Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 10:04
Dag allen,

Ik woon sinds kort in een huurhuis waar de (vloer)verwarming is geregeld via een 20Kw warmtepomp bij de buurman/huurbaas.
Voor warm water hebben we een 80 liter 2,75Kw elektrische boiler die dus alleen gebruikt wordt voor douchen.
Ik heb de boiler op 65 graden staan en via een losse timer in de meterkast ingesteld dat hij verwarmt tussen 6:15 en 8:45 en 17:30 en 20:00.
We douchen beide 's ochtends en mijn vriendin soms 's avonds.
Dit lijken mij redelijke instellingen, maar ik heb geen idee omdat ik nog nooit eerder in een huis met losse boiler heb gewoond.

Tips om het verbruik terug te dringen zijn welkom!
Ik schrok een beetje van het energie verbruik van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Welke boiler gaat het om?
De tijden zijn goed maar als deze een legionellaprogramma heeft is het misschien wijs om hem naar 50 of 55 graden te zetten. Het e-verbruik is gigantisch, reken op minimaal 1000kWh per jaar, daarom werken we doorgaans met warmtepompboilers in NL. Jammer dat ze tapwater ook niet via de warmtepomp hebben geregeld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyx
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 21:06
ik heb hier aan 120liter daaldrop duo koper 220v boiler en toen ik deze in 2017 heb opgehangen dacht ik hetzelfde.

Van huis uit jaren gebruik gemaakt van een daaldrop 120liter op 380v single en dat ging zonder problemen.

65 graden moet toch voldoende zijn dacht ik. toen ik na mijn dochter en vrouw ging douchen was het heel snel koud ijs koud! dus daarna ging de thermostaat op vol gas ik dacht 90+ graden.
zelfs dan moeten we er rekening mee houden dat je niet te lang onder de douche staat.

wat meetelt is vermogen van de boiler isolatie en lengte van de leidingen hoe graag iedereen wil douchen.
en of je nog een warmwater aanvoer voor je elektrische boiler hebt.

nadeel hoe hoger de temperatuur hoe hoger de electra kosten en die gaan best hard.

ik wil dit in de toekomst aanpassen met een voorverwarming van zon en combinatie van auto planning op basis van zonnestroom

[ Voor 13% gewijzigd door Dannyx op 16-04-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Dank! Het gaat om een Daalderop 07.14.38.049.
Ouder modelletje zover ik kan zien, zonder legionella preventie.
Dat is inderdaad jammer, echter qua verwarming gaan we weinig kosten krijgen aangezien de warmtepomp van stroom voorzien wordt via zonnepanelen. Wat niet via zonnepanelen kan, krijgen we voor een vriendenprijsje, dus dat is op zich netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyx
ik heb de 120liter 07.14.38.053 duo koper 220-240 3250watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Dannyx schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:56:
ik heb de 120liter 07.14.38.053 duo koper 220-240 3250watt
Aah, dan zijn onze situaties vergelijkbaar, aangezien jij een persoon meer in je huishouden hebt.
Op welke tijden heb jij geregeld dat hij aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:04
Vloerverwarming 20 KW warmtepomp... heeft de buurman een zeer groot pand?

Menig 'domme' boiler wordt door Tweakers slim aangestuurd.
Heeft de huurbaas zonnepanelen met flink overschot in de opbrengst?

[ Voor 48% gewijzigd door natural colour op 16-04-2025 17:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyx
Ronnie N schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:59:
[...]

Aah, dan zijn onze situaties vergelijkbaar, aangezien jij een persoon meer in je huishouden hebt.
Op welke tijden heb jij geregeld dat hij aangaat?
Nou ik heb dat ding dus op volgas staan altijd en daar wil ik dus iets mee in de toekomst omdat die boiler overdag meerdere keren aanslaat.

ik heb de nacht aansluiting op constant stroom en de dag aansluiting (met draaiknop) is nu niet aangesloten.
Dit betekend dat het water continue op temperatuur gehouden wordt.

Nu is het wel zo dat die het kwalitatief hele goede boilers zijn ook de isolatie. maar dit zijn modellen van voor de IOT tijd.

ik ben dus nog aan het oriënteren om iets van een SONOFF/tasmota achtige oplossing te bouwen.
het gaat wel om serieus vermogen en je wil dat dit gewoon veilig is natuurlijk.

Ben benieuwt wat voor klok je er tussen hebt zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Dannyx schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:08:
[...]

Nou ik heb dat ding dus op volgas staan altijd en daar wil ik dus iets mee in de toekomst omdat die boiler overdag meerdere keren aanslaat.

ik heb de nacht aansluiting op constant stroom en de dag aansluiting (met draaiknop) is nu niet aangesloten.
Dit betekend dat het water continue op temperatuur gehouden wordt.

Nu is het wel zo dat die het kwalitatief hele goede boilers zijn ook de isolatie. maar dit zijn modellen van voor de IOT tijd.

ik ben dus nog aan het oriënteren om iets van een SONOFF/tasmota achtige oplossing te bouwen.
het gaat wel om serieus vermogen en je wil dat dit gewoon veilig is natuurlijk.

Ben benieuwt wat voor klok je er tussen hebt zitten
Ja herkenbaar, dat is misschien ook iets waar ik in de toekomst naar wil kijken.
Heb er nu een Paladin 170 410 pro tussen zitten.

Boiler zit hier alleen aangesloten op dagstroom, dus wat dat betreft kan ik niks speciaals doen.
Buurman is vrij welwillend en ik denk dat er in overleg in de toekomst ook wel wat anders mogelijke is, wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
natural colour schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:59:
Vloerverwarming 20 KW warmtepomp... heeft de buurman een zeer groot pand?
Ja, een vrij groot pand. Betreft een gerenoveerde boerderij. Groot oppervlakte, hoge plafonds (tot de nok open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:05
Ronnie N schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:30:
Dag allen,

Ik woon sinds kort in een huurhuis waar de (vloer)verwarming is geregeld via een 20Kw warmtepomp bij de buurman/huurbaas.
Voor warm water hebben we een 80 liter 2,75Kw elektrische boiler die dus alleen gebruikt wordt voor douchen.
Ik heb de boiler op 65 graden staan en via een losse timer in de meterkast ingesteld dat hij verwarmt tussen 6:15 en 8:45 en 17:30 en 20:00.
We douchen beide 's ochtends en mijn vriendin soms 's avonds.
Dit lijken mij redelijke instellingen, maar ik heb geen idee omdat ik nog nooit eerder in een huis met losse boiler heb gewoond.

Tips om het verbruik terug te dringen zijn welkom!
Ik schrok een beetje van het energie verbruik van dat ding.
Pas aub die timer aan. Je maakt het stroomnet onnodig kapot want kijk maar eens wanneer de hoogste vraag en hoogste prijzen zijn -- precies op de tijden die je hebt ingesteld. Laat dat ding gewoon van 4.00 - 6.00 verwarmen bijv.

je kunt een beetje experimenteren met tijden maar echt grote besparingen ga je niet vinden. Zo'n boiler neemt vaak 1200-1500 kWh/jaar in een situatie met 2 a 3 personen die niet al te lang willen douchen. De grootste besparing zit hem in het verlagen van de temperatuur die je hebt ingesteld maar daarmee zit er ook automatisch minder warm water in en kun je dus minder lang douchen. Experimenteren is prima maar reken er op dat je soms te dicht langs het randje gaat en dus even geen warm water hebt dan.

TL:DR - elektrische boilers kosten VEEL stroom, reken op iets van 3 tot 5 kWh per dag gemiddeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 16-04-2025 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie N
Fr33z schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:22:
[...]

Pas aub die timer aan. Je maakt het stroomnet onnodig kapot want kijk maar eens wanneer de hoogste vraag en hoogste prijzen zijn -- precies op de tijden die je hebt ingesteld. Laat dat ding gewoon van 4.00 - 6.00 verwarmen bijv.

TL:DR - elektrische boilers kosten VEEL stroom, reken op iets van 3 tot 5 kWh per dag gemiddeld.
Dat is nuttig om te weten. Ik heb zelf een vast contract, dus stel hem dan anders in het stroomnet belang.
Helaas nemen kosten ze veel stroom, ik had ook liever een andere optie gehad, maar in een huurhuis zijn de opties om dat soort dingen te veranderen natuurlijk beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Laten we ook niet overdrijven, ik werk bij een bedrijf die op een warme zomeravond zonder blikken of blozen even 5 megawatt aan koeling optoert. Dus Ronnie zijn boiler zal niet direct het stroomnet kapot maken.
Je zou eens met je huurbaas kunnen overleggen of je op eigen kosten de boiler mag vervangen voor een 120L warmtepompboiler. Deze kan dan de lucht in de woning zelf gebruiken om op te warmen. Misschien dat je huurbaas hier zelfs weer aanspraak op regelingen voor kan maken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:05
de warmtepompboiler is een prima idee maar duurt ff voor je dat terugverdiend. Tuurlijk zijn er grotere netbelasters in NL maar alle beetjes helpen en door samen op te letten maken we het voor iedereen beter en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Behalve met een warmtepompboiler (wat ern goed idee is) kun je ook langer en/of zuiniger douchen met een douchewtw - in theorie is een Sanura Flatmate wel geschikt voor huurwoningen, iets goedkoper en makkelijker te installeren dan een warmtepompboiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:22
Dingen die je als huurder wel kan doen is het naisoleren van de boiler, en natuurlijk een waterbesparende douchekop. In mijn vorige woning hadden we met zn tween een boiler van 50 liter, met de naisolatie en de waterbesparende douchekop kwamen we op ongeveer 650 kwh per jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
KoenVW76 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:55:
Dingen die je als huurder wel kan doen is het naisoleren van de boiler, en natuurlijk een waterbesparende douchekop. In mijn vorige woning hadden we met zn tween een boiler van 50 liter, met de naisolatie en de waterbesparende douchekop kwamen we op ongeveer 650 kwh per jaar uit.
Goede ideeën!. Hoe heb je hem na geïsoleerd? Ik zat te denken met PIR er een bak omheen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42JJ7Ldz6GZGKo5oeIEwfXuYsVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5DkqZyv60vlnKEvlyAY1FMM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KujeoQJm1I61wB3Z2iUZdSvQHfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoyMa1Ciod4pzoIKcAYPjRUD.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had er inderdaad een doos met pir isolatie omheen gemaakt, en de resterende ruimte met minerale wol opgevuld, volgens mij scheelde dat iets van de helft aan stilstandverlies per dag :)
Pagina: 1