Negatieve privé-omrijkilometers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06
Goedemorgen,

Sinds een paar weken rijdt ik een leaseauto, en houd een rittenregistratie bij. Een normale rit woon-werk over de snelweg is 52km. Echter, die rit is zeker de snelste, maar bij lange na niet de kortste.

Vanochtend wilde ik ergens op weg naar werk halverwege naar een winkel om wat op te halen. Echter, de kortste (en snelste) route langs dat punt ging een groot stuk binnendoor. Nu is mijn totale rit maar 48km. Eigenlijk heb ik dus minus 4 omrijkilometers.

Wat denken jullie? Hoe zou je dit noteren? Gewoon 0 omrijkilometers opschrijven en aangeven dat de afwijkende route korter was? Gaat men dit bij een controle raar vinden? Ik zie al een vraag aankomen als: "waarom rijd je niet altijd zo?". Nouwja, het zijn minder kilometers, maar toch wel 10 minuten langer qua tijd en het zijn landweggetjes die er niet voor zijn bedoeld :+

P.S.: extra vraag: ik houd ritten nu handmatig bij, maar hoe verwerk je zoiets als dit in een gemiddelde app? Bijhouden vraagt toch best veel discipline (ik vergeet nog wel eens kilometerstand op te schrijven) dus ik kijk toch wel met een schuin oog naar een iets meer automatische rittenregistratie.

[ Voor 17% gewijzigd door ktf op 16-04-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Toen ik, lang geleden, een kilometer administratie bijhield had ik regelmatig hetzelfde. Binnendoor was korter maar langer, maar reed ik weleens ivm file oid. Ik had zelfs wel meerdere binnendoor routes. Toen maakte ik gewoon een opmerking bij de betreffende rit (binnendoor via “plaatsnaam”).

Maargoed, ik ben nooit officieel gecontroleerd; wel onofficieel 🤓

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 23:50
Je hoeft voor een kortere route geen verklaring af te leggen. En voor de snelste route ook niet. Alleen bij extra kilometers moet je een verklaring hebben.

Dus je schrijft gewoon de korte rit op. Met aantekening 'binnendoor gereden'.

Bij een controle is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
Rijd 4km lang rondjes om je huis ter compensatie en schrijf 52km op :+

Apps genoeg om dit handmatig te registreren. Geen idee hoe de mijne heette die ik jaren terug gebruikte, dat gaat je vast wel zelf lukken met een rondje zoeken.

Ik was wel heel blij met die app want toen ik dus wél een controle van de belastingdienst kreeg had ik voldoende aan de export-knop van die app.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
BovenHond schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:23:
Dus je schrijft gewoon de korte rit op. Met aantekening 'binnendoor gereden'.

Bij een controle is dat geen enkel probleem.
Ik heb begrepen dat er door de belastingdienst wel eens steekproeven worden gehouden. Blijkbaar staat men wel eens nummerborden te schrijven bij de bouwmarkt ofzo. Als ze je dan om een registratie vragen en die rit staat er niet in, dan verklaren ze je hele registratie als onbetrouwbaar.

Dus ik wil wel zeker opschrijven dat ik ergens ben geweest. Het moet gewoon kloppen en volledig zijn. Alleen in dit geval geeft het gek genoeg geen extra kilometers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Haalde je iets op in de winkel voor je werk?

Als dat een privé ding is dan is het officieel zo dat huis->supermarkt privé kilometers zijn en supermarkt ->kantoor zakelijke kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ik haalde iets prive op, maar de naam 'omrijdkilometers' (welke de belastingdienst gebruikt) doet mij vermoeden dat het niet zo werkt als jij omschrijft.

In dit geval was mijn gehele rit zakelijk, maar heb ik "omgereden" voor privedoeleinden. Echter, het aantal kilometers dat ik heb omgereden is negatief.

[ Voor 47% gewijzigd door ktf op 16-04-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
ktf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:26:
[...]

Ik heb begrepen dat er door de belastingdienst wel eens steekproeven worden gehouden. Blijkbaar staat men wel eens nummerborden te schrijven bij de bouwmarkt ofzo. Als ze je dan om een registratie vragen en die rit staat er niet in, dan verklaren ze je hele registratie als onbetrouwbaar.

Dus ik wil wel zeker opschrijven dat ik ergens ben geweest. Het moet gewoon kloppen en volledig zijn. Alleen in dit geval geeft het gek genoeg geen extra kilometers.
Het klopt wat je zegt. Wat je opschrijft moet kloppen. En als je binnendoor bent gereden, en je schrijft dat op. Dan klopt dat ook nog. Omrijkilometers mag je altijd in je voordeel afronden (altans in 2012 toen ik dat voor het laatst gebruikte). Dus zelfs als je een klein beetje omrijdt mag je gewoon 0 km opschrijven in je administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:56
Ik zou er niet te moeilijk over doen, je hebt geen extra KM gereden, hooguit enkele honderden meters omdat je net 2 straten verde rmoest zijn.

Dus schrijf die paar 100 meter op, je mag 500 km per jaar, dus als je elke dag paar honderd meter afwijkt, maakt niets uit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:27:
Ik haalde iets prive op, maar de naam 'omrijdkilometers' (welke de belastingdienst gebruikt) doet mij vermoeden dat het niet zo werkt als jij omschrijft.

In dit geval was mijn gehele rit zakelijk, maar heb ik "omgereden" voor privedoeleinden. Echter, het aantal kilometers dat ik heb omgereden is negatief.
Omrijkilometers zijn de kilometers die afwijken van de gebruikelijke rit.
Sommige ritten hebben een dubbel doel. U rijdt zowel zakelijk als privé. Welk deel van de rit rekent u dan zakelijk en welk privé?

Voorbeeld 1: Kind naar school brengen en vervolgens naar een klant rijden

Situatie: U vertrekt 's ochtends van huis en brengt eerst uw kind naar school. Vervolgens rijdt u door naar een klant voor een zakelijke afspraak.
Privédeel: Het stuk van uw huis naar de school van uw kind wordt als privé kilometers gezien.
Zakelijk deel: Vanaf de school rijdt u direct naar de klant. Dit deel wordt als zakelijk beschouwd.
https://movingintelligenc...olgens-de-belastingdienst

Dus ja, dat werkt wel zo. Jouw rit is niet 100% zakelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 16-04-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Je eerste quote spreekt de tweede quote tegen. Ik schrijf het nu op zoals de eerste quote.

edit: oh, nu heb je het stukje wat klopte met mijn verhaal weggehaald.

[ Voor 29% gewijzigd door ktf op 16-04-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:33:
Je eerste quote spreekt de tweede quote tegen. Ik schrijf het nu op zoals de eerste quote.
Die eerste wat niet van toepassing volgens mij. Hopelijk snap je wel dat naar een supermarkt rijden (ook al is het een zijstraat) een privé doel is.

Maar doe ermee wat je wil, ik doe de controles niet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
Wolly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:30:
[...]

[knip]
[...]

Is dat zo? Als ik op de site van de belastingdienst kijk. Dan zie ik het begrip 'privé omrijkilometers', maar niet het begrip 'gecombineerde rit'.

Als ik hier kijk. Dan zie ik een andere verklaring dan wat movingintelligence schrijft.

@Wolly
Hier staat namelijk:
Stel een medewerker rijdt onderweg van werk naar huis langs de kinderopvang om de kinderen op te halen. Dan is deze rit alleen aan te merken als een zakelijke rit als de kinderopvang op de meest gebruikelijke route van de zakelijke rit ligt.

Wanneer dit niet het geval is en er moet omgereden worden, dan tellen de extra gereden kilometers als privé. Is er geen sprake van omrijden, dan is de hele rit zakelijk

[ Voor 38% gewijzigd door BovenHond op 16-04-2025 11:20 . Reden: Reactie op Wolly ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BovenHond schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:37:
[...]

Is dat zo? Als ik op de site van de belastingdienst kijk. Dan zie ik het begrip 'privé omrijkilometers', maar niet het begrip 'gecombineerde rit'.

Als ik hier kijk. Dan zie ik een andere verklaring dan wat movingintelligence schrijft.
Daar staat hetzelfde, als je een niet gebruikelijke route neemt om langs de supermarkt te gaan is het niet zakelijk.
Stel een medewerker rijdt onderweg van werk naar huis langs de kinderopvang om de kinderen op te halen. Dan is deze rit alleen aan te merken als een zakelijke rit als de kinderopvang op de meest gebruikelijke route van de zakelijke rit ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
ktf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:26:
[...]

Niet alleen dat denk ik. Ik ben weleens gecontacteerd door de belastingdienst toen ik niet privé reed, omdat ze een informeel onderzoek naar mijn administratie deden. Toen vroegen ze concreet een aantal vragen: welke rit heb je gereden op dinsdag X maart. En toen ik antwoordde met mijn woon-werk rit via N11-A4 (reed nl 50/50 van de tijd ook N207-A4). Hierop kreeg ik bevestiging dat dit klopte met hun camera ter hoogte van Leiderdorp op de A4.

Was >10 jaar terug.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Wolly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:30:
[...]

Omrijkilometers zijn de kilometers die afwijken van de gebruikelijke rit.

[...]

Ik vat dit standpunt even als volgt samen: "alleen 100% zakelijke ritten zijn zakelijke ritten. Je kunt alleen prive-dingen doen als ze direct langs de route liggen zonder omrijden." Want zo begrijp ik wat je zegt en quote.

Dan pak ik even een pagina van de belastingdienst: https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie

Ik quote een stukje:
of het een privérit is of een zakelijke rit
de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden
Dan vraag ik aan jou: wat zijn prive-omrijkilometers (deze term gebruikt de belastingdienst dus zelf) als je alleen 100% zakelijke ritten als zakelijk op zou mogen schrijven?

Mijn opvatting (waarvan ik niet weet of die klopt) is de volgende: normaal gesproken zou ik van huis naar werk een x aantal kilometers rijden. Voor de meest gebruikelijke route is dit in mijn geval 52 kilometer. Echter, nu rijd is een andere route (nog steeds woon-werk) omdat ik onderweg een privedingetje wil doen. Stel dat de totale route dan 60 kilometer is, dan schrijf ik op dat ik 8 prive-omrijkilometers heb. Volgens mij heeft de belastingdienst het zo bedoeld. Ik zou niet weten wat anders prive-omrijkilometers zijn.

Echter, zoals beschreven heb ik vandaag een route genomen die korter is dan de meest gebruikelijke. Dat schrijft een beetje raar op dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Laatst online: 10-09 14:42
ktf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:05:
Goedemorgen,

P.S.: extra vraag: ik houd ritten nu handmatig bij, maar hoe verwerk je zoiets als dit in een gemiddelde app? Bijhouden vraagt toch best veel discipline (ik vergeet nog wel eens kilometerstand op te schrijven) dus ik kijk toch wel met een schuin oog naar een iets meer automatische rittenregistratie.
Ik houd het ook handmatig bij in een excel file. Toen ik in den beginne aan het kijken was voor een kastje stond er overal een disclaimer bij dat het kan afwijken en dat het kan zijn dat je correcties moet toepassen. Met dat in gedachten was ik meteen klaar mee, dan doe ik het wel volledig zelf :) .
Om daarbij niks te vergeten heb ik me aangeleerd met mn telefoon een foto te maken van de km stand bij iedere start en stop van de rit. Mocht je een keer een foto vergeten dan heb je nog de km stand van de vorige of volgende foto, en de telefoon houd datum, tijd, en locatie bij.
Dat laatste is ook wel fijn als 'extra' bewijs en voor mij fijn om te weten waar ik heb uitgehangen als ik 1x per 2 weken ofzo even de excel bijwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:26:
[...]

Ik vat dit standpunt even als volgt samen: "alleen 100% zakelijke ritten zijn zakelijke ritten. Je kunt alleen prive-dingen doen als ze direct langs de route liggen zonder omrijden." Want zo begrijp ik wat je zegt en quote.

Dan pak ik even een pagina van de belastingdienst: https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie

Ik quote een stukje:

[...]

Dan vraag ik aan jou: wat zijn prive-omrijkilometers (deze term gebruikt de belastingdienst dus zelf) als je alleen 100% zakelijke ritten als zakelijk op zou mogen schrijven?

Mijn opvatting (waarvan ik niet weet of die klopt) is de volgende: normaal gesproken zou ik van huis naar werk een x aantal kilometers rijden. Voor de meest gebruikelijke route is dit in mijn geval 52 kilometer. Echter, nu rijd is een andere route (nog steeds woon-werk) omdat ik onderweg een privedingetje wil doen. Stel dat de totale route dan 60 kilometer is, dan schrijf ik op dat ik 8 prive-omrijkilometers heb. Volgens mij heeft de belastingdienst het zo bedoeld. Ik zou niet weten wat anders prive-omrijkilometers zijn.

Echter, zoals beschreven heb ik vandaag een route genomen die korter is dan de meest gebruikelijke. Dat schrijft een beetje raar op dus.
Het is toch te lezen in de quotes?

Is het de gebruikelijke route en wijk je af dan zijn het omrijkilometers.
Is het niet de gebruikelijke route dan is het deel naar de supermarkt prive.

En de gebruikelijke route is de route die de meerderheid neemt en logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:38
The Prutsor schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:33:
[...]

Ik houd het ook handmatig bij in een excel file. Toen ik in den beginne aan het kijken was voor een kastje stond er overal een disclaimer bij dat het kan afwijken en dat het kan zijn dat je correcties moet toepassen. Met dat in gedachten was ik meteen klaar mee, dan doe ik het wel volledig zelf :) .
Om daarbij niks te vergeten heb ik me aangeleerd met mn telefoon een foto te maken van de km stand bij iedere start en stop van de rit. Mocht je een keer een foto vergeten dan heb je nog de km stand van de vorige of volgende foto, en de telefoon houd datum, tijd, en locatie bij.
Dat laatste is ook wel fijn als 'extra' bewijs en voor mij fijn om te weten waar ik heb uitgehangen als ik 1x per 2 weken ofzo even de excel bijwerk
Er zijn wel systemen met het keurmerk ritregistratiesystemen. Van een dergelijk systeem neemt de Belastingdienst aan dat de ritregistratie sluitend is. Volgens mij vragen sommige systemen eens in de zoveel maanden wel om een correctie qua afwijking GPS en kilometerteller, maar dat is zo gepiept.

De Belastingdienst kan uiteraard wél onderzoek doen naar het karakter van de rit, namelijk of deze privé of zakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:53
Heb eens een pool leasebak gehad welke 10% afwijking had op de KM teller van de auto en het ingebouwde kastje. Schreef altijd gewoon de kilometers op die de KM teller aangaf, heb wel eens de hele ring Amsterdam verkeert om gereden door files, nooit iets over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
Wolly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:47:
[...]

Het is toch te lezen in de quotes?

Is het de gebruikelijke route en wijk je af dan zijn het omrijkilometers.
Is het niet de gebruikelijke route dan is het deel naar de supermarkt prive.

En de gebruikelijke route is de route die de meerderheid neemt en logisch is.
Dit is niet juist.
Het moet zijn:
Is het niet de gebruikelijke route dan zijn de extra kilometers privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BovenHond schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:08:
[...]

Dit is niet juist.
Het moet zijn:
Is het niet de gebruikelijke route dan zijn de extra kilometers privé.
Het staat nota bene zelfs in de link die je zelf hebt gegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:59

Bob Popcorn

Plop!

Tip, het appje "RouteReg" is erg prettig in gebruik, en het bij te bestellen dongletje kan in een USB poort van je auto. Zodra er spanning op die USB poort komt (=starten) gaat de registratie aan, zodra je stopt gaat de registratie uit. Werkt echt super goed.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
Wolly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:12:
[...]

Het staat nota bene zelfs in de link die je zelf hebt gegeven

[...]
Ik denk dat wij het nooit eens gaan worden.

In de link die ik gaf staat ook:” Wanneer dit niet het geval is en er moet omgereden worden, dan tellen de extra gereden kilometers als privé. Is er geen sprake van omrijden, dan is de hele rit zakelijk.“

Dus waarom loopt deze discussie zo stroef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05

Herman

FP ProMod
@ktf Extra kilometers kunnen niet negatief zijn. In dit geval zijn de omrijkilometers nihil. Ik zou hooguit als opmerking bij de rit vermelden dat je binnendoor bent gereden i.v.m. omstandigheden en dat daardoor de afstand afwijkt van je normale w/w afstand.

Ik zou niet via een Smarphone-App de kilometers bijhouden. Als je een keer je mobiel bent vergeten of de app niet aanstaat of je GPS uit staat, dan heb je gelijk een verschil in je rittenadministratie. Ik zou een GPS rittenregistratiesysteem (zo'n kastje) aanschaffen. Deze zit altijd in de auto en kun je dus nooit vergeten (aan te zetten). Deze sluit standaard aan me je kilometerstand. Het enige dat je achteraf nog moet doen is ritten labelen, maar dat is een kleine moeite. Deze oplossing kost wel wat, maar bespaart je een hoop moeite :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf
Ik denk dat het probleem in de discussie hier zit in wat we rekenen als omrijden. Tellen we alle kilometers gemaakt vanaf het punt dat we afwijken van de gebruikelijke route tot het punt dat we terugzijn op de gebruikelijke route? Of tellen we hoeveel kilometer we netto extra gereden hebben?

Het eerste is wat mij betreft niet fatsoenlijk vast te stellen zonder discussie: dan zou je al rijdend een kilometerstand op moeten schrijven op het punt dat je afwijkt van de route. Bij de tweede variant heb je aantal gereden kilometers (vastgesteld a.d.h.v. tellerstand) minus hoeveel kilometer de normale route is.

Ik denk ook dat de tweede variant juridisch goed te verdedigen is en die houd ik dan ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05

Herman

FP ProMod
@ktf De website van de Belastingdienst noemt de eisen van de rittenadministratie:
- https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie
(...)
• de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
(...)
• de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden
(...)
Ik snap niet zo goed hoe hier verwarring over kan ontstaan :) Je moet in je rittenadministratie de route toelichten want je hebt niet de meest gebruikelijke route gekozen. En je privé-omrijkilometers moet je vermelden. Dat is de extra afstand die je hebt gereden om van je route af te wijken voor (in dit geval) boodschappen. Waar ontstaat hierin de onduidelijkheid? :)

edit:
Een beetje spuit 11 verhaal, het linkje was al een paar keer gegeven in dit topic :)

[ Voor 6% gewijzigd door Herman op 16-04-2025 16:40 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
ktf schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:32:
Ik denk dat het probleem in de discussie hier zit in wat we rekenen als omrijden. [...]
Nee, het probleem in deze discussie is dat er iemand tot drie keer achter elkaar een stuk tekst dat uit twee zinnen bestaat quote, maar dan alleen de eerste zin die met zijn interpretatie klopt en niet de tweede die dat onderuit haalt.

Luister dus niet naar Wolly en registreer het gewoon als "binnendoor gereden". Of als je helemaal compleet wil zijn "binnendoor gereden vanwege winkelbezoek", maar nog steeds met 0 privé kilometers want je hebt geen omrijdkilometers gemaakt. Dat is gewoon aantoonbaar omdat de rit korter is dan je normale rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ben je überhaupt verplicht om de meest logische route te nemen? Stel je voor dat je vanuit het werk naar jou inzicht een aangenamere rit hebt door een stukje door het bos of langs de heide te rijden, dan zou dat toch moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Wippie1234 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:43:
Ben je überhaupt verplicht om de meest logische route te nemen? Stel je voor dat je vanuit het werk naar jou inzicht een aangenamere rit hebt door een stukje door het bos of langs de heide te rijden, dan zou dat toch moeten kunnen?
Nee, de belastingdienst gaat daarvan uit, maar zolang je geen bijzondere tussenstop maakt is het geen probleem. Al zal de belastingdienst waarschijnlijk wat anders zeggen. Ik zou er altijd wel een opmerking bij zetten om jezelf in te dekken. 2 jaar later weet je echt niet meer waarom je daar langs bent gereden :P.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Wat logisch is, ligt toch aan de definitie die je stelt. Wil je het snelst van A naar B, dan pak je bijv. de snelweg. Wil je rustig / zuinig rijden, ga je binnendoor etc.

Wat ik me wel afvraag als je bijv 100 km van je werk woont en je bezoekt een winkel bij je werk in de buurt (zeg 2 km afstand). Is dan de gehele rit naar huis privé als je ineens terugrijdt? Want dan zou je beter terug naar kantoor kunnen gaan en dan door naar huis.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
NoepZor schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:05:
[...]

Wat logisch is, ligt toch aan de definitie die je stelt. Wil je het snelst van A naar B, dan pak je bijv. de snelweg. Wil je rustig / zuinig rijden, ga je binnendoor etc.

Wat ik me wel afvraag als je bijv 100 km van je werk woont en je bezoekt een winkel bij je werk in de buurt (zeg 2 km afstand). Is dan de gehele rit naar huis privé als je ineens terugrijdt? Want dan zou je beter terug naar kantoor kunnen gaan en dan door naar huis.
Het is niet zo dat de hele rit van de winkel naar huis privé is. Deze mythe heeft Wolly in deze post geïntroduceerd.

Als de winkel op 2km van je werk is (en ook 2km omrijden ten opzichte van gebruikelijk) . Dan heb je 2 privé kilometers en de rest zakelijk op je gecombineerde rit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ktf
Ik kom nog even terug op dit topic.

Het zit me toch allemaal niet lekker en heb de belastingtelefoon gebeld met de concrete vraag: hoe bereken ik privé-omrijkilometers. Antwoord was: is nergens vastgelegd. Wil je het zeker weten, dan moet je een vooroverleg met de belastinginspecteur houden.

Echter, de eis voor een zogenaamde 'ruling' is dat het antwoord niet al openbaar bekend moet zijn. Dus ik ging zoeken in rechtbankdocumenten, en vond een aantal uitspraken. Hieronder heb ik het volgens mij belangrijkste stuk gequote en daar een stukje vetgedrukt, wat volgens mij de kern van de zaak is.

Allereerst in Hoger beroep ECLI:NL:GHARL:2013:7935, Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 13/00276: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2013:7935
4.3. Voor de vraag of een rit moet worden aangemerkt als gebruik van de auto voor privédoeleinden is doorslaggevend wat het doel van de rit was. Daarbij wordt woon-werkverkeer geacht niet voor privédoeleinden plaats te vinden (artikel 13bis, achtste lid, van de Wet). Als een rit wordt gemaakt met zowel een zakelijk doel als een privédoel, gaat het erom wat het hoofddoel van de rit was. Indien op een rit met een zakelijk hoofddoel tevens een privédoel wordt bezocht, geldt als zakelijk de afstand die zou zijn afgelegd als het privédoel niet zou zijn bezocht en geldt de rest van de afgelegde afstand (de ‘omrijkilometers’) als gebruik voor privédoeleinden. Indien op een rit met als hoofddoel een privébestemming tevens een zakelijk doel wordt bezocht, geldt het omgekeerde.
Dan de volgende zaken:Blijkbaar is dit dus min-of-meer vaste jurisprudentie?

Zoals ik het nu lees hoef ik inderdaad geen extra kilometers op te schrijven. Als ik gewoon naar mijn werk was gereden volgens een normale route, had ik 52km gereden. Echter, ik heb 48km gereden met tussenstop. Dit is minder, dus volledig als zakelijk te noteren. Er is niets wat resteert, dus nul privé-omrijkilometers.

Uiteraard hoor ik graag wat anderen hiervan denken, ik hou van discussie, zeker als het een beetje juridisch-technisch wordt :)

[ Voor 6% gewijzigd door ktf op 11-05-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Navigatie vond deze route sneller.. Zal wel iets gebeurt geweest zijn op de weg..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
SMSfreakie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:31:
Navigatie vond deze route sneller.. Zal wel iets gebeurt geweest zijn op de weg..
Dat is zeker wel een dingetje ja. Ik houd nu vrij nauwkeurig bij welke route ik gereden heb, maar het wordt daardoor wel veel. En het werkt alleen op voor mij bekende routes. Als ik eenmalig naar een klant wordt gestuurd, of van klant A naar klant B rijdt, en gebruik maak van navigatie, weet ik niet of dat een normale route is. Vooralsnog documenteer ik elke route met steekwoorden, maar het lijkt me wel wat overdreven worden.

---

Anyway, er schoot me net nog wat te binnen over het gesprek met de belastingtelefoon. Er werd me verteld dat ik het niet te bont moest maken met privé-omrijkilometers. Het moest wel een beetje redelijk blijven en op de route liggen. Dat was me enigszins een vraagteken: was mijn rit binnendoor dan redelijk, of onredelijk?

Nu denk ik dat ik begrijp dat het te maken heeft met de aard van de rit. In mijn specifieke geval lag de tussenstop precies middenin het gebied wat omsloten wordt door de twee meest logische routes tussen thuis en kantoor. Ik nam een totaal andere route, maar ging wel de goede kant op. Ik vind dat passen bij de tekst in uitspraak van het gerechtshof: het hoofddoel van de rit was nog steeds naar kantoor gaan, ook al was het een totaal andere route.

Om een extreem voorbeeld naar de andere kant te geven: als ik naar een vriend aan de andere kant van het land rijd, laten we zeggen 250km heen en terug en op de weg naar huis 'even' langs kantoor rijdt, kan ik niet doodleuk zeggen dat ik 52 kilometer zakelijk en 198km omgereden heb. Het is dan andersom: je kijkt naar de kilometers die je zou hebben gereden als je niet langs kantoor zou zijn gegaan, en dat is dan privé.

Helaas is het onderscheid dus niet zo zwart-wit als ik gehoopt had (want dat ik lekker makkelijk), maar ik vind het allemaal wel heel redelijk klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
Dat mag gewoon want het is nog steeds woon-werkverkeer, je rijdt van je vaste woon- of verblijfplaats naar je vaste werkplek. Advies zou dan wel zijn om het niet té bont te maken met heel veel extra omrijkilometers, maar ook dan blijft het 100% een zakelijke rit. Met een tracker die je ritten volgens het keurmerk registreert sta ja al helemaal sterk, want dan kan je ook aantonen dat je niet hebt omgereden om tóch privézaken te doen.

Je betaalt bijtelling voor het privégenot van een zakelijke auto. Privégenot in de zin van ritjes naar de Efteling, naar familie, de bouwmarkt/IKEA, voor de inkopen in het weekend, vakanties, etc. Doe dat soort dingen het liefst niet met je zakelijke auto waarover je geen bijtelling betaalt, en als je het doet, zorg dan dat je binnen die 500 km per jaar blijft. Dit zijn de 100% privéritten.

Daarnaast heb je dus nog de gecombineerde ritten wanneer je bijv. 2 km omrijdt vanwege de dagopvang of voor de boodschappen. Ik zou dit persoonlijk zoveel mogelijk proberen te voorkomen, ook omdat die 500 km privé per jaar een harde grens is. Voor de rest is het allemaal niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
ktf schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:32:
[...]

Dat is zeker wel een dingetje ja. Ik houd nu vrij nauwkeurig bij welke route ik gereden heb, maar het wordt daardoor wel veel. En het werkt alleen op voor mij bekende routes. Als ik eenmalig naar een klant wordt gestuurd, of van klant A naar klant B rijdt, en gebruik maak van navigatie, weet ik niet of dat een normale route is. Vooralsnog documenteer ik elke route met steekwoorden, maar het lijkt me wel wat overdreven worden.

---

Anyway, er schoot me net nog wat te binnen over het gesprek met de belastingtelefoon. Er werd me verteld dat ik het niet te bont moest maken met privé-omrijkilometers. Het moest wel een beetje redelijk blijven en op de route liggen. Dat was me enigszins een vraagteken: was mijn rit binnendoor dan redelijk, of onredelijk?

Nu denk ik dat ik begrijp dat het te maken heeft met de aard van de rit. In mijn specifieke geval lag de tussenstop precies middenin het gebied wat omsloten wordt door de twee meest logische routes tussen thuis en kantoor. Ik nam een totaal andere route, maar ging wel de goede kant op. Ik vind dat passen bij de tekst in uitspraak van het gerechtshof: het hoofddoel van de rit was nog steeds naar kantoor gaan, ook al was het een totaal andere route.

Om een extreem voorbeeld naar de andere kant te geven: als ik naar een vriend aan de andere kant van het land rijd, laten we zeggen 250km heen en terug en op de weg naar huis 'even' langs kantoor rijdt, kan ik niet doodleuk zeggen dat ik 52 kilometer zakelijk en 198km omgereden heb. Het is dan andersom: je kijkt naar de kilometers die je zou hebben gereden als je niet langs kantoor zou zijn gegaan, en dat is dan privé.

Helaas is het onderscheid dus niet zo zwart-wit als ik gehoopt had (want dat ik lekker makkelijk), maar ik vind het allemaal wel heel redelijk klinken.
Mijn advies zou zijn om in een rittenregistratiesysteem mét keurmerk te investeren. Scheelt je veel gedoe qua administratie én is fiscusproof.

Ik zou daarnaast gewoon niet teveel aanklooien met gecombineerde ritten etc. De gevolgen van teveel privé rijden zijn niet mals en het is heel zuur als je achteraf de portemonnee mag trekken want dan had je net zo goed vanaf het begin privé kunnen rijden.

Het is allemaal niet zo spannend als hier soms wordt gesteld, maar in de basis moet je er wel voor zorgen dat je de zakelijke auto 100% zakelijk gebruikt en zo min mogelijk die 500 km per jaar gebruikt. Die 500 km is er als marge én indirect een beetje voor noodgevallen. Als jij onverwachts vanuit de zaak naar het ziekenhuis moet is het wel fijn als je niet eerst langs huis hoeft om je privéauto op te halen :+ Idem voor als de BD beargumenteert dat een bepaalde rit wél privé was en je daardoor boven die 500 km uitkomt.
Als een dergelijke scheiding van privé met de privéauto en zakelijk met de zakelijke auto in het dagelijks leven niet goed werkt, zou ik zelf een andere oplossing zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
ZXRY schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:42:
Mijn advies zou zijn om in een rittenregistratiesysteem mét keurmerk te investeren. Scheelt je veel gedoe qua administratie én is fiscusproof.
Het heeft zeker mijn aandacht, maar ook in zo'n systeem is dit vraagstuk relevant, want voor zover ik begrijp zijn omrijkilometers ook in zulke systemen iets wat je met de hand invoert.

Ik zit nu met een poolauto die ik misschien over een paar maanden weer inlever, en een systeem met keurmerk moet onlosmakelijk ingebouwd worden, wat zonde zou zijn voor een maand of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
ktf schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Het heeft zeker mijn aandacht, maar ook in zo'n systeem is dit vraagstuk relevant, want voor zover ik begrijp zijn omrijkilometers ook in zulke systemen iets wat je met de hand invoert.

Ik zit nu met een poolauto die ik misschien over een paar maanden weer inlever, en een systeem met keurmerk moet onlosmakelijk ingebouwd worden, wat zonde zou zijn voor een maand of twee.
Nja je hoeft alleen de rit te labelen als zijnde privé. Het opslaan van de ritten doet het systeem voor je.
En zulke systemen worden aangesloten op de OBD2-poort van de auto dus die installatie stelt niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
ZXRY schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:57:
Nja je hoeft alleen de rit te labelen als zijnde privé. Het opslaan van de ritten doet het systeem voor je.
Hoe dan? Als ik nu van werk naar huis rijd en langs de supermarkt rijdt (en daar dus stop), dan kan ik in principe 52 km zakelijk en 0km prive omrijkilometers opschrijven (ik rijd namelijk nog geen 100 meter om). Hoe schrijf ik dat op in zo'n systeem dan?
En zulke systemen worden aangesloten op de OBD2-poort van de auto dus die installatie stelt niks voor.
Voor zover ik weet kunnen OBD2 systemen geen keurmerk krijgen, want die kun je simpel loskoppelen, en niet losneembaar is een van de eisen van het keurmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
ktf schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Hoe dan? Als ik nu van werk naar huis rijd en langs de supermarkt rijdt (en daar dus stop), dan kan ik in principe 52 km zakelijk en 0km prive omrijkilometers opschrijven (ik rijd namelijk nog geen 100 meter om). Hoe schrijf ik dat op in zo'n systeem dan?

[...]

Voor zover ik weet kunnen OBD2 systemen geen keurmerk krijgen, want die kun je simpel loskoppelen, en niet losneembaar is een van de eisen van het keurmerk.
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven met hoeveel systemen er zijn, maar bij TrackJack bijvoorbeeld kun je een rit gewoon als ‘gemengd’ labelen incl. de hoeveelheid omrijkilometers. Daar zul je even bij een specifiek systeem naar moeten kijken.

Vwb de systemen met OBD2 heb je gelijk inderdaad. Het scheelt in ieder geval wel de administratie rompslomp, dus het helpt wel iets.
Pagina: 1