een dergelijke service voor cloudstorage. Denk alleen al aan een mooie centrale mediaserver.

Overigens wat misschien wel een belangrijk punt is... backblaze is een cloud backup service, oftewel je gebruikt het door je storage bij hun in sync te houden met de storage uit je systeem. Het is geen cloud storage service om je data in weg te zetten om daarmee ruimte op je systeem vrij te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
De bedoeling is om alles wat ik gebruik op mijn telefoon in de cloud te zetten. Dit is inmiddels 3,5TB.
Het gaat dus om privé-data, en niet om zakelijk gebruik? Er worden geen bijzondere persoonsgegevens verwerkt of opgeslagen?

Dat is wel een belangrijk iets om te melden...

Kijk ook nog even naar de andere vragen die ik gesteld heb:
  • Waarom moet het cloud? Kan een NAS thuis, die je via internet kunt ontsluiten ook niet voldoen?
  • Met welke protocollen moet de opslag ontsloten worden?
[...]
Onedrive kent geen disaster recovery, behalve de versioning die op de achtergrond aangeboden wordt. Buiten de maximale retentietijd (93 dagen), levert Onedrive géén disaster recovery opties. Is dat betrouwbaar genoeg voor je? Je geeft aan dat Google en Onedrive betrouwbaar zijn, maar kun je uitleggen waarom je dat dan vind?

En over Google als écht privacy-vriendelijk zijn de meningen nog wel wat verdeeld. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 25-04-2025 08:46 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Laatst online: 15-09 15:01
GTA-1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:48:
[...]

Google Cloud heeft volgens mij maar max 2 of 3TB?

Is nextclous betrouwbaar? Ik ken het niet.
Google business plus is 21 euro nog wat per gebruiker. dan heb je 5TB opslag. en ze verkopen je data niet zoals wel het geval is bij gemail. verder is de werking hetzelfde. je krijgt dan ook Gemini Aii erbij ( het hele "circus" volgens sommigen hier ;-) net als bij microsoft.

Ik kijk zelf naar Nextcloud wat je zelf kan hosten of gehost afnemen.

Veilig is het pas als je zelf thuis een backup maakt vind ik. Qua Uptime zit je vaak wel goed bij Amerikaanse providers, maar dat is niet hetzelfde als betrouwbaar of veilig.

Jottacloud lijkt mij ook een goede optie die hier genoemd is.

ik zou een lijstje maken met eisen en wensen van wat je belangrijk vind en daar alle opties langsleggen anders kom je er nooit uit ;)

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

MicGlou schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:38:
[...]
Zover bij mij bekend heeft Backblaze een goede reputatie, dat kan je zelf uiteraard ook opzoeken
Op het moment spelen er wel wat beschuldigingen: https://arstechnica.com/g...customer-backups-at-risk/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1