Vraag
Beste antwoord (via ldbock op 24-04-2025 19:51)
Wat je daar beschrijft is inderdaad een standaard Belgische AZERTY layout, maar dat is uitgerekend niet wat in de foto van TS staat, kijk maar naar de 5 - geen c cédille, ook geen Euro - die zit op de 4.Dirtyrockers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:10:
Dit is een Belgisch AZERTY-toetsenbord. Enkele kenmerken die dat verraden:
De bovenste rij begint met & é " ' ( § è ! ç à ), wat typisch is voor Belgische indelingen.
De volgorde A Z E R T Y in plaats van QWERTY.
De aanwezigheid van ç (vaak gebruikt in Frans) en € op de '5'-toets.
De aanwezigheid van Alt Gr, wat veel gebruikt wordt op Europese toetsenborden voor speciale tekens.
Toetsnamen zoals "entrée" en "verrouillage numérique" zijn Frans, wat aansluit bij België.
Dus, land: België
Indeling: AZERTY (Belgisch)
Ondertussen wel een match gevonden voor alles behalve de letters A, Z Q en W: UK. Dit is een UK keyboard (wat niet hetzelfde is als US) met de letters omgewisseld om AZERTY te geven:
- Euro op de 4
- Pound op de 3
- vreemd hoek/haak dingetje op eerste toets boven in links.
Het gekke is dat er wel degelijk een normaal Belgisch AZERTY layout voor deze laptop gemaakt is:
https://viadennis.nl/toet...elitebook/850+g6/zilver-2
*Waarom* je deze afwijkende layout hebt is mij een raadsel. Heb je deze laptop nieuw gekocht? Dan zou ik navragen bij de verkoper. Is het 2e hands? Dan verwacht ik dat het een UK uitvoering is waar iemand doodleuk de keycaps van vier letters verplaatst heeft...
[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 24-04-2025 19:45 ]
Oslik blyat! Oslik!
Alle reacties
(Mogen andere mensen dan heren ook reageren trouwens?
[ Voor 22% gewijzigd door Weltschmerz op 23-04-2025 19:36 ]
&
Hij zoekt hetgeen wat zijn toetsenbord is. Zodat als hij shift + 9 doet, hij een haakje krijgt. Heeft HP op hun website niks? Hij lijkt verder op standaard US international, behalve AZERTY gedeelte dan, maar er zijn toch ook weer verschillen mee.Weltschmerz schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:35:
Om te weten wat er niet klopt aan elke indeling is het misschien handig als je vertelt wat je dan wel zoekt.
(Mogen andere mensen dan heren ook reageren trouwens?)
Toetsenbordindeling in Windows dus. Got it, die informatie had ik bedacht maar kon het niet vinden in de OP (vind het zelf niet handig om aannames te doen).Sissors schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:43:
[...]
Hij zoekt hetgeen wat zijn toetsenbord is. Zodat als hij shift + 9 doet, hij een haakje krijgt. Heeft HP op hun website niks? Hij lijkt verder op standaard US international, behalve AZERTY gedeelte dan, maar er zijn toch ook weer verschillen mee.
Misschien een rare maar het zou een Frans-Arabische Azerty kunnen zijn? Zover ik kan vinden hebben zij wel de ( en ) op de 9 en 0. Frans-Arabisch lijkt naast de 9 en 0 wel weer andere symbolen te hebben..
Vervelende casus. Hoop dat iemand je kan helpen! Lijkt me een frustrerende zoektocht. Succes!
[ Voor 26% gewijzigd door Weltschmerz op 23-04-2025 19:58 ]
&
Overigens is dit soort ongein reden dat ik mezelf blind typen aangeleerd heb - dan maakt het niet uit wat er op de toetsen gedrukt is, en kan ik op om het even welke toetsenbord werken. Heb jarenlang op een Argentijns-Spaans toetsenbord gewerkt, toevallig ook van HP, die ik voor EUR 1 kon kopen omdat niemand anders het wilde. Maakte mij niet uit, ik typte gewoon met US indeling erop
Oslik blyat! Oslik!
:strip_exif()/f/image/VciRDVtVb1pz7b9KtYwBuuBb.jpg?f=fotoalbum_large)
De bovenste rij begint met & é " ' ( § è ! ç à ), wat typisch is voor Belgische indelingen.
De aanwezigheid van Alt Gr, wat veel gebruikt wordt op Europese toetsenborden voor speciale tekens.
Toetsnamen zoals "entrée" en "verrouillage numérique" zijn Frans, wat aansluit bij België.
Wat je daar beschrijft is inderdaad een standaard Belgische AZERTY layout, maar dat is uitgerekend niet wat in de foto van TS staat, kijk maar naar de 5 - geen c cédille, ook geen Euro - die zit op de 4.Dirtyrockers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:10:
Ondertussen wel een match gevonden voor alles behalve de letters A, Z Q en W: UK. Dit is een UK keyboard (wat niet hetzelfde is als US) met de letters omgewisseld om AZERTY te geven:
- Euro op de 4
- Pound op de 3
- vreemd hoek/haak dingetje op eerste toets boven in links.
Het gekke is dat er wel degelijk een normaal Belgisch AZERTY layout voor deze laptop gemaakt is:
https://viadennis.nl/toet...elitebook/850+g6/zilver-2
*Waarom* je deze afwijkende layout hebt is mij een raadsel. Heb je deze laptop nieuw gekocht? Dan zou ik navragen bij de verkoper. Is het 2e hands? Dan verwacht ik dat het een UK uitvoering is waar iemand doodleuk de keycaps van vier letters verplaatst heeft...
[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 24-04-2025 19:45 ]
Oslik blyat! Oslik!
Ik had de indeling Belgisch AZERTY al getest, zonet nog maar eens getest en helaas het komt niet overeen. Als ik de alt-gr toets druk op de cijfers 9 en 0 krijg ik { en } haakjes en geen ronde. Met shift + 8 of 9 de cijfers met: Enkel de cijfers 9 of 0 druk krijg ik ç of à: Het verbaast me dat het lijkt alsof ik de eerste ben en dat een oplossing moeilijk te vinden is.Dirtyrockers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:10:
:gifsicle():strip_exif()/f/image/0uMKzqRYLj2ktHz8JIw13Z3w.gif?f=user_large)
Het was dus dit tool wat ik daarvoor had gebruikt:
Google: Microsoft Keyboard Layout Creator Tool v1.4
https://partsurfer.hp.com/?searchtext=5cg9497v15
Wat nog steeds raar is, want de #ABU achter het partnr duidt wel op een versie voor de Belgische markt.L11999-031 Assy KBD CP+PS BL numkypd SR Cllb UK
Microsoft Keyboard Layout Creator (MSKLC) Version 1.4
https://www.microsoft.com...ad/details.aspx?id=102134
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Ja het in ChatGPT gooien had ik al gedaan... Sissors in "Toetsenbord indeling"Dirtyrockers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:10:
(Dit is 1 op 1 reactie van ChatGPT gekopieerd).