Kia Niro PHEV - samenwerking ice en ev

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 21:34
We zijn momenteel aan het orienteren op een nieuwe tweede auto (voor de oplettende Tweaker, het klopt inderdaad dat dit kort op de hielen komt van mijn leaseauto-zoektocht).

Ons oog is hierbij gevallen op een Niro Hybrid of PHEV. Aangezien mijn vrouw de auto vooral zal gebruiken voor woon-werkverkeer, dochter naar de opvang brengen, sport en andere ritten binnen een straal van ca 30km wordt een PHEV op papier wel heel interessant.

Bij het orienteren werd ik echter getriggered door een review van Autozine.nl, die stelt dat in automatische modus boven de 80km/h de ICE het altijd zal overnemen van de elektro motor?

Klopt dit, of zal waar mogelijk nog steeds de elektromotor bijspringen om de ice te ontlasten? Verwijzend naar bovenstaand, de straal is weliswaar slechts 30km, maar dat is wel 20-25km snelweg…

Ziu dit op te lossen zijn door de auto handmatig in ‘EV’ modus te zetten, om op die manier zo lang mogelijk elektrisch te rijden? Werkt dit dan okk boven de 80km/h?

Ben erg benieuwd naar gebruikerservaringen met een vergelijkbare usecase.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou je perse een PHEV willen is dan mijn eerste vraag? Wat voor een meerwaarde biedt dat t.o.v. een EV?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42
-tom-562 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:19:
Waarom zou je perse een PHEV willen is dan mijn eerste vraag? Wat voor een meerwaarde biedt dat t.o.v. een EV?
99-100% elektrisch rijden voor woon werk, een ICE voor de rest?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:42:
[...]

99-100% elektrisch rijden voor woon werk, een ICE voor de rest?
Waarom zou je dat willen?
Of beter gezegd, waarom wil TS dat.

Zeker wanneer je de mogelijkheid voor een eigen lader hebt zou ik altijd voor een EV gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42
ASW1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:48:
[...]

Waarom zou je dat willen?
Iedereen die ik ken wil dat omwille van de grotere flexibiliteit (en prijsdoorzichtigheid, laad/-tankwachttijd) van een ICE op langere afstand/reisduur. Dus wanneer je die eigen lader niet kan gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Brent op 23-04-2025 10:00 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
De meeste mensen die overstappen naar een EV bevalt het uitstekend, al je moet er wel even aan wennen.
Juist voor dit geval waarin het om een tweede auto gaat hoeft er waarschijnlijk vrijwel nooit onderweg geladen te worden.
Waarom je dan nog een benzinemotor mee zou willen slepen terwijl de wens is om de kilometers elektrisch af te leggen is me niet duidelijk, maar misschien is het gewoon koudwatervrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:17
Als het puur om een tweede auto gaat, zou ik sneller voor een EV gaan. Juist als je toch zoveel mogelijk puur elektrisch wilt rijden.
@PRoeske heb je een eigen laadmogelijkheid/gaat die er komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:52
PRoeske schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:55:
We zijn momenteel aan het orienteren op een nieuwe tweede auto (voor de oplettende Tweaker, het klopt inderdaad dat dit kort op de hielen komt van mijn leaseauto-zoektocht).

Ons oog is hierbij gevallen op een Niro Hybrid of PHEV. Aangezien mijn vrouw de auto vooral zal gebruiken voor woon-werkverkeer, dochter naar de opvang brengen, sport en andere ritten binnen een straal van ca 30km wordt een PHEV op papier wel heel interessant.

Bij het orienteren werd ik echter getriggered door een review van Autozine.nl, die stelt dat in automatische modus boven de 80km/h de ICE het altijd zal overnemen van de elektro motor?

Klopt dit, of zal waar mogelijk nog steeds de elektromotor bijspringen om de ice te ontlasten? Verwijzend naar bovenstaand, de straal is weliswaar slechts 30km, maar dat is wel 20-25km snelweg…

Ziu dit op te lossen zijn door de auto handmatig in ‘EV’ modus te zetten, om op die manier zo lang mogelijk elektrisch te rijden? Werkt dit dan okk boven de 80km/h?

Ben erg benieuwd naar gebruikerservaringen met een vergelijkbare usecase.

Alvast bedankt!
Ik dacht bijna dat het ‘t zelfde topic was toevallig gisteren vergelijkbaar topic van @ap3nr0ts met overeenkomende PHEV vraag, mogelijk zitten er wat nuttige antwoorden al tussen PHEV's in prijsklasse 40k, "normale" hybrides betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:52

[….]

Ik heb niet in dezelfde Hybride gereden maar wel in een aantal andere PHEV’s en kan je wel vertellen dat bijvoorbeeld bij de Outlander en de Ampera de benzine motor inderdaad altijd bij snelheid rond 100km/h op ICE overschakelt. Wat voor mij ook de doorslag heeft gegeven om volledig EV te gaan is dat de Outlander en veel andere PHEV’s ‘s winters (dus vanaf oktober - eind maart) altijd start op ICE voor verwarming. Dit is natuurlijk enorm balen als je veel ritjes maakt omdat alsnog al gauw een benzine verbruik van 4L/100km (op een rit van 30km in de winter) tot 8L/100km (op een rit van 5km) in die wintermaanden verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
Ik heb een tijd in een Niro Hybrid gereden maar vond dat totaal geen fijne auto. Niet vooruit te fikken, het schakelen gaat met een handbak die geautomatiseerd is en dat is altijd drama, schakelt totaal niet soepel, als er terug geschakeld moet worden om ff iets harder te accelereren pak er maar een kruiswoordpuzzel bij.

Ik weet niet hoe dat met de PHEV uitvoering zit, maar als je juist veel elektrisch wilt gaan rijden, sleur je dus telkens die verbrandingsmotor en tank met brandstof mee voor Jan met de korte achternaam. En rij je benzine dan sleur je die electromotor en accupakket mee voor diezelfde eerdergenoemde persoon.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 23-04-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
[...]
Dit is bij mijn Toyota hybride wel zo. Ik heb een Auris uit 2015, daar ligt de grens op +/- 72 km/h. Bij nieuwere modellen zoals C-HR is het 90 km/h meen ik. Ga je daarboven dan springt de ICE aan. Overigens moet je alsnog met een fluwelen voet rijden, als je iets te hard gasgeeft dan springt de ICE ook aan om vlot op te kunnen trekken.

En als er verwarming nodig is, je raadt het al: dan springt de ICE ook aan (er zit geen warmtepomp/elektrische heater in)

@FastFred Toch is het een bewezen combinatie. Ik kan met mijn Auris TS hybride zeer zuinig rijden, 1:20 red hij makkelijk in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joucek
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:24
Ik heb een NIRO PHEV gehad. Het is wel een tijdje geleden, maar ik herinner me geen probleem om ritten ook op de snelweg met ca 100km/u electrisch te rijden. Zo 50 km lukte wel electrisch.

Alleen als je het gaspedaal even heel diep indrukt, gaat de verbrandingsmotor even kort aan.

Thinkpad beschrijft de belangrijkste schaduwkant die ik van de Niro PHEV ervaarde : zodra je de ventilator / verwarming aanzet, gaat de verbrandingsmotor aan alleen om warmte voor het interieur te genereren. Ook als je denkt : dat kleine stukje doe ik wel in een koude auto, moet toch de ventilatie en daarmee de verbrandingsmotor aan om de ruiten te ontwasemen als het koud en nat is. Dat is toch een domper als je moeite hebt gedaan om de auto op te laden.

De Niro PHEV beviel op zich goed, was ook op de ICE heel zuinig, maar ik heb hem na ca. een half jaar toch ingeruild voor een Niro EV toen deze uitkwam. Die bevalt me nog beter :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
ThinkPad schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:13:
@FastFred Toch is het een bewezen combinatie. Ik kan met mijn Auris TS hybride zeer zuinig rijden, 1:20 red hij makkelijk in de zomer.
Toyota heeft de aandrijflijn gewoon veel beter voor elkaar. Dat is een benzinemotor, CVT aandrijving en elektrische ondersteuning.

Een Niro Hybrid is een benzinemotor, met een handgeschakelde versnellingsbak die 'gerobotiseerd' is, en daar zit dan nog ergens een elektromotortje bij aan geschroeft. Werkt alles behalve soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Allereerst hartelijk bedankt voor de vele nuttige reacties. Hierbij een aantal antwoorden/factoren die meespelen bij ons in de keuze voor de auto.

Onze zoekcriteria:
- 2022 of jonger
- Max 60.000km (circa, komt niet op een paar KM)
- In aanmerking komend voor fabrieksgarantie indien aanwezig (zeker met Kia relevant)
- Prijs tot ca EUR30.000, liever rond EUR25.000
- Ruim genoeg om met kinderen (in autostoel) en bagage te reizen
- Zuinig (ICE, (P)HEV, of EV, maar liever niet)
- Goede beoordelingen op betrouwbaarheid (wie wil dat niet)

Waarom PHEV en geen EV?
Onze 'eerste' auto (zakelijk, lease) wordt vanaf juli een ID7 elektrisch. Wat ons tegenhoudt bij de Niro (en andere EV's) is de op handen zijnde verhoogde wegenbelasting, terwijl we de extra range op de tweede auto eigenlijk bijna nooit nodig hebben. Daarnaast ligt de aanschafprijs in de occasionmarkt ook echt nog wel wat hoger dan de PHEV.

Wegenbelasting wordt na 2025 gelijk en vanaf 2029 een stuk hoger dan voor de PHEV (op basis van huidige regels, dit kan natuurlijk per week veranderen in NL...). Ook verzekering is een flink stuk duurder (ca 20%^bij InShared) bij een EV.

Daarbij zullen veruit de meeste ritten binnen het bereik van de PHEV liggen en is laden in de buurt niet echt een probleem. Voor de beoogde langere ritten zullen deze gelijk een flink stuk langer zijn, waardoor het praktische elektrisch bereik wellicht toch al wat kort is.

Dit is dus geen afweging van wel/niet EV willen rijden, maar vooral kostenplaatje over de lange termijn (verzekering, wegenbelasting, onderhoud).

Kwa laadmogelijkheid zitten we in het gedoog-gebied. We hebben geen eigen parkeerplaats, maar in de gemeente wordt laadkabel-over-straat veelvuldig gedaan en er wordt niet op gehandhaafd. Dit zou het grootste punt voor een EV (of dus PHEV) zijn, namelijk in de zomermaanden het teveel aan PV-opbrengst nuttig gebruiken.

@ThinkPad , @joucek , @FastFred , jullie ervaring met de combinatie elektrisch/ICE is zeer waardevol en komt wel een beetje teleurstellend op me over moet ik zeggen. Wanneer de ICE het 'overneemt' boven de 80kmh, betekent het dan dat de E-moter helemaal niet meer gebruikt wordt, of blijft het wel als een hybride samenwerken (en daarmee dus behoorlijk zuinig)?

Vergelijkbaar met wanneer de kachel/ventilatie(/airco?) aan gaat, draait de ICE dan enkel voor deze systemen, of neemt hij ook het rijden voor z'n rekening?

Toch nog eens over de EV nadenken. Zijn daar ervaringen mee (zowel e-Niro als Niro na-2022), en/of zijn er nog andere suggesties om te overwegen in deze zoektocht (Ceed MHEV, Hyundai Kona(PH)EV, ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@PRoeske ik heb het specifiek over de Niro Hybrid, van de eerste generatie. Hoe dat zit met nieuwere modellen en/of de Niro plugin-hybride versie weet ik dus niet en dus ook niet of die beter rijden. Ik vond de Hybrid in ieder geval geen prettige auto.

Mijn volgende ervaring na deze Niro Hybrid is met een volledig elektrische Niro (64kwh) en dat is gewoon een goeie auto met degelijk bereik. Daar hebben we er hier op de zaak een stuk of 15 van.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 23-04-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Als je primaire auto een EV wordt, waarom dan niet gewoon een boodschappen kar er naast? Zeg maar Toyota Aygo categorie. Anders heb je straks 2 van die kolossen op de oprit staan.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 23-04-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
FastFred schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:56:
Als je primaire auto een EV wordt, waarom dan niet gewoon een boodschappen kar er naast? Zeg maar Toyota Aygo categorie.
We hebben er nu een i10 naast (maatje Aygo), maar dat is (a) erg krap achterin met autostoeltjes. Zeker als er ook een bijrijder mee gaat. Deze is sowieso EOL, vandaar vervanging aan het zoeken.

We zoeken dus echt wel een stukje groter, comfortabeler, prettiger rijdend (dus niet HEV als ik het zo lees). Ondanks dat het tweede auto is wordt er nog best redelijk veel mee gereden (20-25.000 per jaar). Dat is het nadeel als je in een dorp woont met amper OV mogelijkheden.
FastFred schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:55:
@PRoeske ik heb het specifiek over de Niro Hybrid, van de eerste generatie. Hoe dat zit met nieuwere modellen en/of de Niro plugin-hybride versie weet ik dus niet en dus ook niet of die beter rijden. Ik vond de Hybrid in ieder geval geen prettige auto.

Mijn volgende ervaring na deze Niro Hybrid is met een volledig elektrische Niro (64kwh) en dat is gewoon een goeie auto met degelijk bereik. Daar hebben we er hier op de zaak een stuk of 15 van.
Heb je nu een nieuwe Niro EV (gen2), of een e-Niro (gen1)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@PRoeske 2022 Niro. Is niet van mij, van een collega, ik rij zelf met enige regelmaat ook in die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Dat zegt precies niets, aangezien zowel gen1 als gen2 in 2022 geleverd zijn.
Verschil is vrij duidelijk aangezien het van binnen en buiten echt een andere auto is.
Pagina: 1