Somy Tahoma of Connectivity Kit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19
Ik sta op het punt om Somfy-screens te bestellen voor mijn woning. Ik wil die screens koppelen aan Apple Homekit en in de toekomst wellicht aan HomeAssistant. De winkel waar ik de screens ga kopen is er stellig van overtuigd dat ik beter de TaHoma switch dan de Connectivity kit kan nemen. Ze kunnen het echter niet echt onderbouwen. Ik ben er zelf van overtuigd dat de Connectivity kit is wat ik nodig heb. Ook na het bekijken van deze vergelijking.

Ik heb er geen behoefte aan om Somfy de basis van mijn domotica te laten zijn, ik hoef ook niet mijn Hue lampen of andere Zigbee devices eraan te koppelen (daar heb ik Homekit en/of HomeAssistant al voor).

Volgens mij is de keuze eenvoudig dus, maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie. Daarom vraag ik het hier nog een keer :)

En dan gelijk een vervolgvraag: doe ik er slim aan die kit direct bij dezelfde winkel te kopen? Of ga ik gewoon lekker de goedkoopste winkel zoeken en sluit ik dat ding zelf aan?

De specs van wat ik ga kopen:
Screen: Solidscreen 95, windvast dmv. ritsgeleiding
Kast: 95, SL
Kleur: RAL9005st
Doek: Serge Tibelly T70818
Elektrische bediening d.m.v.: Somfy Maestria IO buismotor
Voor zover ik begrijp is die IO-motor ook wat ik nodig heb om te koppelen, dat klopt ook toch?

omniscale.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een overweging voor Home Assistant kan zijn dat je gebruik wil maken van local control via de local API. Dit wordt door de Tahoma wel ondersteund, niet door de connectivity kit. Die laatste kan wel via een omweg, via de Homekit integratie in Home Assistant. Zie de Overkiz integratie en documentatie hierover. Let op dat dan alleen io producten worden ondersteund, RTS dus niet.

Nb: ik heb hier ook een aantal io motoren maar gekoppeld aan de Velux KLF-200. Voorheen gebruikte ik de Somfy Connexoon. Ik was niet erg onder de indruk van de cloud connectiviteit en beschikbaarheid van hun diensten. Dus ik zou local control adviseren.

Je kunt de hub gewoon kopen en eenvoudig zelf installeren, als de motor reeds gekoppeld is aan een afstandsbediening dan is het koppelen aan de hub niet zo lastig.
Wordt er ook een afstandsbediening bijgeleverd bij de zonwering?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:48
De Somfy connectivity kit wordt door home Assistant ondersteund middels HomeKit inderdaad (en ook via Overkizz). Dat is geen “omweg”, dat werkt prima, geen rare hack, gewoon een ondersteunde integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:31
Let wel op de motoren die erin zitten.
De IO motoren kunnen dacht ik alleen via een Somfy appliance worden gekoppeld aan Home Assistant e.d.

Voor de RTS versies kun (dacht ik) je met een RTL dongle overweg die op 433mhz of 868Mhz die dingen kan aansturen. Kosten van zo een stick is €25.

Kwam ik te laat achter, nu zo een dure Somfy Tahoma switch voor 1 screen liggen.
Let wel dat die connectivity kit geen local API heeft en je dus afhankelijk bent van je internet verbinding en cloud functioneren van Somfy.

Had liever zigbee gehad eigenlijk. Somfy is mooi spul. Maar ook wel duur.

[ Voor 13% gewijzigd door Leaplasher op 19-04-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dat van die local api vind ik wel een dingetje. Heeft de TaHoma dat wel?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:48
HomeKit is lokaal, is niet cloud based. Zie ook dit topic: Somfy IO Motoren in Home Assistant met local API

[ Voor 53% gewijzigd door upje op 19-04-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
upje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:17:
Dat is geen “omweg”, dat werkt prima, geen rare hack, gewoon een ondersteunde integratie.
Maar homekit kent wel beperkingen itt de local API.
https://www.somfy.nl/onde...patibel-met-apple-homekit

Maar als @posttoast sowieso via HomeKit wil koppelen, zal dezelfde beperking gelden.

Edit:
Heb je geen behoefte aan ondersteuning van RTS motoren en is de HomeKit ondersteuning voldoende, dan volstaat de connectivity kit. Dan zou ik t.z.t. home assistant wel koppelen via homekit (local).

[ Voor 18% gewijzigd door blackd op 19-04-2025 19:00 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:31
posttoast schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:30:
Dat van die local api vind ik wel een dingetje. Heeft de TaHoma dat wel?
Jazeker: https://github.com/Somfy-...mfy-TaHoma-Developer-Mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank allemaal! Als ik het zo lees is de TaHoma de meest safe bet (ook al is het een beetje overkill). Ik denk dat dat hem wordt dus.

omniscale.nl

Pagina: 1