Game PC - 1440p@160hz / 4k@60hz (game streaming)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-04 12:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC (i7 8700k & GTX1080) is toe aan een upgrade. Recentelijk heb ik een Steam Deck gekocht die mij wat nieuwe opties geeft qua gamen. Ik ben namelijk veel plezier gaan halen uit het streamen van (zwaardere) games naar de Steam Deck om in een console opzet te spelen vanaf de bank. Dit kan als direct gamen op de Deck via Wi-Fi maar ik game nu ook regelmatig op mijn 4K OLED via een dock. Voor het streamen gebruik ik Moonlight/Apollo en dit werkt erg goed. Op dit moment moet ik het doen met 1440p op medium/low settings, maar met een nieuw systeem hoop ik veel games richting de 4k@60 te kunnen streamen. 4k is overigens niet heilig voor mij; ik denk dat ik ook heel tevreden zal zijn met 1440p met max. settings op de TV. Gematigde upscaling is ook niet uit den boze voor mij.

Daarnaast zal ik ook nog gamen bij de desktop voor games waarbij muis en toetsenbord fijner is. Hier heb ik een 3440x1440 160h Ultrawide die ik graag volledig benut.

Het type games dat ik verwacht te spelen kan je daarom verdelen in twee groepen, zie voorbeelden:
  • Console opzet (4k@60): Cyberpunk 2077, Alan Wake 2, Red Dead Redemption 2, The Last of Us.
  • Desktop opzet (1440p@160 (21:9)): CoD Warzone, Assetto Corsa Competizione, Factorio, Path of Exile 2
Buiten gamen wil ik graag soepel meerdere VMs kunnen draaien voor bijvoorbeeld CTFs of experimentatie met een lab. Ik verwacht dat de huidige opzet dit prima zou moeten kunnen met de gekozen CPU en hoeveelheid RAM.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn eerste idee was rond de €1500, zit eventueel wat rek in als het wat moois oplevert. Hier lijk ik nu mooi op uit te gaan komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanuit mijn huidige PC zou ik graag de case (NZXT H500 Zwart), de processorkoeler (be quiet! Dark Rock Pro 4), en drie schijven (SSD NVMe, SSD 2.5", HDD) meenemen. De GPU die ik op het oog heb zou in de behuizing moeten passen en voor de koeler geloof ik dat ik de AM5 mounting bracket heb gevonden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijstje onderaan. Ik heb veel inspiratie gehaald uit het [BBG][Q2-25] 4k Game PC topic. Ik denk daarom dat ik al een redelijke eerste selectie heb voor mijn eisen met betrouwbare componenten. Ik vind de X3D CPUs van AMD indrukwekkend qua technologie maar ze zijn helaas erg aan de prijs op het moment. Ik begrijp uit onderzoek ook dat ze op sommige vlakken wellicht wat teveel hype krijgen en het maar de vraag is hoeveel waarde je eruit haalt als je geen enorm krachtige GPU hebt om op hoge framerates te spelen. Wel hebben sommige games er meer baat bij en komen X3D CPUs goed uit de verf als je kijkt naar Assetto Corsa Competizione en Factorio uit mijn lijstje. Voor Factorio hoef je het niet te doen, maar de prestatiewinst zou bij ACC mooi meegenomen zijn. Toch denk ik niet dat dat voor mij voldoende is, ook omdat ACC eigenlijk ook prima werkt op mijn huidige systeem. AM5 heeft daarnaast natuurlijk nog een toekomstig upgrade pad voor het geval dat het later nodig blijkt en betaalbaarder is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb op het moment een dual-boot opzet met Windows en Fedora. Eigenlijk is Linux mijn daily driver geworden, maar ik houd Windows graag aan voor het gamen wanneer nodig omdat het toch net wat completer is qua ondersteuning (hopelijk snel niet meer nodig ;)). Voor Linux heeft AMD natuurlijk historisch gezien betere ondersteuning (hoewel Nvidia recentelijk haar houding ook wat lijkt aan te passen). Daarom heb ik gewacht op de 9070 XT om te kijken of deze biedt wat ik nodig heb, en daar lijkt het wel op.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen andere speciale eisen.

Ga je overklokken?
Geen speciale eisen. Mijn huidige CPU heeft een overklok maar ik heb de impressie dat het tegenwoordig niet meer zoveel oplevert doordat fabrikanten meer automatische overklok bieden in de native features. Als ik iets ga doen zal dat waarschijnlijk experimenteren met undervolten worden! Fijne guides zijn welkom :)

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een aantal vragen waar ik graag input op zou hebben:
  • Zijn er andere CPUs die wellicht interessant zouden kunnen zijn voor mijn eisen?
  • Het moederbord, de RAM, de voeding, en de SSD komen rechtstreeks uit de BBG. Andere suggesties zijn welkom, vooral voor het moederbord. Ik denk dat drie NVMe slots handig zijn in de toekomst en zijn 2.5Gbps ethernet en Wi-Fi / Bluetooth mooi meegenomen. Zelf heb ik goede ervaringen met ASRock maar daarbij heb ik verder geen eisen.
  • De 9070 XT daalt helaas niet meer snel in prijs. In de Tweakers test kwam de Powercolor Red Devil als beste uit de test. Omdat het een OC kaart is verwacht ik dat de huidige prijs niet ver van de uiteindelijke / normale prijs zal liggen. De andere modellen zijn ongeveer even duur. Is dit een verstandige keuze?
  • Volgens mij kan ik de Dark Rock Pro 4 gewoon mounten op een AM5 moederbord, klopt dit?
  • Moet ik ergens op letten voor betere prestaties / ondersteuning voor het streamen van games? Ik kan me voorstellen dat hierbij wellicht kleine verschillen zitten tussen AMD en Nvidia, bijvoorbeeld met encoding. Volgens mij heeft wat dat betreft AMD wel een inhaalslag gemaakt met deze generatie.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
Al in bezit
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4N/AN/A
1BehuizingenNZXT H500 ZwartN/AN/A
Benodigd
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 197,99€ 197,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XT€ 819,-€ 819,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 103,90€ 103,90
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 133,95€ 133,95
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,-€ 124,-
Totaal€ 1.529,21

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:17
Je huidige PC lijkt me nog wel te verkopen in zijn geheel voor een paar honderd euro, doe je dat niet liever? Verder lijkt het me een prima lijst, de meerwaarde van X3D chips is op 4K gering, maar zoals je al meldt heb je er in een game als Assetto Corsa Competizione zeker op 1440p wel plezier van, zie bv https://tweakers.net/revi...o-corsa-competizione.html, maar met jouw fps verwachtigen inderdaad waarschijnlijk niet genoeg om de meerprijs te rechtvaardigen.

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 17-04-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
Ik ben van plan de oude componenten door te schuiven naar m'n server om die ook direct te upgraden. De GTX1080 zal ik misschien wel verkopen, daar heb ik niet direct een plan voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrw123
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-04 01:14
Mooie componenten. Heb zelf de ryzen 7 7700 tray, ben er erg tevreden over (speel op 1440p). Ik heb er een arctic freezer 36 op, koelt voor mij voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
Goeie PC. Ik denk dat AMD erg verstandig is op Linux. Scheelt je mogelijk een hoop gezeik. En zelfs SteamOS zou er op moeten werken, dus dat is ook leuk als Console.

Die Dark Rock 4 kan je gewoon mounten op de 7700 mits je die AM5 mounting brackets nog hebt. Als je die mist, gaat dat niet lukken. Dan is de voorgestelde Freezer 36 een erg goeie optie.

uitvoering: Lexar NM710 2TB is een goedkopere optie. Geen idee of dat je belemmert met je Lab werk. Voor gaming helemaal prima.

uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart ook een goedkoper alternatief met semi-passieve fan.

uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT en uitvoering: XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT White Magnetic Air Edition zijn iets goedkoper. Heb je met een reden de jouwe geselecteerd?

[ Voor 24% gewijzigd door Dekar op 18-04-2025 09:47 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TtomtomT
Bedankt voor de suggesties, ga ik naar kijken! Wat betreft de 9070 XT uitvoering kwam ik op de Red Devil uit doordat hij als beste gereviewed was in de (vooralsnog beperkte) Tweakers test. Daarnaast heb ik het liefste een zwarte kaart. De Hellhound ziet er ook prima uit maar ik vind het de 20 euro extra (bij Alternate) wel waard voor de Red Devil voor een beetje extra performance in combinatie met weinig geluidsproductie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TtomtomT
Ik heb de compontenten van mijn lijstje besteld, bedankt voor de support!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwabber31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 16:32
Mocht je de mounting kit nodig hebben voor AM5 en je hebt hem niet meer dan kun je contact opnemen met BeQuiet!. Mocht je het aankoopbewijs nog hebben van die Dark Rock Pro 4 dan krijg je hem gratis thuis gestuurd. Mocht je de bon niet meer hebben en je treft de juiste persoon aan de mail krijg je hem alsnog gratis omdat hij in een goede bui was. (terwijl ik al had aangegeven ervoor te willen betalen, maar uiteindelijk gratis gekregen EN gratis verstuurd door BeQuiet!)

https://www.bequiet.com/en/contact/coolermounting

[ Voor 5% gewijzigd door Zwabber31 op 19-04-2025 20:16 . Reden: website toegevoegd ]

Pagina: 1