Netwerk updaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 19:19
Hoi allemaal.

Ik ga mijn twee Tp-link archer C6 uit 2018 updaten naar ASUS TUF Gaming AX6000 of TP-Link Archer AXE75

Wij gebruiken hem voor huis netwerk, drietal laptops en twee desktops (wired) daarnaast 4 stuks smartphone, 1 tablet en televisie (wired)

1. Is dit een goede keuze?
2. Laatste keer dat ik netwerk geinstaleerd hebt was in 2018 kom ik nog verrassingen tegen?
3. Ik sta open voor andere suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat is de reden van de upgrade?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
DaWizza schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:01:
Wat is de reden van de upgrade?
Veiligheid, de routers worden nogal warm de laatste tijd en ik wil ze vervangen voordat ze sterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Worden de routers meer of zwaarder belast waardoor ze warm worden?
En wat is warm? Warm in de zin van "ik voel wel iets". Of warm als "je kunt er een eitje op bakken". In dat laatste geval zou ik het wel snappen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Sparkiee schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:08:
Worden de routers meer of zwaarder belast waardoor ze warm worden?
En wat is warm? Warm in de zin van "ik voel wel iets". Of warm als "je kunt er een eitje op bakken". In dat laatste geval zou ik het wel snappen.
Tweede, mijn internetsnelheid is in de afgelopen jaren omhoog gegaan (Download Mbps
522.46 Upload Mbps 410.33, was 100 Mbps) en ik werk nu vanuit huis en heb twee pubers die het maximale uit het netwerk trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door FitzChevalric. op 20-04-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

lier

MikroTik nerd

Hangt ervan af, op basis van de huidige eisen en wensen voldoet ongeveer alles.
2. Laatste keer dat ik netwerk geinstaleerd hebt was in 2018 kom ik nog verrassingen tegen?
Grootste verrassing is misschien dat ook netwerkapparatuur (en zeker routers) onderhoud nodig hebben. Patches/updates, zeker op het gebied van veiligheid.
3. Ik sta open voor andere suggesties.
ISP apparatuur gebruiken, wellicht uitgebreid met aanvullende accespoints (als dat nodig is).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
lier schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:16:
[...]

Hangt ervan af, op basis van de huidige eisen en wensen voldoet ongeveer alles.

[...]

Grootste verrassing is misschien dat ook netwerkapparatuur (en zeker routers) onderhoud nodig hebben. Patches/updates, zeker op het gebied van veiligheid.

[...]

ISP apparatuur gebruiken, wellicht uitgebreid met aanvullende accespoints (als dat nodig is).
Onderhoud doe ik, echter deze routers worden niet meer ondersteund. (laatste updat 2018)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

lier

MikroTik nerd

FitzChevalric. schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:24:
Onderhoud doe ik, echter deze routers worden niet meer ondersteund. (laatste updat 2018)
Ik dacht dat je ze ivm warmteontwikkeling weg deed? Veiligheid niet belangrijk?
Hoe lang wil je met de nieuwe apparatuur doen? Hoe lang moet deze ondersteund worden?

Waarom niet de router van je ISP?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
lier schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:28:
[...]

Ik dacht dat je ze ivm warmteontwikkeling weg deed? Veiligheid niet belangrijk?
Hoe lang wil je met de nieuwe apparatuur doen? Hoe lang moet deze ondersteund worden?

Waarom niet de router van je ISP?
De router van mijn IPS staat in mijn kelder en mijn eigen routers staan op begane grond en eerste verdieping en gaan bedraad naar twee slaapkamers op eerst en desktop en televisie op begane grond (basis inrichting stamt uit jaren 90 en vervangen in jaren 10.

Ik verving routers altijd rond de 8 jaar. En ja warmte was reden waarom ik gealarmeerd raakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als die routers al 7 jaar niet meer ondersteund worden is dat een goede reden voor vervanging.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Boudewijn schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:42:
Als die routers al 7 jaar niet meer ondersteund worden is dat een goede reden voor vervanging.
Klopt en zo duur zijn ze ook niet. Het ging mij meer om of ik grote verrassingen tegen kom bij het installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De interface kan een verrassing zijn, soms zoeken naar instellingen. Verder denk ik niet.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
FitzChevalric. schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:34:
[...]

De router van mijn IPS staat in mijn kelder en mijn eigen routers staan op begane grond en eerste verdieping en gaan bedraad naar twee slaapkamers op eerst en desktop en televisie op begane grond (basis inrichting stamt uit jaren 90 en vervangen in jaren 10.

Ik verving routers altijd rond de 8 jaar. En ja warmte was reden waarom ik gealarmeerd raakte.
Als je al een router van je ISP in gebruik hebt dan koop je gewoon een switch of twee switches in plaats van een routers.
Als je de wifi van je routers nodig hebt, dan plaats je er een Access Point bij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Ben(V) schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:29:
[...]

Als je al een router van je ISP in gebruik hebt dan koop je gewoon een switch of twee switches in plaats van een routers.
Als je de wifi van je routers nodig hebt, dan plaats je er een Access Point bij.
Maar ik heb een combinatie nodig. Want op de begane grond gebruik ik 2 vaste aansluitingen en wifi. Maar op de eerste heeft ik ook een wifi versterker nodig (ivm werken op zolder) maar ook 2 vaste aansluitingen (computer van de kinderen.

Wel goede tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Nog steeds geen reden om routers te kopen.
Er valt niets te routeren.
Koop switches en AP's.

Of AP's met ingebouwde switches die dus meer poorten hebben.
Ik gebruik daar zelf Aruba Instant On AP22D's voor, maar er zijn meerdere merken die dat hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Ben(V) schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:46:
Nog steeds geen reden om routers te kopen.
Er valt niets te routeren.
Koop switches en AP's.

Of AP's met ingebouwde switches die dus meer poorten hebben.
Ik gebruik daar zelf Aruba Instant On AP22D's voor, maar er zijn meerdere merken die dat hebben.
Ik probeer te zoeken op AP's met drietal RJ45 poorten. Maar ik kan via Tweakers geen keuze hierin aanklikken.

Maar met 4 bedraadde apparaten in een netwerk valt er toch juist genoeg te routeren?

[ Voor 8% gewijzigd door FitzChevalric. op 20-04-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FitzChevalric. schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:00:
Ik probeer te zoeken op AP's met drietal RJ45 poorten. Maar ik kan via Tweakers geen keuze hierin aanklikken.
Gewoon een router die een echte AP mode heeft?
Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Dank, ik heb nu genoeg informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
[...]

Maar met 4 bedraadde apparaten in een netwerk valt er toch juist genoeg te routeren?
Heb je wel enige idee wat routeren is en wat de functie van een router is?

Routeren doe je tussen twee verschillende netwerken dus in een thuis situatie tussen het internet en je lokale netwerk.
En dus niet tussen apparatuur binnen hetzelfde netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 20-04-2025 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

nee wat jij routeren noemt heet switchen. Switchen is meerdere apparaten aan elkaar knopen in 1 netwerk, routeren is het koppelen van meerdere (al dan niet onafhankelijke) netwerken.

Jij wil zo te zien switches en access points. Aan simpele switches hoef je in jouw geval niets te configureren, de access points he ben een klein beetje configuratie nodig, minimaal de netwerknaam en netwerksleutel (en bij voorkeur het kanaal). Je kunt access points kopen met switch erin, dat is dan vaak met 4 poorten . Apparatuur met 3 poorten is zeldzaam of niet-bestaand.

(Ik weet dat ik even heel kort door de bocht ben in de uitleg maar ik wil de vraagsteller helpen, daarbij gaat wat technische nuance verloren :) )

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Boudewijn schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:28:
[...]
nee wat jij routeren noemt heet switchen. Switchen is meerdere apparaten aan elkaar knopen in 1 netwerk, routeren is het koppelen van meerdere (al dan niet onafhankelijke) netwerken.

Jij wil zo te zien switches en access points. Aan simpele switches hoef je in jouw geval niets te configureren, de access points he ben een klein beetje configuratie nodig, minimaal de netwerknaam en netwerksleutel (en bij voorkeur het kanaal). Je kunt access points kopen met switch erin, dat is dan vaak met 4 poorten . Apparatuur met 3 poorten is zeldzaam of niet-bestaand.

(Ik weet dat ik even heel kort door de bocht ben in de uitleg maar ik wil de vraagsteller helpen, daarbij gaat wat technische nuance verloren :) )
Dank voor de informatie, ik ga puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
Koop desnoods van die deco dingen van tplink voor je wifi. En als je extra ethernet poorten nodig hebt bij de action een 5 poorts switch van 10euro. Dan sluit je niet enorm veel accespoints uit omdat ze maar 1 ethernet poort hebben.
Pagina: 1