Vorig jaar hebben we een nieuwe woning gekocht en meteen uitgebreid verbouwd. O.a. zijn alle radiatoren en convectorputten vervangen door vloerverwarming (slaapkamers airco's). Eerder had ik al een topic geopend voor advies, maar de conclusie was dat zonder meer informatie een goed advies niet mogelijk was.
Gezien onze huidige CV ketel nu echt de geest begint te geven, heb ik verschillende bedrijven langs laten komen om een offerte te laten maken voor het plaatsen van een warmtepomp. Om het voor mezelf overzichtelijk te maken, heb ik gekozen voor een Nibe of Thermia, mede op basis van anderen in mijn omgeving die ervaring hebben met deze merken.
Wat mij vooral tegen valt is dat er vanuit de installateurs geen eenduidig advies is over de capaciteit, buffer, sww boiler inhoud, etc.
Gelukkig heb ik als Tweaker mezelf wel goed ingelezen in de materie, dus ik weet ongeveer wat er geoffreerd wordt (voor zover ze dat specificeren).
Om het nog iets moelijker te maken hebben we de keuze uit een L/W of W/W systeem. Voor beide heb ik een aantal offertes liggen. Na een eerste schifting, kom ik uit op ongeveer de volgende (bedragen na aftrek subsidie):
L/W
- Nibe S2125-12 (280L boiler) => €21k
- Thermia Itec XTR M 2-8kW (180L boiler) => €18k (wacht nog op definitieve offerte met 300L boiler => €20k?)
W/W
- Thermia Calibra Eco Cool 8BW (180L+200L boiler) => €33k
- Thermia Calibra Eco Cool 8BW (180L boiler) => €28k
Allemaal met koelfunctie, wel of geen buffer verschilt per offerte/systeem.
Als optie heb ik ook nog het zelf installeren van een Nibe S2125 12kW, dan kom ik uit op een kleine €15k.
In het geval van een extreem strenge winter hebben we nog een houthaard waarmee we de woonkamer/keuken kunnen bijverwarmen.
Afgelopen stookseizoen hebben we alles op temperatuur kunnen houden met een aanvoertemperatuur van 35gr.
Alleen woonkamer, keuken en hal worden verwarmd door de CV. Overige vertrekken worden elektrisch verwarmd (of hebben airco hangen).
- +- 300L gewenst? (4p huishouden, 2 kinderen rond puberleeftijd, regelmatig logees (1 tot 4p))
- geen DWTW aanwezig
Geluid en ruimte zijn (tot op zekere hoogte
) geen beperkende factor.
Ik hoor graag jullie gedachten over deze situatie.
Gezien onze huidige CV ketel nu echt de geest begint te geven, heb ik verschillende bedrijven langs laten komen om een offerte te laten maken voor het plaatsen van een warmtepomp. Om het voor mezelf overzichtelijk te maken, heb ik gekozen voor een Nibe of Thermia, mede op basis van anderen in mijn omgeving die ervaring hebben met deze merken.
Wat mij vooral tegen valt is dat er vanuit de installateurs geen eenduidig advies is over de capaciteit, buffer, sww boiler inhoud, etc.
Gelukkig heb ik als Tweaker mezelf wel goed ingelezen in de materie, dus ik weet ongeveer wat er geoffreerd wordt (voor zover ze dat specificeren).
Om het nog iets moelijker te maken hebben we de keuze uit een L/W of W/W systeem. Voor beide heb ik een aantal offertes liggen. Na een eerste schifting, kom ik uit op ongeveer de volgende (bedragen na aftrek subsidie):
L/W
- Nibe S2125-12 (280L boiler) => €21k
- Thermia Itec XTR M 2-8kW (180L boiler) => €18k (wacht nog op definitieve offerte met 300L boiler => €20k?)
W/W
- Thermia Calibra Eco Cool 8BW (180L+200L boiler) => €33k
- Thermia Calibra Eco Cool 8BW (180L boiler) => €28k
Allemaal met koelfunctie, wel of geen buffer verschilt per offerte/systeem.
Als optie heb ik ook nog het zelf installeren van een Nibe S2125 12kW, dan kom ik uit op een kleine €15k.
In het geval van een extreem strenge winter hebben we nog een houthaard waarmee we de woonkamer/keuken kunnen bijverwarmen.
Afgelopen stookseizoen hebben we alles op temperatuur kunnen houden met een aanvoertemperatuur van 35gr.
Historisch gasverbruik:
Niet bekend, maar met behulp van mindergas.nl, gebaseerd op stookseizoen 24/25, kom ik uit op 1500 m³/jaar voor alleen verwarmen.Afgiftesysteem:
- 90 m² vloerverwarming, Warp SpeeTherm 10mm droogbouw systeem, slangen 10cm HoH, 23 groepen van gem. 41m lengte. Totale systeeminhoud 40L, berekende warmteafgifte 6kW, open verdeler, geen na-regeling.Alleen woonkamer, keuken en hal worden verwarmd door de CV. Overige vertrekken worden elektrisch verwarmd (of hebben airco hangen).
SWW:
- voldoende plek voor één of meerdere vaten/boilers- +- 300L gewenst? (4p huishouden, 2 kinderen rond puberleeftijd, regelmatig logees (1 tot 4p))
- geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
Liefst een W/W systeem, maar ik vraag me af of de extra kosten opwegen tegen de voordelen.Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed (beide opties liggen nog op tafel)Geluid en ruimte zijn (tot op zekere hoogte

Ik hoor graag jullie gedachten over deze situatie.