Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 09:26
Ik kom er in m'n hoofd niet uit.... ik ben bezig met het uitdenken van verwarming en SWW voor mijn te bouwen poolhouse.
  • Er komt een douche en een klein keukentje in, en verwarming via VVW en een gashaard (is meer voor de sfeer). Er is ook een warmtepomp voor het zwembad maar dat is eigenlijk een gesloten systeem.
  • In de winter wil ik het poolhouse op een 'redelijke' temperatuur houden (zeg 15C), zodat de boel niet bevriest en ik daar prima met de gashaard nog een avond kan bijverwarmen en lekker zitten. Er wordt weinig gedoucht (misschien een keer door een logee ofzo).
  • In de zomer staan de deuren open, de VVW uit en zal er wat vaker gedoucht worden na het zwemmen.
Is een Edel Aea (200l) handig in dit gebruikspatroon? Ik zat te denken aan een kleine warmtepomp (eventueel mijn oude 5kW hybride toschiba/Elga in standalone modus zonder CV ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:29
Klinkt niet handig, relatief prijzig en nodeloos ingewikkeld. Nu weet ik niet hoe groot dat poolhouse is, maar je hebt toch wel een aardige vloeroppervlakte nodig om een Edel Eau te “voeden”. Ik zou zeggen, zet hier een simpele COP1 boiler neer die snel warm is als je ‘m nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je niet dagelijks warm water gebruikt zou ik geen boiler installeren.
Omdat er gelijktijdigheid is met zwembadgebruik zou je wellicht een 6 kW doorstromer kunnen hotfillen via een titanium wisselaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Gramser schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:45:
Klinkt niet handig, relatief prijzig en nodeloos ingewikkeld. Nu weet ik niet hoe groot dat poolhouse is, maar je hebt toch wel een aardige vloeroppervlakte nodig om een Edel Eau te “voeden”. Ik zou zeggen, zet hier een simpele COP1 boiler neer die snel warm is als je ‘m nodig hebt.
55m ongeveer aan vloeroppervlak.

De reden dat ik aan een Eau dacht, was dat er in de buurt een op marktplaats stond. Leek mij een handige oplossing om maar 1x te verwarmen met een WP en daarmee zowel VVW als SWW te krijgen.

Overigens komt er ook een gas aansluiting in het poolhouse, dus een ouderwetsche CV boiler zou ook nog kunnen ipv een COP1. Eventueel aangevuld met een hybride WP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:29
Ok, jouw poolhouse is net zo groot als een fiks appartementje. Maar dat van dat gas is dan weer jammer. Dan zou je bijna naar een échte warmtepomp kunnen gaan kijken die de vloer verwarmt en via een driewegklep ook een boilervat kan verwarmen.

Uit je post neig ik op te maken dat je denkt dat de Edel Eau water warm maakt voor vvw en ook sww maakt? Dat is niet het geval: de edel gebruikt de retour van de vvw als bron voor het warmtepompje dat het SWW verwarmt. In feite koelt hij dus de vloer…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• studiostevus
Dank, ja ik geloof dat ik het juist begrijp. Hij koelt de vloer (ofwel: in de zomer gebruikt hij de vloer als een soort zonnecollector, maar in de winter heb je dus maar 1 warmtepomp buiten aan staan waarmee zowel SWW als VVW verzorgd wordt).

Ik snap wat je zegt over gas, maar ik ben hier niet dogmatisch in.. ik gebruik graag de meest energieefficiente/goedkope oplossing. Als het efficienter is om met GAS en een doorstroomboiler 2x in de weekte douchen, in plaats van 24/7 een vat water met ELECTRICITEIT op temparatuur te houden, is de doorstroomboiler duurzamer en efficienter.

Terugkomend op de Eau. Mijn gedachte was: met een 5kW warmtepomp en een Eau kom ik heel ver. Beide zijn tweedehands goed(koop) verkrijgbaar: Oude Elga Tecneco en een Eau. Het gaat om een poolhouse dus mocht het buiten te koud zijn/de apparatuur het niet trekken, dan is dat geen ramp. Maar ik ben het wel eens dat het niet efficient voelt om 200 liter water continue op temparatuur te houden (hoewel het warmteverlies van de Eau de ruimte in gaat en dus de boel verwarmt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-05 20:49
Kan je de pool niet als bron gebruiken voor de Edel Eau?

Weer even serieus:
Het ligt eraan hoeveel warm water je nodig hebt.
Aan een warmtepompboiler denk ik al gauw aan 200L maar dat hoeft niet het geval te zijn.

Een gevulde warmtepompboiler moet altijd aan staan vanwege de legionellaruns.
Als je een warmtepompboiler zo weinig gebruikt dan vraag ik me af of een warmtepompboiler zinvol is vanwege het relatief hoge energieverbruik tov het gebruik voor douchen.

Een alternatief is een domme laagvermogen boiler van 50/80/120L, aangestuurd met een boilerdimmer.
De boilerdimmer gebruikt de overcapaciteit van zonnepanelen om de boiler met een lager dan gespecificeerd vermogen aan te sturen.
De overcapaciteit is in het late voorjaar, zomer, vroege najaar nooit een issue maar een kleine overcapaciteit kan in de donkere maanden handig zijn.
Een domme laagvermogen boiler van bijvoorbeeld 80L heeft een vermogen van 1000W.
Een boilerdimmer kan dan de boiler opwarmen met 200W. Dat duurt langer maar trekt niet of nauwelijks energie van het net.
Door de thermostaat op 70-75grC te zetten komt het ook goed met de legionellaruns en het je een iets grotere capaciteit warm water.
Een boilerdimmer is niet bruikbaar voor de aansturing van een warmtepompboiler.

Voor een elektrische doorstroomboiler heb je een zware aansluiting nodig, met een beetje pech een 3-fase 380 Vac met een afzekering van 20-40A (afhankelijk van het model).
Het is dus niet 'even' de wasmachine eruit en een doorstromer ophangen.

Een gasketel in deze specifieke situatie een goed alternatief, ondanks dat we van het gas af moeten en ondanks de uitstoot.
Met een gasketel heb je geen kans op legionella omdat een gasketel normaalgesproken geen stilstaand water bevat

Iemand met een beter/ander voorstel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@studiostevus
Wat is je aansluiting nu dan? Op 3x25A is al veel mogelijk (ca tot 11 kW, lage gelijktijdigheid).

SWW zou ik met een (of twee, douche en keuken apart) €50 doorstromer doen. Dat spaart je ook weer een thermostaatkraan uit.
Afhankelijk van hoe warm je zwembad is en of je die jaarrond vol water houdt kan je die temperatuur (met een wisselaar) ook gebruiken voor de vloer om de ruimte vorstvrij te houden. Snel opstoken kan je dan met de gashaard doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 16-04-2025 12:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
3x25A inderdaad - vanzelfsprekend wordt er krachtstroom aangelegd naar het poolhouse.

Maar ik heb een aantal zware jongens:
- Autolader 11kW
- Warmtepomp huis 1kW electrisch vermogen (zal ooit nog wel eens een grote worden)
- Warmtepomp zwembad 13kW warmtevermogen, dus schat ergens 3kW electrisch
- Eventueel jacuzzi 3kW
- 2 Airco's, ben even kwijt wat die trekken, volgens mij 1kW en 2kW max
- Diverse, zoals inductiekookplaat, waterkoker en friteuses etc

Als de hele boel aanstaat dus wel meer dan 3x25A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Vandaar het noemen van de gelijktijdigheid. Als alles aanstaat gaat het nu ook mis, dat is volstrekt normaal.
Een hoofdzekering-automaat kan minimaal een minuut 1.5x overbelast worden, het is sowieso verstandig icm kookplaat om de autolader naar je P1 te laten luisteren om automatisch terug te schakelen.
Maar als je verwacht dat SWW gebruik in het poolhouse hoge gelijktijdig heeft met andere gebruikers, dan is een doorstromer een slecht plan inderdaad en is een boiler/gasketel verstandiger.

(met een thuisaccu is meer gelijktijdigheid mogelijk, maar dat lijkt me hier overkill).

Pagina: 1