Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-06 12:49
Ik ben op zoek naar een geschikte warmtepomp voor onze nieuwe woning. Het betreft een jaren '70 bungalow, met na-geisoleerd dak, spouw en vloer (R-waardes onbekend). Er komt (droogbouw) vloerverwarming en een houthaard in de woonkamer/keuken en er worden nieuwe schuifpuien geplaatst met HR++ glas.

Voor wat betreft SWW is dit alleen nodig voor douchen/wastafels en als back-up voor de keuken wanneer de keukenboiler leeg is.

Historisch gasverbruik: onbekend/niet relevant
Afgiftesysteem:
- 65m² (wk/keuken) + 25m² (hal) vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 26(?) groepen (40-50m), 20(?) daarvan staan altijd open.
- Geen radiatoren
SWW:
- Ruime plek voor boiler, +- 180x150 (plafondhoogte 265)
- 300+ liter nodig? 4-pers huishouden, we douchen bijna dagelijks alle 4.
- DWTW niet aanwezig, indien technisch haalbaar wellicht later nog te installeren.
Warmtepompvoorkeur:
W/W, maar gezien budget (12-15k vóór subsidie lijkt me een L/W beter haalbaar). Belangrijkste punten zijn comfort, domotica-integratie/tweakers vriendelijk.
Wie gaat het installeren?
I.v.m. subsidie aanspraak wordt het uitbesteed.

Er is voldoende ruimte aanwezig in de tuin voor een buitenunit, met voldoende afstand tot erfgrens. Geluidsproductie is dus minder relevant.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bennierex schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:53:
Juist die is wel relevant, dan weet je wat je huis nodig heeft.
Tenzij je een warmteverliesberekening hebt, dan kunnen we daar iets over roepen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
DaWizza schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Juist die is wel relevant, dan weet je wat je huis nodig heeft.
Tenzij je een warmteverliesberekening hebt, dan kunnen we daar iets over roepen.
Eens, zeer relevant.

Daarnaast: wat is je huidige stooktemperatuur? Met welke leidingtemperatuur icm buitentemperatuur houd je alles warm? Bv wat was je stooktemperatuur met de laatste vorstperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp het, maar we wonen er nog niet en de huidige verwarming bestaat uit (oude) radiatoren en convectorputten. Ik kan daarom geen indicatie geven over wat het gasverbruik zou zijn met oude CV in de nieuwe situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:55
Kriss0r schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Eens, zeer relevant.

Daarnaast: wat is je huidige stooktemperatuur? Met welke leidingtemperatuur icm buitentemperatuur houd je alles warm? Bv wat was je stooktemperatuur met de laatste vorstperiode?
Huidige stooktemperatuur, of 20 graden voor elke verblijfsruimte, hoogste van beide.

Je wil bij verkoop gewoon een deugdelijke verwarming installatie. Modern bouwbesluit is mooie richtlijn; 20 graden bij -10, en meer in badkamer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
Ronald schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Huidige stooktemperatuur, of 20 graden voor elke verblijfsruimte, hoogste van beide.

Je wil bij verkoop gewoon een deugdelijke verwarming installatie. Modern bouwbesluit is mooie richtlijn; 20 graden bij -10, en meer in badkamer.
Ik weet niet of je me nou in de zeik neemt of iets anders bedoelt :)

De bepaling of een warmtepomp überhaupt een optie is hangt af van het vermogen dat er nodig is om de woning warm te houden. Als een huis alleen 20 graden blijft met een leidingtemperatuur van 80 graden gaat een warmtepomp geen oplossing zijn.. Doel is comfortabel warm stoken, dat lijkt me los van bouwbesluit altijd wenselijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
bennierex schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:24:
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp het, maar we wonen er nog niet en de huidige verwarming bestaat uit (oude) radiatoren en convectorputten. Ik kan daarom geen indicatie geven over wat het gasverbruik zou zijn met oude CV in de nieuwe situatie.
Verbruik is belangrijk bij het bepalen van het vermogen van je warmtepomp. Heb je aan een 3KW unit genoeg moet je geen 8KW unit wegzetten, dan zit je met pendelen + start/stop van compressor en gaat je levensduur naar de vaantjes. Omgekeerd idem, je wil niet te licht zitten met vermogenskeuze.

Ik denk dat ondervinden je enige optie is, of je moet aan een (deels speculatieve) warmteverliesberekening laten uitvoeren.

Vuistregel formule van @koevlaas2:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

Bijvoorbeeld 1100m3 gasverbruik. Levert 8800 / 1650 = 5.33, Afronden naar boven = 6kW.

[ Voor 13% gewijzigd door Kriss0r op 30-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 18:30
Ik denk dat als je aan dit project begint en zeker niet op gas wilt stoken, je misschien wat geld opzij moet zetten voor onverwachte extra kosten, zij het in stookkosten of verdere aanpassingen aan de woning om het leefbaar te houden.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk wel rekening houden met een warmtepomp in de toekomst, maar met zo veel unknowns misschien toch eerst een CV aanschaffen (dit kost je waarschijnlijk nog geen 2k gezien het oppervlakte wat verwarmt moet worden) ipv een gok te wagen met 12-15k.

Ik heb zelf ook wel eens een terugverdien berekening gemaakt voor mijn woning waarbij hybride 20 jaar zou kosten en full electric 50+ zou zijn. Wij gebruiken maar 500-600m3 gas per jaar op een 115m2. Voor het zelfde geld doe je nu een investering die je nooit terug gaat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kriss0r schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Ik weet niet of je me nou in de zeik neemt of iets anders bedoelt :)
Jij bedoelde CV water temperatuur, ik ruimte temperatuur.

Ene is van belang of afgifte systeem voldoet, andere voor vermogen dat nodig is.

Bedoeld als aanvulling, niet als in de zeik nemen… maar we gaven net iets anders aan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
bennierex schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:53:

Er staat meestal een productie datum op de gasmeter. Dat is doorgaans niet al te lang voor de plaatsing.

Dus leeftijd en totaalstand geeft een richting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennierex
REDSD schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:01:
Ik denk dat als je aan dit project begint en zeker niet op gas wilt stoken, je misschien wat geld opzij moet zetten voor onverwachte extra kosten, zij het in stookkosten of verdere aanpassingen aan de woning om het leefbaar te houden.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk wel rekening houden met een warmtepomp in de toekomst, maar met zo veel unknowns misschien toch eerst een CV aanschaffen (dit kost je waarschijnlijk nog geen 2k gezien het oppervlakte wat verwarmt moet worden) ipv een gok te wagen met 12-15k.

Ik heb zelf ook wel eens een terugverdien berekening gemaakt voor mijn woning waarbij hybride 20 jaar zou kosten en full electric 50+ zou zijn. Wij gebruiken maar 500-600m3 gas per jaar op een 115m2. Voor het zelfde geld doe je nu een investering die je nooit terug gaat verdienen.
Helder. Ik verwacht/hoop dat de huidige CV nog wel een jaar of 2-3 mee kan. Wellicht hebben we dan genoeg ervaring om tegen die tijd te bepalen wat voor warmtepomp we het beste kunnen aanschaffen. Voor de subsidie wellicht wel verstandig dit binnen 24 maanden te laten uitvoeren, maar dat moet dan wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@bennierex woon je er nu al? Ga dan met behulp van mindergas.nl dagelijkse meterstanden bijhouden. Daaruit rolt verbruik per graaddag en daaruit kun je verbruik bij -10 afleiden.

Ik raad dan wel aan conform verwachtingen modern bouwbesluit te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
@Ronald nee nog niet. We krijgen in april de sleutel en gaan dan verbouwen. In de zomer verhuizen we pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@bennierex wat ik dan zou doen: vloerverwarming met gesloten verdelers, dan moet je wel de CV <35 graden houden, maar open verdelers sturen ook maximaal dat de vloer in.
Controleren dat CV voldoende debiet kan leveren.

Dan 1 seizoen graaddag verbruik verzamelen en je weet vermogen wat nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 30-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
@Ronald als ik jullie zo hoor dan lijkt me dat inderdaad de beste manier om dit te bepalen. CV aanvoer op 35gr lijkt me geen probleem (mits de huidige ketel dit kan).
Pagina: 1