Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-09 09:44
Vorig jaar hebben we een nieuwe woning gekocht en meteen uitgebreid verbouwd. O.a. zijn alle radiatoren en convectorputten vervangen door vloerverwarming (slaapkamers airco's). Eerder had ik al een topic geopend voor advies, maar de conclusie was dat zonder meer informatie een goed advies niet mogelijk was.
Gezien onze huidige CV ketel nu echt de geest begint te geven, heb ik verschillende bedrijven langs laten komen om een offerte te laten maken voor het plaatsen van een warmtepomp. Om het voor mezelf overzichtelijk te maken, heb ik gekozen voor een Nibe of Thermia, mede op basis van anderen in mijn omgeving die ervaring hebben met deze merken.

Wat mij vooral tegen valt is dat er vanuit de installateurs geen eenduidig advies is over de capaciteit, buffer, sww boiler inhoud, etc.
Gelukkig heb ik als Tweaker mezelf wel goed ingelezen in de materie, dus ik weet ongeveer wat er geoffreerd wordt (voor zover ze dat specificeren).

Om het nog iets moelijker te maken hebben we de keuze uit een L/W of W/W systeem. Voor beide heb ik een aantal offertes liggen. Na een eerste schifting, kom ik uit op ongeveer de volgende (bedragen na aftrek subsidie):
L/W
- Nibe S2125-12 (280L boiler) => €21k
- Thermia Itec XTR M 2-8kW (180L boiler) => €18k (wacht nog op definitieve offerte met 300L boiler => €20k?)

W/W
- Thermia Calibra Eco Cool 8BW (180L+200L boiler) => €33k
- Thermia Calibra Eco Cool 8BW (180L boiler) => €28k

Allemaal met koelfunctie, wel of geen buffer verschilt per offerte/systeem.

Als optie heb ik ook nog het zelf installeren van een Nibe S2125 12kW, dan kom ik uit op een kleine €15k.

In het geval van een extreem strenge winter hebben we nog een houthaard waarmee we de woonkamer/keuken kunnen bijverwarmen.

Afgelopen stookseizoen hebben we alles op temperatuur kunnen houden met een aanvoertemperatuur van 35gr.
Historisch gasverbruik:
Niet bekend, maar met behulp van mindergas.nl, gebaseerd op stookseizoen 24/25, kom ik uit op 1500 m³/jaar voor alleen verwarmen.
Afgiftesysteem:
- 90 m² vloerverwarming, Warp SpeeTherm 10mm droogbouw systeem, slangen 10cm HoH, 23 groepen van gem. 41m lengte. Totale systeeminhoud 40L, berekende warmteafgifte 6kW, open verdeler, geen na-regeling.

Alleen woonkamer, keuken en hal worden verwarmd door de CV. Overige vertrekken worden elektrisch verwarmd (of hebben airco hangen).
SWW:
- voldoende plek voor één of meerdere vaten/boilers
- +- 300L gewenst? (4p huishouden, 2 kinderen rond puberleeftijd, regelmatig logees (1 tot 4p))
- geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
Liefst een W/W systeem, maar ik vraag me af of de extra kosten opwegen tegen de voordelen.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed (beide opties liggen nog op tafel)

Geluid en ruimte zijn (tot op zekere hoogte 8)7) geen beperkende factor.

Ik hoor graag jullie gedachten over deze situatie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:47

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Gebaseerd op je gasverbruik kom je eerder uit op 8 dan 12 kW vermogen (Nibe)
Extreem strenge winters komen niet meer voor. Mocht er een vorstperiode zijn dan is het toch niet zo erg dat het een paar dagen geen 20 maar 19 graden wordt in je huis? Beleef de winter zou ik zeggen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
@Jan Workum dat zegt mijn gevoel ook. De typenummers zijn overigens misleidend; de -8 is 5.33kW, de -12 is 6.8kW nominaal, gemiddeld klimaat, 35gr aanvoer. Gezien het minimale prijsverschil en het feit dat ze beide even ver terug moduleren, neig ik wel naar de -12 om safe te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
wil je graag van je geld af? wat een bizarre voorstellen en bedragen. Laten we beginnen met de vermogens. waarom een 12 kw dure Nibe met gouden randje en diamanten? heeft een installateur dit voorgesteld? hoe denkt die dan op een afgiftesysteen van max 6kW vermogen die 12 kW weg te krijgen?

simpeler en vier keer zo goedkoop:
koop een panasonic wh-mdc07 voor ~4000 euro. zet die op je vloerverwaming. ben je voor 5000 incl koppelingen en filter etc klaar. daarnaast koop je een LG2.7 warmtepomoboiler van 270L voor 2.200 euro en installeert die op een handige plek. Tadaaa: prachtig systeem, simpel, overzichtelijk en t kost geen 18-33k maar slechts 8k.

welke regio is dit? als je graag van je geld af wilt kom ik wel helpen voor een leuk tarief ;-)

edits: je schrijft open verdeler voor de vloerverwarming, bedoel je met pomp of zonder pomp? Want je wilt het liefste verdelers zonder pomp en naregeling. Dan hoef je ook geen buffervat en wordt het dus weer simpeler en goedkoper. Buffervat kan je zomaar 10% energieverlies opleveren heb ik laatst gelezen dus dat is weer een reden om dat niet te doen :+ ( source: https://verenigingduurzam...-Warmtepompen-aug2024.pdf p. 40 en 65 en ongoing).

en over W/W: heel makkelijk. Het kost op zijn minst 7k om een bron te maken. Je rendement is ongeveer 20% beter. Je warmtepomp zou op jaarbasis zomaar eens 2500 kWh kunnen gebruiken voor verwarming (L/W versie). Daar bespaar je dan dus ~500 kWh/jaar op. Is natuurlijk leuk maar ook slechts 150 euro/jaar aan stroomkosten. Zelfs over 30 jaar is dat maar 4500 euro. Daarbij zijn L/W WPs veel beter verkrijgbaar en gangbaarder dus tegen de tijd dat je gaat vervangen is dat ook handiger. Ik zou dus bijna altijd L/W doen.Simpel, goedkoop, goed verkrijgbaar en ook nog zelf te installeren.

[ Voor 47% gewijzigd door Fr33z op 24-04-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennierex
@Fr33z dank voor je input. Ik schrok ook nogal van de prijzen. Ik heb 8 offertes en ze ontlopen elkaar allemaal weinig (regio Arnhem/Apeldoorn). Een bepaalde installateur die hier op het forum ook wel eens voorbij komt, kwam zelfs met een richtbedrag van €48k voor een W/W systeem!
Rekensommetje van de W/W had ik ook al gemaakt, maar ik kreeg bijna het idee dat ik niet kan rekenen 8)7
Kreeg bij één partij in eerste instantie een bedrag van €6000 ex voor alleen het installatiewerk...

De verdeler is kunstof zonder pomp, dus dat mag geen probleem zijn. De buffer komt serieel te staan om het volume te vergroten. De Nibe heeft nml minimaal 120L systeemvolume nodig en dan is de 40L van alleen de vv te weinig.

Overigens is de Nibe geen 12kW, maar 6.8 (had ik verkeerd staan in de topicstart).

Anyway, ik ga eens kijken hoe het zit met die Panasonics.

[ Voor 8% gewijzigd door bennierex op 24-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
Ja met zo weinig water kan ik me voorstellen dat een beetje extra inhoud handig is. In dat geval kun je wel een 50L buffer serieel toevoegen maar probeer die dan op een plek te doen waar je toch al wat warmte wilt hebben. Want dat ding gaat warmte lekken en een beetje als een kleine radiator werken. Dus als je die in je onverwarmde schuur moet hangen is het wat zonde. Hier heb ik er 1 in de trapkast, die is paar graden warmer dus maar in de winter prima want mooie plek om de jassen te drogen.

die panasonics zijn erg bekend op dit forum en er zijn legio voorbeelden van hoe mensen die zelf geinstalleerd hebben. Je hoeft het natuurlijk niet per se zelf te doen hoor maar ik val echt van mijn stoel van de bedragen die je noemde.
Pagina: 1