Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donald Marlisa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 15:20
Beste mensen, ik heb naar aanleiding van de (Hoymiles) micros, maar andere merken ook het volgende bedacht; Ik heb een EV met V2L van 3,6 kwh teruglever mogelijkheid. Ik zou graag een 'off-grid' systeem maken waarbij ik met micro omvormers (uitgang 220) een oplaad mogelijkheid maak om overdag mijn auto op te laden en wanneer ik wil mijn hh apparaten te laten draaien via een klein onafhankelijk systeem, dit om onafhankelijk van het grid te zijn. Nu is het natuurlijk mogelijk om de micro omvormers aan een 'trunk' te verbinden maar dan? Hoe kan/moet ik een auto oplader (een gewone schuko, geen snellaad) aan die 'trunk' bevestigen (zekeren..etc?)? Ik weet dat een twee paneel systeem met een Hoymiles micro als stekkerset wordt geleverd, dus zou je denken ik koppel een aantal van die sets en voila ..... maar ik verwacht dat dat misschien niet het geval zal zijn. Graag jullie gedachten hier over. Dank! (Ik post onder dit topic maar misschien is er al iets in deze richting, kon het niet vinden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:11
Donald Marlisa schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:04:
Beste mensen, ik heb naar aanleiding van de (Hoymiles) micros, maar andere merken ook het volgende bedacht; Ik heb een EV met V2L van 3,6 kwh teruglever mogelijkheid. Ik zou graag een 'off-grid' systeem maken waarbij ik met micro omvormers (uitgang 220) een oplaad mogelijkheid maak om overdag mijn auto op te laden en wanneer ik wil mijn hh apparaten te laten draaien via een klein onafhankelijk systeem, dit om onafhankelijk van het grid te zijn. Nu is het natuurlijk mogelijk om de micro omvormers aan een 'trunk' te verbinden maar dan? Hoe kan/moet ik een auto oplader (een gewone schuko, geen snellaad) aan die 'trunk' bevestigen (zekeren..etc?)? Ik weet dat een twee paneel systeem met een Hoymiles micro als stekkerset wordt geleverd, dus zou je denken ik koppel een aantal van die sets en voila ..... maar ik verwacht dat dat misschien niet het geval zal zijn. Graag jullie gedachten hier over. Dank! (Ik post onder dit topic maar misschien is er al iets in deze richting, kon het niet vinden.)
Dat gaat niet werken. Omvormers en ook micro-omvormers kunnen en mogen alleen energie leveren indien er aan de uitgang een net aanwezig is. Een wisselspanning van 230V en 50Hz binnen zekere grenzen. Valt het daar buiten dan MOET de omvormer zichzelf uitschakelen.
Om toch een eigen net te maken heb je een hybrideomvormer nodig die in eiland modus kan fungeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het kan zijn dat de PV omvormers in het 'net' van de V2L trappen.
Het kan zijn dat de V2L omvormer van de auto bidirectioneel werkt. Dat is qua vermogenselektronica niet heel vergezocht omdat teruglevering een extreem geval van slechte cos phi is.

Het grote voorbehoud in dat gunstige geval is dat het gedrag bij volle accu niet vast ligt. Als je geluk hebt knalt de auto in een beveiliging, met pech is dat een storing waardoor hij weggesleept moet worden en met heel veel pech gaat er dan wat stuk.

Tien jaar geleden heb ik een dag offgrid gewerkt toen mijn huis voor werkzaamheden in de straat spanningsloos gemaakt was met een APC Smart-UPS en een Steca500 omvormer. Dat werkte zonder problemen, al heb ik de omvormer toen bij 80% SoC zelf losgekoppeld.

Als het goed is heb je een V2L adapter bij je auto die van Type 2 naar schuko gaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:25:
Tien jaar geleden heb ik een dag offgrid gewerkt toen mijn huis voor werkzaamheden in de straat spanningsloos gemaakt was met een APC Smart-UPS en een Steca500 omvormer. Dat werkte zonder problemen, al heb ik de omvormer toen bij 80% SoC zelf losgekoppeld.
Zou dit met elke omvormer werken? Ik heb een ongebruikte 5.5kWh set LifePo4 accu's staan (in serie 12v) en een 1200w Victron Phoenix hangen, maar nooit aangesloten op de groepenkast. Als ik alle fases afkoppel en de Victron inschakel, zouden de micro omvormers (Enphase IQ8) dan opstarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ouweklimgeit Zou kunnen :)
Je weet het pas als je het probeert.
De uitkomst kan variëren tussen foutmeldingen, uitschakelen, rook, succes of een combinatie daarvan.
Ik zou een bewolkte dag afwachten en als het enigzins kan met een enkele Enphase testen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Thanks 👍 En het alternatief zou dus een Stecagrid of Victron Multiplus zijn die continu aan het net+accu's hangt en het automatisch overneemt bij stroomuitval.

Zal inderdaad eens een plan maken om het te testen, accu's staan nu al een paar jaar in de kelder en hebben exact 0 cycles dus een beetje zonde van de investering zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 21:41
Ik zou wel hiermee oppassen omdat die Phoenix geen koppeling heeft met je BMS (als die al je accu wilt laden). Met een Cerbo en Multiplus kan dit wel volgens mij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:56:
Ik zou wel hiermee oppassen omdat die Phoenix geen koppeling heeft met je BMS (als die al je accu wilt laden). Met een Cerbo en Multiplus kan dit wel volgens mij.
Is ook niet nodig, de cellen zelf hebben elk een BMS dat werkt prima. Heb daarnaast een Victron 50A Smart charger die de accu's op spanning houdt en die ik kan schakelen via een smart plug. Dus overdag kan hij de accu's opladen via het PV overschot, idee was om 's avonds (of bij calamiteiten) de prik er weer uit te halen. Heb ook een Ecoflow Powerstream gekocht, maar die werkt weer niet met 12V en de ellende is dat deze cellen flink aan de prijs zijn en ik niet weer 4 of 12 extra cellen wil aanschaffen eigenlijk.

Verder in de groepenkast de zware verbruikers achter Eaton relais gezet welke worden aangestuurd vanaf de inkomende spanning van de omvormer. Dus zodra de omvormer inschakelt, schakelen de relais automatisch de wasmachine, droger, kookgroep, etc, uit.

Maar ja, dan is nu dus elke keer een handmatige actie nodig, namelijk het net afkoppelen en daarna de omvormer aan :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 21:41
offtopic:
Ik had hetzelfde probleem, maar met een speciale sigarettenkabel werkte de Powerstream prima op 12V.
Je kan dan alleen geen NOM doen natuurlijk maar wel je sluipverbruik afdekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 30-04-2025 11:16 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
ouweklimgeit schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:53:
Thanks 👍 En het alternatief zou dus een Stecagrid of Victron Multiplus zijn die continu aan het net+accu's hangt en het automatisch overneemt bij stroomuitval.

Zal inderdaad eens een plan maken om het te testen, accu's staan nu al een paar jaar in de kelder en hebben exact 0 cycles dus een beetje zonde van de investering zo.
Multiplus is daar perfect voor. Die schakelen enorm snel. Je hebt er wel drie nodig wil je alle fase over kunnen nemen.

En even vanaf de accu’s afzekeren (ANL of t-fase), zeker als deze een eigen bms hebben. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:15:
offtopic:
Ik had hetzelfde probleem, maar met een speciale sigarettenkabel werkte de Powerstream prima op 12V.
Je kan dan alleen geen NOM doen natuurlijk maar wel je sluipverbruik afdekken.
Ellende is dat je dan maar 100w tot je beschikking hebt. Ben benieuwd wat de 6 pins van de Delta kabel doen, wellicht zijn het alleen een paar weerstanden die ervoor zorgen dat er een hoger vermogen uit de accu getrokken kan worden.
Multiplus is daar perfect voor. Die schakelen enorm snel. Je hebt er wel drie nodig wil je alle fase over kunnen nemen. En even vanaf de accu’s afzekeren (ANL of t-fase), zeker als deze een eigen bms hebben.
Check, die ANL zit er al tussen :)

Ik ga eens even uitdenken wat de beste optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donald Marlisa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 15:20
WillemP22 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:18:
[...]

Dat gaat niet werken. Omvormers en ook micro-omvormers kunnen en mogen alleen energie leveren indien er aan de uitgang een net aanwezig is. Een wisselspanning van 230V en 50Hz binnen zekere grenzen. Valt het daar buiten dan MOET de omvormer zichzelf uitschakelen.
Om toch een eigen net te maken heb je een hybrideomvormer nodig die in eiland modus kan fungeren.
Dank voor je reactie, van alle reageerders trouwens 🙏🏼. Dat mijn micro's netspanning nodig hebben dat wist ik en ik snap ook waarom. Eigenlijk zit het probleem of is de wens een 'off-grid' systeem met zonnepanelen, waarmee ik mijn EV kan opladen, hetzij AC dan wel DC. Zodat ik altijd 'stroom' bij mij heb in de middle of nowhere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:11
Donald Marlisa schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Dank voor je reactie, van alle reageerders trouwens 🙏🏼. Dat mijn micro's netspanning nodig hebben dat wist ik en ik snap ook waarom. Eigenlijk zit het probleem of is de wens een 'off-grid' systeem met zonnepanelen, waarmee ik mijn EV kan opladen, hetzij AC dan wel DC. Zodat ik altijd 'stroom' bij mij heb in de middle of nowhere.
Dat kan met diverse systemen: Victron, Haier, Sigenergy, Enphase etc. Die laatste 3 zijn ontworpen om normaliter on-grid te functioneren, maar kunnen verder bij een net-uitval, en leveren dan backup vanuit batterijen en of zonnepanelen. Victron is ook een hybride omvormer en wordt veelvuldig toegepast in de marine-wereld maar tegenwoordig ook veel toegepast voor thuisbatterijen met noodstroom.

Kortom er is vanalles mogelijk.
Pagina: 1