Welke LiFePO4 batterij voor een zelfbouw thuisbatterij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:35
Hallo,

Dit topic is een soort spin-off van topic: Eenvoudige thuisaccu samenstellen

Graag had ik jullie mening gehoord over LiFePO4 batterijen.
Mijn bedoeling is om een zelfbouw-thuisbatterij te maken. Qua opzet ongeveer iets als https://ehoco.nl/eenvoudige-thuisbatterij-zelf-maken

Mijn setup zou ruwweg bestaan uit:
- 2 LiFePO4 laders (5A en 20A. Waarschijnlijk Noeifevo), elk met een Homewizard Energy Socket (plug) aangestuurd met 'overtollige' zonnestroom (die anders zou geïnjecteerd zou worden op het grid).
- 48 V / 100 Ah LiFePO4 batterij. Waarschijnlijk nadien uitgebreid met een 2de identieke in parallel. Dus dan totaal 10 kWh.
- Off-grid 3000 W inverter (48VDC naar 230 VAC). Heel waarschijnlijk merk FCHAO (AliExpress, Banggood,..)
- Grid-tied 800 W micro-inverter. Waarschijnlijk een Deye SUN-M80G4-EU-Q0. Hoe ik die precies ga 'besturen' heb ik nog niet beslist.

Mijn vraag gaat hierbij specifiek naar de batterijen toe.
Ik zou graag 48 V nemen i.p.v. 24 V omwille van de lagere stromen (minder dikke kabels) en omwille dat 48 V beter in het normale spanningsbereik ligt van micro-omvormers dan 24 V.

Onder de "48 V" batterijen vind je eigenlijk 2 types:
- de échte 48 V batterijen (bvb Power Queen). Typische laadspanning: 54.75 V
- de 51.2 V batterijen (waar ook vaak wordt naar verwezen als '48 V'). Typische laadspanning: 58.4 V

Dan kun je nog een andere onderverdeling maken:
- de 'eenvoudige' batterijen zonder communicatiepoort. (bvb Power Queen, Wattcycle,..).
- de 'server rack' batterijen mét communicatiepoort. (bvb Pylontech, Dyness, Deye,...). Deze werken best samen met een 'intelligente' inverter (die ook een communicatiepoort heeft).

De meeste 'server rack' batterijen hebben de voor mij vervelende eigenschap dat je ze niet tot de typische laadspanning mag laden. Bvb max 56.2V i.p.v 58.4V. Dan vallen de (prijsgunstige) standaardladers alweer af ... Dan moet je al een (duurdere) Victron lader nemen.

Een ander heikel punt is herstelling of omruiling bij een defect aan de batterij.
Omruilen bij een Amazon is misschien nog wel te doen. Maar bij een AliExpress, of een Banggood??

Daarom heb ik eerst gekeken naar firma's met een (voor zover ik weet) degelijke reputatie:
Power Queen, NKON, Wattcycle.

- Power Queen heeft een robuust uitziende 48V/100Ah batterij (1100 EUR). Wel 'server rack' model, maar heel basic aansluiting (geen communicatiepoort of zo).
Redelijk geprijsd. Deze staat mij eigenlijk het meest aan. Maar bij mogelijke leverproblemen heb ik daar niet echt een alternatieve leverancier.

- Power Queen heeft ook een 'smart' 51.2V/100Ah batterij. Wel 'server rack' model, maar wel de standaard laadspanning van max. 58.4 V. Met 1400 EUR vind ik deze aan de dure kant.

- NKON heeft Pylontech US5000 48V/100Ah batterij. Dit is een 'echte' 48V, maar ook weer met een afwijkende laadspanning van max 53.5V ipv de typische 54.75V

- NKON heeft ook Deye en Dyness 51.2V/100Ah batterijen. Beide ook weer met afwijkende laadspanningen.
Dyness is heel prijsgunstig, maar alle 3 de merken zijn ook weer 'slimme' batterijen die dus best gekoppeld zijn aan een 'slimme' inverter....

- Wattcycle heeft 48V en 51.2V / 100Ah, maar helaas enkel voor de Amerikanen. Voor Europa enkel 12 en 24V.

- Bij Amazon vind je de low-cost merken als DATOUBOSS, CYCCLE VOLT..
Heel prijsgunstig, maar wat bij defecten? Ik heb geen ervaring met omruilen bij Amazon .... Laat staan bij AliExpress.

En twee (uiteindelijk 4) 25.6V batterijen in serie zetten, daar wil ik niet aan beginnen. Met die balancer en zo ... Lijkt me minder robuust.

Welk advies kunnen jullie me geven vanuit jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:06
Mijn setup zijn 280x 18650 li-ion cel omdat ik die nog had. Die staan in 14S20P. later zouden het 16x LiFePO4 kunnen worden.
Die zijn aangesloten via een BMS van JK met bluetooth en RS485
Opladen is met een power supply gebruikt in GSM, Huawei R4850. Het werkgebied is tussen de 42 en 58 volt. De stroom is in te stellen tussen de 0 en 50A. 3kW voor rond de 100 euro.
Terug het net op doet een 1200W Soyosource.

Zelf heb ik een controller gemaakt met DSM, CAN, 2x RS485. Hiermee kan ik de meter bij niet al te veel gebruik op nul houden, en niet meer laden als er aanbod is.

Leuk om te maken, alleen in het gunstigeste geval kan ik 3x 14ct per dag aan teruglever kosten besparen.

[ Voor 8% gewijzigd door MarkV6 op 23-04-2025 08:16 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
SusV schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:30:
Grid-tied 800 W micro-inverter. Waarschijnlijk een Deye SUN-M80G4-EU-Q0. Hoe ik die precies ga 'besturen' heb ik nog niet beslist.
Die kan je vlgs mij niet limiteren. Neem een Soyosource 1200W. Daar zit al een stroom meter bij. Bij het 48V model is de onderspanning 44V. Daarom ben ik van 12S naar 14S gegaan.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
... Deye SUN-M80G4-EU-Q0 ...
MarkV6 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:12:
[...]
Die kan je vlgs mij niet limiteren. Neem een Soyosource 1200W. ....
Ik wou het eerst eens op de quick-and-dirty manier proberen met die Deye micro-omvormer.
"Nul op de teller" hoeft niet per sé voor mij. Als ik ofwel 0W of 800W kan injecteren (als er meer dan 800W verbruik is), dan ben ik al tevreden.
Als ik nu de AC-uitgang van de omvormer uit- of aanschakel. Gewoon een relais ertussen zetten ...? Als de AC wegvalt, zal de omvormer dat wel als een foutconditie interpreteren, maar als de AC terug opkomt, dan zou hij toch terug moeten beginnen injecteren (weliswaar na een wachttijd van een minuutje of zo...).
Ik weet niet 'hoe leuk' die omvormer dat gaat vinden ... Zolang hij blijft werken .... >:)

PS. Die Soyosource vind ik nergens meer verkrijgbaar ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Google kan het beter vinden bij Ali dan Ali zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
MarkV6 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:25:
Google kan het beter vinden bij Ali dan Ali zelf.
Dat is waar. De zoekfunctie bij AliExpress is een ramp.
Maar ook via Google vond ik niks ....

Ondertussen vond ik wel dat de genoemde Deye micro-omvormer ( SUN-M80G4-EU-Q0 ) aanstuurbaar zou moeten zijn met HTTP-commando's via Deyecloud ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben ook begonnen met een "eenvoudige setup" met 48v Pylontech en Eco-Flow maar ik kwam al heel snel tot de conclusie dat een setup met Victron niet heel veel extra koste maar qua functionaliteit sturing wel veel beter paste.

Uiteindelijk heel snel dus de "eenvoudige" opstelling gewisseld naar een Victron setup, hierbij de pylontechs US wel behouden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
revolution-nl schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:07:
Uiteindelijk heel snel dus de "eenvoudige" opstelling gewisseld naar een Victron setup, hierbij de pylontechs US wel behouden.
Interessant!
Waaruit bestaat uw setup dan nu precies?
- Ik neem aan, geen zonnepanelen..?
- Enkele Pylontechs (US5000?)
- Een Victron (welke?), die het laden van de Pylontech verzorgt, alsook het omvormen naar de 230 VAC? On-grid neem ik aan.
Kun je het laden van de batterijen controleren zodanig dat je enkel met zonnestroom oplaadt?
Laat je de Victron streven naar 'nul op de teller'? Zo ja, dan moet je ook een energiemeter hebben? Welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SusV schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:54:
[...]

Interessant!
Waaruit bestaat uw setup dan nu precies?
- Ik neem aan, geen zonnepanelen..?
- Enkele Pylontechs (US5000?)
- Een Victron (welke?), die het laden van de Pylontech verzorgt, alsook het omvormen naar de 230 VAC? On-grid neem ik aan.
Kun je het laden van de batterijen controleren zodanig dat je enkel met zonnestroom oplaadt?
Laat je de Victron streven naar 'nul op de teller'? Zo ja, dan moet je ook een energiemeter hebben? Welke?
Ik ben gestart met twee Pylontech US3000 en een eco-flow, en losse laders met een regeling via home-assistant.

Toen het bleekt dat wat meer laadvermogen wel lekker zou zijn o en een Victron MultiPlus II 3000GX niet de hoofdprijs koste en met ESS nul op de meter zonder home-assistant draait daarvoor gaan.

Daarna nog twee pylontechs erbij geplaatst en de MP3000 omgewisseld voor een MP5000, omdat ik toch nog veel teruglevering had op deels bewolkte dagen maar geen volle accu, ik verwacht dat er later dit jaar nog twee pylontechs bijkomen :+

Dus ja de Victron regelt laadt en ontlaadt af op je zonneopwek of volledig op de dynamische tarieven evt. in combinatie met nul op de meter.

Als je een DSMR 5.0 slimme meter hebt kan je met een home-assistant P1 of Powerbaas P1 af, anders moet je naar een Victron energie meter.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 20:48
zoals ook bij main topic aangegeven is dit zeker het overwegen waard: https://volta-plus.nl/Bestellen.html
Doet hier wat ie moet doen en haalt de specs voor een gunstigere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
jeroenvtec schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:52:
zoals ook bij main topic aangegeven is dit zeker het overwegen waard: https://volta-plus.nl/Bestellen.html
Doet hier wat ie moet doen en haalt de specs voor een gunstigere prijs.
Leuk!
Ook interessante info over LiFePO4 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
De kogel is door de (batterij)kerk.
Ik heb bij Power Queen 2 stuks besteld van 48V / 100 Ah. De 'domme' types, dus geen communicatiepoorten , Bluethooth of andere tierlantijntjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 08:06
Ik zag dat je ook nog aan het nadenken was over een laad-oplossing. Ik heb sinds enkele maanden dit https://opendtu-onbattery.net/ draaien en ontzettend tevreden over. Werkt perfect met mijn bij NKON aangeschafte LiFePo's 16x100Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
tonschong schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:11:
Ik zag dat je ook nog aan het nadenken was over een laad-oplossing. Ik heb sinds enkele maanden dit https://opendtu-onbattery.net/ draaien en ontzettend tevreden over. Werkt perfect met mijn bij NKON aangeschafte LiFePo's 16x100Ah.
Bedankt voor de tip!
Ja, voor de DC-naar-AC ben ik nog allerlei opties aan het overwegen. De Hoymiles omvormers had ik inderdaad ook al eens bekeken. Maar het was me niet duidelijk of je de omvormer ook zónder DTU kunt gebruiken.
Dus voor die OpenDTU-oplossing heb je zo'n ESP32-boardje in mekaar geknutseld, met een speciaal RF-module?
Met hoeveel Volt van je batterijen voed je de omvormer?

Behalve een omvormer proportioneel aansturen (om 'nul op de meter' te krijgen), zit ik ook nog altijd te spelen met het idee om domweg een relais te zetten in de AC-verbinding van de omvormer. Om 0W of 800W te injecteren. Maar ik weet niet of elke omvormer daar mee omkan. Sowieso zullen ze allemaal wel een opstarttijd moeten doorlopen van 60s of zo. Maar daar zou ik nog kunnen mee leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-05 23:17
Moet je daar nog current-limiters tussen 100Ah of 200Ah batterij en micro-omvormer dc ingang zetten? Zeker als je die aan/uit schakelt en t niet slechts 1 keer opstarten en softwarematig begrenzen/limiteren is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
Je moet de inverter wel regelen lijkt mij, want anders loopt de accu leeg het net op. Ik heb een 2kW 4T van Hoymiles die netjes regelt tussen 50W en max. Kan ik de opwarming van (vaat)wasmachine en de strijkbout van moeders direct uit de pv/accu halen.
Ik heb de esp als compleet bordje gekocht, zie https://shop.allianceapps...-fusion-community-edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonschong
Dit geheel werkt perfect op 48V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Vdvmark schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:20:
Moet je daar nog current-limiters tussen 100Ah of 200Ah batterij en micro-omvormer dc ingang zetten? Zeker als je die aan/uit schakelt en t niet slechts 1 keer opstarten en softwarematig begrenzen/limiteren is ?
Het probleem met micro-omvormers is, dat die van oorsprong enkel geschikt zijn om te werken met zonnepanelen (ZP). Vandaar dat die een MPPT hebben.
In de zelfbouw thuisbatterij-business willen we ipv een ZP een batterij gebruiken.
De meeste micro-omvormers houden daar niet van, omdat een batterij zich (elektrisch) anders gedraagt dan een ZP. En ook al blijf je dan binnen de aangegeven spanningen, toch kan die zich opblazen.

Wat je dan kan doen is, eigenlijk 2 dingen:
- de aangeleverde spanning beperken, zodat de MPPT niet genoeg vermogen kan trekken om zich op te blazen.
- de micro-omvormer 'vertellen' dat hij niet te doen heeft met een PV maar met een batterij. Zo zijn er helaas maar weinige.Ik ken er maar eentje, de APS EZ1-M. En dan moet je nog specifiek een batterij eraan koppelen van het merk Anker, Zendure of Sunlit. Anders lukt het nog niet ....
Als je een van die batterijen eraan koppelt, dan downloadt de omvormer andere firmware, zodat hij kan omgaan met een batterij ipv een ZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-05 23:17
Ja je leest dat het locken van de spanning een probleem is, je leest dat micro's die werken met batterij af en toe stoppen met terugleveren om opnieuw te rangen en daarna weer terugleveren. Dat doen ze dus meerdere keren zonder kapot te gaan. Ze werken misschien niet optimaal en wellicht gaan ze na verloop van tijd als ze t erg vaak hebben gedaan ervan kapot, wie weet. Echt alleen bij die APS wordt er gesuggereert dat het eenmalig rangen de reden van kapot gaan is.
Wat je vaker leest met waarschuwingen, omdat t logisch is, is dat de inputcapaciteit van de micro door een accu zonder vertraging gevuld kan worden, dat kunnen dan enorme aantal amperes zijn in deeltje seconde, instant, direct, bij aanzetten. Boem en weg zijn de printbaantjes, zoiets.
Het lijkt me dus verstandig de stroom/current/amperes bij opstarten te beperken en daarna te kijken of dat rangen, spanningzoeken, een probleem is, daarvoor zou ik dan dus geen APS nemen, en dat lijkt APS te willen bereiken met een al dan niet kundig antwoord van klantenservice. Kijk andere merken zeggen ook dat t niet kan/mag, ze geven vaak 20 jaar garantie ofzo op die dingen, dus hebben een belang bij omschrijven normaal gebruik. zodra ze zeggen jahoor, doe maar, moeten ze al die micro's vervangen die door gebruikers kapot gaan. Ze liggen normaal op een dak oneindig hetzelfde te doen, ver weg van gebruikers. Als gebruikers er wel bij konden, gingen ze veel vaker stuk LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
Dat is gelukkig niet het geval. Je moet ook geen micro's nemen, maar een degelijke zware omvormer. Het is ook een al jaren beproefd recept, zoek maar even op OpenDTU en OpenDTU-onBattery. De laatste is een fork van de eerste. Hier in Duitsland al jarenlange ervaring ermee omdat ze nooit een salderingsregeling hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
PS mijn Hoymiles ranged 0x per dag. Alleen even oppassen bij de eerste keer koppelen van de accu dat je dit niet doet terwijl de elco's van de omvormer nog leeg zijn ...
Pagina: 1