Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:13
Ik heb een verwarmings element van 2.2Kw (zit in een Quooker)
Om slimmer te salderen wil ik deze op half vermogen laten werken.

Een diode lijkt een slecht idee.
Fase afsnijden wat te complex met dit hoge vermogen

Dus... Kan dit met blindstroom?
Ja nu krijg ik waarschuwingen over lichtnet vervuiling maar graag ook inhoudelijk reageren

Kan ik een 2.2Kw ohmse belasting dimmen dmv een condensator?
2.Kw bij 230v is 9,5A en dan dus ca 24 ohm

Ik heb het proberen te zoeken op google maar kom er niet duidelijk uit.
Voor 50% blindstroom heb sin φ van 0,5 nodig?
En daarna rijk ik het spoor bijster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mijn (roestige) natuurkundekennis kun je met een condensator geen ohmse weerstand dimmen.
Edit: kan wel met 2 condensatoren in een Capacitieve spanningsdeler.
Let op de grote stromen die gaan lopen, je condensatoren moeten daar wel geschikt voor zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Juup op 23-04-2025 21:41 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Woodski schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:56:
Om slimmer te salderen wil ik deze op half vermogen laten werken.
Kan je dat niet gewoon met PWM voor elkaar krijgen, 50% duty cycle. Met pulse width van een minuut of halve minuut ofzo?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20
Woodski schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:56:
Een diode lijkt een slecht idee.
Fase afsnijden wat te complex met dit hoge vermogen
Hoe kom je tot deze conclusie?
In mijn senseo werkt het prima en dat is 1450 Watt.
De vraag is alleen of de software wel akkoord gaat met het trage opwarmen. Daarnaast is het verbruik zo laag op kWh basis dat ik mij afvraag of dit überhaupt wel zin heeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
Als je een Quooker op half vermogen zet zal hij echt evenveel verbruiken, hij gaat dan gewoon langer verwarmen.

Als je zonnepanelen hebt kun je overwegen om 's nachts de Quooker uit te zetten en alleen met goedkope zonnestroom te verwarmen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Jim423 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:24:
[...]

Hoe kom je tot deze conclusie?
In mijn senseo werkt het prima en dat is 1450 Watt.
De vraag is alleen of de software wel akkoord gaat met het trage opwarmen. Daarnaast is het verbruik zo laag op kWh basis dat ik mij afvraag of dit überhaupt wel zin heeft.
Vertel, ik hoor graag hoe je dit zonder grote investering kan doen?
Vorig jaar 450Kwh weggestookt dus een paar euro paar jaar winst moet haalbaar zijn na 2026.
Ben(V) schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:41:
Als je een Quooker op half vermogen zet zal hij echt evenveel verbruiken, hij gaat dan gewoon langer verwarmen.

Als je zonnepanelen hebt kun je overwegen om 's nachts de Quooker uit te zetten en alleen met goedkope zonnestroom te verwarmen.
Klopt duurt 2x zo lang met het zelfde resultaat in Kwh.
Maar als je niet kan salderen is dat toch een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:04
remco_k schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:57:
[...]

Kan je dat niet gewoon met PWM voor elkaar krijgen, 50% duty cycle. Met pulse width van een minuut of halve minuut ofzo?
Ik zou het ook zo aanpakken. Lijkt me de meest fool-proof oplossing.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20
Ben(V) schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:41:
Dat is ook de bedoeling, maar 1100 Watt is natuurlijk wat makkelijker te voorzien van zonnestroom.
Woodski schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:27:
[...]Vertel, ik hoor graag hoe je dit zonder grote investering kan doen?
Ik heb gewoon een diode 16 Ampère gekocht en 1 van de poten van het verwarmingselement afgekoppeld en hier de diode tussen gezet (in serie dus). Kosten waren ongeveer 2,20€.
Hoe dat precies werkt via PWM weet ik niet, dan zou er een SSR tussen moeten? Naar ik weet is het verwarmingselement gewoon wisselspanning.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Diode was ook mijn eerste gedachte...

Volgens mijn beperkte kennis 10A x 0,7V = 7 watt / 2 = 3,5 watt

Ga je dat redden met een normale diode?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT-ArsQ-Vly65obY4dKFLHTxFaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SPUhJuDg5JeeuI7j1tYQrzhJ.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
remco_k schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:57:
[...]

Geen idee hoe en wat dit is
Kan je een kastje kopen hiervoor op Amazon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zou kunnen dat dit topic getriggerd is door deze opmerking:
Proton_ in "Quooker en boilers stroombesparing"

Dimmen met een diode werkt natuurlijk technisch wel, maar schaalt niet (levert problemen op als meer mensen het doen).
Zie bijvoorbeeld hoofdstuk 3 in deze pdf.
Voorbeeld: een 10A verwarmingselement met diode geeft een DC offset van 5A op 1 fase waardoor de wijktrafo op elke fase 5A minder aankan voordat de kern in verzadiging gaat. De diode kost dus 3500W aan transportcapaciteit, meer dan je uitspaart.

Ook moet je dubbelchecken of de boiler niet achter een oude AC-aardlekschakelaar zit want die werkt niet meer gegarandeerd met meer dan 6 mA DC offset.

Er is vast ook een stuk netcode waar je dan niet aan voldoet (ik denk dat je arbeidsfactor door de THD richting de 0.5 gaat, afhankelijk of de 0e harmonische meegerekend wordt, maar ik heb het niet nagerekend).

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 26-04-2025 12:16 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:11
Je kunt een condensator inderdaad gebruiken om de stroom te begrenzen. In principe zet je er dan een weerstand impedantie bij in serie en dan krijg je de spanningsdeler. Want bij 50 Hz is de condensator ook gewoon een weerstand.

Je moet deze dan in de quooker inbouwen, want de electronica is spanningsafhankelijk.

Mocht je dit willen proberen, dan kun je een power film motor condensator gebruiken.
Dat zijn flinke jongens in de maat die je zoekt. eg:
https://nl.farnell.com/du...1-64/cap-100-f/dp/2829375

Wat ik echter niet weet is hoe lang de condensator mee gaat in dit bedrijf. Want niemand doet dit.
De condensator zal zelf ook warm worden en mogelijk is hij niet gebouwd voor dit soort duurbedrijf.
net als die getoonde diode, die gaat *poef*

Dus het kan, theoretisch. Maar praktisch doet vrijwel niemand dit. Want het is omslachtig en ongeregeld.
Er zijn al diverse slimmer boiler sturingen op de markt, onderzoek die eens.
Pagina: 1