DIY ventilatiesysteem tokkie edition

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppijngekregen
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-07 18:41
Hallo,

Ik wil gaan beginnen met het isoleren van een jaren 40 woning met steenwol (plafond, muren, vloer, kruipruimte, etc). En dan goed afsluiten met folie en tape.

Ik heb alleen niet nagedacht over ventilatie. Want ik was altijd gewend dat ik verse lucht kreeg van de spouwmuur via spleten/kieren naar de kamers toe. Maar zodra ik ga isoleren en alles met folie ga bewerken vervalt dit natuurlijk.

Ventilatie lijkt me dus het meest complexe hier. Ik heb iets bedacht, maar ik weet niet of dit zo handig is. Vandaar dat ik jullie advies vraag.

Momenteel heb ik al zelf kozijnen met triple glas geplaatst. Alleen deze kozijnen bevatten geen roosters. Helaas kan ik het dus niet gaan ventileren via deze roosters.

Mijn tokkie oplossing:

Ik heb geen zin om een hele mechanische ventilatiesysteem op te zetten. Dus ik heb iets bedacht. Mijn spouwmuur bevat verse lucht via een paar gaten aan de buitengevel. Het zijn bakstenen die verticaal zijn gelegd zonder een voeg om een natuurlijke spleet voor aanvoer van lucht.

Wat als ik nou in de slaapkamers een aan- en afvoer van luchtstroom uit de spouwmuur realiseer? Ik wil dit realiseren door twee muurventilatoren te plaatsen. Eentje voor aanvoer en eentje voor afvoer. Dan wil ik in de binnenmuur een paar gaten boren, buisjes erin en dan vervolgens deze ventilatoren op bevestigen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
van zo een tokkie oplossing krijg ik echt koppijn.

Geen zin? je bent een hele hut aan het verbouwen, het gaat om je gezondheid binnenshuis en je wil 'verse' lucht uit je spouwmuur gaan zuigen? Hoe vers is dat, hoe ga je debiet regelen, moet er iets gefilterd, waarom zou je koude lucht naar binnen willen halen, etc.

Koop dan twee decentrale wtw's en gebruik die.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppijngekregen
No Hands schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:18:
van zo een tokkie oplossing krijg ik echt koppijn.

Geen zin? je bent een hele hut aan het verbouwen, het gaat om je gezondheid binnenshuis en je wil 'verse' lucht uit je spouwmuur gaan zuigen? Hoe vers is dat, hoe ga je debiet regelen, moet er iets gefilterd, waarom zou je koude lucht naar binnen willen halen, etc.

Koop dan twee decentrale wtw's en gebruik die.
Ik vermoed dat het redelijk verse lucht is, ik kan het niet meten, maar zo deden ze dat vroeger en ik heb nog nooit last van schimmel en/of vochtproblemen gehad. Ochtend word je hier altijd wakker met wat koude lucht, ben zelf al niet een koukleum, ik hou juist van de kou.

Dat koude lucht naar binnenhalen zie ik dus niet als een probleem, wel kwaliteit van de lucht natuurlijk. Even kijken hoe je dat kunt meten.

Twee decentrale wtw's ben ik ook al aan het kijken. Ben alleen benieuwd of mijn tokkie systeem wel zo handig is hehe.

[ Voor 6% gewijzigd door koppijngekregen op 19-04-2025 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lekker, lucht die langs bakstenen gaat die in de winter koud en nat zijn, en in de zomer warm worden, ideale plek voor beestjes ook.

Lekker de spouw vullen voor betere isolatie, en de ventilatie op een andere manier oplossen.

Decentraal, of bijvoorbeeld via het plafond moet toch wel te doen zijn? Als je het plafond nog gaat aanpakken, is dat een kans, al weet ik uit ervaring dat het wel lastig kan zijn, afhankelijk van het type plafond/opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppijngekregen
_ferry_ schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:25:
Lekker, lucht die langs bakstenen gaat die in de winter koud en nat zijn, en in de zomer warm worden, ideale plek voor beestjes ook.

Lekker de spouw vullen voor betere isolatie, en de ventilatie op een andere manier oplossen.

Decentraal, of bijvoorbeeld via het plafond moet toch wel te doen zijn? Als je het plafond nog gaat aanpakken, is dat een kans, al weet ik uit ervaring dat het wel lastig kan zijn, afhankelijk van het type plafond/opbouw.
Als ik de spouwmuur vul met isolatie dan moet ik ook denken aan de houten draagbalken, die zijn nu kurkdroog dankzij die oude ventilatie uit de spouwmuur. Mijn eerste verdieping aan de buitengevel is al geisoleerd. Begane grond wou ik alleen de binnenmuur aanpakken met steenwol isolatie. Ik zou graag het oude ventilatiesysteem willen behouden voor mijn draagbalken. Het is niet mijn woning, ik huur het van mijn vader en hij wilt dat graag behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
je draagbalken zitten toch alleen in je binnenmuur, daar hoeft je dan geen rekening mee te houden hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppijngekregen
No Hands schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:15:
je draagbalken zitten toch alleen in je binnenmuur, daar hoeft je dan geen rekening mee te houden hoor.
Dat klopt, de balken zijn aan de binnenmuur bevestigd en bewerkt met speciale loodverf op de uiteindes van de balken om houtrot te voorkomen.

Maar ik heb het plafond nu open en je ziet alsnog lucht binnenkomen via spleetjes tussen het metselwerk van de binnenmuur. Daarom dacht ik dat het een functie had om vocht af te voeren.

Dus als ik mijn plafond isoleer met steenwol en dan alles afdicht met folie en tape dat ik dan geen rekening moet houden met de houten draagbalken? Omdat ik al het vocht vanuit binnen niet meer in het plafond kan trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-09 22:27
koppijngekregen schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:14:

Ik heb geen zin om een hele mechanische ventilatiesysteem op te zetten.
Kun je dit iets meer toelichten?

Het meeste werk van een ventilatiesysteem opzetten is het openbreken van wanden en plafonds om buizen te plaatsen, en daarna weer de afwerking daarvan. Als alles toch open ligt gaat dat niet op. De buizen trekken zelf is maar een paar uur werk en prima zelf te doen, niet vies, zwaar of technisch ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppijngekregen
Puntenwolk schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:23:
[...]

Kun je dit iets meer toelichten?

Het meeste werk van een ventilatiesysteem opzetten is het openbreken van wanden en plafonds om buizen te plaatsen, en daarna weer de afwerking daarvan. Als alles toch open ligt gaat dat niet op. De buizen trekken zelf is maar een paar uur werk en prima zelf te doen, niet vies, zwaar of technisch ingewikkeld.
Ja, alles ligt open hier. Buizen trekken lijkt me idd niet zo moeilijk. Maar dat systeem zelf is het gewoon plug en play? Ben redelijk handig, maar het leek mij meer op een aansluiting waar technische kennis voor benodigd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:49

dragonhaertt

@_'.'

Een mechanische ventilatie (afzuiging, geen warmtewisselaar) is een super simpel ding.
Dikke ventilator, 2-3 buisjes en ventielen, in een stopcontact drukken, raampjes iets open (of ventilatieroosters) en je bent klaar.

Als je het echt energiezuinig wil kan je een balansventilatie met wtw overwegen, maar dan moet je heel wat meer buizen aanleggen.

Lucht aanzuigen door de spouw zou ik persoonlijk nooit doen. Dan liever een gat door de buitenmuur en een decentrale warmtewisselaar plaatsen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppijngekregen
dragonhaertt schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:00:
Een mechanische ventilatie (afzuiging, geen warmtewisselaar) is een super simpel ding.
Dikke ventilator, 2-3 buisjes en ventielen, in een stopcontact drukken, raampjes iets open (of ventilatieroosters) en je bent klaar.

Als je het echt energiezuinig wil kan je een balansventilatie met wtw overwegen, maar dan moet je heel wat meer buizen aanleggen.

Lucht aanzuigen door de spouw zou ik persoonlijk lijk nooit doen. Dan liever een gat door de buitenmuur en een decentrale warmtewisselaar plaatsen.
Ik denk dat het een decentrale warmtewisselaar wordt, bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Tokkiemanier is hoe ik het deed: wtw op mp kopen a€200 de buizen kosten je de kop niet, erna altijd goede co2 waardes en doorisoleren. Zie het centrale wtw topic.
Uiteindelijk een ‘echte’ orcon gehaald om het huis ook verkoopbaar te maken.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-09 22:27
Ik zou eens naar een centraal ventilatiesysteem kijken, zie dit topic Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Als je mooie triple glas kozijnen besteld hebt zonder roosters lijkt het erop dat je hoe dan ook in deze categorie uitkomt. Want de meeste decentrale opties hebben toch roosters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zou hier eens rondshoppen, en het oplossen met decentrale WTW. Dan heb je verse lucht maar ook afvoer, zonder alle warmte te verliezen in de winter.

https://www.ventilatielan...ecentrale-wtw-units/1089/

Als je bij een buitengevel zit en alles van baksteen is, moet dit zelf goed te doen zijn.

De units van Europlast kosten niet de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:19
koppijngekregen schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:24:
[...]

Ik vermoed dat het redelijk verse lucht is, ik kan het niet meten, maar zo deden ze dat vroeger en ik heb nog nooit last van schimmel en/of vochtproblemen gehad. Ochtend word je hier altijd wakker met wat koude lucht, ben zelf al niet een koukleum, ik hou juist van de kou.

Dat koude lucht naar binnenhalen zie ik dus niet als een probleem, wel kwaliteit van de lucht natuurlijk. Even kijken hoe je dat kunt meten.

Twee decentrale wtw's ben ik ook al aan het kijken. Ben alleen benieuwd of mijn tokkie systeem wel zo handig is hehe.
Meestal heb je verse lucht bij continue ventilatie via de spouw. Wel hoor je wel eens mensen klagen over schimmel en muffe lucht na isolatie van de spouw. In dat geval heb je een ventilatiesysteem nodig om die muffe lucht kwijt te raken.
https://alphaventilatie.n...uw%20wordt%20geventileerd.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppijngekregen
Puntenwolk schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:31:
Ik zou eens naar een centraal ventilatiesysteem kijken, zie dit topic Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Als je mooie triple glas kozijnen besteld hebt zonder roosters lijkt het erop dat je hoe dan ook in deze categorie uitkomt. Want de meeste decentrale opties hebben toch roosters nodig.
Dat wist ik niet met decentrale. Centrale wtw zou opzich wel kunnen, alle drie de kamers (slaapkamer, badkamer en woonkamer) staan op de eerste verdieping. Ik hoef dus niet extreem lange buizen te trekken.

Ik zal je topic morgen even doornemen, Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppijngekregen
Wilke schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:45:
Ik zou hier eens rondshoppen, en het oplossen met decentrale WTW. Dan heb je verse lucht maar ook afvoer, zonder alle warmte te verliezen in de winter.

https://www.ventilatielan...ecentrale-wtw-units/1089/

Als je bij een buitengevel zit en alles van baksteen is, moet dit zelf goed te doen zijn.

De units van Europlast kosten niet de hoofdprijs.
Het wordt een decentrale of een centrale. Ik zit nog te twijfelen. Decentrale is een gat door beide muren, maar lijkt me simpeler om aan te sluiten.

Centrale gaat door het dak en dat zou kunnen bij mij. Want alle drie de kamers (woonkamer, slaapkamer en badkamer) staan dichtbij elkaar en ik heb nog een oude gat in het dak (nu nog dicht met een plankje) dat via de ketel ruimte te benaderen is. De ketel staat in de kast in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppijngekregen
Tupolev schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:46:
[...]

Meestal heb je verse lucht bij continue ventilatie via de spouw. Wel hoor je wel eens mensen klagen over schimmel en muffe lucht na isolatie van de spouw. In dat geval heb je een ventilatiesysteem nodig om die muffe lucht kwijt te raken.
https://alphaventilatie.n...uw%20wordt%20geventileerd.
Toen ik de kozijnen ging plaatsen kon je inderdaad de luchtstroom voelen. Was echt meer dan ik had verwacht. Daarom dacht ik waarom kan ik mijn woning niet ventileren via de spouw!

Ik ga de spouw ook niet isoleren, mijn vader is ouderwets en die zou gek worden (zijn woning). Het heeft me al veel moeite gekost om hem over te halen voor kunstof kozijnen met triple glas hehe.
Pagina: 1