Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesoundofblues
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-04 18:42
Dag iedereen,

Even een vraagje over mijn huidige situatie.
Situatie:
Ik heb een woning, zij woont bij mij.
Originele aankoopsom is 300 000 euro , hiervan is reeds 120 000 afbetaald. Alsook heb ik met eigen middelen een groot stuk van de woning gerenoveerd.
Geschatte waarde vandaag : 485 000 euro.

Ik heb binnenkort een mogelijkheid om mijn volledige lening af te betalen door verkoop van een ander pand.

Wat zijn de opties ivm inkopen en hoe gaat dit juist?

- Betaald zij 50% van de geschatte waarde aan mij(+ uiteraard de 12% etc aan de staat) ? Of hoe gaat dit juist?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb jezelf inkopen altijd heel bijzonder gevonden.

Eigenlijk schenk je geld aan de bank.

Ik snap de redenen wel hoor. Maar stel nou (het kan hè) dat jullie gewoon de rest van jullie leven bij elkaar blijven? Dan heb je dus geld weggegeven voor lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesoundofblues
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-04 18:42
FreakNL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:43:
Ik heb jezelf inkopen altijd heel bijzonder gevonden.

Ik snap de redenen wel hoor. Maar stel nou (het kan hè) dat jullie gewoon de rest van jullie leven bij elkaar blijven? Dan heb je dus geld weggegeven voor lucht.
Ik snap uw reactie , echter gaat het vooral over emotioneel " dat het ook van haar is ... "
Ze wilt ook geen huur of meer kosten als mij betalen omdat ze haar dus liever zou inkopen en mee investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ah de emotie komt om de hoek kijken…

https://www.bedrijvenjour...ancieel-niet-altijd-slim/

Maar goed, alles is natuurlijk te regelen. Gewoon naar een financieel adviseur gaan voor uitleg… Die kan het eventueel ook nog voor je regelen.

Persoonlijk zou ik het geld wat het kost besparen en er leuke dingen van doen samen. Maar ieder zijn meug.

Overigens is er al een (groot!) topic van:
laue in "Klassieke situatie; Vriendin komt inwonen/inkopen vraag."

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 16-04-2025 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 21:00
Ze kan zich zeker niet inkopen met eigen geld?

Als ze een hypotheek moet afsluiten is het echt wel zonde van het geld. Of ze moet bij jou lenen op papier. Dan betaalt ze ook wel een aflossing/rente maar dan gaat het niet naar een bank. Kan wel pijnlijk worden als je dan weer uit elkaar gaat, want dan moet je haar weer uitkopen en kan ze daarvan de lening aan jou aflossen.

Kortom : financieel adviseur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:20
Waarom niet de (over)waarde nu vastleggen en alles vanaf nu 50/50 doen (aflossingen, onderhoud, verbeteringen). Dat heb ik gedaan toen ik bij mijn vriendin introk.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer iets voor PFSL dan voor SF, ik verplaats het topic die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:55
Trouwen op maandagochtend en het is gratissss gefixed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:27
Sammy_tukker schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:09:
Trouwen op maandagochtend en het is gratissss gefixed.
Ehm... dat is niet zo.

Simpelweg door te trouwen wordt partner geen mede-eigenaar van het huis, tenzij je anders afspreekt bij de notaris. Maar die notaris is niet gratis.

Als je gratis trouwt, zonder verdere afspraken vast te leggen, dan trouw je in beperkte gemeenschap van goederen en blijft de woning 100% eigendom van TS en 0% eigendom van partner.

Advies: zoek advies van een financieel adviseur en van een notaris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:31
migchiell schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:16:
[...]

Ehm... dat is niet zo.

Simpelweg door te trouwen wordt partner geen mede-eigenaar van het huis, tenzij je anders afspreekt bij de notaris. Maar die notaris is niet gratis.

Als je gratis trouwt, zonder verdere afspraken vast te leggen, dan trouw je in beperkte gemeenschap van goederen en blijft de woning 100% eigendom van TS en 0% eigendom van partner.

Advies: zoek advies van een financieel adviseur en van een notaris :)
Wat dan wel geregeld is de erfenis bij overlijden... maar... wanneer er kinderen in het spel zijn dan zul je ook in een testament vast moeten leggen dat de woning naar de partner gaat, en niet deels als kindsdeel naar de kinderen gaat.

Maar even terug naar het stukje "inkopen" ik dacht dat je naar de bank kon stappen en (kosteloos?) de partner bij kunt laten schrijven als "medeschuldenaar"? De vraag is waar je je voor in wilt dekken:
1) bij overlijden als niet-partners: testament, maar dan stopt wel de hypotheek want er staat niets op haar naam
2) bij overlijden als partners: testament + medeschuldenaar zodat de hypotheek door blijft lopen
3) bij uit elkaar gaan als niet-partners: inkopen
4) bij uit elkaar gaan als partners: medeschuldenaar (maar dan krijgt zij het deel, berekend vanaf het moment van trouwen/partnerschap)

En dan heb je idd ook nog combinaties met medeeigenaar (waarvoor je langs de notaris moet).

Volgens mij is dit het lijstje wat je af moet gaan, maar correct me if I'm wrong, want het is al jaren geleden sinds ik me er in verdiept heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 19:08
thesoundofblues schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:46:
[...]
Ze wilt ook geen huur of meer kosten als mij betalen omdat ze haar dus liever zou inkopen en mee investeren.
Wat is de huidige situatie? Als zij daadwerkelijk huur betaald en jij daarmee flink rendement weet te halen bovenop de waardestijging snap ik wel dat ze daar vanaf wil.

Maar het is vooral emotioneel zeg je?

Als je dit zou doen zou ik rekenen met de huidige geschatte waarde (of de waarde pakken van toen ze bij je kwam wonen, want sindsdien draagt ze waarschijnlijk al bij aan het huis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 10:17
Heeft ze wel het inkomen om 50% mee te kunnen doen? Als je voor een ton gaat verbouwen over een paar jaar is het vervelend als ze die 50k niet op haar spaarrekening heeft staan. Dan kom je in een eindeloos verhaal met i-owe-you'tjes die je elk jaar moet opfrissen (Ook in samenlevingscontract vastleggen!). Dit kan ook voor complicaties zorgen als je uit elkaar gaat en de persoon niet de middelen heeft en het huis misschien wel een onderwaarde heeft.

Asus X670 Hero; 7900X3D; AORUS 4090 Master Edition, Corsair Dominator DDR5 6000 64Gb ; Fractal Meshify

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:18

M14

thesoundofblues schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:39:
Dag iedereen,

Situatie:
Originele aankoopsom is 300 000 euro , hiervan is reeds 120 000 afbetaald. Alsook heb ik met eigen middelen een groot stuk van de woning gerenoveerd.

Ik heb binnenkort een mogelijkheid om mijn volledige lening af te betalen door verkoop van een ander pand.

- Betaald zij 50% van de geschatte waarde aan mij(+ uiteraard de 12% etc aan de staat) ? Of hoe gaat dit juist?
Dit is echt iets voor een financieel adviseur.

Ik kan me voorstellen dat het iets wordt in deze richting:
De huidige overwaarde vaststellen: Huis taxeren, daar openstaande hypotheek vanaf trekken. Dat is de overwaarde en jouw inleg.

De helft van jouw inleg als schuldbekentenis opnemen in samenlevingscontract. Daarna het huis en de hypotheek naar beide overschrijven, zodat je 50% eigenaar bent.

Mocht het op een later moment toch fout gaan, dan krijg je sowieso je eigen inleg terug.

Dit gezegd hebbende, ik zit nu aan de andere kant van de medaille en moet iemand uitkopen. No way dat ik nog ooit met iemand samen een huis ga bezitten. Ik hoop dat het voor jou beter uit pakt :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:13

Herman

FP ProMod
[...]

Ik snap uw reactie , echter gaat het vooral over emotioneel " dat het ook van haar is ... "
Ok, dit is wat zij wil. Wat wil jij?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-05 07:04
Een situatie die bij elk stel verschillend is, en ja, emotie is daar een belangrijk gegeven in.
Ikzelf betaal het huis volledig af, en ben 100% eigenaar.
Dit toch tot enige frustratie van mijn vrouw.
Ik vraag geen huur, zou ik beetje fout vinden (maar ken stellen waar dit wel het geval is, maar ik voel dat aan als je halve huis afbetalen op je naam met geld van je partner).
Als je vrouw de financiële middelen heeft, en het is emotioneel belangrijk, is het zeker te overwegen, maar het blijft complex (welke prijs, hoeveel% etc). Bij een scheiding is het blijkbaar voor beide partners nadeliger om het huis in gedeeld bezit te hebben (vooral als het voor geen van beide mogelijk is de ander uit te kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Out of the box: De boel verkopen en samen iets terugkopen een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05 17:12
[...]

Emotie is niet altijd rationeel. Je moet kijken wat fiscaal het meest voordelig is en wat financieel haalbaar is. Het geld kan beter apart gelegd worden voor e.v.t. kinderen, trouwen, auto, vakantie, noodpotje en andere zaken. Het ligt er maar aan hoeveel vertrouwen jullie in elkaar hebben.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als jullie geen gemeenschap van goederen hebben kan je natuurlijk ook jaarlijks 50% van opbouwende overwaarde/rendement op een spaarrekening in haar naam zetten. Zoals anderen al schreven, nogal zonde om een deel van je geld weg te gooien aan onnodige rente.
Daarnaast (zolang er nog aftrek is) mocht zij om welke reden dan ook later zelf iets moeten kopen ben je niet die jaren kwijt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou ook zeker kijken naar oplossingen die het 'over de tijd' rechttrekken.
De tijd vliegt namelijk, voor je het weet ben je 10 jaar verder. En mocht het toch onverhoopt misgaan, dan zit je ook pas ergens halverwege.

Dus bijvoorbeeld nu alles 50/50 en de overwaarde al gaan delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:03
Sluit me aan bij @m14 dat ik nooit meer een huis samen met een ander zal bezitten.

Check dus vooral wat de gevolgen zijn als jullie in de toekomst toch uit elkaar gaan. Kan je haar dan uitkopen, ook als de marktwaarde fors hoger is? Niks zo zuur om dan beide met een zak geld en beide geen woning te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:46
Er is de woning en er is het willen participeren in bezit, die twee hoeven niet per se in het zelfde vehikel gestoken te worden:

- vriendin/vrouw wil bijdragen aan collectief vermogen
- huis heeft al een lage hypotheek, geld in stenen zit doorgaans vast tot verkoop
- wellicht kan de waarde die nodig is om 'vermogen' nu gelijk te trekken in een ander iets gestopt worden

Ergo:

Ik zou geen euro extra in de woning stoppen, maar het geld verdelen over een diversiteit aan spaarrekeningen en evt ETF's en dat lekker laten renderen. Tenzij je idioot veel rente betaalt, dan is (verder) aflossen wellicht interessant.

Daarnaast zou je met je partner een berekening kunnen maken waarmee ze haar deel 'inkoopt' en dan dus wel meedoet aan de overwaarde. Of je dat ook notarieel wil vastleggen in de eigenaarsakte van de woning of alleen wil vastleggen als 'waarde' moet je samen uitkomen. Het is wellicht niet erg rendementvol om haar letterlijk de helft van je huis te laten kopen (incl overdrachtsbelasting begrijp ik), terwijl je volgens mij wat je wilt bereiken en evt samen profiteren van toekomstige overwaarde prima kunt regelen op andere manieren.

Hoop dat ik enigszins m'n punt over weet te brengen :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:26
Imperium schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:35:
Out of the box: De boel verkopen en samen iets terugkopen een optie?
Persoonlijk zou dit eigenlijk het enig zijn dat ik zou overwegen.

Ik snap het sentiment voor de partner. Maar je gaat nu best wat kosten maken, om 50-50 ownership te formaliseren, terwijl dit eigenlijk in rook op gaat.

Beter kun je tot aanschaf van een volgende woning, voor de partner gewoon een gelijkwaardig deel als wat TS opbouwt door hypotheek afdracht, te steken in eigen vermogensopbouw, voor zover dit niet al gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:51

de Peer

under peer review

FreakNL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:43:

hoezo? dat snap ik niet.
Het is gewoon een verkoop van TS aan zijn partner tegen de huidige marktwaarde.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 19-04-2025 12:10 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

(+ uiteraard de 12% etc aan de staat) ? Of hoe gaat dit juist?
je doelt op overdrachtsbelasting? Die is 2% in dit geval.

50% van de (NWWI gevalideerde) getaxeerde waarde

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 19-04-2025 12:23 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:00
Dus je vrouw/vriendin wil een aandeel in de woning en hier zelf 30 jaar over aflossen terwijl de woning al is afgelost?
Komt er dus op neer dat ze jou de helft van die 485.000 euro moet storten en dit maandelijks gaat afbetalen. Of jij bent de bank (de woning is tenslotte al afgelost) en ze betaald je elke maand een stuk rente en aflossing.

Wat schieten jullie hiermee op, los van een administratieve rompslomp en jij veel geld op de bank/in beleggingen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jongetje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:15:
Dus je vrouw/vriendin wil een aandeel in de woning en hier zelf 30 jaar over aflossen terwijl de woning al is afgelost?
Komt er dus op neer dat ze jou de helft van die 485.000 euro moet storten en dit maandelijks gaat afbetalen. Of jij bent de bank (de woning is tenslotte al afgelost) en ze betaald je elke maand een stuk rente en aflossing.

Wat schieten jullie hiermee op, los van een administratieve rompslomp en jij veel geld op de bank/in beleggingen oid.
Het voordeel is vooral voor TS inderdaad.

Als ik de vriendin was zou ik liever inwonen tegen een 'redelijke vergoeding' en dan zelf vermogen opbouwen via aandelen bijvoorbeeld. Dat is volgens mij win-win voor beiden.
echter ze is dan geen eigenaar van de woning, en gevoelsmatig kan dat een probleem zijn.

En ook de timing is nog een dingetje, misschien is het voor vriendin wel handiger om even te wachten tot de hypotheekrente weer iets gaat dalen.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-04-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

de Peer schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:04:
[...]

hoezo? dat snap ik niet.
Het is gewoon een verkoop van TS aan zijn partner tegen de huidige marktwaarde.
Laten we even van het goede uitgaan en dat de TS en zijn partner straks op hun 90e hand-in-hand zitten te Rummicubben in een bejaardenhuis. Wat heeft de nu gewenste transactie dan opgeleverd? Helemaal niks, behalve een hoop kosten. De enige die er blij van geworden is zal dan de bank zijn. (Even ervanuitgaande dat de partner geen eigen geld heeft liggen om zich in te kopen en derhalve het geld bij de bank moet gaan lenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FreakNL schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:46:
[...]

Laten we even van het goede uitgaan en dat de TS en zijn partner straks op hun 90e hand-in-hand zitten te Rummicubben in een bejaardenhuis. Wat heeft de nu gewenste transactie dan opgeleverd? Helemaal niks, behalve een hoop kosten.
Dat klopt, en (officieel) gedeeld eigenaarschap
De enige die er blij van geworden is zal dan de bank zijn.
Dan weer terug naar mijn vraag, hoezo?
Het is met name TS die profiteert. De bank niet of nauwelijks, er verandert weinig voor hen qua inkomsten. Het risico neemt toe voor ze dus ze zijn misschien zelfs slechter af, al hoeven we geen medelijden te hebben. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 19-04-2025 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:59
Sempy schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:57:
Sluit me aan bij @m14 dat ik nooit meer een huis samen met een ander zal bezitten.

Check dus vooral wat de gevolgen zijn als jullie in de toekomst toch uit elkaar gaan. Kan je haar dan uitkopen, ook als de marktwaarde fors hoger is? Niks zo zuur om dan beide met een zak geld en beide geen woning te eindigen.
Precies dit.

Vertel haar dat je haar begrijpt maar maak duidelijk dat dit niet gaat gebeuren. Dreigt ze de relatie te verbreken (emotionele chantage) dan weet je meteen dat het geen echte liefde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

de Peer schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:37:
[...]

Dat klopt, en (officieel) gedeeld eigenaarschap

[...]

Dan weer terug naar mijn vraag, hoezo?
Het is met name TS die profiteert. De bank niet of nauwelijks, er verandert weinig voor hen qua inkomsten. Het risico neemt toe voor ze dus ze zijn misschien zelfs slechter af, al hoeven we geen medelijden te hebben. ;)
En annuïteitenhypotheek van 2% met een leenbedrag van 200.000 is om en nabij 60k aan rentekosten over de gehele looptijd. Ik kan leukere dingen bedenken voor dat geld, zeker omdat het in geval gaat om het financieren van lucht. De bank is er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:47
Wij hebben een gelijkaardig iets meegemaakt, doch hoogst waarschijnlijk voor een andere reden. Mijn advies: niet doen. Maar je kan zeker er even een excel file bijnemen, financieel oplijsten (win professioneel advies in), pro/contra.

Emotie is zeker een ding en eigenlijk voor dit een zandstuk. Voor mijn vrouw was de grootste reden dat ze niet kon buitengezet worden als ze mede-eigenaar is. Voor mij persoonlijk was dat niet logisch aangezien ze drie eigendommen heeft. Maar gezien een nare situatie van een vorig huwelijk zat dat erin. Het werkt ook wel twee kanten op, jij zit er ook aan vast.

Wat wij uiteindelijk gedaan hebben is een inleg van 11% van haar kant in ons nieuw appartement - niet het huidige - (onmiddelijk betaald, leningen werken anders hier) en dat in de akte laten zetten. Ik kon mijn lening ook afbetalen maar diegene die ik nog lopen heb in België is het het niet waard. Toen ik dat zei tegen mijn boekhouder dan had die een felle rode lamp boven zijn hoofd :). En een notaris in België is niet goedkoop...

Kosten worden over het algemeen 50/50 verdeeld. En dan hebben we genoeg om te doen wat we willen en kunnen. Het is uiteraard niet altijd gelijk maar dat doet er niet echt toe. Wat belangrijk is om een baseline te hebben.

Wat we nu doen met een deel van hetgeen we kunnen sparen, beleggen we, deels renovatie, deels reizen, restaurantje maar we hebben ook een droom gevonden. Binnen een 10-15tal jaar vertrekken naar een warmer land. Dit was de trigger voor ons, samen aan iets bouwen voor de toekomst, niet de hoop bakstenen die we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:52

Jrz

––––––––––––

jongetje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:15:

“Emotioneel” mee kunnen liften op de stijgende woningmarkt.

Als ze een hypotheek moet afsluiten is het nog steeds niet “van haar”

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:20
NMMNG schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:25:
[...]
Vertel haar dat je haar begrijpt maar maak duidelijk dat dit niet gaat gebeuren. Dreigt ze de relatie te verbreken (emotionele chantage) dan weet je meteen dat het geen echte liefde is.
Vertel hem dat je hem begrijpt maar maak duidelijk dat je dit echt wilt. Dreigt hij de relatie te verbreken (emotionele chantage) dan weet je meteen dat het geen echte liefde is.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:32
silencedkill schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:19:
Voor mijn vrouw was de grootste reden dat ze niet kon buitengezet worden als ze mede-eigenaar is.
Ik ging scheiden in 2014. We hadden een huis gekocht in 2007. Geen van ons kon de hypotheek alleen op naam krijgen. Na 2 jaar is het uiteindelijk verkocht voor 50k minder dan de aanschafprijs. Dankzij ouders die insprongen heeft 1 van ons gelukkig na een jaar wel een ander huis kunnen kopen, maar nog een jaar samenwonen terwijl je gescheiden bent is echt niet aan te raden.

Zo'n ervaring maakt dat ik niet snel weer samen met een partner een huis wil bezitten. Of hij trekt bij mij in en ik betaal de hypotheek (incl rente) of ik trek bij hem in en zet geld opzij om in geval van relatie-einde voor mezelf een woning te kunnen regelen.

Ik zou echt iedereen afraden om mede-eigenaar te worden zodat je er niet uitgezet wordt. Je kunt toch in je samenlevingscontract of huwelijksvoorwaarden daar afspraken over maken? Bijv maximaal x maanden nog recht om in dat huis te wonen. Als je uit elkaar wilt, wil je geen huis meer delen.

Beter is het als ze voor zichzelf een spaarpotje gaat maken zodat ze snel weg kan. Mocht je over 30 jaar constateren dat dat geld niet daarvoor nodig is heb je een leuk spaarbedrag als extra pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:31
Dag iedereen,

Situatie:

Wat jullie ook doen: Ga geen hypotheek aan die niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:15
FreakNL schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:46:
[...]

Laten we even van het goede uitgaan en dat de TS en zijn partner straks op hun 90e hand-in-hand zitten te Rummicubben in een bejaardenhuis. Wat heeft de nu gewenste transactie dan opgeleverd? Helemaal niks, behalve een hoop kosten. De enige die er blij van geworden is zal dan de bank zijn. (Even ervanuitgaande dat de partner geen eigen geld heeft liggen om zich in te kopen en derhalve het geld bij de bank moet gaan lenen).
Dat zou wel de meest onverstandige manier zijn. :+
Wat je dan doet is natuurlijk een hypothecaire lening bij TS aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

marana schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:21:

Ik zou echt iedereen afraden om mede-eigenaar te worden zodat je er niet uitgezet wordt. Je kunt toch in je samenlevingscontract of huwelijksvoorwaarden daar afspraken over maken? Bijv maximaal x maanden nog recht om in dat huis te wonen. Als je uit elkaar wilt, wil je geen huis meer delen.

Beter is het als ze voor zichzelf een spaarpotje gaat maken zodat ze snel weg kan. Mocht je over 30 jaar constateren dat dat geld niet daarvoor nodig is heb je een leuk spaarbedrag als extra pensioen.
Dit. Helemaal mee eens.

Aanvullend hierop hebben wij de rente en aflossing gesplitst. De aflossing betaal ik.* De rente zien we als huur van de bank, en betalen we naar rato. Ik heb de hypotheek in Excel uitgewerkt en zie daarin precies hoeveel rente er komend jaar betaald moet worden. Daar wordt dat bedrag ook jaarlijks op aangepast naar beneden.
Het effect is dat ze wél bijdraagt aan het huishouden, maar tegelijkertijd dat zij zich financieel onafhankelijk kan voelen van mij. Niet dat ze zich straks gegijzeld voelt.

*: ik betaal ook de eigenaardelen van belastingen, onderhoud en verbouwingen. Niet alleen de lusten, maar vooral de lasten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:28
Kort samengevat je partner geeft dus 2% over de helft van de waarde graag aan de staat (overdrachtsbelasting)?
Die ben je ook kwijt als je afspreekt om 50% van de waarde(toename) van het pand te gaan verrekenen zonder dat je langs de notaris gaat om het juridisch eigendom ook op 50% te zetten (economische eigendomsoverdracht).
Ik zou het wel weten....

Goedkoper is dan om te trouwen/geregistreerd partnerschap aangaan waarbij je een gemeenschappelijke boedel overeen komt. Kun je die kleine 5000 euro aan overdrachtsbelasting mooi gebruiken voor een klein feestje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:44
marana schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:21:
[...]

Ik ging scheiden in 2014. We hadden een huis gekocht in 2007. Geen van ons kon de hypotheek alleen op naam krijgen. Na 2 jaar is het uiteindelijk verkocht voor 50k minder dan de aanschafprijs. Dankzij ouders die insprongen heeft 1 van ons gelukkig na een jaar wel een ander huis kunnen kopen, maar nog een jaar samenwonen terwijl je gescheiden bent is echt niet aan te raden.

Zo'n ervaring maakt dat ik niet snel weer samen met een partner een huis wil bezitten. Of hij trekt bij mij in en ik betaal de hypotheek (incl rente) of ik trek bij hem in en zet geld opzij om in geval van relatie-einde voor mezelf een woning te kunnen regelen.

Alleen je kan nu niet tegen de stijging van de huizenprijzen opsparen. Ja dan kan de een misschien een leuk spaarpotje hebben bij een scheiding, maar daar koopt'ie een crappy flatje voor, en de ander met het huis koopt een villa ervoor terug.

Zelf moet ik er niet aan denken om in een niet gelijk verdeeld huis te wonen. Het geeft mij juist heel veel rust dat we samen zowel de lasten als de lusten delen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:32
Ramon schreef op zondag 20 april 2025 @ 07:38:
[...]

Alleen je kan nu niet tegen de stijging van de huizenprijzen opsparen. Ja dan kan de een misschien een leuk spaarpotje hebben bij een scheiding, maar daar koopt'ie een crappy flatje voor, en de ander met het huis koopt een villa ervoor terug.
Ook daar kun je afspraken over maken. Dat je het verschil in rendement compenseert bijvoorbeeld.

Overigens stegen in de jaren 2000 (toen we ons eerste huis kochten samen) tot 2007 (toen we naar een nieuw groot huis gingen) de huizenprijzen ook zo. Vandaar dat we zo’n duur huis kochten. Niemand had voorzien dat er binnen 10 jaar een bankencrisis zou ontstaan waardoor de huizenprijzen kelderden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:52

Jrz

––––––––––––

Maar het was toch een emotioneel verhaal? Of is het meer dat ze emotioneel wordt omdat ze de “gains” voorbij ziet gaan?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Pagina: 1