Airco op de overloop om twee kamers te koelen. Doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:32
Wij willen thuis graag een airco laten installeren. Ik verbaas me een beetje over hoe ver de offertes uiteen lopen. De één zweert bij multisplits. De ander zegt: vooral niet doen. Beter meerdere single splits. Ook het (totale) vermogen verschilt nogal. Vandaag kwam er een nieuw verschil in het lijstje waar ik mijn vraagtekens bij heb.
We willen twee slaapkamers op de bovenverdieping koelen. We gingen uit dat dat twee binnenunits op die kamers zou betekenen en de twee offertes die we tot nu toe hebben ontvangen komen ook zo uit. Vandaag hadden we echter iemand over de vloer die suggereerde om de binnenunit op de overloop te hangen en zo vanuit één unit beide kamers te koelen.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNf7vfVS4T2Lqmi2yrQhPL-ragw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YTiJOTdShFnBNRRHItvnH6dl.png?f=user_large
De rode streep is waar de binnenunit (MHI SRK35ZS-WF) zou komen. De twee kamers met een ster erin moeten gekoeld worden. De kamer die recht tegenover de binnenunit zit, geloof ik nog wel. Maar die andere kamer heb ik toch wel mijn twijfels bij. De installateur geeft aan dat hij daar alle vertrouwen in heeft omdat de binnenunit de luchstroom blijkbaar goed naar links en naar rechts kan splitsen, maar gevoelsmatig lijkt het toch wel een uitdaging om de koude lucht de tweede slaapkamer in te krijgen.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met een soortgelijke constructie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:25
Wat voor koelprestatie verwacht je? Met 2 units kun je zo’n kamer in enkele minuten een paar graden afkoelen. Met zo’n unit op de gang wordt het echt wel aangenamer maar duurt allemaal wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
Tillumen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:29:
Wat voor koelprestatie verwacht je? Met 2 units kun je zo’n kamer in enkele minuten een paar graden afkoelen. Met zo’n unit op de gang wordt het echt wel aangenamer maar duurt allemaal wat langer.
Als het alleen wat langer duurt dan is dat geen probleem (dat automatiseren we dan wel) zo lang het maar wel ook echt goed afkoelt. De grote slaapkamer is onze eigen slaapkamer en ik slaap slecht in de warmte. Op een warme dag kan de temperatuur wel richting de 30 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:33
Hoe is de isolatie van het huis?

Ik had in mijn vorige woning (2017) een unit op de overloop hangen en die liet ik in de zomer rustig 24/7 pruttelen en hield dan de hele verdieping makkelijk op temperatuur.

In de woning (1976) van mijn vriendin hing de airco op de kleedkamer en ook daar koelde die de hele verdieping, maar moest wel serieus werken om dat voor elkaar te krijgen. Op warme dagen stond die gewoon 24/7 op de hoogste fan stand.

Als de grote kamer het belangrijkste is komt het wel goed met koelen. Daar blaas je recht in.

[ Voor 17% gewijzigd door VidaR-9 op 22-04-2025 22:39 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:36

Detmer

Professioneel prutser

Hoe zit het nu met de warmte? Is er een verschil in warmte en afkoelen tussen de slaapkamers?
De linker slaapkamer zal namelijk het meeste gekoeld worden door de airco. Dus als de bovenste slaapkamer het warmste wordt schiet je hier weinig mee op.

Daarnaast als het in de zomer echt warm is blijft de airco hier 's nachts aan omdat het anders alsnog opwarmt. Als dat bij jullie ook zo is moet je dus met de deuren open slapen.

Persoonlijk zou ik voor 2 kleine units op de slaapkamers zelf gaan. Dat geeft meer comfort.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:33
Detmer schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:38:
Als dat bij jullie ook zo is moet je dus met de deuren open slapen.

Persoonlijk zou ik voor 2 kleine units op de slaapkamers zelf gaan. Dat geeft meer comfort.
Wij slapen altijd met de deur open, lekker man, we meer frisse lucht.

Ik zou als het kan ook altijd voor 2 units gaan.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je alle slaapkamers wat wil afkoelen zodat de plakkerige zweetnacht weg is: gaat wel lukken.

Als je er deftig mee wil koelen/verwarmen dan is een gang airco gewoon een meh oplossing. De slaapkamer links gaat veel koeler worden dan die rechtsboven omdat de koude lucht daar letterlijk de hoek om moet. Daarnaast moet je nooit vergeten om beide deuren constant open te houden als de airco aan staat.

En als je de kamer zonder ster niet wil koelen, dan moet je daar de deur altijd dicht houden. Mogelijk verdwijnt er ook wat koude lucht het trapgat in. Daarnaast kan je snachts niet echt meer koelen omdat je dan waarschijnlijk met deur dicht slaapt? Naja zomaar wat overwegingen.

Ik zou gewoon voor 1 binnenunit per slaapkamer gaan, veel effectiever, meer comfort en meer mogelijkheden. Een multi-split lijkt mij gewoon prima als dat een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:35
Het zal heel lastig zijn de onderste slaapkamer echt koud te krijgen, maar als dit in de mogelijkheden/budget zit, dan zal het zeker al kunnen werken.

Deuren de hele dag naar elkaar open laten en de airco richting de onderste slaapkamer richten.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
VidaR-9 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:37:
Hoe is de isolatie van het huis?
Het is een oud huis (jaren 50) maar wel met spouwmuurisolatie. De grote slaapkamer (die om de hoek) zit in een uitbouw die rond 2000 is gebouwd. Dus die zal vast iets beter geisoleerd zijn.
Detmer schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:38:
Hoe zit het nu met de warmte? Is er een verschil in warmte en afkoelen tussen de slaapkamers?
De linker slaapkamer zal namelijk het meeste gekoeld worden door de airco. Dus als de bovenste slaapkamer het warmste wordt schiet je hier weinig mee op.

Daarnaast als het in de zomer echt warm is blijft de airco hier 's nachts aan omdat het anders alsnog opwarmt. Als dat bij jullie ook zo is moet je dus met de deuren open slapen.
Ik denk dat de slaapkamers vergelijkbaar warm worden. Beide kamers liggen op het zuiden. Misshien dat de linker slaapkamer iets warmer wordt omdat de zon daar meer op het raam staat.
Dat van de deuren is een goed punt. Voor onszelf geen probleem, maar de linker slaapkamer is voor een jong kind. Die moet wel met de deur dicht slapen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zoals gezegd, zo'n unit op de gang kan de boel wel wat afkoelen, maar dan vooral de 2 slaapkamers waar ie bijna recht inblaast. Hij zal op warme dagen 24/7 aan moeten staan om daar wat fatsoenlijks mee te bereiken. (Te) Laat inschakelen zal leiden tot een plaknacht.

Zet dat tegenover een 2kW Airco op de slaapkamers zelf. Hoeft niet 24/7 aan. En bij inschakelen binnen een minuut of 5 a 10 de hele kamer koel. Na een uurtje bed ook koel. 's nachts in de stille (en zuinige) nachtstand en je hebt altijd een prima nacht. Ik betwijfel of je dat ook lukt met een unit op de gang.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij hebben een soortgelijke oplossing voor ons huis (1998), waarbij we een airco op de overloop geplaatst hebben. We zetten de airco aan voor het slapen gaan op warme dagen, en op zeer koude dagen en alleen om die reden. Het helpt ons en de kids om makkelijker te slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wij hebben hem op de overloop.
12000btu.

Met de hete dagen en plaknachten is bij ons het ritueel smorgens als we wakker worden alles boven open om te luchten, is de buitentemperatuur weer gelijk aan wat het binnen is gaat de boel dicht en de screens naar beneden.
Dan gaat ook de airco aan plus een staande draaiende ventilator die dan de koude lucht langs de drie slaapkamers blaast.

Ik zet hem al geen eens meer op 20 graden want dan is het gewoon koud boven.
Dan lig je in de zomer nog met een dekbed op.

Airco gaat uit zodra wij op bed gaan de jeugd gaat uiteraard eerder maar dan gaat alleen de staande ventilator uit want die maakt te veel geluid.
De airco hoor je om die tijd niet meer want alles is al afgekoeld dus dan draait hij op een laag pitje.

Zou ik wat makkelijker zitten met het plaatsen van de binnen en buiten units had ik denk ik liever voor kleinere single splits gekozen.
Dan ben je wat vrijer met temperaturen per kamer en zit je niet te klooien met een te grote buitenunit als er maar één binnenunit draait.
We gebruiken hem trouwens ook om te verwarmen in de winter.
We hebben een warmtepomp met vloerverwarming benden maar boven hangen nog de oude t11 radiatoren en die krijgen het net niet lekker warm voor als de jeugd boven op de kamer wat wil doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Geen ervaring met deze situatie. Maar het komt er op neer als je zekerheid en gemak wil een unit in iedere kamer moet doen. Als je kosten wil besparen een unit in de gang en dan goed plannen, wellicht meer energieverbruik en gedoe.

De open trap kan er ook voor zorgen dat je warme lucht van beneden krijgt terwijl de koude lucht daar naar beneden zakt. Dat afsluiten met een deur of gordijn zou kunnen helpen.

Als het een keer warm is en de airco niet op tijd aan is gezet zou je met een staande ventilator alsnog de aanvoer van koude lucht naar een specifieke kamer kunnen versnellen. Ook plafondventilators in de slaapkamer kunnen een goede investering zijn voor mensen die niet van warmte houden in de nacht.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
Ervaring met een overloopunit. Werkt beperkt en heeft diverse nadelen zoals herrie en zeer koude luchtstroom bij de unit. Alleen doen als laatste optie.

In dit geval is het dubbel kansloos omdat de unit niet eens direct de kamers inblaast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Houd er ook rekening mee dat koude lucht naar beneden valt. Op je tekening zie ik een open trap... Drie keer raden wat er met de koude lucht gebeurt? Die bereikt de rechter kamer nagenoeg niet waardoor je alsnog een 2e unit op wilt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 15:05
Ervaring met unit op de overloop. Tevens hebben we rolluiken. Unit op de overloop koelt eigenlijk alle kamers goed. Onze slaapkamer ligt een verdieping lager en daar was het eerst ook 27-30 graden nu 21-22 graden. Unit is wel zo gepositioneerd dat alle deuren van de slaapkamers in de luchtstroom liggen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twilightschild
Bedankt voor de info iedereen. Alle ervaringen in ogenschouw genomen denk ik dat we toch de gol niet gaan nemen en "gewoon" voor twee binnen units gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:38
twilightschild schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:42:
Bedankt voor de info iedereen. Alle ervaringen in ogenschouw genomen denk ik dat we toch de gol niet gaan nemen en "gewoon" voor twee binnen units gaan kiezen.
Top, bij mij is op de overloop toen afgeraden door de installateur, hij gaf aan kan zeker, maar alle koude lucht zakt meteen via het trapgat naar beneden dus moet je erg lang koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
Ik zou voor multisplit gaan, 2 binnen units en 1 buiten unit. Moderne airco's kunnen met laag en hoog vermogen draaien. Ook met multisplit kun je de temperatuur per unit regelen.
Airco's hebben weinig onderhoud nodig maar 2x single = 2x onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:29
Buiten koelprestaties, ik weet niet of jullie nu altijd met de deuren open slapen. Maar ik vermoed dat zowel ouders als kids af en toe graag wat privacy hebben ;). Dat is misschien nog wel de belangrijkste reden om gewoon 2 units te pakken.

En bij ons kwamen multisplits veel duurder uit dan gewoon losse splits. En je bent meer redunant als er een defect gaat ooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twilightschild
TerminalNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:49:
Buiten koelprestaties, ik weet niet of jullie nu altijd met de deuren open slapen. Maar ik vermoed dat zowel ouders als kids af en toe graag wat privacy hebben ;). Dat is misschien nog wel de belangrijkste reden om gewoon 2 units te pakken.

En bij ons kwamen multisplits veel duurder uit dan gewoon losse splits. En je bent meer redunant als er een defect gaat ooit.
Onze kinderen zijn nog klein genoeg dat ze óf niet uit bed komen óf niet gestopt worden door een dichte deur (maar gelukkig ook dat we ze ruim van te voren aan horen komen), dus eigenlijk hebben we de deur altijd open. Maar wel een goed punt. Want ze blijven natuurlijk niet zo klein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 13:53
Afhankelijkheid van 1 of 2 buitenunits op 2 binnen units is puur de totale capaciteit die je nodig hebt om te koelen of verwarmen. Maar 2 kleine binnen units op 2 slaapkamers kan prima op 1 buiten unit.

Thuis heb ik echter een grote airco voor de hele benedenverdieping en 1 kleine voor boven. Wilde ik die op 1 unit dan kon dat maar dan kon ik niet beide tegelijk gebruiken op maximale kracht. De airco beneden is zwaar genoeg om de hele benedenverdieping te koelen, ook de gang en zelfs de WC ( al wordt die überhaupt niet echt warm.

Ik zou dus gaan voor de meest voordelige optie waarbij je op beide slaapkamers wel 1 unit hebt hangen. Dit verhoogd het comfort namelijk niet alleen qua prestatie maar ook qua geluid wat de airco maakt door harder te moeten blazen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Gulio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 07:57
ik heb op een vakantiewoning boven een airco staan in kamer 1 die met kamer 2 is verbonden middels een tussendeur. Trapgat zit bij kamer 1. Kamer 2 heeft er helemaal niks aan de airco, alle koude lucht valt zo naar beneden.
De meeste hitte zit bovendien onder het plafond, en dat is natuurlijk ook hoger dan de deur. Dus je hebt er bijna niks aan.

In mijn situatie kan ik een 'schot' voor het trapgat plaatsen waardoor er nog iets gebeurd (althans, wanner ik met een ventilator de koude lucht naar kamer 2 blaas) maar dat is bij jou denk ik niet te doen of super onhandig.

In m'n eigen woning heb ik een split unit voor 3 slaapkamers, werkt prima. Ook wanneer ze alle 3 aan staan (gebeurd zelden) is er voldoende koelvermogen want je wilt de kamer toch niet op 20 hebben wanneer het buiten 30 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 09:58
Persoonlijk zou ik altijd voor binnenunit per kamer gaan. Ook kies ik voor meerdere buitenunits. Multisplit is leuk, maar als de buitenunit stuk gaat heb je in álle kamers géén airco meer. Met meerdere buitenunits is datniet het geval.
Vaak voor een slaapkamer is 2,5kw koelvermogen meer dan zat.
Als je de benedenverdieping wil koelen is het kwestie van deuren open en airco's aan, koele lucht valt naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Gulio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 07:57
In Nederland gaat een buitenunit van een goed merk, die m.n. voor koelen wordt gebruikt, 15 tot 20 jaar mee. Beschutte plaatsing (niet continu in wind/zon) verlengt dit aanzienlijk, en wanneer je primair koelt (Dus in de winter bijna niet gebruikt) dan wordt de compressor maar heel weinig gebruikt (=langere levensduur).
Onderhoud van 1 unit is ook nog veel goedkoper dan van 3 units. Om diezelfde reden heb ik ook maar 1 stofzuiger en niet 1 op elke verdieping.

Bovendien heb je garantie en service mocht er wat gebeuren, wat eigenlijk nooit gebeurd (heb zelf totaal 4 buitenunits airco, en 1 lucht/water buitenunit en spuit ze zelf schoon, in >10jaar nooit wat mee gebeurd). In de woning (helaas) dus ook 2 losse buitenunits, maar dat was wegens afstanden niet anders te doen. Als ik't hele spelletje op 1 grote buitenunit van een gerenommeerd merk zou kunnen aansluiten zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
twilightschild schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:37:
[...]

Als het alleen wat langer duurt dan is dat geen probleem (dat automatiseren we dan wel) zo lang het maar wel ook echt goed afkoelt. De grote slaapkamer is onze eigen slaapkamer en ik slaap slecht in de warmte. Op een warme dag kan de temperatuur wel richting de 30 gaan.
Bedenk dat "langer duurt" ook een hoger energieverbruik betekent.

Unit op de slaapkamer zet je een paar minuten voor bedtijd aan en dan is het behaaglijk als je erin gaat. Unit op de gang laat je de hele dag blazen om maar een beetje koude lucht in de kamers te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:25

hamsteg

Species 5618

De gekoelde lucht uit de overloop moet dus door 2x ongeveer 2m2 - de rest gaat in de wanden van de overloop zitten. Wat denk je zelf hoe efficient dat zal zijn? Ik zou buitenunit nemen die twee binnenunits aan kan. Ben je €300-500 meer kwijt maar kun je veel efficiënter aansturen. Als ik heel eerlijk moet zijn proeft dit een beetje als verkeerde zuinigheid die uiteindelijk in een halve niet functionerende oplossing zal resulteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
Er zijn overigens ook laag vermogen binnenunits. Ik heb een triplesplit van MHI voor de slaapkamers. Twee slaapkamers hangt een 1,5kW en een slaapkamer op het zuiden hangt een 3,5kW (die had achteraf ook kleiner gekund). Nog niet hoeven koelen (spul hangt er sinds november) maar verwarmen ging zeer stil en zuinig.

Een te grote binnenunit wil je niet namelijk, die gaat snel pendelen (telkens aan/uit/aan/uit i.p.v. op een heel laag pitje blijven pruttelen) en dan gaat de klep deels dicht, ventilator uit en later weer aan, daar wordt je misschien wakker van dan.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51

Bezulba

Formerly known as Eendje

Djurres schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:44:
Persoonlijk zou ik altijd voor binnenunit per kamer gaan. Ook kies ik voor meerdere buitenunits. Multisplit is leuk, maar als de buitenunit stuk gaat heb je in álle kamers géén airco meer. Met meerdere buitenunits is datniet het geval.
Vaak voor een slaapkamer is 2,5kw koelvermogen meer dan zat.
Als je de benedenverdieping wil koelen is het kwestie van deuren open en airco's aan, koele lucht valt naar beneden.
Ik vind dan meerdere units een beetje hetzelfde verhaal als geen was/droogcombo nemen. Als de unit die je hoofdslaapkamer koelt er mee ophoud is het leuk dat je bijhok nog wel gekoeld wordt maar daar heb je ook vrij weinig aan.

Ik heb altijd begrepen dat 1 grote unit efficiënter (en goedkoper) is dan meerdere kleintjes, mits hij niet te groot is. En ik vind het persoonlijk ook altijd erg armoedig eruit zien als er meerdere units aan de buitenmuur hangen. Vaak niet netjes op dezelfde hoogte, en verschillende formaten.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:04
Als je handig bent en wat geld wilt besparen kun je ook zelf een monoblock buiten zetten en fancoils binnen. Of een monoblock airco. Mag je zelf plaatsen zonder STEK eisen. Daar is hier op tweakers een heel topic over: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2080114/1

Kun je wellicht ook de ISDE subsidie voor krijgen omdat het onder verduurzaming valt. Dan is het helemaal peanuts.

[ Voor 21% gewijzigd door barbarbar op 23-04-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 09:58
Bezulba schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:48:
[...]

Ik vind dan meerdere units een beetje hetzelfde verhaal als geen was/droogcombo nemen. Als de unit die je hoofdslaapkamer koelt er mee ophoud is het leuk dat je bijhok nog wel gekoeld wordt maar daar heb je ook vrij weinig aan.

Ik heb altijd begrepen dat 1 grote unit efficiënter (en goedkoper) is dan meerdere kleintjes, mits hij niet te groot is. En ik vind het persoonlijk ook altijd erg armoedig eruit zien als er meerdere units aan de buitenmuur hangen. Vaak niet netjes op dezelfde hoogte, en verschillende formaten.
Mwa, als je in de andere slaapkamers de airco aan zet en de deuren open zet, kan je de hoofdslaapkamer alsnog koelen. Niet zo goed als met een unit ín de kamer, maar dan heb je tenminste nog íets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 12:58
Airco.op de gang? Niet doen. Je wil de deuren dicht kunnen doen, en toch de kamers kunnen koelen. Daarnaast, warme lucht stijgt, en koude lucht, die verdwijnt naar het gat van de trap waar ook weer warme lucht vandaan komt. Gewoon twee losse split units ophangen. Voor een paar duizend euro moet je wel klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 13:50
Met zo'n airco in de overloop...
Verdwijnt dan niet al je koude lucht via het open trapgat naar beneden?
Koele lucht zakt omlaag...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1